Volvo 440 1.8

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
Gebruikersavatar
Wiebee
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 07.12.2011 - 11:58
Locatie: Muiden

Ja, het was een defecte accu. Bij het vervangen ook nog een accuklem kapot gedraaid, dus die ook vervangen.

Nou had ik een vraagje, laatst kwam ik onder het bakje van de handrem een losse kabel tegen, waar is deze voor?

Afbeelding
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

zit hij wel vast? het lijkt of dat tie los zit.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Kabel voor de srs of abs, ik weet niet meer zeker welke van de 2....
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

Die van mij had abs en deze kabel ben ik daar nooit tegen gekomen, dus niet voor de abs

Voor de kijkers rechts naast de remcilinder kun je nog net de abs-computer zien zitten

http://img528.imageshack.us/img528/2955/sa400018.jpg
Gebruikersavatar
Gutti
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 05.04.2012 - 00:01

Heb deze kabel ook al gevonden & wil het ook wel weten!
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

is dat niet mischien van de toerenteller?
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

Dutch Volvo schreef:is dat niet mischien van de toerenteller?
Nee die aansluiting zit in de stekker achter je tellerbak.

Wellicht van een Ecc. waar ijk het plaatje heb gevonden weet ik niet meer, ben allang blij dat ik hem heb opgeslagen:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

Wat is ECC... niet electronic climate control? want die hebben die 440/460 modellen tog niet?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dat is vast niet origineel, net als alle andere apparatuur wat er is bij gezet.

Kabel is dan voor de SRS module, deze meet volgens mij ook als er een aanrijding plaatsvind.
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

Ben het ook maar 1 keertje tegen gekomen.
Zit er wel heel netjes in
Gebruikersavatar
Wiebee
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 07.12.2011 - 11:58
Locatie: Muiden

Ik heb wel srs erin zitten volgens mij, hij zit ook vast. Verder heb ik elektrische stoelen die kapot zijn. Zelf dacht ik misschien aan een aansluiting voor elektrische spiegels? aangezien ik een keer een setje heb gezien die de schakelaars in het midden had zitten ipv in de deur.

Alleen heb ik een probleempje. Af en toe valt de motor uit. Heb daarom de accu al vervangen omdat hij eerst niet meer wou starten na het uitvallen. Met startkabels startte hij wel. Twee dagen goed gereden, toen anderhalve dag stil gestaan en gewoon starten en lopen. Bij thuiskomst, 5 a 10 km later, bij het opdraaien van de parkeerplaats viel de motor weer uit. Wou ook niet meer starten. Netjes in het vak geduwd, en de auto startte wel weer. Even later toch nieuwsgierig en even een rondje om de parkeerplaats gereden, en aan het eind van het rondje viel de auto weer uit, maar wou deze keer wel starten. Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen? Heb een paar weken terug de bougies, oliefilter, luchtfilter en olie vervangen. Het benzinefilter heb ik nog liggen, maar daar kon ik niet goed bij. Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

Hoe is je dynamo?
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

dit heb ik ook gehad, ik had de accu 2 x vervangen en nog steeds niet goed.
Toen bij de sloop een goeie dynamo gehaald en 1 keer gestart met startkabels wel met de nieuwe dynamo derin en toen reed ie weer. dus wat dash zegt kijk even of je dynamo wel goed is
Gebruikersavatar
Wiebee
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 07.12.2011 - 11:58
Locatie: Muiden

Hoe kan je zien dat je dynamo stuk is? En waar zit hij?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Basiskennis autotechniek. Voordat je ergens aan begint, ben je een beetje handig/technisch ingesteld of heb je twee linker handen?
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wiebee
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 07.12.2011 - 11:58
Locatie: Muiden

ik ben niet heel technisch ingesteld, mijn vader wel. Maar aangezien hij niet veel tijd heeft, dacht ik als het makkelijk te zien is, dan kan ik al beetje voorkijken. Meestal kom ik er met zijn hulp en de hulp hier op het forum wel uit, en ben ondertussen al heel wat handiger geworden.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Fijn, zo'n papa! :D

Die kabel die je eerder ziet trouwens is voor de SRS airbagsmodule. Het is een activatiecomputer met een stel sensoren. Tevens schakelt deze de brandstoftoevoer af bij een aanrijding. Heeft dus enkel en alleen iets te maken met de airbag en brandstoftoevoer, niet met je SRS gordelspanners.

Hier zie je de module zitten:
Afbeelding

Enfin, je dynamo. Je kunt niet zien dat een dynamo stuk is, makkelijkste is om even te meten of hij de accu wel genoeg laadt. Even de accu meten zonder contact aan en daarna met lopende motor, liefst zonder stroomverbruikers (licht, radio etc).
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wiebee
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 07.12.2011 - 11:58
Locatie: Muiden

Jaaa inderdaad! Ben er ondertussen achter wat de dynamo is, haha.
Is het erg als.die kabel los zit? Als de dynamo stuk is zie je geen verschil in voltage op de accu met draaiende motor? Of moet er aan bepaalde waardes voldaan worden? Bij draaiende motor moet de dynamo toch ongeveer 14 volt aangeven als je ede dynamo meet?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Wiebee schreef:Jaaa inderdaad! Ben er ondertussen achter wat de dynamo is, haha.
Is het erg als.die kabel los zit?
Nee, die kabel zit er dan voor Jan met de korte achternaam...

De hoofdkabelboom is per modeljaar voor iedere uitvoering hetzelfde, dus vrijwel alles is voorbereid qua opties (lees: dus niet accessoires!) dit omdat dat goedkoper was.

Leuk weetje: De kabelbomen voor NedCar werden door een sociaal werkplaats in elkaar gezet in Brunssum.
Wiebee schreef:Als de dynamo stuk is zie je geen verschil in voltage op de accu met draaiende motor? Of moet er aan bepaalde waardes voldaan worden? Bij draaiende motor moet de dynamo toch ongeveer 14 volt aangeven als je ede dynamo meet?
Je accu geeft normaliter een waarde aan van 12 volt, afhankelijk van de staat natuurlijk. Wanneer de motor loopt wordt de accu door de dynamo opgeladen, dan hoort er iets meer de 14 volt op de accu te staan. Wanneer dit dus niet het geval is weet je dat de dynamo niet goed z'n werk doet...
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Voltage zegt ook nog niet alles (min 13.5v max 14.5v en niet stationair maar bij iets verhoogd toerental) amperes moet ie ook leveren. En dat kan je (laten) meten met een amperemeettang. En je moet juist verbruikers aanzetten, want dan vraagt de accu juist meer van de dynamo. Ook moeten alle aansluitingen goed vastzitten en niet gecorrodeert zijn (ook de + en - kabels vanaf de accu moeten goed zijn)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”