V70xc ’02 benzine “Made in Sweden” - USA-versie
2002 in Seattle op de weg gekomen.
Gekocht mrt 2010, als vierde eigenaar, historie (ook schade) bekend: 147.835km.
Proefrit: 'verkocht', mede omdat in-/exterieur naar wens, kinderverhogingen in achterbank, 3ebankje, trekhaak en audio 'naar mijn oortjes'.
En ja als caravantrekker met awd (Visco, dus zonder electronica) op nat gras (rustig rijden) en flinke hellingen geweldig; ook achteruit.
Bij elke beurt: op brug alle wielen vrij > D en R laten alle wielen direct dezelfde richting op draaien; let op max 2mm verschil profieldiepte voor/achter.
Ons rijgedrag? Liever tussen de vrachtauto's met ruimte dan gehaast over de linker rijstrook.
Geen strepentrekkers bij stadse-verkeerslichten; wel bij invoegen op autosnelwegen met caravan; veel landen kennen korte of geen invoegstrook.
Gemiddeld: 1 op 11,5. Stad 1 op 9, autosnelweg 1 op 13, caravantoertochten amper 1 op 7. Olie lust hij ook: 1 op 6000km
En ja, wij vinden het nog steeds een geweldige auto qua eigenlijk alles!
Moderne auto's gewend? Ja, van de werkgever.....
Vóór de koop met familie-keurmeester brug op en (tweede) proefrit gemaakt.
Werkelijk keurig afgeleverd met beurt, achterremmen en distri-multiriem, ruitenwissers, kentekenplaten, parkeerdeukjes eruit;
arbeid 864 onderdelen 622 voor de dealer in Amersfoort.
Voor onderhoud en reparaties (behalve waar aangegeven) bij die dealer gebleven.
all-season Scorpion banden vervangen bij 3 a 4mm; cupgeluid dan, bovendien winter-effectiviteit verdwenen lijkt mij.
Derde van de kilometers met caravan gewogen 1620kg
7 > 13 polige stekker incl. p9, 10, 11 & 12, plus extra 12V externe doos €400 (Districars Vlaardingen)
Al vrij snel: engine-lampje brandend. Bleek USA milieu-systeem van brandstoftoevoer te zijn. Benzinedop is een speciale met membraam.
Als de druk niet goed is, foutmeting. Andere dop erop: okay.
Beurten en (extra) onderhoud:
2011 juni: bij beurt stabilisatiestang achter €60
2011 november: voorwielnaven €650
2012 aug beurt
2013 april: automaatflush Uden: Obbe zei: deze bak gaat misschien nog 5000 mee, opnieuw flushen! Maar hij liep werkelijk perfect. Tot 7000 km verder tijdens vakantie half juli. Dat wil je nooit meer meemaken. Had ik maar geluisterd.
2013 mei: airco gasweging Noort Klima €58
2013 mei 202.848: banden en voorremmen €1240
2013 juni 205.650: achterremmen. Handrem liep niet lekker, dus gelijk alles achter €520
2013 juli 209.???: terugreis vakantie net na Zwitserland automaat stuk: ruilbak. Die liep niet lekker. Onder garantie van Gery door Dennis nieuwe solenoids in september. 2x nog geflushed. Hulde voor die mensen!
……..En toen kwam ik op dit Volvo-forum terecht viewtopic.php?p=1231820&highlight=#real1231820 (en heb me nog steeds niet netjes voorgesteld)
2013 aug 210.368: beurt met als extra: zuursensor (?) €285. Weet wel dat voorste Lambda-sond vervangen is.
2014 aug 232.186: basisbeurt
2015 mrt 239.473: automaatflush bij dealer, wilde wel eens Volvo-voorgeschreven-olie hebben. €450 Bak schakelde beter en langer goed! Wat mij opvalt: na elke caravan-vakantie (belasting dus) schakelt hij aanzienlijk vloeiender en vervalt na paar maanden weer in oude-liedje. Goed genoeg maar minder.
2015 juli 250.971: beurt met als extra bougies
2016 mrt: airco gasweging NK Schiedam €62
2016 sept 271.596: beurt en banden (bij 4 mm vervangen, cupvorming)
2017 jan 277.325: accu90Ah €182
2017 aug 285424: beurt met als extra: spoorstang €55, achter- en middenuitlaat €660
2017 aug 286101: dashboardunit viel uit €417 via dealer naar extern bedrijf (Erich)
2018 mrt 296717: afstandbediening reageerde niet meer: inleren en nieuwe erbij €172
2018 aug 302224: beurt met bougies (uh, alweer?)
2018 nov airco gasweging N-Kli: condensor lek & aircopomp rep ivm pullyspeling. €601
2019 jan 306299: distri- & multiriem vervangen (160dkm na aflevering/vervanging)
en dynamo reparatie extern bedrijf in A’foort (as maakte herrie) €870
2019 juli 313.571: een normale beurt gelukkig. Extra op verzoek: zoeken naar gaten ivm regenwaterlekkage eerder dit jaar. Niets gevonden. Wat ik zelf een paar maanden eerder vond: veel bladerproppen voor bij vloerplaat buiten achter de plastic (sier)kappen. Na wegpeuteren/blazen (drukspuit) bleef vloer droog. Kennelijk is daar een ‘doorvoer’?
2019 aug interieur stinkt vreselijk naar benzine. Nieuwe pompunit €847……..
2020 aug 323.300: en opeens hield de (al 'gereviseerde') dynamo er mee op. Nieuwe €700. Gelijk de jaarbeurt met apk; goedgekeurd zonder toestanden 700
en toen wilde hij (warm, gebeurde vaker al jaren) niet starten: storing impulssensor en nog eens 200
Tja, de GT5 was weer dik 80dkm na de laatste flush: gelijk meegenomen 350 of zo iets
Toekomst? Nou eens even geen dure reparaties graag.
Opvolger? Tweedehands XC40, V60/90cc T5 awd (met een gordijntje over dat foeilelijke scherm in het midden)
alternatief: Lexus 450hL; was ooit Saab 9-5
Onderhoudshistorie van onze 945LE ’98 vind je hier:
viewtopic.php?t=60225&page=fst_unread&h ... r;roofrail
V70xc ’02 benzine “Made in Sweden” - USA-versie
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3706
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mees op 06.08.2020 - 14:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3173
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Mooie lijst Mees,
En over 8 jaar uitgesmeerd en het aantal kms valt het allemaal best wel mee!
(autorijden heeft gewoon zo z'n kosten, en is zeker niet goedkoop).
En die V90CC T5, die van mij is voorlopig niet te koop, heb 'm sinds begin dit jaar en is werkelijk een super auto!
Zeker aan te bevelen. Zie hier mijn topic
En over 8 jaar uitgesmeerd en het aantal kms valt het allemaal best wel mee!
(autorijden heeft gewoon zo z'n kosten, en is zeker niet goedkoop).
En die V90CC T5, die van mij is voorlopig niet te koop, heb 'm sinds begin dit jaar en is werkelijk een super auto!
Zeker aan te bevelen. Zie hier mijn topic
Laatst gewijzigd door PGV90 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24566
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Mooi verhaal Mees. Zou bijna als Persoonlijk blog geplaatst kunnen worden
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20533
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Fijn te lezen dat jullie nog zo blij zijn met de V70XC.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2729
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Mooi overzicht Mees!
Hopelijk duurt het nog heel lang voordat je een gordijntje moet kopen
Hopelijk duurt het nog heel lang voordat je een gordijntje moet kopen

Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Een heel relaas, waaruit blijkt dat de liefde nog niet bekoeld is. Ik zou zeggen, op naar de 4 ton.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3706
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Na 4 jaar en 3 maanden &
56.420 kilometer bij nieuw 7mm en nu net geen 4 voor / 3mm achter
en vooral geen-prettig cup-geluid, al bij lage snelheden,
de Pirelli Scorpions vervangen door Michelin CC (ook 7mm) met Alpine-symbool.
Nee, wij gaan nooit op wintervakantie naar de sneeuw
of naar het circuit van Spa.....
En: gelijk even gekeken of de ViscoAWD nog werkt.
Yep: ook achteruit, alle 4 de wielen dezelfde richting op!
Wat de auto dit kalenderjaar gekost heeft?
Verzekering, belasting, beurten, reparaties, banden, automaatflush, brandstof (geen afschrijving meer): €5562 met 9216km.
Met heel veel plezier gereden: hij mag wederom blijven!
56.420 kilometer bij nieuw 7mm en nu net geen 4 voor / 3mm achter
en vooral geen-prettig cup-geluid, al bij lage snelheden,
de Pirelli Scorpions vervangen door Michelin CC (ook 7mm) met Alpine-symbool.
Nee, wij gaan nooit op wintervakantie naar de sneeuw
of naar het circuit van Spa.....
En: gelijk even gekeken of de ViscoAWD nog werkt.
Yep: ook achteruit, alle 4 de wielen dezelfde richting op!
Wat de auto dit kalenderjaar gekost heeft?
Verzekering, belasting, beurten, reparaties, banden, automaatflush, brandstof (geen afschrijving meer): €5562 met 9216km.
Met heel veel plezier gereden: hij mag wederom blijven!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20898
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
59 cent per km. Wat rij je daar nieuw voor? Nauwelijks een Toyotaatje, denk ik.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Zonder afschrijving vind ik dat toch wel redelijk veel. Een Toyotaatje private lease kost op een heel jaar iets meer dan EUR 3000 (lease 200 per maand, 10 dkm/jaar, 5 l/100km, mijn schoonzus rijdt er één). Maar goed, voor iets meer geld zou ik ook kiezen voor een XC70!Msuidgeest schreef: ↑29.12.2020 - 21:28 59 cent per km. Wat rij je daar nieuw voor? Nauwelijks een Toyotaatje, denk ik.

Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6292
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Daar ga je denk ik veel plezier aan beleven. Op de D6 heel goede ervaringen mee en op de T8 overweeg ik ze ook als vervanger voor de huidige winterband. Benieuwd naar je ervaringen de komende tijd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3706
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Als een Hovercraft (sowieso vaart zo'n V70xc '02 als een boot).......
Uh, dook in een flinke plas met 70km/u en kwam er zonder heftige 'weerstand' probleemloos door.
Stuurt wat lichter; niet vager maar lijkt alsof je minder de weg voelt.
Geen trillingen (boven de 130 kom ik nooit).
Voelen wat soepeler aan dan de half versleten Pirelli's.
En met de sneeuw van februari (zeker vergeleken met de 945 met winterbanden): overal probleemloos door en wegrijdend vanaf 'glazig uitziende' hellinkjes.
Nu had ik dus in gedachten: 'kGa het beleven..... als we op modder-gras de caravan sleuren en vooral achteruit duwen in het voorjaar.
Dat gaat niet meer door ons gebeuren.
Uh, dook in een flinke plas met 70km/u en kwam er zonder heftige 'weerstand' probleemloos door.
Stuurt wat lichter; niet vager maar lijkt alsof je minder de weg voelt.
Geen trillingen (boven de 130 kom ik nooit).
Voelen wat soepeler aan dan de half versleten Pirelli's.
En met de sneeuw van februari (zeker vergeleken met de 945 met winterbanden): overal probleemloos door en wegrijdend vanaf 'glazig uitziende' hellinkjes.
Nu had ik dus in gedachten: 'kGa het beleven..... als we op modder-gras de caravan sleuren en vooral achteruit duwen in het voorjaar.
Dat gaat niet meer door ons gebeuren.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3706
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Van de week reden we de straat uit en bij de eerste verkeersheuvel: "kloenk". Lelijke metaalachtige rammel links voor, dat zich nogal eens herhaalde.
Na 10km: "metaal op straatklinkers": een halve-ring linker-voorveer lag 10 meter achter de auto.
Gebeld met garage: tuurlijk meneer, gaan we repareren. Uh, gelijk nieuwe voor-schokdempers vroeg ik nog? (na aanbevelingen van kenners)
Nou, appte vrouwlief: wat denk je van inruilen?
Was het niet van plan de komende twee jaar nog (moment van 2 naar 1 auto terug dan) maar kon de verleiding niet weerstaan voor een..... wordt een ander topic.
9 maart scheiden onze wegen. Hij was voor ons een fantastische wagen !!
Na 10km: "metaal op straatklinkers": een halve-ring linker-voorveer lag 10 meter achter de auto.
Gebeld met garage: tuurlijk meneer, gaan we repareren. Uh, gelijk nieuwe voor-schokdempers vroeg ik nog? (na aanbevelingen van kenners)
Nou, appte vrouwlief: wat denk je van inruilen?
Was het niet van plan de komende twee jaar nog (moment van 2 naar 1 auto terug dan) maar kon de verleiding niet weerstaan voor een..... wordt een ander topic.
9 maart scheiden onze wegen. Hij was voor ons een fantastische wagen !!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20533
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Vertel Mees, vertel........ waar gaat het verder?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24566
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Spannend. Weet je, gooi anders even een bommetje maar laat ons in spanning wanneer die ploft....
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3706
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
De belevenissen met de opvolger XC40 T5 '18 Intro Edition, zal een nieuw topic worden.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3706
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Hier dus: viewtopic.php?t=87207#p1694496
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.