Iemand bij Volvo heeft ooit gedacht, neh, Sensus Connect zetten we niet in een V70 van begin 2014. Nergens voor nodig.
En: “Laten we het oude Sensus systeem er gewoon inzitten! 6 jaar kaartupdates is voldoende….”
Update voor Sensus is gestopt in 2020. Mijn auto had de laatste update van 2014. Deze had NIET de usb update gehad. Zoals bekend kan het zijn dat deze update het scherm sloopt. (Aangezien bij Sensus het scherm een computer is.)
Nog meer motivatie om hem om te bouwen naar Sensus Connect
Wat kabels en configuraties aanpassen en het werkt!
Eindelijk weer kaartupdates!
Hieronder de beschrijving hoe ik het gedaan heb.
Wat heb je nodig? Eigenlijk alles wat in de MOST bus zit.
In mijn geval:
- - Versterker (Blijkt niet nodig te zijn, je oude werkt ook!)
- - IHU zelf (Ook wel de unit waar de CD in moet) incl bekabeling
- - Scherm incl stekker
- - Eventueel DAB+ ontvanger mocht je deze optie hebben.
- - MOST loop
- - Middenconsole met wereldbolletje, of alleen het knopje zelf
De glasvezelkabel moet je in de stekker doen van de nieuwe connector. Deze kan je niet knippen en is vrij fragiel. Doe hier dus voorzichtig mee.
Bij het oude scherm, de IHU, zit er een most aansluiting. Sluit hier een most loop op aan. (Wordt niet meer gebruikt)
Hierna is het van belang dat je de configuratie van de auto wijzigt. Het Sensus Connect systeem verwacht namelijk een aantal instellingen in de centrale computer van de auto. Ook wel de CEM.
Zie het als een lijst met opties die is aangevinkt of uitgevinkt. Het laden van software via Volvo is vaak niet meer dan vinkjes aanpassen. Uiteraard heb je soms wel aanpassingen aan de software zelf, ook wel bugfixes, maar dit heeft niets te maken met het activeren van opties.
Ik heb het zelf met P3 Tool gedaan. Linkje naar P3Tool. (Stuur een bericht naar de eigenaar en je krijgt toegang. Aanpassen van de configuratie kost eenmalig 50 euro per VIN.)
Hierbij is je pincode wel benodigd. De tool kan deze pincode "Bruteforcen". (D.m.v. de knop Start/Stop onder het kopje PIN search.) Dit kan wel tot 24 uur duren en is het van belang dat de auto aan een goede acculader zit.
Het is ook van belang om ITP-Off te doen. Dit is de beveiliging van de most bus. Dit is ook mogelijk met de P3tool.
Pas hierbij de volgende parameters aan:
** Installing IHU **
P#078 = 0x03 Mirror link, Wifi station active.
P#080 = 0x02 With GPS Time and Date.
P#092 = 0x02 Music Server Copy Only
P#112 = 0x04 iTPMS (Only 2013 and up)
P#119 = Kijk even welke versterker je hebt meegenomen. Bij mij was het een High Performance versterker.
P#124 = 0x08 Player for 1 DVD, IHU MCA Connectable
P#127 = 0x07 With Navigation, IHU only.
P#172 = 0x02 Navigation Region, Europe.
Toen ik toch bezig was met wat configuraties heb ik ook maar remote start aangezet

** Remote Engine Start ** (2012 en up)
P#077 = 0x02 With Remote Start by Keyfob
P#251 = 0x03 With Remote Start of Engine (2012-)
Klaar om te testen!
Het kan even duren voordat de GPS zijn locatie heeft. Bij mij dacht hij 10 minuten lang nog bij Auto RIMA te staan.

Hierna heb ik het knopje omgezet van voor het wereldbolletje. Bij mijn auto was dit al een zwart plaatje, deze kon ik er zo uithalen en een nieuwe er in drukken. Ik heb echter de nieuwe knoppen gelijk gemonteerd. (IPV Zwart)
Daarna kon ik via Volvo een USB stick maken voor de kaart updates. https://www.volvocars.com/nl/support/downloads/maps/mca
En ging hij vrolijk updaten

En Voila, veel succes met Sensus Connect!