RZA || XC60 T5 || Electric Silver || MY2018

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1246
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Dank dank!

Eén projectje afgerond, een groot nieuw project waar ik al tijdje naar het kijken ben onderweg....... :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat is geen Z4 maar wel een klavertje vier.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mooie Busso erin? :)
Leuk project maar blijft wel FWD.
Of komt er een sper in?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12894
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Nice!! Ondergewaardeerd maar oh zo gaaf!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1246
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Haha inderdaad geen Z4 maar wel een klavertje vier (sticker). De Z4 blijft wel nog altijd hoog in de lijst van m'n droomgarage staan ;-)

Zoals Bart schrijft, de GTV is erg ondergewaardeerd. Daardoor kan je ze nu nog (heel) goedkoop vinden. Die van mij was goedkoper dan een nieuwe set wielen voor de XC60 ;-) M'n gevoel is dat het moderne klassiekers gaan worden en dat de prijzen enorm gaan stijgen. Je ziet dat ze zeldzamer worden. Het ontwerp is bijzonder (ik vind het heel fraai maar snap ook goed dat niet iedereen 'm kan pruimen), en bovendien van Pininfarina. Maar het belangrijkste: het rijdt zó leuk. Net een kart - heel analoog, laag bij de grond en met een lekker Italiaans geluid.

Heb er bewust een gekozen waar veel aan moet gebeuren, want het is echt bedoeld als hobby/klusauto om samen met m'n kinderen beetje aan te sleutelen.

Dat brengt me bij de motor. Want een Busso is geweldig (dat geluid...), maar ook zeer complex. En zowel onderdelen als garages die ermee overweg kunnen worden zeldzamer. Die Busso's vreten kennelijk nokkenassen. En het is nou juist het idee om zoveel mogelijk alles zelf te doen. Ik heb een tijdje geleden een sleutelcursus van 1 dag kado gekregen, en echt heel veel geleerd en vertrouwen gekregen dat ik nog veel meer zelf aan de wagen kan doen. Maar ik ben ook zeker geen Ed China. Daarom juist heel bewust de Busso's links laten liggen, en gekeken voor de 2.0 Twinspark. De 1.8 mist net wat kick. Die Twinspark ken ik ook uit m'n 147 en ik vind het heerlijke blokken. Zelfs een heerlijk geluid met een 4 cylinder (icm een BMC-CDA intake). In elk geval verdient deze GTV het om weer in topstaat te worden gebracht. Zin om mee aan de slag te gaan.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Leuk project en zeker ook leuk om samen met de kids te doen. Veel succes en plezier!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2457
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Wat leuk om samen met je kinderen zo'n project op te pakken! Hopelijk komen de (foto)verslagen van de restauratie ook hier terecht ;)
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1382
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Mooi project deze GTV en zeker om dit samen op te pakken met de kids, heel leerzaam en goed om je kennis/kunde door te kunnen geven.
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Niet elke auto die zeldzaam wordt wordt direct een klassieker natuurlijk. Ik hoop dat de onderdelenvoorziening op orde is?
En als je een GTV al als een kart vindt rijden dan zegt dat ook iets over je referentiekader...;-)

Maar neemt niet weg dat ik het supergaaf vind om je eigen sleutelskills en die van je kinderen, op deze manier te vergroten.

Ik ken de TS motor goed, ik had een gekietelde 1.8 (152 pk); alle TS motoren vinden toeren maken geen probleem en standaard klinken ze al erg goed voor een 4-cilinder.
En ze zijn met het juiste gebruik (=altijd opwarmen voordat je hen gaat belasten) gewoon betrouwbaar.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1246
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Klopt helemaal, misschien is het wishful thinking dat het 'echt' een klassieker wordt, maar ik heb goede hoop ;-) En nee het is zeker geen kart haha, ik doel op het zware analoge stuurgevoel. En je zit echt heel laag, wat fijn is. Is bij de GTV echt anders dan bij veel andere Alfa's.

Onderdelen is een punt van aandacht ja. Dat hebben ze bij BMW vele malen beter geregeld. Maar gelukkig tweedehands op dit moment nog genoeg te vinden.

Ik zal af en toe de progressie posten hier :-)
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1246
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Inmiddels al heel wat uurtjes gestoken in het van binnen en buiten netjes maken van de GTV. Foamen, kleien, waxen, sproei-extractie, schrobben etc. etc. :-) Al heel wat Carclean spulletjes doorheen gegaan en echt een enorme klus om 28 jaar vuil weg te poetsen, maar het resultaat maakt alles dan weer goed.

Een van de projectjes was het opknappen van het stuur. Heel goed en snel zelf te doen. Met lederborstel en Sonax professional schoon gemaakt, daarna met Colourlock benzine ontvet, met sanding pad geschuurd en daarna met Colourlock Fresh en deppend met klein sponsje leer opnieuw gekleurd, met warmeluchtpistool om proces te versnellen. Nog geen uurtje werk alles bij elkaar. Als je een versleten stuur hebt is dit een aanrader, en je kunt elke leerkleur laten maken. Ook scheuren kun je heel gemakkelijk zelf fixen.

Verder bougies vervangen, nieuwe accu besteld en ga komende week zelf de olie vervangen, remvloeistof vervangen en een koelvloeistof flush doen (er zit nu donkerbruine drab in) - dat laatste heb ik nog niet eerder gedaan maar lijkt goed te doen. Hoef me niet te vervelen dus :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3969
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Allemaggies, u is een ware kunstenaar !!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat stuur is weer als nieuw! Dat is een mooi resultaat zo.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 883
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Zo dat stuur is mooi geworden.
Leuk project heb je!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4293
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Mooi ! Coulourlock is dé leerspecialist, heel goede producten.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1382
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Heel mooie resultaat zeg, aardige klus maar heb je netjes gedaan.
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12894
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Dat stuur ga ik denk ik ook eens proberen bij onze Mini, top zeg!!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1246
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Inmiddels de kofferbak schoongemaakt en ontdreuning en isolatiemateriaal geplaatst. Daarover heen komt weer de normale bekleding. Mooi gedempt zo en klaar voor een mooie subwoofer tzt ;-)

Volgende projectje wordt de remvloeistof verversen. De huidige vloeistof getest met remvloeistoftester en deze sloeg echt dieprood uit, wat betekent dat er veel teveel vocht in zit (remvloeistof is hygroscopisch en trekt dus vocht aan). Niet alleen heb je dan geen hard rempedaal, ook riskeer je corrosie in je remleidingen.

Kan iedereen zo'n tester aanraden, kost 7 eur op Amazon en het enige dat je hoeft te doen is 'm in het reservoir plaatsen en het ledje aflezen. Bij m'n XC60 ook gedaan en daar ook dieprood, ondanks de grote afleveringsbeurt door de dealer. Is heel vaak een vergeten kindje. Dealer heeft het alsnog ververst en ze schaamden zich dat ze er niet aan hadden gedacht dit te checken.

Voor het verversen gebruik ik normaal gesproken een pomp die je op de hoofdremcylinder/het reservoir aansluit, maar deze past niet op de GTV. Daarom deze gekocht die je op compressor aansluit en dan op de remklauw. Alleen hopen dat de aansluitingen op de klauwen niet zijn vastgeroest. WD40 is dan je beste vriend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

Hallo RZA
Reken er op dat het wel een geduldswerkje wordt met die vacuumfles.
De lucht van de compressor werkt net als het water bij een waterstraalpomp, hij zuigt de fles vaccuum, en de onderduk zuigt de remvloeistof door het systeem
Voor een oldtimer met een enkel remsysteem gaat dat best goed, maar een gescheiden remsysteem met een rembekrachtiger heeft een veel hogere weerstand tegen het vaccum, meer leidinglengte en aansluitingen.
Als je het nog niet eerder gedaan hebt hier een paar tips.
1 zuig met een knijpfles alle remvloeistof uit het reservoir, dan hoef je die oude meuk niet door het systeem te treken, vul het met verse vloeistof
2 volg niet de normale procedure voor ontluchten, begin dus niet links achter. Doe eerst rechtsachter, voor de lange leiding naar achter en als die schoon is pa s linksachter die gaat het traagst.
Voor maakt niet zo veel uit.
3 Als je de nippel op de klauw losdraait heeft de schroefdraad speling en zuig je via die weg lucht aan dat je vaccum verpest.(je ziet dan veel bellen in het slangetje
Hou de aansluitdop op de nippel en de nippel zelf zo goed mogelijk aangedrukt, trek de trekkerniet te ver open.
4 gooi de fles na elke klauw leeg, dan zie makkelijker het kleurverschil
5 drrai de nippel dicht terwijl je de vaccumfles aan houdt, voorkomt lucht in het systeem

Veel succes
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1246
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Thanks voor de tips, heel nuttig! Vooral rechtsachter starten in dit geval wist ik niet. Oude troep die erin zat heb ik al eruit gepompt met spuit.

Stap 5, aansluitdop aandrukken, trekker half open houden en tegelijkertijd nippel dichtdraaien wordt nog een uitdaging zonder hulp ;-)

Normaal gebruik ik deze pomp, en die werkt uitstekend. Maar past dus niet op de GTV.

P.s. gave autocollectie heb je!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”