Mijn oude Volvo 460 en mijn nieuwe Volvo 440

Laat hier je Volvo 440 / 460 zien en plaats hier foto's van 440 / 460 die je tegen kwam
Plaats reactie
smartjan
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 06.11.2007 - 20:59

Zo, ik dacht dat het eens tijd werd om mijn Volvo 400-serie ervaringen te publiceren.

De eerste auto die ik kocht was een witte Volvo 340 1.4, had in z'n 19-jarig bestaan nog geen 52.000 km gelopen. Ik heb er vervolgens in een jaar tijd 30.000 km bijgezet, maar toen ik meer geld kreeg heb ik mn 340 weg gedaan en een metallic-groene Volvo 460 2.0i gekocht.
Afbeelding
Een geweldige auto, had alleen roest-problemen op de welbekende plekken.
In de 1,5 - 2 jaar tijd (35.000 km) dat ik de auto heb gereden waren de grootste operaties het vervangen van de schokdempers achter en het monteren van een nieuwe dynamo omdat de spanningsregelaar kapot was. In die tijd trapte ik mijn auto nog regelmatig op zijn staart omdat geld geen rol speelde ::wink:
Totdat ik in Engeland in oktober 2008 een ongeluk kreeg....
Afbeelding
Om te weten hoe je zo'n artistieke compositie kunt maken; hier de work-out (don't try this @ home!)
- Je remt stevig bij op een uitvoegstrook waar de nodige kiezeltjes en zand liggen,
- Met geblokkeerde banden recht op het verkeersbord in de middenberm af (zie de palen rechts in de foto),
- knal er met 70 - 80 km/u tegenaan,
- linkerpaal bezwijkt,
- rechterpaal is wat stugger en blijft staan,
- 460 gaat een bocht draaien met de klok mee (om het hart van de rechterpaal),
- voorwaartse snelheid wordt omgezet in zijwaartse snelheid waardoor de banden veel meer wrijving op gaan leveren,
- de 460 gaat rollen over zijn linker-zijkant doordat de resultante kracht vanuit het zwaartepunt te groot is voor de huidige snelheid en de bovenkant van de auto de onderkant voorbij wil gaan,
- de 460 komt op zijn dak terecht en schuift nog een stuk of wat meters door.

Raap je geklutste beetjes oriëntatie-gevoel bij elkaar en stap uit. Kijk uit voor mede-weggebruikers, daarom verdient een vroege zaterdagochtend de voorkeur. Pak nu je camera uit de auto, ga naar de berm en maak de foto. Tada! Je hebt het bewijs dat een Volvo 460 een veilige auto is!

Het eindresultaat mag er zijn! Let ook op de voorruit die ondanks de roll nagenoeg heel is!!!
Afbeelding

Sindsdien weet ik waarom het motto van Volvo is: Volvo for life!
In veel auto's uit precies hetzelfde bouwjaar uit dezelfde prijscategorie had ik vele malen slechter uit het wrak gestapt (als ik uberhaupt dan nog had kunnen lopen) Nu had ik alleen een zere rechterpols!

Foto's van mijn Volvo 440 volgen nog, ik moet hem nog poetsen (ook al heb ik hem al een jaar) en hij is..... ROOD..... dus........ wens me succes ;) Btw, hoe poetsen jullie een gigantisch doffe rode auto?
Volvo S40 2.0i Polar Sports (193.000 km)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Prachtig verhaal, doorspekt van humor. Dat mag ik wel. Welkom alhier en succes met de 440.

Hoe krijg je een doffe auto weer mooi rood. Dan mail je Steve, van Prodetailing (=Forumsponsor), leg je het probleem uit en Steve kan dan, tegen betaling, hele mooie spullen leveren opdat de 440 straks gelijk een dr@l in de maneschijn zal glimmen. Succes (kijk een op You Tube, filmpjes zat over hoe te poetsen)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
storm480
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
Locatie: Harlingen

oei oei...de glimmende kant hoort boven hoor.

Toch blij dat je er zelf de humor van inziet (en ongedeerd bent).

Om rood weer écht rood te krijgen heb ik laatst Maguires "Ultimate compound" gebruikt...TOP-spul :thumbright:

Grtzz Erwin
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
smartjan
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 06.11.2007 - 20:59

Bedankt voor jullie reacties, ik ga me er eens in verdiepen want m'n 440 moet wel echt weer eens gaan glimmen, en dan het liefst ook wel voor een tijdje.

Ik zit zelf te denken aan de volgende volgorde:
Eerst met een poetstol Commandant 4 opbrengen om de bovenste ruwe laag weer glad te maken.
Vervolgens met Commandant 7 de auto weer in de was zetten.

De een raadt Commandant 4 juist aan en zegt dat het perfect spul is, een ander zegt weer dat het juist het slechtste is wat je voor je auto kan gebruiken....?!
Zoals ik al zei; ik moet me er echt in verdiepen voordat ik straks iets verkeer doe ::wink:
Volvo S40 2.0i Polar Sports (193.000 km)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Leuk en luchtig verhaal.
Wel beetje jammer dat je de boel nu onder de krassen hebt.
Veel succes met poetsen. Meguairs maakt ook goed spul. Dat kun je gebruiken wanneer je de grootste rillen er uit hebt gestreken.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Volvo440ever
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 31.01.2008 - 22:00
Locatie: Rotterdam

Jammer voor de Volvo, gelukkig voor jou dat je erover kunt schrijven.

Succes met het herstellen van je lakkleur.

Ps: Cool die sportieve ruitenwisser na de crash :wink:
Volvo 440 Polar 2.0 Sport `97
Autoshampoo
4th Gear member
Berichten: 632
Lid geworden op: 15.02.2009 - 12:20
Locatie: Leiderdorp

Wat een verhaal! Bewijst maar weer dat Volvo stevige auto's bouwt!
Arnoud
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

"maar toen ik meer geld kreeg heb ik mn 340 weg gedaan en een metallic-groene Volvo 460 2.0i gekocht."
Ik heb heel lang de 300 serie gereden maar de 400 serie is echt niet duurder. Ik blijf auto's kopen tussen de 500 en 700 euro. (Al 17 jaar lang en blijf dit ook doen)

Een ding over de veiligheid van de Volvo. Bij jouw foto's zie ik een deuk in het dak. Ik reed eens met een flinke storm in de bossen en dacht; alles is veilig aan de Volvo behalve het dak.........
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
smartjan
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 06.11.2007 - 20:59

@redrooster: In kosten is mijn 440 2.0i toch wel een stukje duurder dan mijn Volvo 340 indertijd. Iets meer wegenbelasting maar ook een duurder verzekering. Met mijn 340 1.4 (handgeschakelde 4-bak) haalde ik makkelijk 1:16 met zelfingebouwde cruise-control. Met mijn 440 wordt dat toch echt opletten om de 1:16 te halen.

Ik kan jullie vertellen dat het dak toch een stuk steviger is dan je zou denken. Mijn auto heeft ondersteboven op z'n dak gelegen en dat bleek zo stevig te zijn dat de ruit alleen bovenaan was gebarsten door de spanning die daar op de voorruit kwam te staan.

In Engeland zijn ze niet zo moeilijk met sporenonderzoek e.d. dus werd er gewoon een 'touwtje' om de achteras van de 460 gegooid, over de auto heen naar een Range Rover van de politie en dat was even een stevige ruk en daar stond mn 460 weer op z'n wielen.
De schade aan de zijkant van de auto is daarvan, en het ruitje van de zijdeur wat kapot is, is in Engeland op een autosloperij gesneuveld voordat de auto naar NL terug kwam.

Ik ben ontzettend blij dat ik een Zweedse auto en geen Frans, Spaans of Italiaans koekblikje rij, want dan had ik heel wat meer lichamelijke klachten gehad. Als je bedenkt dat normale crashtests met 50 km/u gaan en vervolgens een frontale botsing over de volle breedte van de auto te verwerken krijgen.... Nu waren het 2 palen van 15 cm doorsnede en 70 - 80 km/u....

@Volvo440ever: Ik had liever geen sportruitenwissers gehad en gewoon een normaal werkende auto ::wink:
Volvo S40 2.0i Polar Sports (193.000 km)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

smartjan schreef:@redrooster: In kosten is mijn 440 2.0i toch wel een stukje duurder dan mijn Volvo 340 indertijd. Iets meer wegenbelasting maar ook een duurder verzekering.
Ik reed altijd de twee liter en soms 1700 blok. Die zijn in gewichtsklasse het zelfde. De twee liter carburateur (360) is net zo zuinig als deze 460 1700 met carburateur nu. Rond de 1 op 12 a 13. Ik rijd in een grotere auto zonder windgeruis en minder roest waarbij de wegligging veel fijner is voor dezelfde prijs. Er is alleen wat vaker aan de hand met de 460.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
smartjan
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 06.11.2007 - 20:59

Ja, ik vond het helemaal geweldig toen ik mijn 460 kocht. Wat een verandering t.o.v. m'n 340 1.4 qua snelheid, comfort, uitrusting, omgevingsgeluid!
Toch, nu ik een jaar of 5 verder ben, denk ik steeds vaker terug aan mijn ouwe trouwe 340'je! Sjonges, ik moet nog oppassen anders ga ik als een nostalgische ouwe l*l klinken op de leeftijd van 24 jaar :-k
Ja, ik wil mijn 440 absoluut niet kwijt, maar toch zou ik het leuk vinden om nog eens een 340 te hebben.

De reden dat ik vaak aan mijn 340 wordt herinnerd? Er rijdt hier in de wijk een 340'je rond. Een witte 5-deurs, net als ik had. Enige echte verschil is dat mijn 340 een handgeschakelde 4-bak was en dit een variomatic. Daarmee kom ik meteen bij het meest markante herkenningspunt van deze 340. Het heerlijke zingende geluid van deze auto als hij (accelererend) langs ons huis rijdt zegt me meteen dat 'hij' het is :-)
Volvo S40 2.0i Polar Sports (193.000 km)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ach man hou op, heb een stuk of 5-6 340/60 gehad, heerlijke auto's! :mrgreen:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
smartjan
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 06.11.2007 - 20:59

Helemaal gelijk! Ik werd vaak uitgelachen dat ik een 340 reed en mensen keken raar op als ze een 340 met een jonge gast achter het stuur zagen rijden, maar ik ben wel gewend om mn eigen gang te gaan dus ik heb me er nooit wat van aangetrokken. De stoelen van de 340 zaten ook formidabel! Ik heb er een rit van 16 uur mee gemaakt en ik stapte even fit uit als dat ik in was gestapt! :D Dat zijn voor mij de momenten waarop ik dankbaar ben voor het bestaan van het merk Volvo ::wink:
Later heb ik dat met mijn 460 verbeterd door in 44 uur tijd 2200 km te rijden, wat overigens niet voor herhaling vatbaar is omdat je na 44 uur niet echt wakker meer bent. Toch heb ik bij beide ritten geen moment last gehad van zere benen, kont, rug of zoiets.
Zoals je al in je onderschrift zegt: Volvo zou alleen nog maar auto's met RWD en AWD moeten maken. Ik vind de voorwiel-aandrijving van mn 440 wel een van de weinige minpunten. Bij een klein hellinkje moet ik al goed uitkijken dat ik niet achteruit glij in plaats van vooruit wegrij, enkel door het feit dat de banden het koppel en vermogen niet kwijt kunnen. Nu moet ik wel zeggen dat er bij mij standaard een kilo'tje of 70 achterin de kofferbak ligt, maar dan nog...!
Volvo S40 2.0i Polar Sports (193.000 km)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Als ik terugdenk aan de 300 tijd zou ik enkel nog wel eens kunnen vallen voor de 360 met het twee liter blok. Van nul naar honderd was niet spectaculair, ongeveer 11 seconden. Maar van veertig naar honderdtwintig was een heerlijkheid. Twee jaar geleden reden er nog maar 400 van de 360 op de weg en dit zal nu dus nog minder zijn. Maar als ik dan weer denk aan de boetes en de verleiding om even te gassen, de roest en windgeruis dan zeg ik weer wijs, nee, het is nu goed.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Aaron-460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 17.09.2011 - 13:12
Locatie: Tilburg
Contacteer:

mooi verhaal! hoe staat de 440 er inmiddels bij?
Volvo XC40 T3 Automaat R-Design 2021 - zakelijk
Volvo S60 T6 Recharge R-Design 2021 - zakelijk
Volvo V40 D3 Polar+ Sport 2020 - zakelijk
Volvo V40 D2 Nordic+ 2017 - Bedrijf
Volvo V70 2.5T AWD 1999 - 293.500 - Hobby
Volvo V40 T4 Intro 1998 - 241000KM
BMW 530iA Special Executive 2002 - 214500KM
Porsche 944 S Targa 1987 - 253500KM
Volvo 480 2.0i ES GT 1995 - 272000KM
Volvo 460 2.0i GLE 1993 - 211500KM
Honda Civic III 1.3 Luxe 1987-122500KM
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 foto's”