Aanlopen achterrem

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
pim1969
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 21.07.2006 - 11:51
Locatie: Apeldoorn

Bij mijn D5 uit 2003 (180DKM) hoor ik na het wegrijden vaak een schrapend / schurend geluid van rechtsachter. Het lijkt op het licht aanlopen van de rem. Als ik flink rem is het geluid meestal weg, maar komt soms ook wel meteen weer terug. Het is er ook als ik door een flink scherpe bocht naar rechts rij, dus zonder te remmen en terwijl het geluid er voor de bocht niet was.

Ik weet zeker dat het alleen rechts is, want bij een bocht naar rechts neemt de snelheid af, en naar links wordt het juist sneller.

Ik dacht zelf aan roestige schijven, maar dat valt sowieso wel mee. Ook krijg ik het geluid soms na een uurtje rijden direct na het eerste het beste stoplicht. Ik kan me toch niet voorstellen dat er na een uurtje rijden (met soms flink remmen) nog steeds /alweer roest op de schijven zit.

In de onderhoudslijst kan ik zien dat er bij 80.000 km een luidruchtige remvoering is schoongemaakt. Is die van de handrem, of zo? De handrem werkte volgens de ANWB ook niet perfect (L/R verschil) toen ik hem kocht. Zou dit (opnieuw) het geluid kunnen veroorzaken?

Iemand bekend met dit probleem? Is het een S60 mankement of gewoon nieuwigheid ;-)

Gr - Pim
Volvo S80 D5 (2006)
Historie: 140 Grandeluxe (1972), 850 2.5 (1996), S60 D5 (2003)
Ce
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 28.07.2006 - 17:53

Ik heb dat een paar keer met mijn V40 gehad. Nou ben ik geen techneut maar volgens de monteur had dit te maken met het feit dat de remblokken nagenoeg versleten waren en er dus kleine metaaldelen (die aanwezig zijn in de overgang van remblokmateriaal - remblokhouder) tijdens het remmen in contact kwamen met de remschijf....een slijpend geluid tot gevolg hebbend. Dit geluid werd erger in bochten, was soms ook geheel verdwenen (bijvoorbeeld bij regen) maar werd uiteindelijk wel steeds erger. Op het laatst kon je ook sporen zien op de remschijf. Toen ik met deze klacht bij de garage kwam gebruikte ik ook de term "aanlopende rem".
pim1969
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 21.07.2006 - 11:51
Locatie: Apeldoorn

Hoi Ce - dat klinkt als een logisch verhaal. Alleen zijn de schijven en blokken bij mij net vervangen.

Maar ik vroeg me af hoe de handrem bij de S60 werkt - gewoon op de schijven, of is er een apart remsysteem? Misschien dat daar iets afgesteld moet worden, of versleten is?
Volvo S80 D5 (2006)
Historie: 140 Grandeluxe (1972), 850 2.5 (1996), S60 D5 (2003)
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

Dit aanlopen heeft niets te maken met je schijven of blokken. Je handrem werkt waarsch. via een kabel met "remschoenen" in "remtrommels". Waarschijnlijk blijven deze hangen om wat voor reden dan ook (slijtage, komen ze niet los na het ontkoppelen van de handrem?). Even naar laten kijken zou ik zeggen.

Soms helpt even licht aantrekken van de handrem tijdelijk.

Suc 6
Gebruikersavatar
Tomba
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 24.07.2006 - 09:47

Bij het uitrollen voor een stoplicht, merk je dan dat je vrij snel tot stilstand komt, of rol je helemaal uit. (makkelijke test voor ingesleten remklauwen namelijk)
Volvo 440 / 2.0I / Boardcomputer / achterspoiler / blauwmetallic lak
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Krik de auto eens op en draai aan het wiel. Je hoort dan snel genoeg of het de klauw of de remschoenen zijn die aanlopen.
Het kan best dat de vorige eigenaar een keer met de handrem erop heeft gereden, waardoor er veel slijtmateriaal in de trommel zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
pim1969
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 21.07.2006 - 11:51
Locatie: Apeldoorn

Nou, de dealer heeft er even naar gekeken en had 2 dingen gevonden:
- stabilisatorstang achter was niet goed meer, dus vervangen; dit zou kunnen verklaren waarom het in een bocht soms ineens veel harder werd
- handremkabel had speling, dus die is opnieuw afgesteld

Ik heb nog geen kans gehad om het resultaat te testen, maar ik zal het vanavond eens gaan uitproberen.
Volvo S80 D5 (2006)
Historie: 140 Grandeluxe (1972), 850 2.5 (1996), S60 D5 (2003)
pim1969
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 21.07.2006 - 11:51
Locatie: Apeldoorn

Helaas heeft de dealer het niet verholpen. Ik heb wel de indruk dat het iets minder wordt. Aangezien het nieuwe remschijven en blokken waren, is het misschien toch een beetje aanlopen van de normale rem. En zou het na een paar duizend km wat minder moeten worden aangezien de schijf dan iets dunner is, net als de blokken.

Half aantrekken van de handrem hielp niet - heb ik geprobeerd. Op de krik hoor ik wel iets aanlopen, maar dit hoor ik ook bij de voorwielen en bij mijn Rover, dus betwijfel of dat wel echt iets is. Hij loopt in ieder geval zeker niet "zwaar", dus ik ben allang niet meer bang dat het iets serieus is.

M.a.w. "gewoon nieuwigheid", gaat er wel uit :o

Groetjes - Pim
Volvo S80 D5 (2006)
Historie: 140 Grandeluxe (1972), 850 2.5 (1996), S60 D5 (2003)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”