Beste volvo rijders,
Afgelopen week zijn mijn ouders met de V40 Bi fuel op vakantie geweest. De tweede reisdag werd na 7 kilometer al door hevige knallen gestaakt. Na volvo service gebeld te hebben kwam de Adac die constateerde dat er een bougie uit het bougiegat geschoten is. Oorzaak is dat deze al lange tijd losgezeten heeft. De motor maakte al wel een tijdje een licht sissend geluid.
Wat kan de oorzaak zijn dat de bougie is losgeschoten?
Alle lof voor de Volvo service trouwens die erg netjes en correct gehandeld heeft!
Bougie losgeschoten tijdens het rijden
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Niet goed vastgezet tijdens onderhoud?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 25.02.2011 - 16:39
Dat zal het gewoon wel moeten zijn.Ik heb het vroeger ook een keertje gehad met mijn Kadett E.V70/2.4D/2003 schreef:Niet goed vastgezet tijdens onderhoud?
Een pittige knal en daarna op 3 poten lopen.Bougiewas met kabel en al uit het blok geschoten.
Vastgezet en nooit geen last meer gehad.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Of juist door te vast zetten. De borgingsring cq afdichtingsring v.d. bougie wordt daardoor teveel samengeperst en verliest zijn veerkracht. Door trillingen kan de bougie dan loskomen.
Kan ook nog dat dat de bougie er scheef is ingedraait en dat het schroefdraad in de kop naar de vaantjes is. Maar dat merk je vanzelf als de nwe bougie erin gaat.
Kan ook nog dat dat de bougie er scheef is ingedraait en dat het schroefdraad in de kop naar de vaantjes is. Maar dat merk je vanzelf als de nwe bougie erin gaat.
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Als ik het goed begrijp is de oorzaak te wijten aan een menselijke ingreep tijdens het vervangen van de bougie?

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Wat is de beste oplossing als het schroefdraad is uitgesleten?

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Een Helicoil laten plaatsen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Is het probleem dan blijvend verholpen en zijn er nadelige gevolgen door de verschillende soorten materiaal die verschillend op de temperatuur reageren (uitzetten e.d.)edraket schreef:Een Helicoil laten plaatsen.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Denk dat je nu een beetje overdrijft.
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Reden van mijn vragen is het volgende:
Adac gaf aan bij afslepen naar volvo garage dan wordt er een nieuwe kop gemonteerd kosten:2000 euro of meer.
Nu is er bij een andere garage een helicoil geplaatst. Adac gaf ook als oorzaak dat de bougie niet met een momentskeutel is aangedraaid (fout monteur).
Indien kop vervangen dient te worden is auto total los en vooral omdat er Lpg op zit is het handig e.a op papier te hebben.
Nogmaals mijn vraag, is een helicoil net zo betrouwbaar als een nieuwe kop.
Adac gaf aan bij afslepen naar volvo garage dan wordt er een nieuwe kop gemonteerd kosten:2000 euro of meer.
Nu is er bij een andere garage een helicoil geplaatst. Adac gaf ook als oorzaak dat de bougie niet met een momentskeutel is aangedraaid (fout monteur).
Indien kop vervangen dient te worden is auto total los en vooral omdat er Lpg op zit is het handig e.a op papier te hebben.
Nogmaals mijn vraag, is een helicoil net zo betrouwbaar als een nieuwe kop.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik begrijp het niet. Je geeft aan dat er al een helicoil geplaatst is. Is die er dan uit geklapt? Een helicoil is veel sterker als een origineel schroefdraad in aluminium, dus ja net zo betrouwbaar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Een helicoil is natuurlijk niet net zo goed als een nwe kop, dat lijkt me duidelijk. Een nwe kop plaatsen is nu eenmaal de ideale maar helaas ook de duurste oplossing.
Maar als de helicoil professioneel geplaatst is en er verder geen scheuren oid in de kop zitten gaat die ws net zolang mee als de kop waarin die zit. Ik heb met een helicoil in een Toytota kop bijna een ton gereden zonder een centje pijn. De helicoil deed nog steeds zijn ding toen ik 'm verkocht.
Maar als de helicoil professioneel geplaatst is en er verder geen scheuren oid in de kop zitten gaat die ws net zolang mee als de kop waarin die zit. Ik heb met een helicoil in een Toytota kop bijna een ton gereden zonder een centje pijn. De helicoil deed nog steeds zijn ding toen ik 'm verkocht.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
daar ben ik het zeker niet mee eens. Schroefdraad in aluminium is gewoon zwak. Als er een helicoil geplaatst is wordt het schroefdraad veel sterker dan origineel in het aluminium, en is de kans dat hij nogmaals wordt stuk gedraaid veel kleiner.
Als de kop verder goed is is het plaatsen van een helicoil zeker net zo goed als een nieuwe kop.
Als de kop verder goed is is het plaatsen van een helicoil zeker net zo goed als een nieuwe kop.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat valt allemaal wel mee met dat zwakke schroefdraad. Het stukdraaien van het alu schr.draad ligt aan de monteur en niet aan het alu. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast. En een hele nwe kop is altijd beter dan botoxedraket schreef:daar ben ik het zeker niet mee eens. Schroefdraad in aluminium is gewoon zwak. Als er een helicoil geplaatst is wordt het schroefdraad veel sterker dan origineel in het aluminium, en is de kans dat hij nogmaals wordt stuk gedraaid veel kleiner.
Als de kop verder goed is is het plaatsen van een helicoil zeker net zo goed als een nieuwe kop.

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Omdat je de bougie niet meer in het aluminium draait maar in de RVS helicoil en dat is een stuk sterker. Het probleem met alu schroefdraad is vaak dat de bout (bougie in dit geval) er scheef, niet vast of te vast wordt ingedraaid. En al draaiend gaat het alu schroefdraad snel stuk, daar heeft RVS veel minder last van. Omdat de helicoil vast zit in het alu gaat het daar niet zo snel meer stuk.EVV schreef:zo'n helicoil, die draai je toch vast in hetzelfde aluminium als waar de bougie in gedraaid wordt? Waarom zou het dan ineens sterker zijn?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat is niet de vraag. De vraag is of een met een helicoil gerepareerde kop net zo betrouwbaar is als een nieuwe kop. Ik neem aan dat hij bedoelt op het gebied van de schroefdraad. De rest hangt natuurlijk in grote mate af van de staat van de kop. Maar de helicoil zal waarschijnlijk nooit meer een probleem geven. Vandaar dat ik stel dat een met een helicoil gerepareerde kop net zo sterk is als een nieuwe.Iroll schreef:Dat valt allemaal wel mee met dat zwakke schroefdraad. Het stukdraaien van het alu schr.draad ligt aan de monteur en niet aan het alu. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast. En een hele nwe kop is altijd beter dan botoxedraket schreef:daar ben ik het zeker niet mee eens. Schroefdraad in aluminium is gewoon zwak. Als er een helicoil geplaatst is wordt het schroefdraad veel sterker dan origineel in het aluminium, en is de kans dat hij nogmaals wordt stuk gedraaid veel kleiner.
Als de kop verder goed is is het plaatsen van een helicoil zeker net zo goed als een nieuwe kop.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95