Na DIM reparatie afwijking in water temperatuur meter

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Heren (en dames?),

Ik had last van het verlopen van de tekst en uitvallen van de BC display. Aangezien er hier een doe het zelf oplossing is aangedragen en op Engelse fora veel over de reparatie van de DIM gesproken wordt heb ik het zelf ook maar geprobeerd. Niet met een hot air station, maar met een normale (kleine) soldeerbout waar een klein puntje op zit.

Dashboard uit elkaar, componenten van de printplaat en vervolgens de Motorola chip vrijmaken van de blauwe seal. Vervolgens alle pinnetjes verwarmd evenals de voeding opnieuw gesoldeerd (die op de aluminium printplaat). Terug naar de auto om het dashboard aan te sluiten en in de eerste instantie blij dat alles werkte. Vervolgens een half uur in de auto rijden en de BC bleef normaal werken. Daarvoor begon ie na een kwartier al raar te doen.

Maar ja, ik zag direct dat mijn temperatuur meter iets naar rechts hangt terwijl hij daarvoor strak in het midden stond. Het gaat maar om een half streepje uit het midden. Dus, alles er weer uit en nogmaals de Motorola chip gesoldeerd. Tevens de contactpunten van de temperatuur meter opnieuw gesoldeerd. Alles terug in de auto en helaas geen verschil.

Op dit punt ben ik gestopt omdat ik bang ben om uiteindelijk toch iets meer stuk te maken. Ik heb zoals het er nu uitziet mijn BC gemaakt, en dat weegt niet op tegen de afwijking in de temperatuur meter. Hier zijn meerdere topics over maar daar wordt het veelal gezocht in de thermostaat, en daarvan weet ik dat ie goed is: Voor de DIM reparatie kaarsrecht naar boven, na reparatie kleine afwijking. Ik moet het dus zoeken in het dashboard of de meter zelf.

Naar mijn idee ligt het aan de Motorola chip, of de verbindingen daarvan, omdat dat het enige is waar ik aan gewerkt heb de eerste keer.

Bedankt voor het meedenken en alle suggesties die hier gepost worden.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Of je meter wees voorheen een verkeerde stand aan door een overgangsweerstand die je nu "per ongeluk" herstelt hebt? Over een half streepje zou ik me geen zorgen maken, dat je dim werkt weegt daar ruimschoots tegenop lijkt mij.
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Iroll schreef:Of je meter wees voorheen een verkeerde stand aan door een overgangsweerstand die je nu "per ongeluk" herstelt hebt? Over een half streepje zou ik me geen zorgen maken, dat je dim werkt weegt daar ruimschoots tegenop lijkt mij.
Het eerste is een interessante benadering en ik maak me daar technisch gezien ook geen zorgen over. Maar wellicht is er toch een oplossing om de naald kaarsrecht omhoog te krijgen, dat wil ik dan toch even aangekaart hebben.

En dat de DIM werkt is belangrijker ja :P
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

beetje bijbuigen die naald! :)
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Ramon&Ramon schreef:beetje bijbuigen die naald! :)
Ik heb hem wel terug geduwd, maar dat maakte geen verschil 😄
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”