Zoemend geluid voorwielen

Plaats reactie
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

Mijn XC90 gaat vanaf ca 50 km zoemen en neemt toe met de snelheid. Het komt duidelijk uit de voortrein.
Vanaf 120 wordt het iets minder of lijkt het minder door het toenemen van andere geluiden.
Gisteren de auto op de brug gehad en eigenlijk niets raars kunnen vaststellen. Maar je draait natuurlijk niet met 50 km/u aan een wiel. Ik heb helaas geen apparatuur om de auto op de brug met 4 wielen los te kunnen testen.
Ik verdenk de lagers echter: versleten lagers geven meer geluid bij het insturen. Bij mij is het geluid weg als ik fors instuur naar links. Bij fors insturen naar rechts is er geen verschil.
Rara.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Ik zou gokken op de aandrijflijn. Ik verdenk een aandrijf-as van het veroorzaken van de herrie.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Wauter
2nd Gear member

Indien het de lagers zijn, zal het rechts zijn. Bij insturen naar links wordt dat lager ontlast, en bij insturen naar rechts belast.

Wiellagers gaan over het algemeen niet zomaar stuk, ooit es stoeprandje gepakt?

Kijk ook goed naar je banden, wanneer daar cupvorming aan zit geeft dat ook een bak herrie.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

Volgens mij is het net andersom: bij het insturen naar rechts wordt het linker lager zwaarder belast (en v.v.). Maar dat is dus net het vreemde, als ik het lager zwaarder belast, neemt het geluid af. Daarom twijfel ik dus over de lagers. Maar versleten assen geven weer meer een ratelend en/of schurend geluid.
Banden sluit ik vooralsnog uit. Ik hoor zacht het bandengeluid op de achtergrond en zodra ik op ander asfalt terecht kom, veranderd het bandengeluid ook. Het "lagergeluid" blijft dan constant.
Morgen ochtend ga ik naar de dealer voor diagnose. Als iemand nog suggesties heeft, hoor ik het graag.
Wauter
2nd Gear member

Wat betreft links/rechts, je hebt gelijk... Echter , een licht versleten lager kan wel eens belast minder geluid geven dan belast, doordat de belasting de speling opheft. Blijft gissen op een forum, op de auto zelf zal het voelbaar zijn.

Zou zo met de huidige info niet meer suggesties hebben, laat anders nog even weten wat de dealer zegt.
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

Net terug van de dealer. Vier wieltjes van de grond en gas geven. Heel duidelijk rechts voor een luid zoemend geluid, het lager dus.
Maandag wordt ie vervangen a 300 euro all in. Valt me al weer mee.

En wat was ik blij dat de achterwielen mooi gingen mee draaien.
Wauter
2nd Gear member

Toch rechts ;)

300 incl, boel geld, maar is complete naaf, dus schappelijk.
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

Maandagmiddag de auto opgehaald. Wat een verschil. Lijkt wel een andere. Nu hoor je alleen wat windgeruis op de autobaan.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”