Flushen met minerale of synthetische ATF?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gesloten
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20906
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Voor de geïnteresseerden: mijn draadje over automaat-olie-temperatuur.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50553
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gast

piotrV70 schreef:@AlexV70 ik rij over het algemeen niet sneller dan 90km/h (met caravan) op de teller, de 2.5T draait dan maar net iets meer toeren dan stationair. Ik ga het zondag uitproberen op de A31.
Dan rijdt je net iets harder dan 80 echte km's. Je moet rijden waar jij je lekker bij voelt.
Tip: in ieder geval een zodanige snelheid dat de vrachtauto's jou niet in gaan halen.

Ik heb nu al een paar keer "aangepikt" bij een touringcar, die rijden leuk door. :wink:

piotrV70 schreef:Ps: wat doet de GT als ik'm in 4 zet, grijpt de bak dan helemaal niet meer zelf in? (bijv bij remmen tot (bijna) stilstaan)
Ja, hij bij echt te laag toerental gaat hij terug schakelen, maar dat moet je niet willen.
Bij stilstand staat hij sowieso weer in 1.
Gebruikersavatar
E.T.
4th Gear member
Berichten: 985
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Wij zijn net weer terug van vakantie, en mijn automaat, in tegenstelling tot voor de flush, heeft het prima gedaan.

Veel stukken waar ik 100 km/u op de klok kon rijden (96 km/u vlg GPS) reed ik lekker in "D" op de CC. +/- 2100 rpm bij het inhalen van een langzamer deelnemer trok de automaat met voetje op het gas van 80 naar 100 mooi in de lock-up door. drukte ik de repeat knop van de cruise in bij 80 dan werd de lock-up los gegooid en werd er door de automaat terug geschakeld naar 4 en werd het toerental verhoogd tot 3200 a 3500 rpm om vervolgend via de 5 op snelheid weer keurig te locken in de lock-up.

In Denemarken en Zweden veelal handmatig in de 4 gereden, krap 90 op de klok (85 km/u op de gps) vond de automaat in "D" voldoende om in de 5 te draaien (+/- 1750 rpm) ik reed liever in de 4 (+/- 2250 rpm).

Ik ben dik tevreden over mijn automaat na de flush, een heel verschil met vorig jaar toen het toerental veel meer omhoogschoot als je gas gaf
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Rome
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 05.03.2011 - 17:41
Locatie: Gelderland

Als de motortemperatuur bergopwaarts steigt, kan het ook helpen om de airco even uit te schakelen, dan zie je de motortemperatuur bijna gelijk weer dalen. Verder inderdaad minimaal 2200 toeren, en handmatig schakelen. Succes.
Volvo S60 2.4D, 2005, Geartronic, Powered by Rica, Zomer Nebula 18";, Winter Thor, Schuif/kanteldak.

Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.



Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Inmiddels heb ik ik bericht van Broekhuis.
De chefmonteur dacht dat de specificatie overeen kwamen maar heeft voor de zekerheid de specificatie van BG opgevraagd.
Zodra hij die heeft vergelijkt hij die met de specs van Volvo en komt hij er op terug.
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Rome schreef:Als de motortemperatuur bergopwaarts steigt, kan het ook helpen om de airco even uit te schakelen, dan zie je de motortemperatuur bijna gelijk weer dalen. Verder inderdaad minimaal 2200 toeren, en handmatig schakelen. Succes.
Bij mij deed de auto dat zelf. Zodra de temperatuur opliep blies de blower warme en bijna voelbaar vochtigere lucht de auto in. Ergo, airco werd uitgeschakeld. Tot de temperatuur weer afnam, dan werd de airco weer aangezet.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20906
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En zo hoort het ook Ivo. Dat zit bij veel auto's ingebakken en niet alleen bij Volvo.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Volgende maand moet die van mij voor de APK en een beurt. Meteen maar een koeler erbij laten zetten. Volgende caravan wordt zo'n 400 tot 500 KG zwaarder.

Hopelijk blijft de temperatuur volgend jaar binnen de perken dan.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Gebruikersavatar
Gerardf
6th Gear member
Berichten: 2532
Lid geworden op: 30.12.2010 - 21:40
Locatie: Gooi

Mijn bak is nu twee keer geflushed, en eigenlijk met caravan schakeld hij zelfs beter dan zonder. Met de hand en automatisch zie je het alleen aan de toerenteller maar voelen doe je het niet. Ik hou hem wel tussen de 2000 en 3500 toeren.
Wel is het zo dat hij nu meer nablaast wanneer ik in de bergen gereden heb zonder caravan. Ik laat de motor wel enkele minuten aanstaan voordat ik hem uit zet.
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Even een update:

Ik heb even niks van me laten horen omdat ik eerst meer informatie nodig had.
De terugreis is voorspoedig verlopen, ondanks dat ik nog het nodige getril had bij bepaalde toerentallen.
Ik heb contact gehad met verschillende automaatbak revisie bedrijven die hoog staan aanschreven en ik kom toch tot de conclusie dat het niet wordt aanbevolen om een bak met een hoge kilometerstand te flushen met een vol syntheet olie als de bak zijn hele leven al op een minerale olie draait.
Er wordt toch echt geadviseerd om de originele olie te blijven gebruiken.

Natuurlijk ook contact gehad met dhr. Slot, maar (dat viel te verwachten) is dat volgens hem geen enkel probleem.

Ik heb aanstaande vrijdag een afspraak bij Revisiebedrijf Veenendaal in Ede, om de bak te voorzien van de originele Mobil JWS-3309 atf olie.
Zij hebben sinds kort een flushmachine van Gery gekocht
Zij zullen nooit flushen met een andere atf olie dan de originele die er door de fabrikant in hoort.

Ik ben dus heel benieuwd naar de ervaring a.s. vrijdag.
Ik houd jullie op de hoogte.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En houd je dan tot die tijd de caravan op de oprit, zodat je het na de flush kunt testen of wil je nog een jaar wachten met de resultaten?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Oceanracer schreef:En houd je dan tot die tijd de caravan op de oprit, zodat je het na de flush kunt testen of wil je nog een jaar wachten met de resultaten?
Hij doet het ook zonder caravan, alleen een stuk minder. Ik kan het dus redelijk snel testen.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Oké. Ik heb die van mij nog staan, dus mócht je het nog met caravan willen testen, laat je het me maar weten!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Oceanracer schreef:Oké. Ik heb die van mij nog staan, dus mócht je het nog met caravan willen testen, laat je het me maar weten!
Bedankt voor je aanbod :D
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Hans oet Twent schreef:Afgelopen 3000km met caravan gereden. Handmatig geschakeld! Ook de flush onlnag laten doen. Nu 243K op de teller en geen problemen.
Wel dat de temperatuur iets hoger dreigde te lopen berg op. Snelheid wat terug laten gaan en daardoor liep de temperatuur ook naar beneden.
Tsja..........ook laten flushen bij 305.000 km. Heb nu 315.000 km gereden :-) maar bij warm weer doe ik het met de 1350kg zware caravan ook rustig aan naar boven en ook handgeschakeld. 6%-7% hellingen met 80 km/h is helemaal geen probleem. Van schokken totaal geen last. En ook de temperatuurmeter blijft netjes waar ie hoort.
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

E.T. schreef:Wij zijn net weer terug van vakantie, en mijn automaat, in tegenstelling tot voor de flush, heeft het prima gedaan.

Veel stukken waar ik 100 km/u op de klok kon rijden (96 km/u vlg GPS) reed ik lekker in "D" op de CC. +/- 2100 rpm bij het inhalen van een langzamer deelnemer trok de automaat met voetje op het gas van 80 naar 100 mooi in de lock-up door.

ik reed liever in de 4 (+/- 2250 rpm).

Ik ben dik tevreden over mijn automaat na de flush, een heel verschil met vorig jaar toen het toerental veel meer omhoogschoot als je gas gaf
Klopt dat hij bij 2250 rpm het lekkerst rijdt. Is ook mijn ervaring. Maar toch raad ik je aan om zelf te schakelen en niet via de drive. Dan voorkom je nl dat de bak heen en weer gaat schakelen en je olie te warm wordt. Heb ik eens meegemaakt met mijn, toenmalige, Opel Omega 2.5 TD. Kun je alleen nog in zijn 1e versnelling rijden :( En alles flink laten afkoelen.
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

ivoandriessen schreef:Volgende maand moet die van mij voor de APK en een beurt. Meteen maar een koeler erbij laten zetten. Volgende caravan wordt zo'n 400 tot 500 KG zwaarder.

Hopelijk blijft de temperatuur volgend jaar binnen de perken dan.
Ik ben toch wel benieuwd hoeveel zo'n koeler erbij maken kost. Kun je ons hierover op de hoogte houden :-)
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

peter veenendaal uit ede?
man dat is een hele goeie!
en een pluspunt is hij kan ook converters reviseren
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
E.T.
4th Gear member
Berichten: 985
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Voorn schreef:
E.T. schreef:Wij zijn net weer terug van vakantie, en mijn automaat, in tegenstelling tot voor de flush, heeft het prima gedaan.

Veel stukken waar ik 100 km/u op de klok kon rijden (96 km/u vlg GPS) reed ik lekker in "D" op de CC. +/- 2100 rpm bij het inhalen van een langzamer deelnemer trok de automaat met voetje op het gas van 80 naar 100 mooi in de lock-up door.

ik reed liever in de 4 (+/- 2250 rpm).

Ik ben dik tevreden over mijn automaat na de flush, een heel verschil met vorig jaar toen het toerental veel meer omhoogschoot als je gas gaf
Klopt dat hij bij 2250 rpm het lekkerst rijdt. Is ook mijn ervaring. Maar toch raad ik je aan om zelf te schakelen en niet via de drive. Dan voorkom je nl dat de bak heen en weer gaat schakelen en je olie te warm wordt. Heb ik eens meegemaakt met mijn, toenmalige, Opel Omega 2.5 TD. Kun je alleen nog in zijn 1e versnelling rijden :( En alles flink laten afkoelen.
jammer dat je mijn verhaal maar gedeeltelijk hebt gequote :wink:

In zijn D rijden kan prima onder de juiste/normale omstandigheden. Heb geen last gehad van een bak die ging pendelen, bleef keurig in de lock-up. De reden dat ik handmatig in zijn 4 reed is dat ik 80 in zijn 5 met caravan erachter de motor te weinig toeren vond draaien en dus wil voorkomen dat de bak zou gaan pendelen bij het een viaduct oid.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Gister even babbeletje gehad met de dealer. Mijn bak is bij de dealer geflushed en voorzien van de speciaal voor mijn bak aanwezige olie bij Volvo, specificaties klopten goed. Kan dus gerust zeggen dat die van mij de juiste olie heeft.

Toen kwam ook ter sprake dat ze bij Volvo na het flushen nieuwe software in de bak laden die de bak leert dat het een "oude" bak is en waarbij de schakelmomenten aangepast worden op een oude bak met nieuwe olie. Hier was ik niet van op de hoogte (en we weten ook niet of die software er wel opgezet is bij mij) en heb na de flush de schakelmomenten gereset met de dice.

Komende beurt wordt gekeken of de software er nog opstaat en/of overruled is. Anders wordt dit er weer opgezet.

De chef werkplaats durfde echter niet te zeggen of dit ook het oplopende temperatuur verhaal zou oplossen.

Ook de oliekoeler ter sprake gehad, ongeveer prijs zou nog doorgebeld worden. Betreft dan de oliekoeler uit de XC90. Deze wordt op maat gemaakt voor de V70. Dit hebben ze in het verleden eenmaal gedaan bij iemand die dezelfde klachten had. na montage geen klachten meer vernomen.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Gesloten

Terug naar “Over alle vloeistoffen”