Flushen met minerale of synthetische ATF?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gesloten
Oceanracer
Geartronic member

Zal Turbodesk al terug zijn uit Ede?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Brambo67
3rd Gear member

Oceanracer schreef:Zal Turbodesk al terug zijn uit Ede?
Blijkbaar nog steeds niet. Misschien een accute revisie :evil:
Turbodesk
5th Gear member

Ik ben wel degelijk terug :D

We hebben gisteren de dag gecombineerd met de verjaardag van mijn moeder en hebben daar ook gegeten. Waren dus ook laat thuis.
Vandaag hadden we even andere prioriteiten, vaatwasser moest gerepareerd worden.

Ik ben inderdaad bij Peter Veenendaal geweest. Hij heeft een machine van Gery gekocht.
Toen ik aan kwam stond er al een vat Mobil Jws-3309 Atf olie van 10 liter klaar. Prijs stond erop, 120 euro incl.

De bak is met de volledige 10 liter gevuld en doorgespoeld. Zodat we zeker weten dat alles eruit is.
Daarna heb ik de bak gereset met Vida.

Toen ik wegreed voelde ik het al meteen. De bak schakelde weer als vanouds. Dit kwam niet door de reset, want dat had ik al eerder gedaan en gaf geen verbetering.
De eerste kilometers rustig aan gedaan, vanwege eventuele luchtbellen.

Ik durf met enige zekerheid te stellen dat het probleem weg is. We hebben die dag aardig wat kilometers gereden en ik heb het niet kunnen reproduceren.
Vandaag ook geprobeerd om die trilling tevoorschijn te laten komen. Niet gelukt. Met de oude olie lukte het namelijk ook zonder de caravan, wel wat minder maar wel aanwezig. Het is nu helemaal rustig.
Hij gaat nu ook veel sneller in de lockup. Met een 1500 toeren al. Nou dat deed hij niet met die BG olie. De toerenteller staat ook helemaal stil.

Ik hoop dat het probleem nu weg blijft. Mocht dit toch terug komen dan zal ik dat hier posten.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gast

Dat klinkt goed. Houd ons op de hoogte.
Als dit zo blijft wordt ik toch wel heel nieuwsgierig naar het verschil tussen de minerale en synthetische ATF..... 3309
Want uit de specificaties kan je het namelijk niet halen.
Die zijn namelijk nagenoeg gelijk en soms iets in het voordeel van de synthetische.
Oceanracer
Geartronic member

Mooi dat het nu opgelost is/lijkt. Wel jammer dat het door de flush (b)lijkt veroorzaakt. :?
Turbodesk
5th Gear member

Oceanracer schreef:Mooi dat het nu opgelost is/lijkt. Wel jammer dat het door de flush (b)lijkt veroorzaakt. :?
Flushen is prima en zelfs aan te bevelen na x aantal kilometers, vooral als je veel met een aanhanger rijd.
MAAR doe dan dan wel met de Atf olie die specifiek voor je eigen bak is gemaakt. Een universele olie van merk X die zegt dat het erin kan, geloof ik niet meer. Aisan Warner heeft namelijk nooit toestemming gegeven om de JWS-3309 specificatie te geven aan een full syntheet olie.
Mobil had namelijk ook een aantal jaar geleden de Mobil1 3309 in de schappen staan. Dit was de full syntheet versie. Zij hebben deze uit de schappen moeten halen omdat er geen toestemming voor was gegeven.
Er bestaat dus simpel weg geen enkele full syntheet Atf olie met de echte JWS-3309 specificatie.

Dat een fabrikant zegt dat zijn universele olie er prima in gedaan kan worden is heel wat anders dan dat er daadwerkelijk een certificaat voor afgegeven is.

Diverse revisie bedrijven die ik heb benaderd zeggen allemaal hetzelfde:
Gooi alsjeblieft de originele olie er weer in. En al helemaal geen full syntheet als de bak al twee ton heeft gelopen.
Je gooit ook niet in je motor die al twee ton heeft gelopen op een minerale olie ineens een full syntheet olie erin.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Oceanracer
Geartronic member

In één van de flush-topics heb ik al eens gemeld dat ik mijn twijfels had over het feit dat in alle bakken, oud en nieuw, steevast de zelfde olie werd gebruikt. Dat werd toen wat weggewuifd, wellicht omdat ik het door mijn gebrek aan technische onderbouwing niet wist te motiveren, waardoor het toch meer een onderbuikgevoel leek. Wellicht dat Gery hier nu toch wat mee kan/moet doen....
diesel01
Geartronic member

Mag ik vragen wat de flush gekost heeft?
A.S maandag moet ik naar de dealer voor een klein beetje schade en ik had al een balletje opgegooid over de flush en de gebruikte olie maar ik denk dat mijn slip ook gezocht moet worden in de olie.
Kortom ik wil gewoon 100% olie in de GT die door Volvo word voorgeschreven.
Turbodesk
5th Gear member

diesel01 schreef:Mag ik vragen wat de flush gekost heeft?
A.S maandag moet ik naar de dealer voor een klein beetje schade en ik had al een balletje opgegooid over de flush en de gebruikte olie maar ik denk dat mijn slip ook gezocht moet worden in de olie.
Ik heb je een PM gestuurd.
Afbeelding

Volvo V40 1.8 Lpi Europa
diesel01
Geartronic member

Turbodesk schreef:
diesel01 schreef:Mag ik vragen wat de flush gekost heeft?
Ik heb je een PM gestuurd.
Thks.
Je hebt een pm terug.
ovlov058
4th Gear member

Komaan mannen, aan prijzen zeggen is niks illegaal.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
daag407welkomV70
2nd Gear member

Geld dit nu enkel (Probleem vol syntheet versus minerale olie) voor de vijfbak geartronic of ook voor de nieuwere 6 bak ?

Ik merk namelijk ook al een tijdje dat mijn automaat bak hoger in de toeren gaat bij doorschakelen. (30 d km geleden geflust door gery)

Ik begin me een beetje zorgen te maken.....
Volvo V40 CC T3 2019,Crystal White met en een Afneembare trekhaak Volvo V60 Business Edition D4 2018, Scandinavian line, Onyx Black en Afneembare trekhaak,Volvo V70 D5 Geartronic M'08 Momentum, Silver Metallic en Trekhaak
Turbodesk
5th Gear member

ovlov058 schreef:Komaan mannen, aan prijzen zeggen is niks illegaal.
Nee, dat is het ook niet.

Alleen kan je de prijs die ik heb betaald niet als leidraad gebruiken.
Dat is zonder bonnetje gedaan en ik heb geen complete flush gehad. Ik heb alleen de nieuwe olie erin laten pompen. Dat is wat anders dan eerst met een reiniger te spoelen en daarna pas de nieuwe olie erin met een conditioner.
Waar ik trouwens geen voorstander van ben (geworden).

Die van mij was al geflushd met een reiniger en conditioner. Dat hoeft echt geen tweede keer.

Tevens was mijn auto de eerste Volvo die hij deed.

De olie kost 120 euro incl. voor 10 liter. Tel daar een ongeveer een half uur werk bij op en je hebt de prijs voor de simpele flush.
Afbeelding

Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Ottoxc70
Starter

Beste allemaal,
Mijn naam is otto en Ik ben sinds 2008 de tevreden bezitter van mijn xc70 2.5 GT uit 2003. Sinds enige tijd last van trillingen bij rond de 100 en een bak die nogal hoge toeren maakf en wat schokt bij schakelmomenten. Dus ik dacht; dat wordt flushen. Nu ik dit allemaal lees weet ik het niet meer. Ik heb altijd goede verhalen gehoord van Gery. Gebruikt hij alleen synthetisch? Verder een offerte van de dealer maar ik vraag mij af of ze het beter kunnen. Toch ook een stuk ervaring belangrijk denk ik. Dealer doet volgens mij wel de volledige reset met update van de software. Hoeveel liter gaat er eigenlijk in een volledige flush? Zijn er nog meer klachten over een volledige flush met synthetische olie?
Xc70 2.5T GTR.COMFORT LINE, beige benzine automaat
Juli 2003, 250k
Turbodesk
5th Gear member

Als de dealer geen flushmachine heeft dan kunnen ze alleen een liter of drie aftappen en vullen met nieuwe olie. Ze gaan dan een stukje rijden en doen dat nog een keer of twee, naargelang de kleur van de olie.

Een flushmachine komt tussen de aan en afvoer naar de oliekoeler. De bak pompt dus zelf de olie rond en pompt zo ook de nieuwe olie erin. Op deze manier heb je een volledige olie vervanging.

In de bak gaat 7 liter olie.

Gery gebruikt alleen een universele vol syntheet atf olie van het merk BG.

Voor jouw bak is er geen software update, of je moet nog de vorige versie hebben waarbij de bak bij stilstand uit zichzelf naar de neutral stand gaat. Als je dan wilt wegrijden moet hij eerst nog naar de D, daarbij kan een schok voorkomen. In de update is dit verwijderd en blijft hij altijd in de D staan.
Afbeelding

Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Ottoxc70
Starter

Dankje voor de reactie. Ik ben benieuwd naar je ervaringen later. Ik vind dat Gery er inderdaad iets mee moet doen. Het moet toch mogelijk zijn originele olie voor een bak te gebruiken? Of mis ik nu een schakel?
Juli 2003, 250k
Turbodesk
5th Gear member

Ottoxc70 schreef:Dankje voor de reactie. Ik ben benieuwd naar je ervaringen later. Ik vind dat Gery er inderdaad iets mee moet doen. Het moet toch mogelijk zijn originele olie voor een bak te gebruiken? Of mis ik nu een schakel?
Daar kom je alleen achter door hem te bellen. Ik denk dat hij het wel doet, maar zal je zelf je olie mee moeten nemen.

Als Ede voor je te rijden is kan je net zo goed naar Peter Veenendaal rijden.
Die is goedkoper en hem hoef je niet te overtuigen om originele olie te gebruiken.
Afbeelding

Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Ottoxc70
Starter

Ik zal zeker veenendaal en slot bellen. Ik ben benieuwd. Ik houd je op de hoogte.
Groet,
Otto
Juli 2003, 250k
Gast

Laten we nog even afwachten. Voor we van alles gaan roepen.....
Uit ervaring weet ik dat na het Fluschen de bak heel goed schakelt en nadien, door inleren, weer een beetje in zijn oude patroon terug valt.
diesel01
Geartronic member

Klopt Alex.
Mijn bak heeft op dit moment een beetje elastiek!
Wanneer ik bij 2000rpm gas geef heb ik tot 2500rpm slip lift ik mijn voet een beetje dan loopt het toerental iets terug waarna het blok vanaf 2400rpm begint te sleuren zoals een D5 dat kan.
Als ik dan lees dat die van Marcel onder de 2000rpm al in lockup gaat een ook het beweging van de toerenteller kwijt is heb ik daar wel een vervanging van de bakolie voorover.
Mijn auto vertoon overigens ook de bekende schok bij 55km/h op de teller waardoor ik op de langere stukken in de kom steevast manueel in de 4 rijdt.
Gesloten

Terug naar “Over alle vloeistoffen”