Ik denk dat mijn V50 gechipt is maar ik ben het niet zeker.
Ik rij nu 4weken met de V50 en naar mijn gedacht gaat hij heel vlot vooruit, vandaar dat ik denk dat hij gechipt is.
Ik heb hem nog niet op de testbank laten zetten omdat het volgens mij weggesmeten geld is om te weten of er aan gewerkt is of niet, daarmee dat ik de vraag hier eens stel.
Ik heb met de V50 2.0D en de GLK200CDI een beetje op dezelfde manier gereden.
De V50 is veel sneller in zijn optrekken en als ik in 4de versnelling optrek van 80-120 doet hij er ongeveer 5sec over.
De GLK doet er rond de 8sec over.
De specs
V50
100kw/136pk
320Nm
ongeveer 1400kg
GLK
105kw/143pk
350Nm
ongeveer 1700kg
Zou die 300kg verschil het doen?
De GLK heeft iets meer pk en koppel, dat zou toch moeten compenseren?
V50 gechipt op niet
- johanb1977
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 22.07.2012 - 17:19
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Mercedes GLK bj 2011, Volvo V50 2.0D bj 2008
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1396
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
- johanb1977
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 22.07.2012 - 17:19
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Hoeveel sec doet een volvo v50 zoals de mijne er normaal over van 80-120 in 4de
Mercedes GLK bj 2011, Volvo V50 2.0D bj 2008
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
300kg is erg veel om aan extra gewicht mee te zeulen, dat zijn zeg maar 4 volwassen personen. Tel daarbij de aerodynamica van een flatgebouw erbij op en de bredere banden dan verbaast het me dat het verschil niet nog groter is. Die paar pk en 20nmetjes extra kan dat echt niet compenseren.
Meet voor de aardigheid maar eens wat je V50 doet met 6 zakken a 50kg cement erin.
Meet voor de aardigheid maar eens wat je V50 doet met 6 zakken a 50kg cement erin.
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Uw auto is zeker niet gechipped, wat een vergelijk ook trouwens lol, 300kg is echt wel veel verschil en zo'n GLK is idd niet bepaald aerodynamisch.
Specs zijn bijna gelijk, die paar pk's gaan echt het verschil niet maken, als allebei de auto's al hun vermogen perfect halen.
Specs zijn bijna gelijk, die paar pk's gaan echt het verschil niet maken, als allebei de auto's al hun vermogen perfect halen.
- johanb1977
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 22.07.2012 - 17:19
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Ok, het was gewoon uit nieuwsgierigheid.
Bedankt voor de info
Bedankt voor de info
Mercedes GLK bj 2011, Volvo V50 2.0D bj 2008
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Is die GLK een 4x4? Dan weet je het al.
De V50 2.0D gaat inderdaad heel snel vooruit tussen die snelheden, je zit dan net op de meest optimale plek van zijn koppel/vermogen curve.
Dat laten controleren op een testbank? Kost een bom geld, ik zou datzelfde geld gewoon uitgeven aan een chipper en hem net laten tunen.
Misschien een sproberen op welk toerental de turbo aangaat, vertrekken en op laag toerental in tweede zetten, dan vanaf 1000 toeren vol gas geven, normaal spriongt de turbo aan op 2000 toeren en schiet de wagen weg, als hij aangaat onder de 2000, dan is er iets mee gebeurd.
De V50 2.0D gaat inderdaad heel snel vooruit tussen die snelheden, je zit dan net op de meest optimale plek van zijn koppel/vermogen curve.
Dat laten controleren op een testbank? Kost een bom geld, ik zou datzelfde geld gewoon uitgeven aan een chipper en hem net laten tunen.
Misschien een sproberen op welk toerental de turbo aangaat, vertrekken en op laag toerental in tweede zetten, dan vanaf 1000 toeren vol gas geven, normaal spriongt de turbo aan op 2000 toeren en schiet de wagen weg, als hij aangaat onder de 2000, dan is er iets mee gebeurd.
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Als de auto te snel door de versnellingen gaat waardoor deze te kort lijken dan is ie gechipt. Heb ooit met een gechipte gereden en de bak lijkt niet te kloppen bij de motor.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- Caponi
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 27.12.2012 - 14:18
- Locatie: Zwolle
Is dat echt zo simpel te stellen? Bij mijn V50 2.0d voel je exact bij de 1700 toeren dat de turbo z'n werk doet, dus dat zou betekenen dat ik die paarhonderd euro voor het chippen in m'n zak kan houdenBG_Volvoforum schreef: Misschien een sproberen op welk toerental de turbo aangaat, vertrekken en op laag toerental in tweede zetten, dan vanaf 1000 toeren vol gas geven, normaal spriongt de turbo aan op 2000 toeren en schiet de wagen weg, als hij aangaat onder de 2000, dan is er iets mee gebeurd.

Volvo V50 D5 R-design (ice white)
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Bij een gezonde standaard 2.0D krijg je idd rond de 1800rpm een goeie duw in de rug. Geen idee hoe een gechipte rijdt, maar ik weet dat zo'n 2.0D een redelijk bommetje was. Bij de mijne kreeg ik bij 2000rpm echt een schop in de kont, die van m'n vader was een MY07 en die had een heel ander karakter (ook andere hardware, luchtinlaat vanaf de turbo naar de motor was anders) en daar kwam de turbo eerder, maar soepeler in, waardoor het minder snel aanvoelde. Maar eens tegen de 2000 toeren was het dezelfde bom. Fijne motor die 2.0D PSA, ik heb nooit het idee gehad dat ik kracht tekort kwam met die wagen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27170
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zo simpel is het niet.Caponi schreef:Is dat echt zo simpel te stellen? Bij mijn V50 2.0d voel je exact bij de 1700 toeren dat de turbo z'n werk doet, dus dat zou betekenen dat ik die paarhonderd euro voor het chippen in m'n zak kan houdenBG_Volvoforum schreef: Misschien een sproberen op welk toerental de turbo aangaat, vertrekken en op laag toerental in tweede zetten, dan vanaf 1000 toeren vol gas geven, normaal spriongt de turbo aan op 2000 toeren en schiet de wagen weg, als hij aangaat onder de 2000, dan is er iets mee gebeurd.
Wil je echt zeker zijn moet je de auto op een rollenbank zetten en zien wat daar uit komt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Mijn standaard V50 krijgt zijn duiw [pas rond de 2000 RPM, als die van jouw al op1700 begint, straf.
Maar een groot evrschil is dat een gechipte waarschijnlijk heel vinnig op een gaspedaalaanraking reageert,
terwijl een normale toch effe een half secondje nodig heeft.
Maar een GLK tov een V50;
1 ; 300 kg is immens veel verschil;ruweg 20% zwaarder
2; luchtweerstand; de GLK is volgens mij hoger en blokkiger
3; wieldiameter; een V50 heeft 16 duimers, een GLK waarschijnlijk iets meer, de auto heeft dus meer kracht nodig om de wielen evensnel te laten draaien, vermits die meerkracht er niet is, betekent dat dat de wielen minder traag draaien.
normaal dus wat je ziet
Maar een groot evrschil is dat een gechipte waarschijnlijk heel vinnig op een gaspedaalaanraking reageert,
terwijl een normale toch effe een half secondje nodig heeft.
Maar een GLK tov een V50;
1 ; 300 kg is immens veel verschil;ruweg 20% zwaarder
2; luchtweerstand; de GLK is volgens mij hoger en blokkiger
3; wieldiameter; een V50 heeft 16 duimers, een GLK waarschijnlijk iets meer, de auto heeft dus meer kracht nodig om de wielen evensnel te laten draaien, vermits die meerkracht er niet is, betekent dat dat de wielen minder traag draaien.
normaal dus wat je ziet