Ik krijg steeds meldingen van DSTC service vereist en dat deze tijdelijk is uitgeschakeld. Daarnaast krijg ik ook melding koplamp service vereist. Heb bi-xenon verlichting. Alle lampen werken, ok groot licht. Het vreemde is nog dat de storing optrad op moment dat de lampen uit stonden.
Herkent iemand deze storingen? Bn momenteel met vakantie in Italie, het is hier erg warm en stoffig. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
DSTC en koplamp service vereist
- tvc15
- 3rd Gear member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
- Locatie: Twente
Ed, de koplampstoring kan ook door de automatische hoogteverstelling veroorzaakt worden. Als je start zie je dat de koplampen even omlaag en omhoog bewegen, bij ingeschakelde verlichting. Gebeurt dit bij beide koplampen van jou nog?
De DSTC melding wordt mogelijk veroorzaakt door een onbetrouwbaar signaal van een van de sensoren van het ABS/ESP systeem. Kan een wheelspeedsensor, maar ook een van de andere sensoren in de ESP-module zijn. De beste manier om daar achter te komen is aan de diagnosestekker bij de dealer.
Succes en laat je vakantie er niet door vergallen!
De DSTC melding wordt mogelijk veroorzaakt door een onbetrouwbaar signaal van een van de sensoren van het ABS/ESP systeem. Kan een wheelspeedsensor, maar ook een van de andere sensoren in de ESP-module zijn. De beste manier om daar achter te komen is aan de diagnosestekker bij de dealer.
Succes en laat je vakantie er niet door vergallen!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hij rijdt er niet minder om, dus laat inderdaad mijn vakantie niet vergallen. Gisteren even de auto uit gelezen, en krijg naast een enorme rits andere storingen een storing van de stuurhoeksensor op. Die is denk ik de veroorzaker. De beide storingen komen vrij snel weer terug. Zal de koplampen even testen op de zelftest. Goede tip!
Krijg overigens wel een minder goede indruk van de nieuwe V70 door al dit soort storingen. Er zijn vaak storingen aan de electronica. Hoop niet dat dit zo blijft. Nu nog in de garantie, maar buiten de garante gaat dat echt dik in de papieren lopen.
Krijg overigens wel een minder goede indruk van de nieuwe V70 door al dit soort storingen. Er zijn vaak storingen aan de electronica. Hoop niet dat dit zo blijft. Nu nog in de garantie, maar buiten de garante gaat dat echt dik in de papieren lopen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zo weer terug van de reis. Beide storingen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Op zich is dat goed nieuws, maar ergens zegt mijn verstand dat het werkelijke probleem zich wel weer een keer zal aandienen. De garantie is echter over een maand verlopen.Heb het in elk geval al gemeld bij de verkoper.
Maar dan nog de vraag waarom deze storingen in het extreem warme weer in Italie (36 graden) zich voordoen, terwijl nadat de temperatuur gedaald is deze verdwijnen. Ik weet dat auto's onder extreme temperauren getest worden (dead valley), dus dan zouden dit soort ritjes geen probleem moeten zijn.
Maar dan nog de vraag waarom deze storingen in het extreem warme weer in Italie (36 graden) zich voordoen, terwijl nadat de temperatuur gedaald is deze verdwijnen. Ik weet dat auto's onder extreme temperauren getest worden (dead valley), dus dan zouden dit soort ritjes geen probleem moeten zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Het is natuurlijk wel zo dat sommige defecten zich alleen in uitzonderingsgevallen optreden. Dwz dat de component op zich dead-valley-proof is gebleken maar dat jouw exemplaar niet helemaal top is.
En verder: had je een hele scherpe (vol uitgestuurde) bocht naar je vakantieverblijf?
Ik had laatst ook een storing staan na keren op de weg met volle stuuruitslag. Na opnieuw starten van de auto weer verdwenen
Gr. Marc
En verder: had je een hele scherpe (vol uitgestuurde) bocht naar je vakantieverblijf?
Ik had laatst ook een storing staan na keren op de weg met volle stuuruitslag. Na opnieuw starten van de auto weer verdwenen

Gr. Marc
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Veel haarspeldbochten gehad op een aantal tripjes. Ik begreep ook dat de storingen een soort van rekenkundige storing was. Wat ik daarvan begrijp is dat als een bepaalde status binnen zoveel km of ijd zich een aantal maal voordoet er een storingscode wordt gegenereerd. Het kan natuurlijk dat door het vele sturen de software op het verkeerde been wordt gezet. Voorlopig is het nog stil op het dashboard.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Er schijnt een update te zijn voor de kabel ligging naar de bi-xenon koplampen, althans, dat hebben ze bij mij ook eerst gechecked. aangepast, nadat ik deze melding kreeg. Daarnaast vertoonde 1 lamp bij mij speling in het draai en hoogteverstel mechanisme. Onder garantie een andere unit gekregen, waarna probleem opgelost is. Die speling uitte zich in een trillende lichtbundel (op de garagedeur) bij stationair draaien.
Die Dstc herken ik gelukkig niet. Vroeger wel een keer in de V50 gehad nadat er een behoorlijk verschil in toeren tussen links en rechts was geweest (auto op blokken, wiel heel kort eenzijdig laten draaien)... dit in combi met de haarspeld bochten??
Succes, en melden van deze storingen kan in elk geval geen kwaad, al moet je het altijd maar afwachten als het pas buiten de termijn weer voordoet.
Die Dstc herken ik gelukkig niet. Vroeger wel een keer in de V50 gehad nadat er een behoorlijk verschil in toeren tussen links en rechts was geweest (auto op blokken, wiel heel kort eenzijdig laten draaien)... dit in combi met de haarspeld bochten??
Succes, en melden van deze storingen kan in elk geval geen kwaad, al moet je het altijd maar afwachten als het pas buiten de termijn weer voordoet.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Van rammeltjes, kraakjes en piepjes naar mystery storingen in de electronica.. Tis wat...
Wel balen hoor!
Wel balen hoor!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik ben wel iets verder. Het schijnt dat de ring onder het stuur soms slecht contact maakt bij vee stuurbewegingen. Vandaar de DSTC melding. Aangezien de koplampen in de bocht meedraaien en tevens door diezelfde sensor (stuurhoek) worden aangestuurd zal deze storing daar een gevolg van zijn.
Heb er nog wel een dingetje bij. De auto geeft een klapper op oneffenheden. Niet bij alle, en de garage kan maar niet vinden waar het vandaan komt. \er is al een schokbreker vervangen, maar nog zit het geluid erin. Tevens zijn de stabi's uitgesloten, en zijn de subframe rubbers aangepast. Nog steeds hoor ik af en toe een knak. Heel irritant. Kan er verder helemaal niets over vinden.
Heb er nog wel een dingetje bij. De auto geeft een klapper op oneffenheden. Niet bij alle, en de garage kan maar niet vinden waar het vandaan komt. \er is al een schokbreker vervangen, maar nog zit het geluid erin. Tevens zijn de stabi's uitgesloten, en zijn de subframe rubbers aangepast. Nog steeds hoor ik af en toe een knak. Heel irritant. Kan er verder helemaal niets over vinden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Even een update over dit probleem wat er al vanaf de aankoop in heeft gezeten. Om te voorkomen dat je helemaal terug moet lezen naar het begin de storing: bij warm weer kwam er regelmatig een melding in het display dat het stabiliteits systeem is uitgeschakeld en koplamp service is vereist.
Na een herstart was het vaak verdwenen. De melding kwam alleen naar voren als het erg warm was en de auto een poosje stil had gestaan in de zon.
De boosdoener hiervan is de stuurhoek sensor, deze zit onder het stuur en registreerd de stuurbeweging. Dit is nodig voor de koplamp verstelling (adaptieve xenon verlichting) en voor het stabiliteits systeem. Mocht de auto in een slip raken weet de elektronica adhv de stand van het stuur wat te doen, en de auto uit de slip te halen.
Nu kun je natuurlijk eenvoudig een nieuwe stuurhoek sensor kopen, maar ik ben zelf niet zo van swappen van onderdelen. Er liggen er immers al genoeg op de schroothoop. Zeker als het elektronica betreft is het meestal te repareren. Als de storing zich alleen maar voordoet bij warmte is het 9 van de 10 keer een slechte soldering.
Dus ding uitgebouwd, uit elkaar gehaald en solderingen hersteld. Tot nu toe geen enkele storing meer gehad, en het is al een paar keer "warm genoeg" geweest.
Als je dus zelf last hebt van deze melding: het is prima te repareren. Voor de geintresseerden nog wat fotootjes:




Na een herstart was het vaak verdwenen. De melding kwam alleen naar voren als het erg warm was en de auto een poosje stil had gestaan in de zon.
De boosdoener hiervan is de stuurhoek sensor, deze zit onder het stuur en registreerd de stuurbeweging. Dit is nodig voor de koplamp verstelling (adaptieve xenon verlichting) en voor het stabiliteits systeem. Mocht de auto in een slip raken weet de elektronica adhv de stand van het stuur wat te doen, en de auto uit de slip te halen.
Nu kun je natuurlijk eenvoudig een nieuwe stuurhoek sensor kopen, maar ik ben zelf niet zo van swappen van onderdelen. Er liggen er immers al genoeg op de schroothoop. Zeker als het elektronica betreft is het meestal te repareren. Als de storing zich alleen maar voordoet bij warmte is het 9 van de 10 keer een slechte soldering.
Dus ding uitgebouwd, uit elkaar gehaald en solderingen hersteld. Tot nu toe geen enkele storing meer gehad, en het is al een paar keer "warm genoeg" geweest.
Als je dus zelf last hebt van deze melding: het is prima te repareren. Voor de geintresseerden nog wat fotootjes:




Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95