jaapburg schreef:Ramon&Ramon schreef:jaapburg schreef:Heb altijd winterbanden onder al mijn auto's gehad, dat gezeur altijd over dat het geld kost, dat zomerbanden met genoeg profiel ook goed zijn. Mensen ga gewoon mee met je tijd!!
Iedereen koopt tegenwoordig de nieuwste telefoons, computers, auto's, maar zijn nog verstokt aan de ouderwetse zomerband omdat dat vroeger altijd goed ging.
Investeer liever in de veiligheid van jezelf en die van anderen!! Heb al vele situaties meegemaakt waar winterbanden de redding waren!!
Veiligheid heeft niet alleen te maken met wel of geen winterbanden,je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden helpt meestal ook.
Het is niet te hopen dat ze het hier ook gaan verplichten,dat zal best wel,het brengt weer veel geld in het laatje!
Klopt, je rijstijl aanpassen is de eerste stap in de goede richting, maar een praktijkvoorbeeld uit eigen hand:
Ik rijd 30 kmh met sneeuwval door een stad (max 50kmh), door de sneeuw rijd ik behoedzaam en langzamer dan toegestaan. Er glijdt een kind uit voor mijn auto, ik rem en kom gelukkig op tijd tot stilstand. De persoon achter mij (die best een goede afstand aanhield) remde ook en gleed gewoon bij mij naar binnen.
Ik zeg ook niet dat winterbanden heilig zijn, maar het is een HULPmiddel om het wat veiliger te maken op de weg. De tegenstanders van winterbanden snap ik daarom niet zo goed, beginnen te zeuren over 7 graden boven of onder nul. Als ik naar mijn werk rijd in november en het is 4 graden zitten bij mij gewoon de winterbanden onder mijn auto. Dat het dan om 12 uur smiddags een graad of 10 is, ja leuk, maar dan werk ik, en tegen een uur of 5 als ik naar huis rijd is het weer 6 graden.
Mensen moeten lekker zelf weten wat ze onder hun auto schroeven, maar ik ga voor de hoogst haalbare veiligheid!
Ik had vroehâh ook nooit winterbanden, met de aanschaf van mijn S70 in 2009 toch maar eens een x winterbanden aangeschaft. In december 2009 waren wij weekendje Maastricht aan het doen, doe zondags de gordijnen open, een compleet witte wereld kijkt mij aan. het heeft 8 uur gekost om thuis te komen (normaal 2½ uur) en heb onderweg meerdere ongelukken en daardoor ook files meegemaakt. Ik was zo blij als een kind met de winterbanden want geen enkele last gehad terwijl ik veel mensen heb zien glijden. Daar ik niet over de snelweg naar mijn werk rij, gebruik ik in de winter altijd winterbanden en merk echt het verschil wel. Iedereen moet het lekker zelf weten of hij winterbanden gebruikt of niet maar ik heb ze gewoon alweer in de schuur liggen want ik breng ook iedere dinsdag mijn zoontje naar opa en oma en ik wil gewoon zo veilig mogelijk rijden.
Veel mensen denken zonde geld, maar als je op winterbanden rijdt, dan slijten je zomerbanden niet..ik doe dus tweemaal zo lang met mijn zomerbanden..en natuurlijk zullen winterbanden iets sneller slijten en onder de 4mm vervangen moeten worden, maar per saldo vallen de extra kosten best mee.
Ook heb je helaas veel idioten die denken dat ze met winterbanden veel harder kunnen rijden in de winter, lekker met 100km/h over het besneeuwde gedeelte heen terwijl iedereen 50km/h rijdt (vermoedelijk dezelfde mensen die denken dat de auto een soort beschermkooi vormt welke tegen iedere botsing bescherming biedt).
winterbanden zijn een hulpmiddel en daarbij hoort ook in de winter een behoudende rijstijl.
En neem winterbanden van een A-merk, met winterbanden van een chinees C-merk kun je inderdaad beter op zomerbanden rijden.
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).