Diesel of LPG, de eeuwige discussie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Witte83
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.07.2009 - 12:32

Ik ben van plan om een LPI tank in te bouwen onder een volvo V40.
Is dit mogelijk of kan dit enkel in de koffer ruimte?

Liefst onder de wagen natuurlijk daar ik geen kofferruimte kwijt wil spelen..

Type: V40 break 18.i 16v
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

Witte83 schreef:Ik ben van plan om een LPI tank in te bouwen onder een volvo V40.
Is dit mogelijk of kan dit enkel in de koffer ruimte?

Liefst onder de wagen natuurlijk daar ik geen kofferruimte kwijt wil spelen..

Type: V40 break 18.i 16v
In het vak voor het reservewiel, komt je vloer een klein stukje naar boven.......

na bouwjaar 2000 doen ook V40's het minder op gas, heb ik begrepen (iets met de kleppen of zo......)
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Witte83
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.07.2009 - 12:32

Dus ik kan een ronde LPI-tank krijgen die ik in plaats van men reservewiel kan steken?

Bouwjaar 1998 dus dat zou geen probleem mogen zijn..
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

Witte83 schreef:Dus ik kan een ronde LPI-tank krijgen die ik in plaats van men reservewiel kan steken?

Bouwjaar 1998 dus dat zou geen probleem mogen zijn..
Ik had twee kleine verbonden "kroketten" in dat vak: bruto zo'n 67 liter (ik kon max 55 liter tanken, en daar zo'n 500 km mee rijden)
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

ik zou voor de optie gaan om een diesel te kopen, daar lpg in te laten bouwen als hulpbrandstof. de lpg helpt om de diesel voor 100% te verbranden en waardoor minder verbruik, meer vermogen, schonere uitlaatgassen en het kost in wegenbelasting net zoveel, actieradius wordt ook beter hierdoor
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

maar mag dat al? bij mijn weten is het niet toegestaan deze aanpassing te maken
Volvo for life
Gebruikersavatar
temparery
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 11.01.2012 - 23:45

ik heb 2 keer een s60 gehad een bifuel en later een benzine versie en gas in laten bouwen ik ben nu blij dat ik ze verkocht heb constant troubels met de gasinstallatie niet goed lopen of afslaan en in het geval van de bifuel onoplosbaar een merk dealer die allen dike rekeningen kan versturen maar geen verstand van autos heeft ik noem geen namen maar de kosten waren hoger dan de baten
de tweede s60 had erg veel onderhoud nodig om goed op gas te rijden elk jaar 900 -1000 euro bovenop de normale kosten het confort is geweldig een mooie auto om te zien alleen niet op gas :-x
Gebruikersavatar
Turbo Will-I-Am
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Zo, deze oude discussie maar weer eens uit het stof halen!
Brandstof GLA*

Euro95 1.884
Super plus 1.954
Diesel 1.509
LPG 0.895

Laatste update: 7-4-2012
* GLA = Gemiddelde Landelijke Adviesprijs in euro's per liter.
Bron: www.nu.nl

Verschil: Euro 95 – LPG = € 0,989
Verschil: Diesel – LPG = € 0,614
Verschil: Euro 95 – Diesel = € 0,375

Mijn conclusie is, wie rekent rijdt op gas!
Sinds een maand rijdt ik een C70 T5 op LPG en ik heb er nog geen moment spijt van.


Quote anno 2012: koken op inductie, rijden op gas!

Natuurlijk ben ik benieuwd wat de Volvo rijder van nu hiervan denkt!


:propellerhead:
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1435
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Leuk, twee getallen van elkaar af halen, maar mis je dan niet iets? Namelijk dat je van gas (veel) meer nodig hebt om 1 kilometer af te leggen dan van diesel?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

precies, laten we eens kijken wat de kosten per km zijn, dat is pas echt rekenen en vergelijken (en daar hoort dan de verzekering, mrb en onderhoud conform voorschriften dan ook bij).
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Plus de aanschaf van die gastank en de extra afschrijving op je auto niet te vergeten, want geen hond wil een auto met zo'n lelijke zwarte top dwars door de carrosserie.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
jelleeelco
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.05.2010 - 16:02

Ik sta momenteel voor de keuze van gas of niet. Rijd een Volvo XC70 uit 2001 (de 2.4 motor) met 120.000 op de teller (gekocht met 84k).

Rijd gemiddeld 20-25k per jaar, dus gas is voordelig. Word niet blij van een volle tank voor 115,-! En daar rijd ik slechts 450 km mee, omdat ik zo vaak in de file sta :(

Inmiddels meerdere inbouw stations gesproken. Een adviseert LPG, ander LPI (Vialle), laatste vanwege vloeibare injectie. Alle adviseren inbouw van een smeersysteem, JLM of Flashlube. Met inbouw heb ik de investering er binnen een jaar uit, en laten we wel wezen: de afschrijving van mijn Volvo zal niet NOG harder gaan dan zonder gas. Ik zit al aan een behoorlijke afschrijving! De zware volvo's zijn enorm in prijs gedaald de laatste twee jaar; ik vermoed door de hoge kosten van zo'n auto.

Idee is dan ook om de auto te blijven rijden (op te rijden) maar dan op gas. Auto is in perfecte staat, al het grote onderhoud gehad (distributie riemen, waterpomp, etc), en bij aankoop (2010) 8 nieuwe banden (winter en zomer). Dus erg zonde om auto weg te doen.

Ik vind gas dan nog niet zo slecht! 400 km op een tank van 45 euro...
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Ik zou hem inruilen op een D5 ;)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1435
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Als je op benzine al amper 450 km rijdt, heb je wel een erg grote tank nodig om 400 km op gas te rijden, dat wordt een 90 liter tank...Die gaat in ieder geval niet passen in plaats van je reservewiel.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Turbo Will-I-Am schreef:Mijn conclusie is, wie rekent rijdt op gas!
Sinds een maand rijdt ik een C70 T5 op LPG en ik heb er nog geen moment spijt van
gewoon nog geen gelegenheid gehad om spijt te krijgen, geef het gewoon wat meer tijd
Volvo for life
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

bart simpson schreef:
Turbo Will-I-Am schreef:Mijn conclusie is, wie rekent rijdt op gas!
Sinds een maand rijdt ik een C70 T5 op LPG en ik heb er nog geen moment spijt van
gewoon nog geen gelegenheid gehad om spijt te krijgen, geef het gewoon wat meer tijd
Is de lpg installatie van tegenwoordig niet veel beter dan die van een aantal jaren geleden?
Ik ben er zelf nooit een voorstander van geweest.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

op basis van een hele maand ervaring kun je idd al een zeker verwachtingspatroon ontwikkelen
Volvo for life
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als het gezeur na een paar jaar begint, zit de volgende eigenaar er mee opgescheept...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Een LPG installatie van tegenwoordig is inderdaad niet meer te vergelijken met een paar jaar geleden.
Kost wel veel geld,zo rond de 2500 euro voor bijv een V70 5 cilinder.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
pv83
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.11.2012 - 16:58

Het is en blijft een persoonlijke afweging denk ik, ik zweer zelf bij diesel. Heb toen ik nog sleutelde wel alleen maar problemen meegemaakt met auto's die op LPG liepen, lijkt ook wel of het merk afhankelijk is, de 940's e.d. lopen zonder problemen ettelijke tonnen op LPG, terwijl het bij Renault, Citroen en VW (de merken waar ik gesleuteld heb) altijd problemen opleverde.
Denk ook niet dat LPG een echt alternatief is in zoverre het dit al geweest is...
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”