slechte ontsteking B20 --> koppakking lek

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Mijn ama B20 startte al enkele dagen moeilijk, liep op 2 of 3 cilinders, na 150meter draaide het blokje wel gewoon lekker regelmatig. Nu heb ik op de twee middelste cilinders geen (of zwakke) vonk. (Ga zo meteen nog even in het donker kijken.) Dus ook niet meer verbetering na enige tijd.
Wel opvallend is dat de voorste bougiekabel ook stroom lekt, krijg tikken als ik de kabel beet neem.
Heb inmiddels een nieuw set kabels besteld, maar wil graag horen of ik ergens anders aan moet denken.
Verdelerkap heb ik eraf gehad, deze is nieuw, net als rotor en contactpuntjes. Alleen de condensator lijkt niet vernieuwd.
Kunnen de contactpuntjes verkeerd zijn gaan staan, en zo ja hoe kan ik dit goed zetten?
Kan ik gewoon met een geïsoleerde schroevendraaier (met rubber handschoen aan) controleren of de verdelerkap op de betreffende cilinders vonkt, of is dit niet verstandig, ivm stroomstoot?
Als ik de voorste of achterste kabel eraf neem gaat het blok anders lopen, bij de twee middelste is geen of nauwelijks een verandering.
Wie heeft tips, of nuttige info voor mij?
Edit: 'how to' contactpuntjes afstellen al een mooie site voor gevonden:
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7640
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Ontsteking afgesteld, nieuwe bougie's en kabels, liep nog steeds op 3 cilinders, wel 4 x vonk: koppakking is kapot.....Ik weet wat ik te doen heb komend weekend.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Weekend niks gedaan, maar vandaag de kop gedemonteerd, alleen voorpijp losgemaakt en dus kop compleet met spruitstuk en carburateur eraf gepakt.
Heb trouwens een set Engelse doppen en steek/ring-ratelsleutels besteld, samen €62,00. Komen overmorgen pas binnen, kan dus nog niks vertellen over de kwaliteit. Voor vandaag wat ontbrekend gereedschap geleend.
Gelukkig krijg ik tips en medewerking van ervaren monteur. Breng morgen (als hij op de zaak is) de kop lang ter controle.
Ben zelf benieuwd hoe het verder af loopt, ben lerende en dit is de eerste keer dat ik aan zo'n klus sta.
Ik vond wel dat de kop erg gemakkelijk los kwam, had verwacht dat hij vast geplakt zou zitten.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Vraagje over de temperatuursensor: klopt het dat de draad geheel vast zit aan de sensor, dus opdraait bij demonteren? Zal hem nu so wie so weer 'opdraaien' voordat ik hem terug plaats, zodat hij niet geknikt zit eenmaal gemonteerd.

Vandaag kleppen allemaal los gehaald, beetje provisorisch, met polijstpasta kleppen ingeslepen, d.m.v. een touwtje op de klepsteel en de klep zodoende heen en weer laten draaien op de zitting.
Klepseals worden ook vervangen.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je de kleppen inslijpt en er zitten nog geen geharde klepzittingen in de kop dan ben je de oude beschermingslaag van het op lood rijden van vroeger kwijt. Loodhoudende benzine heeft een keihard laagje op de klepzittingen achtergelaten dat heel lang zijn werk blijft doen.
Dus nu altijd een goed merk loodvervanger aan de benzine toevoegen en niet langdurig in de hoge toeren draaien. Verder goed de uitlaatkleppen in de gaten houden op inslaan, check ze minimaal elke 5dkm zou ik aanraden.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Als dat laagje echt zo keihard zou zijn, zouden er geen putjes in (2 v.d. 8 ) kleppen zitten.
Met de accuboor ging het trouwens veel vlotter, maar betwijfel of het erg veel heeft uitgemaakt. Maar wel alles lekker schoon gemaakt en alle pakkingen, behalve v.h. spruitsuk, vervangen.
Kopje zit er weer op, morgen olie aflaten en nieuwe erin. (jammer want 3 weken geleden ook al nieuwe olie erin gemikt, maar daar zit al 'moccaschuim' op, door het koelwater.

Wie kan er goed avies geven over het natrekken van de kop?
Volgens de boekjes: ca. 9kg aantrekken, daarna laten warmdraaien en na 20 min. kwart los en aantrekken op 9,5 kg.
Een ander zegt: warme kop nooit lossen (weet niet waarom niet, tis allemaal gietijzer?)
Er wordt ook geschreven na 1000km kop natrekken.
Wie geeft mij raad?
(Ik kan mij voorstellen dat methode 1 gebruikelijk is, omdat een garagebedrijf een klant niet wil laten terugkomen na 1000km, maar de klus in 1 keer wil klaren.)
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Iroll schreef:Als je de kleppen inslijpt en er zitten nog geen geharde klepzittingen in de kop dan ben je de oude beschermingslaag van het op lood rijden van vroeger kwijt. Loodhoudende benzine heeft een keihard laagje op de klepzittingen achtergelaten dat heel lang zijn werk blijft doen.
Dus nu altijd een goed merk loodvervanger aan de benzine toevoegen en niet langdurig in de hoge toeren draaien. Verder goed de uitlaatkleppen in de gaten houden op inslaan, check ze minimaal elke 5dkm zou ik aanraden.
Wat een onzin :P , lood is juist heel zacht en zorgt demping vd klep tov de zitting, dat is dus de beschermende werking van lood
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

In de jaren '20 is men begonnen met lood toe te gevoegd aan brandstof om het octaangetal omhoog te krijgen. Auto's van voor de jaren '20 lopen dus sowieso prima op loodvrij.
Doordat de compressie van motoren hoger werd, was een hoger octaangetal nodig. Hoe hoger het octaangetal, hoe kleiner de kans op pingelen. Later werd ontdekt dat lood een laag aanbrengt op de klepzittingen, die beschermt tegen hoge temperaturen. Een prettig bijverschijnsel. Aangezien er slechts loodhoudende benzine verkrijgbaar was, was het niet nodig speciale hittebestendige klepzittingen te monteren. Iedereen tankte immers loodhoudend? Hier zit hem dus de kern van ons probleem: wij hebben die lood smering dus nog steeds nodig.
Omdat loodhoudend niet samen met een katalysator kan en slecht is voor het milieu moest het weer verdwijnen.
Nu er loodvrije benzine is, worden we dus geconfronteerd met die eenvoudige/zachte klepzittingen in onze brommer. De zittingen en daarmee de kleppen raken beschadigd, doordat de beschermende laag met het lood verdwijnt.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Klopt, maar wij rijden toch geen Mercedes?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Merk is toch totaal onbelangrijk!Het gaat om het verhaal.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

En het ging hier ook niet over lood..... :-k
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

xnozemx schreef:En het ging hier ook niet over lood..... :-k

Dan zou je het het verhaal toch even terug moeten lezen,het gaat wel degelijk over lood en loodvervanging .
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Sorry, Ramon&Ramon, geef ook maar aan, waarin ik de topictitel zal veranderen, dan komt alles goed?
(over teruglezen gesproken)
Het onderwerp verschuift van vragen/antwoorden/tips over het vervangen van een koppakking naar een discussie over lood in de brandstof. Heb ik geen baat bij en maakt het topic onoverzichtelijk.
Dus: 7 tekstbalken naar boven lezen AUB, indien iemand dáár nog een mening over hebben, hoor ik het graag.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Jij begint zelf over klepzetels inslijpen en daar wordt advies over gegeven. Doordat er in het verleden met de kop op loodhoudende benzine is gereden hebben de kleppen en zittingen een soort van "geheugen" hardheids laagje. Door de inwerking van loodoxide op het metaal van de zittingen ontstaat dat laagje, een metallurgische (legering) verbinding. Dat staat helemaal los van het feit dat lood op zich een zacht metaal is en idd ook een smerende en octaan verhogende functie had. Vanwege dat laagje kan je ook behoorlijke km's maken met een niet gereviseerde kop op LPG. Maar goed je komt er vanzelf wel achter.
Dat je daar niets van weet kan je niets aan doen, vandaar dat ik je er op wijs. Daarom hoef je niet zo korzelig en bijdehand te reageren op mijn reactie en die van R&R, zijn goed bedoelde tips van zeer ervaren monteurs en die ook on topic zijn. Wil je geen advies accepteren wat je niet uitkomt dan moet je dat in het vervolg maar even aangeven, dan kan je het lekker zelf uitzoeken.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Ik was niet korzelig, bijdehand was ook niet mijn bedoeling en ontvang juist graag advies. Omdat ik enthousiast ben deel ik mijn vorderingen hier.
Als ik mijn kleppen opnieuw heb ingeslepen, en daarna lees dat ik dat beter niet had kunnen doen, is dat mooie informatie, maar in mijn situatie mosterd na de maaltijd, maar altijd goed voor de volgende leek.

Discussie over wel of geen beschermlaag was niet meer relevant en vroeg daarom de discussie hierover te beëindigen, omdat ik graag antwoord kreeg op mijn vragen. Maar daarmee heb ik mensen tegen het zere been geschopt, wat niet mijn bedoeling was.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”