Hallo, ik ben van plan om een caravan te kopen met een gewicht van 1800 kg die ik daarna achter mijn V70 wil hangen.( V70, D5, SEPT 2002)
De caravan is uitgevoerd als een dubbelasser en volgens de papieren mag de V70 deze trekken. Nu is mijn vraag; zijn er mensen die ervaring hebben met het trekken van grote caravans of aanhangers. Alvast bedankt voor jullie reacties. Roelof Eerenstein.
aanhangergewicht
- Donic
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 10:06
- Locatie: Deventer
Dit lijkt me erg kritisch worden. Ik rij zelf met een 5 meter caravan van om en nabij 1200-1300 kg. Dat vind ik met een V70 goed te doen. Met 1800 kg. moet je volgens mij niet in een kritische situatie belanden of de bergen in gaan. Is die 1800 kg. LEEG of max. belading?
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Ja das wel erg zwaar. Maar 1800 is toch max van d5? Moet ik ff kentekenbewijs pakken anders. Lijkt me niet echt relaxed rijden op vakantie
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Met 1800 totaalgewicht kan een V70 goed op pad.Richard S schreef:Ja das wel erg zwaar. Maar 1800 is toch max van d5? Moet ik ff kentekenbewijs pakken anders. Lijkt me niet echt relaxed rijden op vakantie
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26
Wij hebben een TEC 580TKM met een max. gewicht van 1.600 kg. De V70 D5 my2006 mag 1.800 kg trekken en ik denk dat de D5 dat met 2 vingers in zijn neus doet. Onze sleep gaat gewoon probleemloos in zijn 5e versnelling de alpen over. En dan "wurg" ik de auto zeker niet! Sterker nog, zelfs bergop in z'n 5 kun je nog makkelijk versnellen, met 1.600 kg aan de haak, van 80 km/h naar 100 km/h. Onze caravan is ook 2,50m breed en dat is voor de luchtweerstand niet zo fijn (wel op de camping) maar dat maakt hem allemaal niets uit. Gevoelsmatig: 1.800 kg = Geen probleem!
Vorig jaar hadden we met dezelfde aanhanger een V70 2.4 benzine (140pk) my 2005 mee. Ook toen totaal geen probleem. Wel wat vaker schakelen maar dat maakt niet zoveel uit. De V70 is gewoon een erg stabiele caravantrekker.
Ook de zijdelingse stabiliteit is prima. De combinatie loopt als op rails (niet letterlijk natuurlijk). Een tandemasser rijdt trouwens nog stabieler, maar is op de camping (of thuis of waar dan ook) met de hand, niet of nauwelijks te draaien. Hou daar rekening mee! Wat je dan wel kunt doen is het neuswiel zo hoog (of laag) mogelijk draaien. Dan komt 1 set wielen wat meer los van de grond en laat de caravan zich met de hand makkelijker draaien.
Ps jouw D5 mag volgens mij ook 1.800kg trekken maar je hebt wel E-achter B nodig.
Vorig jaar hadden we met dezelfde aanhanger een V70 2.4 benzine (140pk) my 2005 mee. Ook toen totaal geen probleem. Wel wat vaker schakelen maar dat maakt niet zoveel uit. De V70 is gewoon een erg stabiele caravantrekker.
Ook de zijdelingse stabiliteit is prima. De combinatie loopt als op rails (niet letterlijk natuurlijk). Een tandemasser rijdt trouwens nog stabieler, maar is op de camping (of thuis of waar dan ook) met de hand, niet of nauwelijks te draaien. Hou daar rekening mee! Wat je dan wel kunt doen is het neuswiel zo hoog (of laag) mogelijk draaien. Dan komt 1 set wielen wat meer los van de grond en laat de caravan zich met de hand makkelijker draaien.
Ps jouw D5 mag volgens mij ook 1.800kg trekken maar je hebt wel E-achter B nodig.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
- knurfie
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06.09.2006 - 08:10
- Locatie: Sleen, Drenthe
Beste mensen, de 1800 kg die ik bedoel is het max. gewicht van de caravan en ik zal er zoals het nu lijkt niet mee de bergen in gaan maar gewoon op het vlakke nederland blijven. Op het kenteken staat daadwerkelijk 1800 kg maximaal, dus ik neem aan dat de fabriek dit goed getest en onderbouwd heeft. Alleen nog de vraag kan de D5 dit gewicht makkelijk trekken bij een normale rijstijl of scheur ik de auto helemaal uit elkaar? Roelof Eerenstein.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het risico bestaat dat "we" in herhalingen gaan vallen als er geschreven wordt dat het goed kan
Volvo for life
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
@Knurfie: als je nog steeds twijfelt na de feedback, dan het beste maar evenje dealer raadplegen. Enne.... een Volvo "uit elkaar scheuren" gaat heus niet zo makkelijk hoor!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20763
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nu nog niet overtuigd. Het is gewoon de perfekte trekker, zelfs met 1800 kg aan de haak.caravantrekker.nl schreef: Volvo V70 - D5 met 120 kW of 163 pk, gebouwd in de periode juli 2001 - mei heden met een met een beladen gewicht van 1800 kg.
Gewicht van auto en caravan
De Volvo V70 - D5 mag 1800 kg trekken als maximaal trekgewicht. Op het kenteken (of aanvullingsblad) staat dit gewicht vermeld. Staat er een ander gewicht dan wij opgeven dan is bepalend dat wat op het kenteken staat! Controleer dat dus voordat u op stap gaat.
Het beladen gewicht van de is 0 kg minder dan het maximaal toegestaan trekgewicht dus wettelijk is het rijden met deze combinatie geen probleem. Heeft u alleen een B-rijbewijs let dan wel even goed op of u ook met deze combinatie mag rijden!
Om na te gaan of u met een B rijbewijs met deze combinatie mag rijden, zijn de gewichten die op het kentekengewicht staan bepalend. Het maximaal toelaatbaar gewicht van de mag niet meer zijn dat het leeggewicht van de Volvo. Tevens mag het maximaal toelaatbaar gewicht van de plus het maximaal toelaatbaar gewicht van de Volvo (zie het typeplaatje of het instructieboekje) niet meer zijn dan 3500 kg.
Gewichtsverhouding
De gewichtsverhouding tussen auto en caravan is mede bepalend voor de stabiliteit en het rijcomfort. Hoe zwaarder de auto, en hoe lichter de caravan, hoe beter. De gewichtsverhouding wordt vooral zeer belangrijk als de caravan zou gaan slingeren. Een zware auto (t.o.v. de caravan) heeft in dergelijke situaties namelijk meer overwicht om de caravan in het gareel te houden. Verplaatsing van zware spullen naar de auto kan dus zinvol zijn, het liefst vóór de achteras. Onder kritische omstandigheden is de gewichtsverhouding dus een belangrijk punt!
Normen
Voor deze gewichtverhouding hanteren diverse instanties normen. De ANWB hanteert de norm dat het gewicht van de caravan niet meer moet zijn dan zo'n 75% van het gewicht van de auto.
96%
1800 kg 1846 kg
De gewichtsverhouding wordt uitgedrukt in een gemiddelde tussen de lege Volvo en en dezelfde combinatie in beladen toestand. De gewichtverhouding heeft een percentage van 96% en daarmee geven we aan dat, de caravan aan de zware kant is, en u uw snelheid en belading (en bandenspanning, ook van de auto!) heel goed in de gaten moet houden. Het vervoer van bijvoorbeeld fietsen achterop is niet aan te raden. De stabiliteit van de combinatie zal niet onder alle omstandigheden optimaal zijn. Tijdens afdalingen moet u beslist uw snelheid heel goed in de gaten houden.
In Engeland en Duitsland worden andere normen gehanteerd. De Engelsen hanteren heel strikt de norm dat het beladen gewicht van de caravan niet meer moet zijn dan 85% van het rijklaar gewicht (dus inclusief brandstof, meestal zo'n 75 à 100 kg meer dan het lege kentekengewicht) van de auto. Zou de bestuurder heel veel ervaring hebben dan is een percentage van 100% nog acceptabel. In Duitsland is (naast een aantal andere eisen) om voor een 100 km/u vergunning in aanmerking te komen, de norm dat de geladen aanhanger (maximaal toegestaan gewicht) niet meer is dan het leeggewicht van de auto.
Caravan belading
De weegt met belading zo'n 1800 kg. Hoewel de wijze van belading belangrijker is dan de feitelijke kogeldruk adviseren we bij een dergelijk caravangewicht een kogedruk van zo'n 75 kg. De maximale kogeldruk van de Volvo is ons helaas niet bekend, maar die staat wel aangegeven op het kentekenbewijs.
--------------------------------------------------------------------------------
Prestaties
Samenvattend zijn de prestaties op de vlakke weg van de Volvo met een :
Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling prima bruikbaar zal zijn.
De maximale snelheid in de 4e is 132 km/u en in de 5e versnelling 120 km/u. Onder ongunstige omstandigheden is dat 113 km/u (tegenwind) en 101 km/u (helling).
101
Luchtweerstand is een belangrijke factor bij hogere snelheden. Stroomlijn (Cw) in combinatie met de breedte x hoogte zijn dé beperkers van de topsnelheid - niet het gewicht! De kracht in een lagere versnelling is vaak hoger. De motor maakt dan wel meer toeren en dat kán storend zijn. De absolute topsnelheid is natuurlijk niet zo interessant - zeker niet als de acceleratie om die te bereiken wel eens lang kan duren. Hij kan wel een indruk geven of er bij een bepaalde kruissnelheid nog wat kracht over is, want plankgas rijden is niet verstandig…
De maximale snelheid is echter sterk afhankelijk van de stroomlijn van de combinatie en die is lastig goed in te schatten. In de berekening houden we rekening met de vorm van de auto en caravan en gaan we uit dat de stroomlijn van de caravan gemiddeld is. Er zijn royale afrondingen (straal van meer dan 15 cm) aan de voorkant bij de disselbak maar ter hoogte van het dak is geen afronding aan de voorkant. Deze vorm komt overeen met de meeste moderne caravans.
Zeker zo belangrijk is ook het frontaal oppervlak. Een smallere en/of lagere caravan geeft betere prestaties
Maximale snelheden met de combinatie
Topsnelheden bij windstil weer en bij tegenwind kracht 3
Topsnelheid in de 3e versn. is 112 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 112 km/u.
Topsnelheid in de 4e versn. is 132 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 123 km/u.
Topsnelheid in de 5e versn. is 120 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 104 km/u.
De maximale topsnelheid van deze combinatie bedraagt bij volgas en windstil weer 132 km/u in de 4e versnelling. Dergelijke snelheden zijn lang niet altijd verstandig om te rijden. U moet dit vooral zien als de reserve die u kunt aanspreken als u bijvoorbeeld tegenwind hebt of bergop moet rijden. De topsnelheid die u kunt bereiken beoordelen we dan ook met zeer goed.
Belangrijker voor het comfort is de maximale snelheid in de hoogste versnelling. In dit geval bedraagt die 120 km/u en dat beoordelen we met goed.
De hoeveelheid gas die u moet geven om 80 km/u te kunnen rijden kunnen we uitdrukken in een percentage van de hoeveelheid vermogen die u ter beschikking heeft. Is het percentage hoger dan bijvoorbeeld 90% vraagt u een flinke belasting van de motor die niet aan te raden is om langdurig vol te houden.
Percentage vermogen bij 80 km/u bij windstil weer en bij tegenwind kracht 3
Bij 80 km in de 3e versnelling is 30% en bij tegenwind (kracht 3) is dat 39%
Bij 80 km in de 4e versnelling is 42% en bij tegenwind (kracht 3) is dat 53%
Bij 80 km in de 5e versnelling is 59% en bij tegenwind (kracht 3) is dat 75%
Houden we rekening met het feit dat de meeste mensen een hekel hebben om langdurig met hoge toerentallen te rijden en ver door te trekken in de versnellingen dan zijn de snelheden natuurlijk iets anders. Gaan we er van uit dat u niet verder doortrekt dan tot maximaal 3200 toeren per minuut dan krijgen we de volgende resultaten.
Snelheden bij maximaal 3200 toeren per minuut
Topsnelheid in de 1e versn. is 29 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 29 km/u.
Topsnelheid in de 2e versn. is 51 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 51 km/u.
Topsnelheid in de 3e versn. is 82 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 82 km/u.
Topsnelheid in de 4e versn. is 113 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 113 km/u.
Topsnelheid in de 5e versn. is 120 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 104 km/u.
Gebruik hoogste (5e) versnelling bij 80 km/u
Bij een snelheid van 80 km/m maakt de motor 1706 toeren in de 5e versnelling. De Volvo heeft dan een vermogen van 73 Kw terwijl om de totale rijweerstand te overwinnen 43 Kw benodigd is (op de vlakke weg zonder tegenwind).
Bij een snelheid van 80 km/u is onder gunstige omstandigheden de hoogste versnelling te gebruiken. Komt u bijvoorbeeld bij een brug of viaduct een helling tegen van meer dan 2% dan zult u moeten terugschakelen.
Ook in geval van tegenwind met een kracht van 5 (windsnelheid 36 km/u) is rijden in de 5e versnelling niet mogelijk en moet u terugschakelen.
Om de soeplesse aan te geven geven we de acceleratietijd in de 5e versnelling van 80 naar 90 km/u. Dit kost 9.7 seconden. In praktijk zal terugschakelen meestal verstandiger zijn.
Zou u 100 km/u mogen rijden dan is er voldoende kracht om zelfs bij een tegenwind van kracht 3 nog in de 5e versnelling te kunnen rijden.
Overigens is het helemaal niet erg als u niet de hoogste versnelling kunt gebruiken of regelmatig moet terug schakelen. De motor maakt allen iets meer lawaai. Landurig rijden in een lagere versnelling - dus met een wat hoger toerental - is overigens geheel niet schadelijk voor de motor.
Bij het zogenaamde Nieuwe Rijden wordt geadviseerd zo veel mogelijk in de hoogste versnelling te rijden. Met een caravan is dat lang niet altijd verstandig, en hoeft het ook niet zuiniger te zijn. Wanneer de motor wat gaat brommen en de gasvoet wisselend diep moet worden ingetrapt om op snelheid te blijven is het tijd voor een lagere versnelling en een wat hoger (lees efficiënter) toerental. Terugschakelen dus zodra u merkt dat extra gas geven geen effect heeft.
Cruise control is heel handig om een vooraf ingestelde snelheid vast te houden. Het nadeel is echter dat u niet in de gaten heeft hoeveel gas u geeft en ongemerkt zou het dus kunnen zijn dat u plankgas rijdt.
Acceleratie
Met name de acceleratietijden bij het inhalen geven een indicatie van de trekkracht en souplesse in de verschillende versnellingen. De acceleratietijden die gegeven worden bij het wegrijden zult u in de praktijk zelden halen omdat de tractie aan de wielen onvoldoende is (wielspin).
Acceleratie vanuit stilstand
0 - 80 km/u in 13.5 sec. met caravan (ter vergelijking solo: 6.8 sec.)
0 - 100 km/u in 21 sec. met caravan (ter vergelijking solo: 9.3 sec.)
0 - 120 km/u in 40.5 sec. met caravan (ter vergelijking solo: 13.3 sec.)
Acceleratie bij inhalen
70 - 90 km/u maximaal 6.1 sec.
70 - 90 km/u in de 3e versn. 6.1 sec. Deze acceleratietijd (en trekkracht) is goed.
70 - 90 km/u in de 4e versn. 9.8 sec. Deze acceleratietijd (en trekkracht) is redelijk tot goed.
70 - 90 km/u in de 5e versn. 19.2 sec. Deze acceleratietijd (en trekkracht) is zeer matig.
Is de acceleratie in een bepaalde versnelling maar matig dan heeft u weinig trekkracht over. Als het dan even tegenzit, of u wilt versnellen dan moet u (indien mogelijk) terugschakelen.
Gebruik versnellingen
Als acceleratie gewenst is, is het aan te raden dat de motor niet onder de snelheid komt waarop het maximaal koppel wordt geleverd. Hoewel het maximaal koppel beschikbaar is vanaf 1750 toeren, schatten we in dat u vanaf 1700 al wel voldoende trekkracht heeft om met de meeste caravans te kunnen rijden.
In onderstaande tabel kunt u per versnelling 4 snelheden aflezen:
- de minimale snelheid met caravan;
- de snelheden waarbij het maximaal koppel wordt geleverd;
- de snelheid waarbij u normaal gesproken graag zou willen doorschakelen;
- de maximale snelheid die in een versnelling gereden kan worden.
Voorbeeld:
In de 3e versnelling heeft u maximaal koppel bij 45 km/u en u kunt doortrekken tot maximaal 113 km/u. In praktijk zal uw snelheid in de 3e versnelling vooral liggen tussen 44 km/u en 82 km/u. Heeft u echter veel kracht of vermogen nodig dan is het wel aan te raden door te trekken tot aan de snelheid bij het maximaal toerental (de redline) en te zorgen dat uw snelheid nooit beneden de minimale snelheid komt. Dus schakelt u van de 3e naar de 4e versnelling dan zult u in de 3e versnelling tenminste tot 60 km/u moeten doortrekken.
Snelheid minimaal - bij maximaal koppel - bij 3200 toeren - bij max toeren
in de 1e versnelling 15 km/u - 16 km/u - 29 km/u - 40 km/u
in de 2e versnelling 27 km/u - 28 km/u - 51 km/u - 71 km/u
in de 3e versnelling 44 km/u - 45 km/u - 82 km/u - 113 km/u
in de 4e versnelling 60 km/u - 62 km/u - 113 km/u - 155 km/u
in de 5e versnelling 80 km/u - 82 km/u - 150 km/u - 206 km/u
Uit de tabel kunt u de schakelmomenten aflezen bij normaal accelereren:
van 1e --> 2e vernelling: tussen 27 km/u en 29 km/u
van 2e --> 3e vernelling: tussen 44 km/u en 51 km/u
van 3e --> 4e vernelling: tussen 60 km/u en 82 km/u
--------------------------------------------------------------------------------
In de bergen
Samenvattend zijn de prestaties in de bergen van de Volvo met een :
Op steile hellingen heeft u meer dan voldoende kracht om te blijven rijden.
Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u ruim voldoende kracht om weg te rijden, mits u voldoende tractie heeft.
Wegen met een stijgingspercentage van meer dan 17% worden niet aangeraden.
17%
Autobaan hellingen
In het buitenland komt u op autobanen vaak lange hellingen tegen. Dergelijke hellingen zoals bijvoorbeeld de klim voorbij Luik of de heuvels in het Sauerland hebben veelal een stijgingspecentage van 5%. In onderstaande tabellen ziet u welke prestaties u kunt verwachten. In de berekening is rekening gehouden met een hoogte boven de zeespiegel van 250 meter. Rijdt u bijvoorbeeld de Gothard autobahn zijn de prestaties minder.
Topsnelheden op een autobaan helling van 5%
In de 1e versnelling bij 5% helling: 39 km/u bij 4318 toeren en 29 km/u bij 3200 toeren
In de 2e versnelling bij 5% helling: 70 km/u bij 4362 toeren en 51 km/u bij 3200 toeren
In de 3e versnelling bij 5% helling: 101 km/u bij 3945 toeren en 82 km/u bij 3200 toeren
In de 4e versnelling bij 5% helling: 88 km/u bij 2499 toeren
De 5e versnelling is niet te gebruiken op 5% helling.
Probeert u 80 km/u te blijven rijden op autobaan hellingen van 5% dan ziet u in ondertstaande tabel de hoeveelheid kracht die u ter beschikking heeft.
Percentage kracht bij 80 km/u op een helling van 5%
Bij 80 km in de 2e versnelling is %
Bij 80 km in de 3e versnelling is 69%
Bij 80 km in de 4e versnelling is 94%
Bij 80 km in de 5e versnelling is n.v.t.%
De maximale topsnelheid is dus 101 km/u in de 3e versnelling op een helling van 5%.
Deze prestatie is beoordelen we met: zeer goed.
Wegrijden vanuit stilstand (hellingspercentages)
In onderstaande tabel ziet u op welke hellingen u nog net kunt wegkomen. Naarmate de hoogte toeneemt, neemt de kracht van de motor af en daarmee ook het maximale hellingspercentage. Het goed of gemakkelijk wegrijden vanuit stilstand op een helling is echter afhankelijk van meerdere factoren, zoals bijvoorbeeld de beschikbare tractie aan de wielen. Belangrijke factor (zo niet de belangrijkste) is ook de ervaring van de bestuurder. Bent u zeer geoefend in het wegrijden op steile hellingen met uw combinatie dan is wegrijden op een iets steilere helling wellicht met veel kunst en vliegwerk soms nog net mogelijk.
Indien u onderstaande conclusies en methodes redelijk complex voorkomen, raden we u ten zeerste ons BergTrainingsWeekend aan, voordat u met een combinatie op pad gaat die op 1500 meter hoogte een lager percentage dan ca. 12 à 14% aangeeft!
Moet u wegrijden op een voor deze combinatie echt steile helling (zie de tabel) dan is het aan te raden om de koppeling zo veel mogelijk te sparen en weg te rijden met spinnende wielen. Omdat uw Volvo voorwielaandrijving heeft zal dat spinnen geen probleem zijn, indien de motor tenminste voldoende kracht heeft en het TractieControle systeem geen roet in het eten gooit. U geeft eerst flink gas en laat dan in één keer de koppeling opkomen (en de handrem los) terwijl u meteen nog meer gas geeft (desnoods even plankgas), waardoor de wielen gaan spinnen. Langzaam zal de combinatie op gang komen als u wat speelt met het gaspedaal. Heeft u een snelheid van 15 km/u bereikt dan heeft u maximale trekkracht. U kunt (moet) dan even gas minderen om te zorgen dat de voorwielen grip krijgen op de weg. Daarna kunt u weer extra gas geven om verder te versnellen.
Hellingspercentages van meer dan 16 á 20% zijn over het algemeen niet aan te raden omdat de hoeveelheid tractie bij ongunstige omstandigehden (nat, grind of zand op de weg) wel eens onvoldoende zou kunnen zijn.
Ook op minder steile hellingen moet u bij het rijden met een caravan en (vooral) een handgeschakelde auto goed opletten. Rijdt u bijvoorbeeld in een file op een weg naar boven waarbij u telkens moet optrekken is dat heel slecht voor de koppeling. Probeer in dergelijke situaties zoveel mogelijk te blijven rijden.
Hellingspercentages wegrijden vanuit stilstand:
Hoogte boven de zee Wegrijden vanuit stilstand
in de 1e versnelling
0 m. 17.6%
500 m. 17.2%
1000 m. 16.9%
1500 m. 16.5%
2000 m. 16.2%
2500 m. 15.8%
De Volvo en heeft een treingewicht van 3646 kg en kan daarmee nog net wegrijden op een helling van 16.5% op 1500m hoogte. Dit percentage beoordelen we als: goed.
Rijden op steile hellingen
Rijdt u eenmaal dan kunt u op veel steilere hellingen blijven rijden dan wegrijden. Gang houden is in de bergen dus altijd aan te raden. Hellingen van 10% a 12% komt u tegen op bijvoorbeeld paswegen in de Alpen op een hoogte van 1500 meter. In onderstaande tabel is daar rekening mee gehouden. Echter ook als u niet naar de bergen gaat kunt u onverwachts voor steile hellingen van 10% of meer komen te staan. Een prettig idee dus als u zeker weet dergelijke hellingen te kunnen rijden.
Hoogte boven de zee Bij 20 km/u in de
1e versnelling Bij 40 km/u in de
2e versnelling
0 m. 36.2% 19.2%
500 m. 35.6% 18.9%
1000 m. 35.1% 18.6%
1500 m. 34.5% 18.3%
2000 m. 34% 18%
2500 m. 33.5% 17.7%
Rijdt u eenmaal op 1500 meter hoogte met een snelheid van 20 km/u dan kunt u blijven rijden op hellingen tot maximaal 34.5% in de 1e versnelling en rijdt u 40 km/u in de 2e versnelling dan kunt u rijden op maximaal 18.3%. De prestaties van deze combinatie beoordelen we dan ook als: zeer goed.
De maximumsnelheid op bergwegen met uw caravan bedraagt maximaal:
Topsnelheden op een bergweg van 12% op 1500m hoogte
Topsnelheid in de 1e versnelling bij 12% is 39 km/u bij 4318 toeren.
Topsnelheid in de 2e versnelling bij 12% helling is 65 km/u bij 4051 toeren.
De 3e versnelling is niet te gebruiken op 12% helling.
--------------------------------------------------------------------------------
Controle van de gegevens
Op basis van onderstaande technische gegevens van de door u geslecteerde auto en caravan is deze berekening gemaakt. Aangezien van bepaalde algemene aannames wordt uitgegaan zijn verschillen met de praktijk altijd mogelijk. Zie ook de toelichting elders op deze site.
Auto Volvo V70 - D5
Periode juli 2001 - mei heden
Vermogen 120 kW bij 4000 rpm (163 pk)
Koppel 340 Nm bij (of vanaf) 1750 rpm
Gewicht 1596 kg. en beladen met 250 kg.
Bandenmaat 205 / 55 R 16
Versnellingsbak Handgeschakeld (of automaat zonder koppelomvormer)
Overbrengingsverhoudingen 3.385 / 1.905 / 1.194 / 0.868 / 0.652 - eindreductie 3.773
Beladen gewicht caravan 1800 kg. (maximaal toegestaan gewicht is n.b. kg.)
Maximaal trekgewicht Volvo 1800 kg. (max. kogeldruk n.b. kg)
De stroomlijn is: normaal. (hoogte = 2.55 m. en breedte = 2.50 m.)
Totaal treingewicht (auto+caravan) 3646 kg.
De berekende snelheden zijn erg afhankelijk van de exacte luchtweerstand van de combinatie. Ervaringscijfers (ook van u!) liggen hieraan ten grondslag. Berekend zijn échte kilometers, snelheidsmeters wijken altijd af - wettelijk verplicht - vaak 5 à 10%. Verder zijn voor een goede berekening correcte versnellingsbakverhoudingen essentieel!! Een methode om die te controleren is de zogenaamde toerentellertruc:
Fixeer de toerenteller op 2.500 rpm. Onderstaande snelheden zouden afgelezen moeten worden. Denk er aan dat dit échte kilometers zijn, en uw snelheidsmeter in de auto een afwijking heeft!
De snelheid bij 2500 rpm in de 1e versnelling is 23 km/u (bij 1000 rpm 9 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 2e versnelling is 40 km/u (bij 1000 rpm 16 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 3e versnelling is 64 km/u (bij 1000 rpm 26 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 4e versnelling is 88 km/u (bij 1000 rpm 35 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 5e versnelling is 117 km/u (bij 1000 rpm 47 km/u).
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- knurfie
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06.09.2006 - 08:10
- Locatie: Sleen, Drenthe
Oke, mensen bedankt voor alle info en zal voor alle zekerheid misschien toch nog even een bezoekje aan de dealer brengen, maar als ik jullie zo hoor hoef iik me geen zorgen te maken. groetjes, Roelof Eerenstein.