Moeilijk starten, verzopen motor of iets anders?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Amlux
2nd Gear member

Hallo allen,

Vanmorgen kreeg ik mijn auto (S40 (MY2008), 1.6 benzine) nauwelijks gestart. Na circa vijf pogingen en een beetje gas bijgeven, kreeg ik hem aan de praat.

De avond ervoor heb ik hem even gestart om hem een meter vooruit te rijden. Ik lees hier op het forum dat dat het probleem zou kunnen zijn (dat de motor verzopen zou zijn door het ultra-korte ritje).

Twee vraagjes die nu bij me spelen:
      Alvast dank voor de reacties!
      Fons099
      3rd Gear member

Verzuipen is toch iets typisch met carburateurs?
      En een keertje starten (en dan een metertje rijden) moet gewoon kunnen.
      Je zegt dat de accu nog in orde lijkt te zijn.
      Is dit al eens gemeten?
      1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
      2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
      1983 340 dl met jarretelaandrijving
      1981 245 station (was op Curacao)
      2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
      2000 V70 2.4 aut.5 volleder
      EVV
      5th Gear member

Hier bijvoorbeeld kan je wat meer info vinden en hoe je kan zien welk model jaar je auto werkelijk is. De VIN code is ook te vinden op het plaatje dat zichtbaar is door je voorruit.
      2024 V90 B4 Plus Bright
      Afbeelding
      Oceanracer
      Geartronic member

Is bij een benzinemotor volkomen normaal! Je hoeft dan ook níks schoon te maken of je ergens zorgen over te maken. De volgende keer de auto gewoon naar voren rollen/duwen of eventjes stationair laten draaien alvorens de motor weer af te zetten.
      Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
      Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
      Amlux
      2nd Gear member

Bedankt voor de reacties.

Fons099 - ja de accu is dit jaar nog getest en daar lijkt het in dit geval echt niet aan te liggen. Als ik start heeft hij genoeg power om 'm 'rond te gooien' om het maar zo te zeggen.

EVV - ik heb m'n VIN code nog even gecheckt en het is echt een S40 MY2008.

Oceanracer - bedankt voor de bevestiging en tips! Ik heb op internet inmiddels ook nog veel soortgelijke verhalen gelezen en het lijkt inderdaad echt vaker voor te komen bij benzinemotoren (en geen verdere problemen te geven).

Toch fijn dat dat even bevestigd wordt hier. Inmiddels heb ik ook geen startproblemen meer gehad overigens.
      Ramon&Ramon
      7th Gear member

Even uit laten lezen is het beste,de temperatuursensor kan de boosdoener zijn.
      Die regelt de brandstofhoeveelheid bij koude en warme start,hij geeft een signaal aan de computer over de temperatuur van de motor..
      Amlux
      2nd Gear member

Binnenkort moet ie toch weer voor de jaarbeurt, dus dan ga ik zeker vragen of ze 'm even uit kunnen lezen en daar naar kunnen kijken, bedankt.
      V60 Recharge Inscription (2021)
      HbTps
      2nd Gear member

Fons099 schreef:Verzuipen is toch iets typisch met carburateurs?
      En een keertje starten (en dan een metertje rijden) moet gewoon kunnen.
      Je zegt dat de accu nog in orde lijkt te zijn.
      Is dit al eens gemeten?
      Als je een (aantal) koude start(s) maakt zonder dat de motor tussentijds op bedrijftemperatuur komt en de bougies zijn wat aan de slechte kant kan ook een injectiemotor verzuipen...
      Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”