Heeft iemand al eens zijn automatische transmissie laten flushen?
Bij welke kilometerstand en wat waren de redenen om dit te doen (slecht schakelen?)?
Wat is het uiteindelijke resultaat, geldklopperij of merkbare verbeteringen?
Flushen automatische transmissie. Raadzaam of nutteloos?
- Bover
- 8th Gear member
Zoals je weet hoeft het niet van de VOLVO.
Op forum net zoveel tegen als voor heb ik idiee.
Ik doe het op het moment dat de vloeistof niet meer rood is van kleur of dat er houterig wordt geschakeld.
In de VS, land van automaten wordt elke 75000km ververst.
Kijk eens naar je automaat olie ( rood en ruik of die niet verbrand is. )
gr bob
Op forum net zoveel tegen als voor heb ik idiee.
Ik doe het op het moment dat de vloeistof niet meer rood is van kleur of dat er houterig wordt geschakeld.
In de VS, land van automaten wordt elke 75000km ververst.
Kijk eens naar je automaat olie ( rood en ruik of die niet verbrand is. )
gr bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Frumpy
- 5th Gear member
Flushen is iets anders dan alleen de olie verversen.
Bij flushen schijnt de gehele vervuilde olie te worden afgevoerd en het inwendige van de bak te worden doorgespoeld.
Bij verversen wordt alleen maar een deel van de olie afgetapt.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de ervaringen van Volvisten die dit hebben laten doen.
Dat Volvo Zweden/Nederland etc. geen olieverversing adviseren is voor mij geen maatstaf. Dat blijkt ook wel uit de vele automatische transmissies die kaduuk gaan.
Fabrikanten als BMW en Mercedes zijn inmiddels ook van hun uitspraken t.a.v. de levenslange houdbaarheid van de olie terug gekomen.
Dus:
Iemand ervaring met flushen?
Bij flushen schijnt de gehele vervuilde olie te worden afgevoerd en het inwendige van de bak te worden doorgespoeld.
Bij verversen wordt alleen maar een deel van de olie afgetapt.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de ervaringen van Volvisten die dit hebben laten doen.
Dat Volvo Zweden/Nederland etc. geen olieverversing adviseren is voor mij geen maatstaf. Dat blijkt ook wel uit de vele automatische transmissies die kaduuk gaan.
Fabrikanten als BMW en Mercedes zijn inmiddels ook van hun uitspraken t.a.v. de levenslange houdbaarheid van de olie terug gekomen.
Dus:
Iemand ervaring met flushen?
-
- 4th Gear member
nou dat flushen zegt mij niet zoveel. Wel had ik tijdens de afgelopen vakantie een probleem met caravan op de pas (San Bernardino in Ch). De auto ging in de noodloop en het dashboard gaf de opdracht de bak te laten controleren.
Ben langs geweest bij een duitse dealer. Volgens hem was de olie van de bak gaar. Kwam vaker voor. Ik heb inmiddels bijna 1,5 ton op de teller en het dringende advies was verversen. Heb ik dus maar laten doen. Kosten € 200. Resultaat een fijner schakelende auto(maat). Hoe lang de olie mee kan was volgens hem afhankelijk van rijstijl en belasting. Veel met de caravan op de passen was volgens hem zeer belastend. Als je weet dat ik er met 100 op de cruise tegenop ging wil je wel geloven dat de belasting (inkl. 4 personen en heeeel veel bagage) zeer hoog geweest is. Toch hulde aan Volvo dat men de boel goed beveiligd heeft. Ik schrok me eerlijk gezegd wel een hoedje. Mijn paardjes waren ineeens - tijdelijk - weg.
Ben langs geweest bij een duitse dealer. Volgens hem was de olie van de bak gaar. Kwam vaker voor. Ik heb inmiddels bijna 1,5 ton op de teller en het dringende advies was verversen. Heb ik dus maar laten doen. Kosten € 200. Resultaat een fijner schakelende auto(maat). Hoe lang de olie mee kan was volgens hem afhankelijk van rijstijl en belasting. Veel met de caravan op de passen was volgens hem zeer belastend. Als je weet dat ik er met 100 op de cruise tegenop ging wil je wel geloven dat de belasting (inkl. 4 personen en heeeel veel bagage) zeer hoog geweest is. Toch hulde aan Volvo dat men de boel goed beveiligd heeft. Ik schrok me eerlijk gezegd wel een hoedje. Mijn paardjes waren ineeens - tijdelijk - weg.
- Bover
- 8th Gear member
was dat verversen dus olie eraf laten lopen en dan erbij?
gr bob
gr bob
-
- 2nd Gear member
Ik ken het probleem en ik ben het op meerdere forums al tegengekomen, en ik had dit probleem ook, met name in de overdrive, die ging rabbig over. Het schijnt inderdaad dat het van Volvo niet hoeft. Maar ik ben er ook achter dat het wel degelijk raadzaam is om het wel te doen. Het spoelen van de bak gaf bij mij een zeer merkbare verbetering, het is nog niet helemaal naar mijn zin en mijn garage gaat het bij de volgende beurt nog eens doen (gratis), om het helemaal weg te krijgen. Zoals gezegd ben ik deze vraag op meerder forums tegen gekomen, en het spoelen hielp inderdaad overal goed. Er wordt gestelt dat de bak versleten zo zijn, maar dat is met 200K bijna onmogelijk, degene die de bakken hebben laten spoelen rijden nu nog en of weer zonder problemen rond.
Ik kwam er overigens pas achter toen ik de V70 van Ber kocht, die schakelde met 275K, nog soepeler dan mijn bak.
Mijn ervaring (wel een leek….): het is aan te raden om hier zeker op te letten, en indien er zich problemen voordoen, eerst dit te proberen, bij werkt het in ieder geval erg goed, en ben zeker van plan dit voor vast in het onderhoudt te laten meenemen. Ja het kost wat, echter het scheelt naar mijn idee ergernis. Ook het verhaal dat dit volgens de leverancier niet hoeft, is wat mij betreft achterhaalt. Ik kwam het op verschillende fora tegen, en ook de Volvo dealer moest erkennen dat het wel vaker voorkwam maar dat zelf er niet zo snel mee komen, is toch een tijdrovende en kostbare klus. Mijn Bovag garage nam het sportief op, ‘als het zo op te lossen is lossen we het zo op’.
Ik kwam er overigens pas achter toen ik de V70 van Ber kocht, die schakelde met 275K, nog soepeler dan mijn bak.
Mijn ervaring (wel een leek….): het is aan te raden om hier zeker op te letten, en indien er zich problemen voordoen, eerst dit te proberen, bij werkt het in ieder geval erg goed, en ben zeker van plan dit voor vast in het onderhoudt te laten meenemen. Ja het kost wat, echter het scheelt naar mijn idee ergernis. Ook het verhaal dat dit volgens de leverancier niet hoeft, is wat mij betreft achterhaalt. Ik kwam het op verschillende fora tegen, en ook de Volvo dealer moest erkennen dat het wel vaker voorkwam maar dat zelf er niet zo snel mee komen, is toch een tijdrovende en kostbare klus. Mijn Bovag garage nam het sportief op, ‘als het zo op te lossen is lossen we het zo op’.
Vroeger had ik een vrouw, nu een Volvo! V70 2.5 D classic automaat diesel
-
- 3rd Gear member
...vandaar dat Gabber nu weer met mijn auto weg is.....
Nee, even zonder gekheid,
Het verschil in schakelen bij onze auto's was echt aanzienlijk,
de V70 van gabber is gewoon echt horkig bij het schakelen,
en dat is nu al fors verbeterd!
Ber
Nee, even zonder gekheid,
Het verschil in schakelen bij onze auto's was echt aanzienlijk,
de V70 van gabber is gewoon echt horkig bij het schakelen,
en dat is nu al fors verbeterd!
Ber
V70 Classic 2.5 TDI 1999 Exclusive Line ";Dessert wind pearl";
http://i21.photobucket.com/albums/b276/ ... age001.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b276/ ... age001.jpg
- Frumpy
- 5th Gear member
Verversen is volgens mij maar zo'n liter of 4. Er blijft dus nog ruim 3 liter vervuilde olie achter.
Bij het flushen wordt ook deze olie en eventuele drab doorgespoeld.
Heb ik dit goed begrepen?
@Gabber
Wat heeft dat flushen gekost, en waar kan je dit laten doen?
Bij het flushen wordt ook deze olie en eventuele drab doorgespoeld.
Heb ik dit goed begrepen?
@Gabber
Wat heeft dat flushen gekost, en waar kan je dit laten doen?
-
- 2nd Gear member
@frumpy
Bij flushen wordt volgens mij inderdaad alles ververst en gespoeld, volgens mij kan je het bij elke gagage laten doen, maar mijn ervaring is dat je ze het soms moet voorkauwen wat ze moeten doen, het kost volgens mij iets van 225 euro, mijn garage doet het gratis ivm met garantie.
Bij flushen wordt volgens mij inderdaad alles ververst en gespoeld, volgens mij kan je het bij elke gagage laten doen, maar mijn ervaring is dat je ze het soms moet voorkauwen wat ze moeten doen, het kost volgens mij iets van 225 euro, mijn garage doet het gratis ivm met garantie.
Vroeger had ik een vrouw, nu een Volvo! V70 2.5 D classic automaat diesel
- edraket
- 7th Gear member
Bij verversen komt er ongeveer 3 liter olie uit de bak. De rest blijft in het systeem zitten, en komt er alleen uit met flushen. Hier heb je ongeveer 10-12 liter nodig. Je laat de bak leegpompen door de oliepomp van de bak. De retourolie van je op in een bak. Op het moment dat de bak leeg is (er is dan ongeveer 3 liter uit gekomen) vul je de bak weer, en begin je weer opnieuw, net zolang tot er weer mooie rode olie uit de retourleiding komt.
Heb het zelf bij mijn V70 twee keer gedaan. Het is ongeveer een uurtje werk, maar de bak knapt er behoorlijk van op. Beter is het om te verversen voordat de bak slechter gaat schakelen. Er kan anders al schade zijn opgetreden.
Voor de liefhebbers heb ik een handleiding hoe dit te doen.
Heb het zelf bij mijn V70 twee keer gedaan. Het is ongeveer een uurtje werk, maar de bak knapt er behoorlijk van op. Beter is het om te verversen voordat de bak slechter gaat schakelen. Er kan anders al schade zijn opgetreden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Bover
- 8th Gear member
@EdRAket, het klopt denk ik wat je zegt.
Tjonge jonge met 110.000km de automaat laten flushen. Ondanks dat olie nog rood was.
Omdat ik aan de grens woon ff naar de duitse dealer. Was goedkoper.
Ik heb er in de garage bij gestaan.
Volgens de hierboven in dit topic beschreven flushen techniek werd er gewerkt.
Twee keer gespoeld, tussentijds motor laten lopen en schakel kort, toen helder rood.
Na het flushen een zeer merkbaar verschil. Kan het iedereen aanraden. Ik merk het schakelen nauwelijks.
Of beter: eigenlijk schakelt de automaat als nieuw.
Tjonge jonge met 110.000km de automaat laten flushen. Ondanks dat olie nog rood was.
Omdat ik aan de grens woon ff naar de duitse dealer. Was goedkoper.
Ik heb er in de garage bij gestaan.
Volgens de hierboven in dit topic beschreven flushen techniek werd er gewerkt.
Twee keer gespoeld, tussentijds motor laten lopen en schakel kort, toen helder rood.
Na het flushen een zeer merkbaar verschil. Kan het iedereen aanraden. Ik merk het schakelen nauwelijks.
Of beter: eigenlijk schakelt de automaat als nieuw.

-
- Starter
Heb je die handleiding nog? Ik denk er ook over om dit bij mijn auto te doen; heeft nu 208000 gelopen en de versnellingsbakolie is nog nooit ververst (s60 d5-automaat). Het schakelen gaat nu soms wat hakerig.edraket schreef:Bij verversen komt er ongeveer 3 liter olie uit de bak. De rest blijft in het systeem zitten, en komt er alleen uit met flushen. Hier heb je ongeveer 10-12 liter nodig. Je laat de bak leegpompen door de oliepomp van de bak. De retourolie van je op in een bak. Op het moment dat de bak leeg is (er is dan ongeveer 3 liter uit gekomen) vul je de bak weer, en begin je weer opnieuw, net zolang tot er weer mooie rode olie uit de retourleiding komt.