Hendel richtingaanwijzer los

Geproduceerd bij NedCar in Born
Feddo
2nd Gear member

De richtingaanwijzer van mijn V40 hangt een beetje los. Hij functioneert verder wel (ook de cruisecontrol), maar ik heb hem toch liever strak zoals het hoort.
Heeft er iemand tips hoe ik dit kan maken? Kan ik dit zelf of kan ik het beter bij de garage laten doen? Ik hoop dat ik het zelf kan fixen want
bij de dealer kost het 160 euro...
Ramon&Ramon
7th Gear member

kapjes demonteren van stuurkolom en de boutjes vast draaien,simpel dus!
Feddo
2nd Gear member

Dat klinkt wel heel simpel. Wijst dat voor zich of heb ik daar een Haynes repair manual bij nodig?
Waar zitten de schroeven van de kapjes van de stuurkolom?
Als dit het geval is weet ik meteen wat ik aan mijn dealer heb.
Ik had wel het idee dat die man die er naar keek er verstand van had en me geen poot zou uitdraaien...
Ramon&Ramon schreef:kapjes demonteren van stuurkolom en de boutjes vast draaien,simpel dus!
Ramon&Ramon
7th Gear member

Boutjes van de kap zitten aan de onderkant en dan zie je vanzelf waarmee de schakelaars vast zitten,als je het kapje gedemonteerd hebt!
Beweegt de ruitenwisserhandle ook?zoja,dan zit het huis waar de schakelaars en het stuurslot inzitten los,kun je zo vastzetten ook!
volvo-s40
4th Gear member

Zo zien ze er dus uit... het zijn er 3.
Afbeelding

Dan ziet het zooitje er als volgt uit.
Afbeelding

Controleer of alles schroefjes nog (goed) vast zitten, en draai ze aan.

Zo ziet de hendel erzelf uit met schakelaar.
Afbeelding
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ja klopt,of zit de hele alluminium steun los?
Feddo
2nd Gear member

Nee, de aluminium steun is niet los als je hiermee de stuurkolom bedoelt.
Alles zit vast, behalve die hendel.
Ramon&Ramon schreef:Ja klopt,of zit de hele alluminium steun los?
Feddo
2nd Gear member

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, volvo-s40!
Foto's zeggen meer dan woorden. Ik dit zeker proberen. Als het dan toch stuk blijkt te zijn dan kan ik alsnog naar de dealer.
Ik was alleen een beetje huiverig om bij openschroeven de airbag te activeren, maar daar hoef ik dus niet bang voor te zijn?
Morgen rapporteer ik mijn bevindingen.

groet

Feddo
Sinds vorige week weer trotse eigenaar van een V40 bi-fuel MY2003
Feddo
2nd Gear member

Trouwens, ik zie dat die richtingaanwijzer een losse unit is die je zo er op kan zetten. Mocht hij toch echt stuk zijn dan kan ik ook langs een sloop (met een v40) rijden om die unit van een oude V40 te halen en in die van mij te schroeven. Zou die van oude V40's (phase 1 & 2) compatibel zijn met een V40 phase 3 uit 2003?
Nogmaals bedankt voor de hulp, dit forum en jullie hulp hebben me in ieder geval weer 160 euro bespaard.

groet

Feddo
lint
Geartronic member

Dat moet toch niet meer zo moeilijk zijn na deze uitstekende uitleg met foto's.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Feddo
2nd Gear member

Jazeker! Dat moet nu niet meer zo moeilijk zijn. Maar is deze eenheid van een oude V40's (phase 1 & 2) compatibel met een V40 phase 3 uit 2003? Die oude V40's zullen makkelijker op de sloop te vinden zijn dan een phase 3.
Feddo
2nd Gear member

Ik heb toch al even gekeken, het is toch wat anders. Het onderdeel zit echt vast, dus het ligt niet aan loszittende schroeven. De hendel die er in zit is niet meer geborgd met iets wat er nu niet meer zit. Zie de foto:
De hendel zit hier gewoon los in, je kunt hem er zo uit trekken, niet helemaal, want hij zit (binnenin) nog wel een beetje vast.
Ik heb de handel aan de andere kant (van de ruitenwisser) bekeken en deze lijkt boven en onder geborgd te zijn met een soort pinnetje. Bij mijn richtingaanwijzer lijken deze pinnetjes (een soort mini asjes) afgebroken te zijn. Dat wordt toch een nieuwe hele richtingaanwijzer vrees ik.
Kunnen jullie mijn analyse onderschrijven?

groet

Feddo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Feddo
2nd Gear member

Zou dit de oplossing zijn?
http://link.marktplaats.nl/621550201
Dit kan ik er toch op zetten zonder het stuur er af te halen?

De schroeven heb ik er al even af gehaald, maar ik kreeg de kapjes er niet af, is daar een truukje voor?
volvo-s40
4th Gear member

zitten met haakjes aan elkaar geklikt / geklemt. je zou ze zo van elkaar kunnen aftrekken.

Die advertentie is een leuke prijs, alleen als je dat alles in 1x wilt vervangen moet het stuur er af.

Dan zou ik de overige schroefjes (van de hendel zelf (ook 3 stuks)) ook los halen, hendel in zijn geheel vervangen voor die je dan koopt.
Feddo
2nd Gear member

Ja, en die haakjes zijn er juist vanaf gebroken. Klopt het dat op het stuk waar de handel breder wordt (zie mijn foto hierboven) palletjes (een soort uitstulpingen) moeten zitten die in de gaatjes van de behuizing moeten vallen?

Ik wil niet alles vervangen, ik wil alleen de richtingaanwijzer er in zetten en de rest niet gebruiken. Het zit toch niet allemaal aan elkaar?
Ik zou inderdaad ook dat gedeelte vervangen, en niet alles.

Heb je nog tips om de kappen er af te krijgen? Ik wil ze niet stuk trekken...
Alvast bedankt
Feddo
2nd Gear member

Ik heb die richtingaanwijzer van marktplaats besteld. Nou moet ik hem er nog in zien te krijgen.
De volgende uitdaging wordt om die kappen er af te krijgen. Heeft iemand nog tips?
Die schroeven heb je er zo af, maar volgens mij zitten de kappen nog aan de binnenkant onzichtbaar vast / geborgd. Ik durf er niet zomaar een schroevendraaier tussen te zetten, ik ben bang dat ik de kappen beschadig. Hoe haal ik ze er af?
Bart Giesen
5th Gear member

Vergeet niet de hendel van de stuurverstelling niet te ontgrendelen.
volvo-s40
4th Gear member

Hij heeft het antwoord al gekregen :mrgreen:
Feddo
2nd Gear member

Heel erg bedankt voor alle info. Ik heb mijn nieuwe richtingaanwijzer (met cruisecontrol) er gisteren ingezet en hij doet het prima. Dus ik heb nu de richtingaanwijzer van een phase2 in een phase3 zitten. Dat is zoals verwacht geen probleem. De stekkers zitten iets anders gepositioneerd op de achterkant (en met veel meer pinnetjes) maar dat was geen probleem.

Nogmaals bedankt
MSStegeman
Starter

Goedemiddag,
Bij mijn S40 zit het gehele aluminium montagedeel ,waar ook contacslot ruitenwisselhendel en richtingaanwijzerhendel, vrij los om de stuurkolom.

De kapjes boven en onder rond het contactslot heb ik reeds eraf , maar ik zie de bevestiging van het aluminium onderdeel om de stuurcolom niet om deze vast te draaien o.i.d..

Is er een exploded view hiervan beschikbaar? Of aanwijzingen waar ik deze kan fixeren.

Ik lees het graag
 ! Bericht van: MSStegeman
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”