EGR klep gereiningd

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Mijn motor had al een paar maanden problemen, stotterde wat, zeker op lage toeren,
in de garage hadden ze de EGR klep uitgetrokken, en dat hielp goed, dus ik maar een plaatje gestoken na de klep, voor die terugvoerbuis, maar na wat lezen blijkt dat eigenlijk het toch ook weer niet et zijn, omdat bepaalde sensors plots niets meer meten, terwijl ze dat toch verwachten.

Dus dan maar de koe bij de horens gevat, een bus Bahrdal EGR klep reiniger gekocht, en opengedraaid.

Die buis was er in een wip vanaf, maar de EGR klep, niet los te krijgen, al die schroeven gewoon onmogellijk los te krijgen, misschien moet de wagen omhoog of zijn er een paar speciale sleutels nodig?

Enfin, de motor eens aangezet zonder die pijp, en de EGR klep liet niks door, dan maar produkt spuiten in de luchtinlaat, op d eEGR klep, die pijp uitwassen met wasbenzine en een borstel(echte taaie smurrie zat erin), en naa een kwartiertje vechten was de klep open.

Nog wat nagespoten met dat produkt, en nu werkt ze weer, eigenlijk toch makkellijk gegaan, zonder ze eruit te halen. Nu ga ik nog een tweede produkt van Bahrdal halen, een soort reiniger die in de diesel gaat.

Dus voor iedereen met een EGR probleem, zeker de moeite om zelf te doen.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Als ik ooit nog eens een dieseltje zou kopen, zou 1 van de eerste dingen die ik zou doen het afdoppen (hardware of software-matig) van de EGR klep. Wat een ellende hoor je over die dingen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Op nummer 1 staat inderdaad wel de EGR klep als bron van ellende bij de moderne diesels. Een hele goede tweede, met stip, is dat verwenste roetfilter......

En dat alles onder het mom van milieu.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar het roetfilter gaat weer eerder stuk door de EGR, dus door deze laatste uit te schakelen zul je ook minder storingen hebben aan je roetfilter
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Een V50 2.0D kan afgedopt worden zonder enig probleem tot de MY2006, kreeg ik toevallig te horen deze morgen in de garage.

Latere modellen moeten ook een ingreep aan de SW ondergaan.

Moet wel zeggen dat de motor onmiddellijk rustiger draait (800 rpm ipv 900rpm),
en dat hij terug wat meer kracht heeft op lage toeren, onder de 1700 zeg maar.

De hogere toeren zijn hetzelfde gebleven.

Dus dat domme ding afdoppen is blijkbaar toch niet zo vrijblijvend, enkel gebaseerd op mijn ervaring.

Vanaf nu; produkje in de diesel, en eens per jaar die pijp effe loskoppelen en produkt rechtstreeks in de klep.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”