Vreselijk irritant geluid

Geleverd vanaf 2003
Phacoid
3rd Gear member

Hoi

Best even voorstellen. Ik kom uit België en rij nu al een jaar rond met een tweedehands V50 1.6D bj 2007. Zeer leuke auto, ben er zeer tevreden van.

Ik had een tijdje last van een piepend geluid bij het rijden over hobbelige en beschadigde wegen (zo hebben we er hier veel :lol: ) en bepaalde andere hogere obstakels. Dit heeft de dealer echter opgelost, was de vering, heb ik sindsdien niet meer gehoord

Echter heb ik nu last van een ander soort piepend geluid, die veel constanter is, maar niet altijd aanwezig. Zo kan ik weken rondrijden zonder het te horen, waarna ik het elke dag hoor. Ik heb er al een hele tijd (+6 maanden) last van, maar natuurlijk nooit wanneer ik naar de dealer ging op onderhoud of voor andere zaken. Zo is het me gelukt om op autovakantie te gaan voor twee weken naar Zuid-Frankrijk zonder het ook maar één keer te horen. De laatste dagen is het echter erg.

Feitjes:
- Het komt van achteraan in de wagen, aan de binnenkant
- Het is een gepiep die lijkt te ontstaan door iets wat trilt, een moer of schroef die niet goed vastzit of een rollement die moet gesmeerd worden
- Wanneer het voorvalt dan hoor ik het sowieso vanaf 1800 toeren tot aan 2000 toeren, en dat valt veel voor op een baan waar je 70 mag en constant achter iemand rijdt die niet harder dan 60 kan (4de versnelling).
- Toevallig zat ik nog in de wagen toen mijn vriendin de achterdeur aan de passagierszijde dichtdeed. Wanneer de deur dicht"sloeg" hoorde ik ook kort het geluid

Ik heb al gekeken bij het reservewiel, maar die zit goed vast en de losse dingen die er rond liggen (fluojasjes, gevarendriehoek, etc.) zijn ook de oorzaak niet.

Iemand al een gelijkaardig probleem gehad en het kunnen oplossen? Het is zo'n irritant geluid dat ik al overwogen heb om het interieur op de één of andere manier los te maken en terug vast te zetten om zo de oorzaak te kunnen vinden. Probleem is dat ik niet weet hoe en schrik heb om iets te beschadigen :?
945i
8th Gear member

Kijk eens onder de auto, boven de uitlaat, daar zitten hitteschilden. grote kans dat er eentje los zit...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Phacoid
3rd Gear member

945i schreef:Kijk eens onder de auto, boven de uitlaat, daar zitten hitteschilden. grote kans dat er eentje los zit...
Zal ik doen, al lijkt het eerder van het interieur te komen. Enig idee hoe zoiets eruit ziet?
nossy
4th Gear member

hmmm,
ik lijk dit wel te herkennen

in frankrijk was het waarschijnlijk lekker warm?
en nu is het smorgens al wel wat frisser en komt het plots meer voor?

bij mij was het het kofferslot dat tegen de aanslagrubbers van de slotvanger schuurde waardoor je en piepend/krakend geluid kreeg

beetje stof tape aan de aanslagrubbers gedaan en opgelost :wink:
Frederik Welvaert
5th Gear member

Ik lijk dit ook te herkennen, bij mij was het de kunstof "bekleding" van de kofferklep aan de binnenkant. Doordat deze zat te trillen gaf dit op de bevestigingspunten een piepend geluid omdat de plastic pin heen en weer bewoog in het gat in het metaal. Wat schuimrubber ertussen en het was opgelost.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
ExSkoda
2nd Gear member

yep. Ik ken het geluid en ik kwam er laatst bij het wassen van de binnenkant van de achterruit (moet ook eens gebeuren) achter, dat het de lichtgrijze plastic bekleding is rondom de achterruit, aan de binnenkant van de auto.
Dat beweegt tijdens het rijden soms wat heen en weer wat zorgt voor een vervelend geluid.

Ik heb het nog niet opgelost, maar een stukje piepschuim heb ik nog wel ergens liggen, dus dat ga ik maar eens proberen.
MJ22 V60 T6 AWD Recharge Inscription, blond interieur, park assist, lighting, power seats, Pine Grey
MJ17 V60 D3 Nordic+ Luxury, sportstoelen, Osmium grey
MJ15 V60 D4 Summum, Winterline, Business Pack Connect, sportstoelen, park assist camera, Power Blue
MJ12 V60 D3 (163pk) Momentum, Winterline, Business Pack Pro, Ember Black
MJ09 V50 DRIVe Edition II, Saville grey
fmgillis
2nd Gear member
Contacteer:

Bij mij was het de achterbank.
Ik heb toen de scharnieren (voor het neerklappen van de bank) die om de beugel heen klikken gesmeerd en weg was het.
Gait
3rd Gear member

bij mij was het ook de plastic bekleding aan de binnenkant van de achterklep, ter hoogte van het 3e remlicht. Je kunt het testen door iemand op de achterbank te laten zitten die bij de bekleding kan (wel ff rustig weggetje zoeken ;)). Als het begint te piepen de verschillende delen even laten aanduwen tot het ophoudt, dat is dan het deel wat resoneert.

Ik heb er een tijdje een opgevouwen papiertje tussen geklemd en bij de vorige beurt de delen opnieuw laten monteren. Ze hebben er inderdaad ook wat schuimtape tussen geplakt.

Nu begint bij mij het stukje om de achteruitkijkspiegel of de regensensor te piepen :-x
Gert

Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Phacoid
3rd Gear member

Veel verschillende meningen hier. Zal het allemaal eens uittesten als ik de kans krijg. Vandaag en gisteren had ik er geen last van.
Fietsventje
2nd Gear member

Ook ik herken je beschrijving, Phacoid.

Toen ik m'n wagen (2e hands) kocht zat er een papiertje tussen het klepje dat de opening voor het servicen van de lampjes van de lichtblok rechtsachter afdekt. Nu zit het er niet meer, en heb ik last van het gepiep dat je beschrijft. Ik vermoed dat dit (bij mij) de oorzaak is.

Echt storend vind ik het niet, maar ik ben vooral te lui om er iets aan te doen, vermoed ik ...

Hopelijk ben je iets met m'n tip!
BMW 318d (F31 mj 2017) Touring Sport-line (01/2017 - ...)
Volvo V40 (mj 2013) D3 Summum (10/2012 - 01/2017) - Afbeelding
Volvo V50 (mj 2004) 2.0d Kinetic (08/2009 - 09/2012)
Ford Focus (mj 2004) 1.8 TDCi (04/2007 - 07/2009)
Phacoid
3rd Gear member

Ik heb de tip opgevolgd van iemand achter in de koffer te steken om uit te zoeken waar het geluid vandaan komt. Het komt van de plastic behuizing rondom het achterste raam, aan de bovenkant. Erop drukken produceert eveneens hetzelfde geluid. Zal het laten oplossen door de dealer volgend bezoek.

Nu nog die krakende stoelen inspuiten en hopen dat het gekraak verdwijnt.
Kobayashi
3rd Gear member

Zelfde vervelende geluid hier... begint met echt serieus te irriteren.
Zo erg zelfs dat ik op momenten denk de Volvo buiten te stampen :)

Ben helemaal geen handige harry, maar naar de garage gaan vertik ik, gaat me weer veel kosten voor waarschijnlijk een prulletje. Heb intussen al eens geprobeerd met een papiertje tussen de ruit en plastic te steken. Bleek goed te werken, echter papiertje is achter de plastic gevallen nu...

Iemand die wat meer uitleg kan geven ? Waar vind ik de aansluitrubbers? Is dit de grijze rand rondom het raam?
Karizma
3rd Gear member

IK had ook een piepje/kraakje in me'n C30 en ik heb het opgelost met velcro.
Je kan in de meeste doe het zelf zaken wel een rolletje zelfklevende velcro kopen.
Ik heb stukjes van de zachte kant van de velcro tussen de 2 piepende en krakende plastic delen gekleefd. sindsdien nooit meer piepjes of kraakjes.
C30 1.6D Kinetic
V60 D3 Summum
Kobayashi
3rd Gear member

Tussen de plastic en de ruit zelf dan? Is al gauw een 5mm opening?
Karizma
3rd Gear member

Bij mij kwam de piep van tussen 2 plastic delen. Dus ik heb daar een stukje velcro tussen geplakt.
C30 1.6D Kinetic
V60 D3 Summum
Phacoid
3rd Gear member

Kobayashi schreef:Zelfde vervelende geluid hier... begint met echt serieus te irriteren.
Zo erg zelfs dat ik op momenten denk de Volvo buiten te stampen :)

Ben helemaal geen handige harry, maar naar de garage gaan vertik ik, gaat me weer veel kosten voor waarschijnlijk een prulletje. Heb intussen al eens geprobeerd met een papiertje tussen de ruit en plastic te steken. Bleek goed te werken, echter papiertje is achter de plastic gevallen nu...

Iemand die wat meer uitleg kan geven ? Waar vind ik de aansluitrubbers? Is dit de grijze rand rondom het raam?
:D

Je leert ermee leven. Het zal in ieder geval wel een stevig argument zijn bij je volgende Volvo. Als de volgende piept of kraakt tijdens testritten met verschillende demo's dan hoef ik hem niet. Als je een auto waar je veel geld voor hebt betaald moet openhalen om overal velcro tussen te proppen dan gaat er volgens mij iets verkeerd. Let op, ik wil enorm graag velcro tussen de deurpanelen stoppen, maar heb de handigheid niet om ze los te maken :(

Ik ben doodserieus als ik zeg dat mijn vorige auto (Clio '98) geen piepjes en kraakjes had, het enige wat je hoorde was de rommel die in het opbergvakje lag.

Nu moet ik wel toegeven dat de ramen niet langer piepen of kraken en de resonantie van de deurhendels is verminderd. Er komt nog altijd een licht getik vanuit het midden van het dashboard en soms trilt er iets enorm hard aan het stuur, maar geen idee wat het is. Verder ratelt de gordelspanner lekker verder, maar is volgens dealer normaal want het "moet speling hebben".

Ook de spiegelkappen binnen durven al eens resoneren. Het kraken van de stoel is makkelijk zelf op te lossen door alles goed in te vetten. Natuurlijk als je de muziek durft iets luider zetten dan trilt alles lekker mee.

Ik vraag er bij de dealer in ieder geval niets meer over, want volgens mij bestempelen ze mij al als gek. Begin april wat V40's gaan testrijden, in september heb ik voor een volledige maand een V40 (gewonnen voor een maand lang) en als alle auto's piepen en kraken dan mogen ze hem lekker houden. Misschien te veileisend, maar als het goed kan bij de Nissan Qashcow en Toyota Avensis van 10 jaar oud, dan begrijp ik niet waarom het niet met een Volvo zou kunnen.
V50-Mart
4th Gear member

Bij mij schuren de Gordelhouders op de achterbank soms tegen elkaar. (waar je je gordel inklikt) Ook heel irrirant geluid, en natuurlijk makkelijk op te lossen, maar je kunt je wel afvragen waarom zulke dingen eigenlijk mogelijk zijn in een moderne auto.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Kobayashi
3rd Gear member

Ik ben dus gisteren bezig geweest met overal tochtstripjes tussen te steken achter mijn koffer.
Vanmorgen vertrok ik, heerlijk zonder getril en gefiep. De vreugde was echter van korte duur. Na een 10-tal minuten begon hij weer lekker.

Ik heb de plaats gevonden vermoed ik (bovenaan, juist onder het 3e stoplicht), maar ik zie geen andere mogelijk dan er strips tussen te proppen. Maar na een paar km blijken ze toch achter de plastic te vallen ::?

Ten einde raad...
V50-Mart
4th Gear member

kitten dan maar!!!
:roll:
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Janhertogh
2nd Gear member

Same here, ook hier zwerven er stukjes tape en karton door het interieur om rammels en gepiep te voorkomen. Kitten is volgende stap ;) Afwerking van de interieurs en goede materiaalkeuze heeft/had kennelijk geen prioriteit bij Volvo. Misschien is het in de nieuwe modellen wel meer aandachtspunt geworden.
VOLVO V50 Edition II
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”