reinigen inlaat egr

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Heb het inlaattraject van de buis naar de egr losgemaakt. Je ziet hier wat vervuiling. Is het raadzaam dit verder te demonteren en schoon te maken om motorproblemen in de toekomst te voorkomen?
Het betreft een 1.6D met een km stand van 319.000.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

welke buis is het nou? die met die "mailienkolder" eromheen?
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Als je op de andere foto kijkt zie je een aluminiumkleurige pijp met bescherming eromheen het blok in steken.
De inlaat ervoor (de 3 schroeven los) heb ik losgemaakt zodat je erin kan kijken.Zit dus onder de brandstofleidingen.
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Ik heb wel een 2.0D, maar hij had last van de EGR klep,een maand rondgereden met de connector los, tot ik las dat dat toch niet hetzelfde is als met ene propere klep rijden, er zitten een drietal sensors rond die verkeerde data versturen.

Dus ik wou die EGR klep wel eens poetsen; niet uit te krijgen, je moet de wagen bijna half afbreken om eraan te kunnen,

Ik kreeg enkel die pijp los, en die zag inderdaad vies; heb van het merk BAHRDAL een setje gekocht met een spuitbus, om rechtstreeks in depijp te spuiten, of op de klep, en een busje vleoistof om bij de diesel te doen.

De pijp zelf ha dik toch los en heb ik met wasbenzine gereiningd.
Man daar kwam wat uit.

De klep zelf bleef inderdaad hangen, pas op 2000 rpm begint die te schakelen, dus op stationair stond hij verkeerd.

Een kwartiertje driftig met die spuitbus in de luchtinlaat zitten spuiten, op de klep zelf en toen schoot hij los.

Busje in de diesel en nu werkt alles weer.

Eigenlijk zimpele ingreep die ik best op voorhand had kunnen doen.

Dus , als je het mij vraagt; haal dat setje, reining dat EGR circuitje, ik merk dat de motor nu mooier ronddraait op stationair toerental.

En dat allemaal voor het milieu; due klep, die vast komt te zitten met troep, maar wel minder NO de lucht in blaast, alleen, na een tijdje moet je de ergst vervuilende chemicalien erbij halen om de klep weer los te krijgen,

who is fooling who?
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”