Steeds vaker verbaas ik me over het volgende:
Het is 's ochtends vroeg, een uur of half zeven en koud, heel koud , zoals we de laatste tijd vaak gehad hebben.
Dan ga ik op weg en dan doe ik altijd rustig aan. Heel rustig zelfs. Vind mezelf een oude sok omdat ik zo rustig aan doe. Dit doe ik omdat ik de motor van mijn auto netjes wil warm rijden. Dit zo'n 10 km minimaal. Deze eerste 10 km kom ik niet boven de 2500 rpm uit. Daarna tot zo'n 3500 rpm. En als de auto echt lekker warm is, minimaal 25 km, tja, dan wil ik wel eens gas geven. Meestal eigenlijk.
Maar...dan komt het. Ik word door bijna iedereen die ook onderweg is opgeduwd omdat ik te langzaam rij. (In het dorp hou ik me aan de maxV en op de snelweg rij ik ong. 115 km/h.) Als ze er dan voorbij kunnen zie ik de witte rook vol uit de uitlaat komen. Gassen jongens.
Dan nog het liefst met half bevroren ramen omdat er daar geen tijd voor, danwel zin in, is.
Volgens mij heeft er niemand meer gehoord van warm rijden. Zeker niet als men in een leasebak rijdt. Maar ook die mensen die een auto privé rijden lijken hier niets van te willen weten. Zijn we allemaal zo gehaast tegenwoordig, dat er geen respect meer voor de techniek is? (Er is trouwens nergens meer respect voor)
Is dit ook jullie ervaring?
Warm rijden
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24630
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
welkom in Nederland anno 2013...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Ik ervaar hetzelfde Sjoerd. Mijn collega loopt te klagen als zijn lease volvo aan de 3de (!!) turbo toe is na 135.000 km, maar hij staat op het gaspedaal van start & finish....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21135
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
::( Yep hier net zo..
Ik rij s'morgens de automaat altijd handmatig zodat hij niet in de toeren klimt, ik houd mijn diesel onder de 2000rpm als hij koud is.
Mijn vrouw reed laatst op een morgen toen wij door een dame met Megane in de wijk werden ingehaald omdat ze te laat was voor school(net na 8:30), ramen stijf bevroren en de witte pluim uit de uitlaat.
Het heeft niets met lease te maken maar meer met ik heb het druk en wil niet voor jou onder doen.
Wij wonen in een jonge wijk en zien dit dagelijks om ons heen, ik haal vaak mijn schouders op en ben blij dat er geen werkgever staat te wachten en daardoor niet de stress ken van te laat komen.
Ik rij s'morgens de automaat altijd handmatig zodat hij niet in de toeren klimt, ik houd mijn diesel onder de 2000rpm als hij koud is.
Mijn vrouw reed laatst op een morgen toen wij door een dame met Megane in de wijk werden ingehaald omdat ze te laat was voor school(net na 8:30), ramen stijf bevroren en de witte pluim uit de uitlaat.
Het heeft niets met lease te maken maar meer met ik heb het druk en wil niet voor jou onder doen.
Wij wonen in een jonge wijk en zien dit dagelijks om ons heen, ik haal vaak mijn schouders op en ben blij dat er geen werkgever staat te wachten en daardoor niet de stress ken van te laat komen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24630
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
kom ineens deze smiley weer tegen:


Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Bekend gebeuren. Vooral de zakelijke lease gag bakken trappen hun koude hok gelijk vol gas de weg op. En dan idd raar vinden dat hij vaak voor reparatie moet.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Zou het ook nog te maken hebben met het gegeven dat hele generaties geen weet meer hebben van wat een koude motor is, doordat ze het handmatige choke tijdperk hebben gemist? Als je dat in het begin van je autorijden carriere nog hebt meegemaakt, vind je het uberhaupt een wonder dat alles tegenwoordig koud al meteen zo lekker draaien wil.
Inderdaad sluit ik me aan bij de constatering dat menig bestuurder geen enkele rekening houdt met het feit of een auto koud of warm is. Nog zo'n fenomeen is het stilstaand volledig draaien op de plek van de voorwielen. Ook een gevolg van de stuurbekrachtiging. Zou je 20 jaar geleden wel uit je hoofd hebben gelaten met 205+ bandjes... ietsje laten rollen was dan het devies.
De techniek is tegenwoordig zo ontwikkeld en onmerkbaar aanwezig, dat je het belang ervan al snel gaat onderschatten.
Ellende is inderdaad wel dat men bij dure reparaties afgeeft op de garage, de auto enz. maar al lang is vergeten dat de eigenlijke oorzaak in eigen gedrag is te zoeken. Ook dat is kenmerkend van deze tijd.....
Inderdaad sluit ik me aan bij de constatering dat menig bestuurder geen enkele rekening houdt met het feit of een auto koud of warm is. Nog zo'n fenomeen is het stilstaand volledig draaien op de plek van de voorwielen. Ook een gevolg van de stuurbekrachtiging. Zou je 20 jaar geleden wel uit je hoofd hebben gelaten met 205+ bandjes... ietsje laten rollen was dan het devies.
De techniek is tegenwoordig zo ontwikkeld en onmerkbaar aanwezig, dat je het belang ervan al snel gaat onderschatten.
Ellende is inderdaad wel dat men bij dure reparaties afgeeft op de garage, de auto enz. maar al lang is vergeten dat de eigenlijke oorzaak in eigen gedrag is te zoeken. Ook dat is kenmerkend van deze tijd.....
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27213
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik ken ook heel wat mensen die zo rijden en zich dan verbazen over ofwel het feit dat ze mij inhalen en ook het feit dat zij over het algemeen al zat problemen met hun auto's hebben gehad.
Kreeg in het begin ook altijd commentaar dat ik eens door moest rijden, maar max 120 = 2250 toeren doen we met koude motor niet en liefst nog iets rustiger aan zelfs
Kreeg in het begin ook altijd commentaar dat ik eens door moest rijden, maar max 120 = 2250 toeren doen we met koude motor niet en liefst nog iets rustiger aan zelfs
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9248
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ja, schuldig, ik weet dat ook niet. Maar ik weet wel dat het slecht is om een koud gaspedaal te vloeren, dus sochtends rolt de D5 stationair de parkeerplaats af in 1 2 en 3, en na de eerste bocht gaat hij 55 in de 5e.sanco schreef:Zou het ook nog te maken hebben met het gegeven dat hele generaties geen weet meer hebben van wat een koude motor is, doordat ze het handmatige choke tijdperk hebben gemist?
En ik zal je eerlijk zeggen dat ik ook geen idee heb wat die stuur- en rembekrachtiging allemaal doet, hoe die choke werkt, ik weet gewoon niet beter.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Warm rijden doe ik ook zeker 1e 10 km. Meestal snelweg en zo 100-110, rustig opbouwen en niet trappen. Ik ben vaak vroeg, van hijgende moeders nog geen last. Respect voor de techniek dus (bj. 1961).
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Reed jij geen R? Ik herken het wel een beetje maar zelfs al ga ik max tot 2500 rpm in het begin, dan kan ik nog behoorlijke stappen maken met de V70. De turbo begint volgens mij rond de 2k rpm mee te zingen, dus daar heb je al wel profijt van.Silver_R schreef:Steeds vaker verbaas ik me over het volgende:
Het is 's ochtends vroeg, een uur of half zeven en koud, heel koud , zoals we de laatste tijd vaak gehad hebben.
Dan ga ik op weg en dan doe ik altijd rustig aan. Heel rustig zelfs. Vind mezelf een oude sok omdat ik zo rustig aan doe. Dit doe ik omdat ik de motor van mijn auto netjes wil warm rijden. Dit zo'n 10 km minimaal. Deze eerste 10 km kom ik niet boven de 2500 rpm uit. Daarna tot zo'n 3500 rpm. En als de auto echt lekker warm is, minimaal 25 km, tja, dan wil ik wel eens gas geven. Meestal eigenlijk.
Is dit ook jullie ervaring?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21135
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Opgericht in 1976 en dus nog net van het choke tijdperk met als eerste auto een 1.1 Fiat Uno en daar zat hij gewoon in.
Maar jullie kunnen mij nog meer vertellen als ik met mijn D5 uit 2009 koud weg rijd merk ik, net als een ieder ander, dat het blok niet heel fijn en soepel loopt.
Wellicht dat een benzine blok iets fijner/soepeler zijn slagen maakt maar dan nog is het geen wiskunde om op te merken dat het eerst even op tempratuur moet komen.
Vandaar dat ik mijn standkachel nog steeds mis en zoals ik het nu bekijk ga ik die aanschaffen voordat het volgend winterseizoen zich aandient.
Doet niets af aan het feit dat er hele volksstammen volgas er van tussen gaan met koude motor en nog erger ook gewoon in de woonwijken.
Maar jullie kunnen mij nog meer vertellen als ik met mijn D5 uit 2009 koud weg rijd merk ik, net als een ieder ander, dat het blok niet heel fijn en soepel loopt.
Wellicht dat een benzine blok iets fijner/soepeler zijn slagen maakt maar dan nog is het geen wiskunde om op te merken dat het eerst even op tempratuur moet komen.
Vandaar dat ik mijn standkachel nog steeds mis en zoals ik het nu bekijk ga ik die aanschaffen voordat het volgend winterseizoen zich aandient.
Doet niets af aan het feit dat er hele volksstammen volgas er van tussen gaan met koude motor en nog erger ook gewoon in de woonwijken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- jeroen12
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07.01.2006 - 18:39
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Dus ik ben niet de enige die zich daarover verwonderd. Ik heb af en toe idd het idee dat men volgas wegspuit bij stoplichten enzo. Ik trek normaal op (vind ik) en die anderen schieten voorbij... Nou ja, ze doen maar :
S60 2.4 Edition II 2006 V40 T3 2016
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29108
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik ben blijkbaar ook van de oude stempel en doe met een koude motor ook rustig aan en ga pas de motor belasten als die goed warm is.
Eigenlijk moet je een olietemperatuurmeter hebben om te zien of de motor echt warm is.
Eigenlijk moet je een olietemperatuurmeter hebben om te zien of de motor echt warm is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Onze ex lease auto's zijn behandeld zoals het hoort. Nu de S60 in eigen bezit is, is er niets veranderd. (behalve het minder rijden) Ook wij komen niet boven de 2000-2500 tpm.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Maar is de turbo op een R weer een slagje groter dat jij onder de 2500 toeren (ipv 2000 bij mij) niks merkt? Of geef je gewoon heeel rustig gas.Silver_R schreef:Dagelijks.t5power schreef:Reed jij geen R?
Maar zoals je waarschijnlijk wel hebt begrepen uit mijn relaas hierboven, ben ik er zuinig op.
Als ik de T5 start, dan gaat hij gelijk naar 1500-2000, schijnt voor de uitstoot te zijn ofzo. Als je dus snel na starten wegrijd, gaat alles best snel omdat hij gelijk al redelijk wat toeren maak. Heeft een R dat ook?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Bas1982
- 3rd Gear member
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
- Locatie: Duiven
Ik wordt ook elke ochtend opgedrukt. Soms lijkt het wel een kat en muis spelletje, 's ochtend trek ik normaal op en hou ik me "netjes" aan de snelheid. Ik rij dan rond de 55 op de teller en komen auto's met 70 aanrijden en drukken me op. Als ik vanuit mijn werk kom en Duiven in rij is het andersom. Vinden ze ineens precies 50 op de teller hard zat en vinden ze het raar als ik er wat dichter op ga rijden...
'04 S40 T5
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning