29 APRIL NIEUW (2e)
Gisteren op de snelweg was het vermogen plots weg. Dit nadat ik reeds 3000 km met een losgetrokken EGR stekker prima reed. Vermogen compleet weg. Met moeite de auto weer aan de praat gekregen, en met zeer veel moeite een respectabele snelheid kunnen halen op de snelweg.
Auto vanmorgen komt niet meer vooruit en slaat meteen weer uit. Heb de stekker er weer opgezet maar dat maakt niks uit. Iemand nog een idee?
OUDE BERICHT! (1e)
Mijn volvo V50 2.0d bwjr 05 kreeg zoveel last van vermogensverlies dat ik hem heb laten uitgelezen zaterdag.
Het is de EGR. Het bedrijf heeft spul in mijn dieseltank gegooid om alles te reinigen.
Het leek zondag over, want zondag ochtend en zondagavond beide met koude motor deed hij het prima.
Ook maandagmorgen geen problemen.
Maandagmiddag begon hij weer, en dinsdag toch ook weer.
Vanmorgen ook veel last van gehad, zelfs toen hij warm was.
Telkens tot 2100 toeren is een drama, daarna spuit hij weg!
Nu las ik net dat je de stekker van de EGR gewoon eraf moet halen.
Dus dat heb ik maar even getest. En wat denk je.... Hij rijdt weer als vanouds!!!
Maar ...
1. Kan dit schade aan de motor geven?
2. Kan ik zo door blijven rijden?
3. Wordt de motor hier warmer van (Italië - grote caravan)
4. wordt het verbruik meer?
Advies vwb EGR/roetfilter HELP
- mjeuring
- 3rd Gear member
Spul in de dieseltank om de ERG te reinigen? Lijkt me sterk dat het gaat werken. ERG wordt vervuild door uitlaatgassen, die toevoeging zou het verbrandingsproces moeten overleven om nog wat nuttigs te doen.
1: Nee, waarschijnlijk heb je de EGR in dichte stand afgekoppeld. Je rijdt dus continu met een dichte EGR. Heb je nog geen foutmelding in je display gehad?
2: Kan bij de APK problemen opleveren omdat tegenwoordig de auto wordt uitgelezen.
3: Nee, bij zware belasting stond de EGR toch al dicht.
4: Eerder lager.
Maar ik zou iets verder kijken, mogelijk is je inlaatsysteem erg vervuild en nodig aan een reiniging toe.
1: Nee, waarschijnlijk heb je de EGR in dichte stand afgekoppeld. Je rijdt dus continu met een dichte EGR. Heb je nog geen foutmelding in je display gehad?
2: Kan bij de APK problemen opleveren omdat tegenwoordig de auto wordt uitgelezen.
3: Nee, bij zware belasting stond de EGR toch al dicht.
4: Eerder lager.
Maar ik zou iets verder kijken, mogelijk is je inlaatsysteem erg vervuild en nodig aan een reiniging toe.
-
- Starter
Ik heb hem ontkoppeld toen de motor uit was.
Heb geen foutmelding gehad.
Auto rijdt nu weer zoals ik hem 4 jr geleden heb gekocht (met 58.000 km) als een trein, en de teller staat op 253.800 km nu. Maar als het geen kwaad kan laat ik hem er maar voorlopig af!?
Heb geen foutmelding gehad.
Auto rijdt nu weer zoals ik hem 4 jr geleden heb gekocht (met 58.000 km) als een trein, en de teller staat op 253.800 km nu. Maar als het geen kwaad kan laat ik hem er maar voorlopig af!?
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Egr dicht houd in frisse (koude..) lucht.
Zoals mjeuring al schrijft bij de apk kan het verkeerd gaan , dwz dat het eraan ligt of je een dpf eronder hebt.
Met een dpf gaat de auto aan de uitlees apperatuur bij geen fouten apk goed.
Zonder dpf gaat de 4gas test aan de auto en dat gaat niet goed .
Spul in je dieseltank om de egr te reinigen ?? injectors ja, egr ??
ook een methode:
mvgr Obbe
Zoals mjeuring al schrijft bij de apk kan het verkeerd gaan , dwz dat het eraan ligt of je een dpf eronder hebt.
Met een dpf gaat de auto aan de uitlees apperatuur bij geen fouten apk goed.
Zonder dpf gaat de 4gas test aan de auto en dat gaat niet goed .
Spul in je dieseltank om de egr te reinigen ?? injectors ja, egr ??
ook een methode:
mvgr Obbe
-
- Starter
Hij is net voor de APK geweest! Volgend jaar hoeft hij pas weer. Dus ik heb het hele jaar nog de tijd om het ERG systeem te demonteren, en hem eens goed schoon te maken. Hoop dat dat een beetje makkelijk gaat. Belangrijkste voor nu is dat het dus niet schadelijk is voor de auto!?
Ik heb trouwens het roetfilter nog nooit vervangen! Is dat erg? Geeft hij dit zelf aan? Hij is vorige maand makkelijk door de APK keuring gekomen met ondertussen 253800 km opde teller.
Ik heb trouwens het roetfilter nog nooit vervangen! Is dat erg? Geeft hij dit zelf aan? Hij is vorige maand makkelijk door de APK keuring gekomen met ondertussen 253800 km opde teller.
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Een MY05 heeft (af fabriek) geen roetfilter. Mogelijk heb je wel een retrofit roetfilter en daarvoor maakt het niet uit dat de EGR losgekoppeld is.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
-
- 3rd Gear member
Dag Mahein,
jouw auto is van een goed jaartal om zonder EGR stekker te rijden.
Die klep gaat open beneden de 2000RPM(ongeveer) en dicht erboven.
Ze laat te koude lucht terug in de motor, een deel ervan toch, om een tweede keer te verbranden en zo NO eruit te halen.
Rond die hele constructie zitten wat sensors , als je de stekker eruit trekt , ga je die sensors natuurlijk wat bedriegen, maar voor een 2005 versie is dat nog geen probleem.
Als je de stekker eruithaalt, zal de klep gewoon altijd dicht staan, nu kan het zijn dat de klep toch vol met aangekoekte smurrie hangt en ze niet meer goed sluit.
Die truuk met dat product in de diesel werkt, maar het zou kunnen dat het net niet genoeg was om de klep helemaal zuiver te krijgen.
Ik heb ook een tijdje rondgereden met een plaatje, tot ik hoorde van die sensors die ik bedroog.
Dus heb ik toch maar geprobeerd de klep te reinigen,
Ik kreeg ze er niet uit, enkel die blinkende inox pijp van klep naar luchtinlaat, die heb ik goed gereinigd, kwam wat smurrie uit.
En ik heb dan een kwartiertje met Bahrdal EGR klepreiniger rechtstreeks in de luchtinlaat en op de open EGR klep gespoten, motor aan, uit, aan, uit, maakt vreselijk lawaai, maar zo kreeg ik die klep toch weer terug werkend.
Dus hoewel er eigenlijk niks kan gebeuren, kan je die stekker eruit halen, maar ik zou toch die reiningingbeurt nog eens doen, en opnieuw zo een busje in de diesel.
Gezien de klep dicht is, gaat de motor normaal gezien iets trager opwarmen, dat zou je in de winter wel eens kunnen merken.
Verbruik; omdat de wagen nu meer power heeft, ga je die waarschijnlijk ook makkelijker aanspreken, dus , ja ik denk dat hij ook wat meer gaat verbruiken.
jouw auto is van een goed jaartal om zonder EGR stekker te rijden.
Die klep gaat open beneden de 2000RPM(ongeveer) en dicht erboven.
Ze laat te koude lucht terug in de motor, een deel ervan toch, om een tweede keer te verbranden en zo NO eruit te halen.
Rond die hele constructie zitten wat sensors , als je de stekker eruit trekt , ga je die sensors natuurlijk wat bedriegen, maar voor een 2005 versie is dat nog geen probleem.
Als je de stekker eruithaalt, zal de klep gewoon altijd dicht staan, nu kan het zijn dat de klep toch vol met aangekoekte smurrie hangt en ze niet meer goed sluit.
Die truuk met dat product in de diesel werkt, maar het zou kunnen dat het net niet genoeg was om de klep helemaal zuiver te krijgen.
Ik heb ook een tijdje rondgereden met een plaatje, tot ik hoorde van die sensors die ik bedroog.
Dus heb ik toch maar geprobeerd de klep te reinigen,
Ik kreeg ze er niet uit, enkel die blinkende inox pijp van klep naar luchtinlaat, die heb ik goed gereinigd, kwam wat smurrie uit.
En ik heb dan een kwartiertje met Bahrdal EGR klepreiniger rechtstreeks in de luchtinlaat en op de open EGR klep gespoten, motor aan, uit, aan, uit, maakt vreselijk lawaai, maar zo kreeg ik die klep toch weer terug werkend.
Dus hoewel er eigenlijk niks kan gebeuren, kan je die stekker eruit halen, maar ik zou toch die reiningingbeurt nog eens doen, en opnieuw zo een busje in de diesel.
Gezien de klep dicht is, gaat de motor normaal gezien iets trager opwarmen, dat zou je in de winter wel eens kunnen merken.
Verbruik; omdat de wagen nu meer power heeft, ga je die waarschijnlijk ook makkelijker aanspreken, dus , ja ik denk dat hij ook wat meer gaat verbruiken.
- mjeuring
- 3rd Gear member
Niet koude lucht, maar zuurstof arme lucht, om de verbrandingstemperatuur te verlagen en zo de vorming van NOx te verminderen.BG_Volvoforum schreef:Ze laat te koude lucht terug in de motor, een deel ervan toch, om een tweede keer te verbranden en zo NO eruit te halen.
Hoe hoger de verbrandingstemperatuur hoe meer NOx er gevormd wordt.
1500° 0.3%
1930° 1,0%
2300° 2,0%
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxiden
Sommige EGR's worden gekoeld met koelwater, wat als bijkomend effect zou hebben dat een koude motor sneller opwarmt door de EGR, maar volgens mij is de capaciteit van de warmtewisselaar in de EGR dusdanig klein dat het nooit veel kan helpen.
Nogal een verschil of je een EGR (~1 kg) wilt koelen of een motorblok (~250 kg) wilt verwarmen.
- piotrV70
- 5th Gear member
- piotrV70
- 5th Gear member
Als het een storing in het display geeft dan is het inderdaad irritant. Ik laat het voorlopig maar zo. Inmiddels 134dkm en nog nooit een melding over roetfilter gehad. Ik denk dat we nog wel even vooruit kunnen met dagelijks 100km autoweg kilometers.
- V50-Mart
- 4th Gear member
Ik heb pas mijn roetfilter laten checken bij de dealer, en hoewel ik al 20000km "over tijd" ben, was mijn roetfilter nog niet toe aan vervanging. Ik rijd dan ook bijna enkel snelweg, dus dat scheelt aanzienlijk denk ik zo.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
-
- 2nd Gear member
Ik rij al 2 keer met een plaatje tussen de EGR. Hij is vorige maand nog bij de dealer apk gekeurd met EGR foutcode en afgedopte EGR. Hier werd niks over gezegd, kwam gewoon door de apk. Kreeg zelfs te horen dat de uitstoot erg laag was. Vorig jaar ook zonder problemen door de apk gekomen bij een ander autobedrijf en kreeg ook te horen dat de uitstoot erg laag is. Ik heb een gechipte S40 met 384.000 km op de teller
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
-
- 3rd Gear member
Indoboy, dat is goed nieuws.
Geen idee hoe ze die APK doen, maar de EGR werkt enkel onder de 2000 RPM, dus als ze de meting doen op stationair, zou het kunnen dat er teveel NO uit komt.
Is hij al lang gechipt? Ooit technische gevolgen van ondervonden?
Geen idee hoe ze die APK doen, maar de EGR werkt enkel onder de 2000 RPM, dus als ze de meting doen op stationair, zou het kunnen dat er teveel NO uit komt.
Is hij al lang gechipt? Ooit technische gevolgen van ondervonden?
-
- 2nd Gear member
Ik doe het onderhoud voornamelijk zelf. Elke 15 duizend km krijgt hij 5w30 olie en een nieuw filter. Ook regelmatig een luchtfilter en zo nu en dan een brandstoffilter. Daarbij rij ik bijna alleen lange afstanden. Goed onderhoud, lange afstanden en af en toe een keer het gas onderin zorgen dat mijn motor nog steeds schoon is na 384.000 km. Mijn brandstofpomp is een keer stuk gegaan, deze heb ik laten reviseren toen. Op de testbank kwamen ze erachter dat hij gechipt was. De pomp schijnt hier iets meer van te lijden. Rond de 300.000 km stuk gegaan. Bij 350.000 km was mijn vliegwiel aan vervangen toe, dit is wel logisch natuurlijk. Met de chip heb ik 400 nm koppel ipv de standaard 340 nm. Ik heb toen het vliegwiel, complete koppeling inclusief druklager laten vervangen. Maargoed, na 350.000 km mag zoiets wel een keer verslijten toch? Alleen dure grapjes als je zulke dingen in de garage zou moeten laten doen.
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022