Verkeerde achteras gemonteerd

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fcvisser
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 11.11.2011 - 21:09
Locatie: Woudrichem

Mijn originele achteras met kapot differentieel is helaas verkeerd vervangen door een as met overbrengingsverhouding 3,78. Mijn 'echte' snelheid ligt nu 20% lager. Navraag leert dat ik een as met overbrengingsverhouding 3,15 nodig heb. Wie kan mij hieraan helpen??

Alternatief is om mijn M45 bak te vervangen door een M46 bak. Hiermee bereik ik in de overdrive ook een toeren reductie van 20% en kom ik weer op de originele eindreductie.

Graag advies wat beter is? Zowel qua kosten als qua duurzaamheid. Ik wil nog minstens 10 jaar rijden met deze auto.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21740
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een M46 hoeft 2e hands niet zo duur te zijn en is redelijk makkelijk te vervangen. Bij een achteras moet echt alles los en opnieuw aangesloten en vooral afgesteld: veren, dempers, handremkabels, ABS-sensor.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
retsok
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 29.08.2010 - 19:38

Wat een onzin, afstellen van de veren? Hoezo, kun je die spiralen dan langer of korter maken? Demper"? Kun je die afstellen? Ja die luchtgevulde, maar die zijn speciaal gemonteerd om zelf af te stellen, wat is daar het probleem van? Handremkabel? Vreselijke klus zeg, moet toch al minstens 1 keer per jaar gebeuren. Ben je zeker 10 minuten mee bezig. ABS weet ik niks van. Een M46 inbouwen is een veel groter probleem. Andere baksteun, andere tussenas, electra aanleggen. Ben je zo maar een paar dagen mee bezig. Ik zou dus een originele achteras zoeken en omruilen. Daarnaast kun je natuurlijk altijd een M46 inbouwen. Scheelt zo maar 700 meter op een liter brandstof. Toch al gauw een besparing van 8%!!!
Gebruikersavatar
fcvisser
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 11.11.2011 - 21:09
Locatie: Woudrichem

retsok schreef:Wat een onzin, afstellen van de veren? Hoezo, kun je die spiralen dan langer of korter maken? Demper"? Kun je die afstellen? Ja die luchtgevulde, maar die zijn speciaal gemonteerd om zelf af te stellen, wat is daar het probleem van? Handremkabel? Vreselijke klus zeg, moet toch al minstens 1 keer per jaar gebeuren. Ben je zeker 10 minuten mee bezig. ABS weet ik niks van. Een M46 inbouwen is een veel groter probleem. Andere baksteun, andere tussenas, electra aanleggen. Ben je zo maar een paar dagen mee bezig. Ik zou dus een originele achteras zoeken en omruilen. Daarnaast kun je natuurlijk altijd een M46 inbouwen. Scheelt zo maar 700 meter op een liter brandstof. Toch al gauw een besparing van 8%!!!
Gideon
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 22.10.2006 - 20:50
Locatie: Apeldoorn

retsok schreef:Een M46 inbouwen is een veel groter probleem. Andere baksteun, andere tussenas, electra aanleggen. Ben je zo maar een paar dagen mee bezig.
Een M46 is geen groter probleem. De cardanas is korter, versnellingsbaksteun is dezelfde steun als van een M45 en elektra voor de overdrive is ook niet zoveel werk. Dit alles kan in een dag worden gerealiseerd en hoeft dus zeer zeker geen dagen werk te kosten... :wink:

Ik heb bij mijn 245DL uit '77 een jaar of 6 geleden de M45 vervangen voor een M46.
Volvo 245 DL 1977
Volvo 240 Polar 1992
Gebruikersavatar
fcvisser
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 11.11.2011 - 21:09
Locatie: Woudrichem

Ga toch voor een originele achteras. Nu nog vinden. Al vele handelaren en slopers gebeld. Niemand heeft een as met overbrengingsverhouding 3,15:1
Wie heeft nog een tip voor mij????
Gideon schreef:
retsok schreef:Een M46 inbouwen is een veel groter probleem. Andere baksteun, andere tussenas, electra aanleggen. Ben je zo maar een paar dagen mee bezig.
Een M46 is geen groter probleem. De cardanas is korter, versnellingsbaksteun is dezelfde steun als van een M45 en elektra voor de overdrive is ook niet zoveel werk. Dit alles kan in een dag worden gerealiseerd en hoeft dus zeer zeker geen dagen werk te kosten... :wink:

Ik heb bij mijn 245DL uit '77 een jaar of 6 geleden de M45 vervangen voor een M46.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zweedse sloperijen?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”