v40 standaard vering te hard of niet? (D2 en T3 gereden)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik rijd al jaren V70, dus toen ik eens een proefrit ging maken in een V50 vond ik die behoorlijk hard en stuiterig. Geen idee of dat ook door anderen zo wordt ervaren, maar ik denk dat dit vooral te maken heeft met hoe je de vering van de huidige wagen ervaart.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
lol moet je zien welke auto het beste ervan af brengt:Elsje schreef:Ik denk dat het comfort heel goed meevalt als je bedenkt dat je een standaard productiewagen wagen hebt die de baanvastheid van sportwagens benadert. Waar een Porsche en Ferrari bvb een elandtest aankunnen tot 80km/u zonder uitbreken, kan de nieuwe V40 mee tot 76km/u. (sportchassis en bredere banden zullen deze snelheid bovendien nog verhogen). Gemiddeld ligt die snelheid bij andere wagens 5 a 10 km/u lager. Hier een overzicht van de tests:
http://www.teknikensvarld.se/algtest-lista/
Citroen Xantia Activation V6 1999 No 85
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Volgens mij zijn alle personenauto's zachter gedempt op de vooras dan op de achteras. Dit omwille van de grip op de vooras, maar ook omdat de achteras in staat moet zijn om zware belading mee te torsen. Op het moment dat je dan met een lege auto over drempels e.d. rijdt kan dat op de achteras vrij stevig doorkomen. Mijn vorige auto, een Honda Civic Hybrid, was op de achteras een stuk zachter geveerd en gedempt, maar was toch niet veel comfortabeler op korte hobbels. Bovendien, eenmaal met zware belading op pad, kwamen er regelmatig harde klappen vanaf de achteras omdat de 'bumpstops' geraakt werden.
De V40 ligt met zware belading (ook zonder trouwens
) aanmerkelijk rustiger op de weg, kan ik zeggen na twee wintersportvakanties. Bij wat minder belading valt mij wel op dat bij hogere snelheden op lange oneffenheden overdwars de auto haast verticaal gelanceerd wordt. Neigt naar deinen, als ik hard genoeg rij voel ik het in mijn maag. Komt volgens mij omdat de dempers de uitgaande slag van de veren onvoldoende in toom houden.
Kortom, wat mij betreft zou het onderstel van de standaard V40 iets steviger gedempt mogen. Oftewel, wellicht was voor mij een sportonderstel een goeie optie geweest.
De V40 ligt met zware belading (ook zonder trouwens

Kortom, wat mij betreft zou het onderstel van de standaard V40 iets steviger gedempt mogen. Oftewel, wellicht was voor mij een sportonderstel een goeie optie geweest.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 26.03.2013 - 10:13
Hallo D2, ik volg je verhaal en toegegeven, ik ben verre van een vering specialist maar ik zie niet in hoe een (stuggere) sportvering een comfortabele auto kan opleveren?
Van wat ik er over versta zijn ofwel de veren te stug of de dempers kunnen niet volgen.
Van wat ik er over versta zijn ofwel de veren te stug of de dempers kunnen niet volgen.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
Ik had verleden week donderdag van de garage een V40 base D2 mee gekregen op 17" en normaal onderstel. (gratis zomer check en wat software updates waaronder sensus)
En vond dit absoluut niet lekker rijden beetje als een dweil vond ik.
Niet scherp en strak door de bochten om het zo maar te zeggen weinig feedback van onderstel..
Was dus weer blij in mijn eigen V40 D2 met sportonderstel en 18" inch.
En zelf dan is het nog gewoon comfortabel (vind ik zelf tenminste).
En vond dit absoluut niet lekker rijden beetje als een dweil vond ik.
Niet scherp en strak door de bochten om het zo maar te zeggen weinig feedback van onderstel..
Was dus weer blij in mijn eigen V40 D2 met sportonderstel en 18" inch.
En zelf dan is het nog gewoon comfortabel (vind ik zelf tenminste).
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Tsja, als ik boven de 130 km/u kom ervaar ik het effect al. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe heeft de hobbel in het wegdek is. Maar eergister reed ik over de A4 richting Den Haag, en op het relatief nieuwe wegdek tussen -grofweg- Roelofarendsveen en Leiderdorp ervoer ik een aantal keren dat de auto dus plots behoorlijk ver uit de veren kwam.Jeroen C schreef:Niet kritisch bedoeld hoor, maar wat versta jij onder hogere snelheden?
Ik zeg niet dat de auto er over het geheel genomen comfortabeler van wordt. Ik verwacht van niet eerlijk gezegd. Bovendien weet ik niet wat het sportonderstel precies inhoudt. Maar ik denk dat een set stuggere dempers (die het uitrekken van de veren beter tegengaan) het beschreven 'deinen' zouden kunnen afzwakken. Maarja, het kan natuurlijk heel goed ook andere, ongewenste, effecten hebben! Ik krijg het gevoel dat, zoals jij schrijft, de dempers het soms niet kunnen volgen.Jeroen1000 schreef:Hallo D2, ik volg je verhaal en toegegeven, ik ben verre van een vering specialist maar ik zie niet in hoe een (stuggere) sportvering een comfortabele auto kan opleveren?
Van wat ik er over versta zijn ofwel de veren te stug of de dempers kunnen niet volgen.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- ex-Mooseman
- 4th Gear member
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 30.08.2012 - 16:33
- Locatie: WVL
Iedereen zal dit anders ervaren: een vroegere collega reed destijds met een verlaagde Golf III, met 17" (toen was dit groot) eronder. Die stuiterde van de ene bult naar de andere. Om de zoveel weken moest zijn dashboard terug vastgeschroeft worden.
Hij stapte toen over naar een BMW 3reeks met 19" Breytonvelgen op het verlaagde M-sportonderstel van BMW. Hij vond die wagen mega-comfortabel. Al zijn passagiers gingen er na naar de tandarts, om hun vullingen terug te laten plaatsen...
Ik kom van een BMW 1reeks met RFT-banden, en rij nu met een V60 met 17" Njord-velgen. Ik vind de V60 héél comfortabel. Mijn collega reed met een V50 DrivE, op de standaardvelg van toen, en nu met een V60, maar met de 16" Oden-velg. Hij vindt mijn auto veel te hard rijden. De zijne rijdt te wollig volgens mij...
Hij stapte toen over naar een BMW 3reeks met 19" Breytonvelgen op het verlaagde M-sportonderstel van BMW. Hij vond die wagen mega-comfortabel. Al zijn passagiers gingen er na naar de tandarts, om hun vullingen terug te laten plaatsen...
Ik kom van een BMW 1reeks met RFT-banden, en rij nu met een V60 met 17" Njord-velgen. Ik vind de V60 héél comfortabel. Mijn collega reed met een V50 DrivE, op de standaardvelg van toen, en nu met een V60, maar met de 16" Oden-velg. Hij vindt mijn auto veel te hard rijden. De zijne rijdt te wollig volgens mij...
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 26.03.2013 - 10:13
Wel, om het eenvoudig te maken: een relatief diepe korte U-vormige inzakking in de weg voelt hard aan achteraan. Vergelijk het een beetje met de kuilen bij de autokeuring waar ze het remmen testen (al is dat al wel tamelijk diep, niet?).
De rest van de baan is tamelijk goed op die inzakking na. Dus de vering zou zeker moeten kunnen volgen als ik mijn boerenverstand er op los laat:-).
Welke oorzaken kan dit hebben als de banden al zeker niet te hard staan en als je geen grote velgen hebt (waardoor de bandwang hoger is en dus meer schokken absorbeert)
- de veren zijn te hard/stug waardoor een groot deel van de schok naar het chassis gaat: de veren kunnen niet ver genoeg inveren
- de schokdempers laten te weinig compressie toe, dit houdt de veren tegen maximaal in te veren met hardere schokken tot gevolg.
Er is ook nog een extensiestuk aan demping, maar de big picture hoe dit allemaal samenwerkt snap ik niet. Ik weet wel dat er doorgaans (bij personenwagens) meer compressie toegestaan wordt dan extensie.
Compressie tegengaan zou voornamelijk zijn om te verhinderen dat de vering te ver inveert en ergens tegenaan kwakt.
De rest van de baan is tamelijk goed op die inzakking na. Dus de vering zou zeker moeten kunnen volgen als ik mijn boerenverstand er op los laat:-).
Welke oorzaken kan dit hebben als de banden al zeker niet te hard staan en als je geen grote velgen hebt (waardoor de bandwang hoger is en dus meer schokken absorbeert)
- de veren zijn te hard/stug waardoor een groot deel van de schok naar het chassis gaat: de veren kunnen niet ver genoeg inveren
- de schokdempers laten te weinig compressie toe, dit houdt de veren tegen maximaal in te veren met hardere schokken tot gevolg.
Er is ook nog een extensiestuk aan demping, maar de big picture hoe dit allemaal samenwerkt snap ik niet. Ik weet wel dat er doorgaans (bij personenwagens) meer compressie toegestaan wordt dan extensie.
Compressie tegengaan zou voornamelijk zijn om te verhinderen dat de vering te ver inveert en ergens tegenaan kwakt.
- Meeratne
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 17.07.2012 - 07:09
- Locatie: Almere
Ff offtopic: Zijn er verbeteringen? Wellicht kan je eea toelichten in het ervaringen topic? Bij mijn dealer was iig nog niks bekendMichelR schreef:Ik had verleden week donderdag van de garage een V40 base D2 mee gekregen op 17" en normaal onderstel. (gratis zomer check en wat software updates waaronder sensus)
En vond dit absoluut niet lekker rijden beetje als een dweil vond ik.
Niet scherp en strak door de bochten om het zo maar te zeggen weinig feedback van onderstel..
Was dus weer blij in mijn eigen V40 D2 met sportonderstel en 18" inch.
En zelf dan is het nog gewoon comfortabel (vind ik zelf tenminste).
