D5 Start probleem

Plaats reactie
xc-men
4th Gear member
Contacteer:

Ben net weer thuis na 4 weken hard werken in China en dan kom je thuis en je vrouw heeft een werk lijstje klaar liggen.
Je kent het wel schilderen, garage opruimen, de tuin ......en weer met de Volvo naar de dealer want de XC70 start erg slecht.
We hebben nu meer dan half jaar problemen met het starten van de auto en de dealer kan het gewoon niet vinden, de auto is nu vier keer bij een Volvo dealer geweest en ze kunnen niks vinden. Het start probleem word nu wel steeds erger, in het begin twee keer per week en nu bijna bij elke start.
Als je de motor wil starten slaat ie niet gelijk aan maar duurt bijna 10 seconden dat ie echt goed op toeren komt en alle lampjes uit gaan. Het is net of ie op twee of drie cilinders staat te draaien bij de start. Als je op het gas pendaal drukt gebeurt er ook niks. Hij start wel soms met 10 tot 15sec vertaging naar ik denk dat het niet erg goed is voor de motor. Ik heb ook de Rica tuning software er af gehaald en de orignele Volvo tuning er weer
op gezet maar ook dit heeft niks geholpen. Ik heb ook een keer gelezen dat dit een bekend probleem is voor de D5 engine en dat er een software fix is maar hier in Spanje heeft Volvo.es geen software fix in hun data base staan en hebben ze nog nooit een D5 met dit start probleem gehad.

De vraag is, is dit een bekend probleem met de D5? en zo ja weet iemand of er een software fix voor is? Bedankt alvast voor jullie reacties.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
edraket
7th Gear member

Toen ik voor mijn huidige auto ging kijken was ik eerst nog bij een adere D5 gaan kijken. Deze stond al een poosje in de showroom, en sloeg zeer beroerd aan. Dit was het nieuwe model motor, met af fabriek roetfilter en de verbeterde injectoren (die bij het oude model vaak stuk gingen).
Ik heb me er toen wel in verdiept, en kwam er achter dat er in de tank twee brandstof pompen zitten. De brandstof wordt van de ene naar het andere compartiment in de tank overgepompt. Ik kan me voorstellen dat als in de tank een pomp niet lekker is er bij een wat legere tank minder brandstof druk is. Doet het zich met een lege en volle tank voor?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Oceanracer
Geartronic member

Dat hevel-probleem doet zich ook met benzinemodellen voor. Zo ook bij de mijne. Als ik volgens de BC nog 150 km kan rijden, slaat ie vaak al niet meer aan. Maar doorstarten helpt dan echt niet. Hij slaat echt niet aan.

De D5 is qua verstuivers echt een probleem-auto. Hoewel Volvo meent dat het probleem nu "minder" voorkomt, denk ik dat dit vooral komt omdat deze hun km's nog niet gemaakt hebben.

Maar is er tijdens die vier bezoeken aan de dealer gericht gekeken naar de verstuivers?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
edraket
7th Gear member

De nieuwe verstuivers geven echt geen noemenswaardige problemen meer, maar uiteraard bevestigt de uitzondering de regel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
xc-men
4th Gear member
Contacteer:

Ik ben zelf twee keer geweest en mevrouw ook 2 keer, ze kijken alleen even naar de BC of ze een error zien en starten een paar keer, dan zal je dus net zien dat ie gewoon in een keer aanslaat. Misschien heb ik nu meer geluk want hij start nu bijna bij elke start slecht. De dealers zijn hier niet echt goed ik baal zelf een beetje over de service van Volvo, Ook hebben we Volvo Spanje eens gebeld maar daar komen we ook niet verder mee.
Welles
5th Gear member

Oceanracer schreef:Als ik volgens de BC nog 150 km kan rijden, slaat ie vaak al niet meer aan.
Ik heb hetzelfde in mijn S60. Twee keer gehad nu, 1 keer na een week stilstand onder een hoek van zo'n 10 graden tijdens de wintersport. Na de auto achteruit de parkeerplaats uit te duwen en met de neus naar beneden startte hij uiteindelijk gelukkig. De tweede keer was thuis voor de deur: de avond ervoor getwijfeld: Zal ik nog even tanken of niet, maar de BC gaf aan nog zo'n 90 km te kunnen rijden, dus toch maar niet getankt. De volgende ochtend was een fietstochtje naar de benzinepomp voor een kannetje benzine de enige manier om hem weer aan de gang te krijgen. Nu zet ik hem dus niet meer stil als de BC < 150 km aangeeft... (én ik heb nu altijd 5 liter benzine in de kofferbak... ;-) )

Maar goed, ik geloof dat dit niet het probleem is dat de topicstarter heeft...
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
johanVC
2nd Gear member

Het verhaal komt mij niet onbekend voor.

Vanaf nieuw had mijn S80 een onregelmatige loop na koudstart. Mijn auto is daarvoor een paar maal teruggeroepen.

Als voorlopige maatregel werd nieuwe inspuitsoftware geschreven, die de garage niet mocht updaten bij een volgend onderhoud.

Het verbruik steeg daardoor met ongeveer 0,25 liter per 100 kilometer, en de BC duidde vanaf dan ongeveer 0,8 liter te veel aan.

Op 80.000 km liet ik een oliewissel uitvoeren, en vertelde de dealer mij dat er in die week een bericht gekomen was dat de ECM module diende vervangen te worden, en dat er nieuwe software was.

Sinds dit is gebeurd draait de motor duidelijk ronder. Het verbruik is nu ongeveer 0,5 liter lager, en de afwijking op de BC is gehalveerd. Het motorremeffect is veel geringer. (ervaring van de laatste 5000 kilometer). Vroeger had ik een reiniging van de roetfilter iedere 300 kilometer, waar dit nu soms pas na 500 kilometer is.

Volgens de dealer dient deze interventie niet op alle wagens uitgevoerd te worden, en ze wordt ook enkel door Volvo gemeld aan de dealer, en niet aan de klant.

Misschien heeft jouw auto ook hetzelfde probleem, en moet hij nog aan de beurt komen.
xc-men
4th Gear member
Contacteer:

Maandag 22 June gaat ie weer naar de dealer maar weer eens kijken of ze iets kunnen vinden, het is zeker niet een koude start want het is weer lekker warm en de tank zit bijna vol dus dat moet ook wel goed zijn, ik maak me een beetje zorgen dat de motot schade gaat oplopen de wagen heeft nog maar 5 maanden garantie en dan zijn alle kosten voor ons. Maar weer eens een brief opstellen en naar Volvo Spanje sturen.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Zit er in een D5 nog steeds een voorgloeisysteem? Is die nog in orde?
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
xc-men
4th Gear member
Contacteer:

Even een Update:
Deze week twee keer bij de dealer langs geweest en ze hebben niks kunnen vinden. Volvo Sweden werkt aan een oplossing omdat er meer auto`s dit probleem hebben. Tot nu toe geen oplossing dus maar afwachten.
Whitesmoke
1st Gear member

Ik heb hetzelfde probleem met mijn V70 (2.4D 2007 model 2008, 118.000 km) als de topicstarter. Hij is al eens terug geweest maar het probleem blijft, of de motor nu koud of warm is.

Het is al een oude topic, maar ik vroeg me af of er inmiddels een definitieve oplossing is voor dit probleem.
xc-men
4th Gear member
Contacteer:

Ja erg oude Topic, ik moet even goed nadenken want alweer 3 jaar geleden. Ze hebben nooit een oplossing gevonden maar naar dat de EGR is uitgewisseld hebben nooit meer problemen gehad. EGR ging stuk na de garantie en was vrij kostbaar, geloof dat ik rond de 1100E kwijt was.
Je kan de EGR klep uit halen en goed schoon maken, Google even op een Volvo Forum van de UK heb ik veel gelezen over de EGR en schoon maken. Oude Model XC 70 had er erg veel last van. Mijn EGR Klep was stuk en niet echt vervuild. hier een linkje. http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=94139
Whitesmoke
1st Gear member

Oké bedankt. Ze hebben de vorige keer software aangepast en de EGR ultrasoon gereinigd. 1100 euro is veel geld. Ik heb nog 1 mnd garantie. Ik hou het scherp in de gaten. Ik kan ze niet dwingen de klep te vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”