blokkeren inspuitpomp bij riemwissel

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
janvanmeer
3rd Gear member

Bij mijn Volvo v50 1.6d heb ik de distributieriem vervangen. De nokkenas blokkeer je eenvoudig met een boor van 8 mm en de krukas met een van 4 mm. De inspuitpomp gaat gemakkelijk van zijn plaats bij riemwissel. Bij mij was deze zo 2 tanden vergaan. Van een medeforumlid heb ik geleerd zelf merktekens met witte tiplak aan te brengen op zijkant riem en tandwiel en deze exact op de nieuwe riem over te brengen. Zodoende kon ik deze precies terug zetten. Is de inspuitpomp niet te blokkeren?
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

janvanmeer schreef:Bij mijn Volvo v50 1.6d heb ik de distributieriem vervangen. De nokkenas blokkeer je eenvoudig met een boor van 8 mm en de krukas met een van 4 mm. De inspuitpomp gaat gemakkelijk van zijn plaats bij riemwissel. Bij mij was deze zo 2 tanden vergaan. Van een medeforumlid heb ik geleerd zelf merktekens met witte tiplak aan te brengen op zijkant riem en tandwiel en deze exact op de nieuwe riem over te brengen. Zodoende kon ik deze precies terug zetten. Is de inspuitpomp niet te blokkeren?
Ik dacht dat de inspuitpomp van een commonrail diesel in tegenstelling tot een conventionele diesel niet getimed was?
Het zou dan toch niet uit mogen maken of deze verdraait bij het vervangen van de riem?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
lint
Geartronic member

Volgens mij maakt de timing van de inspuitpomp inderdaad niets uit bij een commonraildiesel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member

lint schreef:Volgens mij maakt de timing van de inspuitpomp inderdaad niets uit bij een commonraildiesel.
Inderdaad,het is een hogedrukpomp,je kunt ook beter eerst goed informeren voor je er aan begint..
janvanmeer
3rd Gear member

Dat bij een commonrail de timing niet uitmaakt wist ik niet. Pas geleden had ik bij de ford camper van mijn zoon (uit 1988) de riem vervangen en men vertelde mij dat de timing van de pomp zeer nauwkeurig moet zijn. Nu is mij duidelijk waarom.

Marcnij schreef:
janvanmeer schreef:Bij mijn Volvo v50 1.6d heb ik de distributieriem vervangen. De nokkenas blokkeer je eenvoudig met een boor van 8 mm en de krukas met een van 4 mm. De inspuitpomp gaat gemakkelijk van zijn plaats bij riemwissel. Bij mij was deze zo 2 tanden vergaan. Van een medeforumlid heb ik geleerd zelf merktekens met witte tiplak aan te brengen op zijkant riem en tandwiel en deze exact op de nieuwe riem over te brengen. Zodoende kon ik deze precies terug zetten. Is de inspuitpomp niet te blokkeren?
Ik dacht dat de inspuitpomp van een commonrail diesel in tegenstelling tot een conventionele diesel niet getimed was?
Het zou dan toch niet uit mogen maken of deze verdraait bij het vervangen van de riem?
Gast

de pomp van een Common Rail doet niets anders dan druk opbouwen, injectoren worden elektronisch aangestuurd.
Bij het type wat jij noemt verdeelt de brandstofpomp de brandstof ook nog over de verschillende injectoren, en luistert het dus wel nauw wat de timing betreft.
janvanmeer
3rd Gear member

Dat is mij nu duidelijk. Maar ik had ook gekeken naar de VAG motoren en daar is het ook weer anders.
dbosker schreef:de pomp van een Common Rail doet niets anders dan druk opbouwen, injectoren worden elektronisch aangestuurd.
Bij het type wat jij noemt verdeelt de brandstofpomp de brandstof ook nog over de verschillende injectoren, en luistert het dus wel nauw wat de timing betreft.
Gast

VW heeft heel lang vastgehouden aan het pomp-verstuiver principe en is pas in een laat stadium overgestapt op common rail.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pompverstuiver
Johan s60
6th Gear member

Bij sommige merken met common rail zit er op de hoge druk pomp timing (BDP) sensor op, dan doet de timing er wel toe.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
MarioC70
6th Gear member

Johan s60 schreef:Bij sommige merken met common rail zit er op de hoge druk pomp timing (BDP) sensor op, dan doet de timing er wel toe.

Die BDP sensor is niet voor de pomptiming,die stuurd de regeleenheid aan en bepaald het openen en sluiten van de injectoren,de pomp levert alleen hoge druk,meer niet..
janvanmeer
3rd Gear member

Bedankt Mario voor de informatie. Dit is duidelijk. Het is voor mij soms moeilijk om de juiste informatie te krijgen. Mijn Volvo maakte een bijgeluid. Mee naar een dealer geweest. Deze wist zeker de looprollen. Deze zelf vervangen. Geluid was weer zo terug. De oude rollen (10.000)terug voor beoordeling garantie. Oordeel importeur. Oorzaak montagefout, geen garantie. Andere dealer gebeld en voorgelegd. Chef werkplaats vroeg zit er bruine aanslag op de distributieriem. Ja die zit erop, was afkomstig van de oude krusaspoelie waar roestwater uit kwam. Hij zei nieuwe riem erop en de rollen reinigen met isopropanol en met niets anders. Dit ook weer zelf gedaan en probleem opgelost. Naar het geluid heb ik zo'n 3 monteurs laten luisteren met allemaal een andere diagnose. Ja ook een monteur die al meer dan 20 jaar bij Volvo werkt.

MarioC70 schreef:
Johan s60 schreef:Bij sommige merken met common rail zit er op de hoge druk pomp timing (BDP) sensor op, dan doet de timing er wel toe.

Die BDP sensor is niet voor de pomptiming,die stuurd de regeleenheid aan en bepaald het openen en sluiten van de injectoren,de pomp levert alleen hoge druk,meer niet..
MarioC70
6th Gear member

Je kunt ook bij mij langs rijden. :):)
janvanmeer
3rd Gear member

Wie weet een oplossing voor het probleem met het bijgeluid. Je hoort het alleen als deze stationair loopt. Ook alleen bij warme motor. Het komt echt achter de distributie vandaan. Zoals al eerder vermeld is deze al 2 keer vernieuwd.
MarioC70
6th Gear member

Waterpomp ook vervangen?
Dynamo vrijloop poelie niet stuk?
Aircopompgeluid?
Rij anders maar keer langs.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
janvanmeer
3rd Gear member

waterpomp ook vervangen
dynamo is vorig jaar vervangen
als ik de Multi riem los maak is het geluid ook aanwezig bij warme motor
de spanner van de Multi riem had ik ook al vervangen
Waar is dat Mario om langs te komen?
MarioC70 schreef:Waterpomp ook vervangen?
Dynamo vrijloop poelie niet stuk?
Aircopompgeluid?
Rij anders maar keer langs.
MarioC70
6th Gear member

PM gestuurd
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”