Mijn ervaring met Powerflush

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

De flush (met de juiste jws3309 spec atf) heeft altijd als voordeel dat er veel atf wordt ververst maar geeft vaak niet de oplossing bij schakelproblemen bij de 5 cilinders:

regelmatig is het zo dat het kleppenhuis van de automaatbak, als hij meer dan 100.000km gefunctioneerd heeft, dat de schakelingen en de lock up aanstuurt, niet meer de goede signalen geeft, de Volvo kleppenhuizen leveren dan als gevolg van slijtage te weinig druk om de automaat in de lock up te houden of leveren een verkeerde druk waardoor de verkeerde versnelling wordt gekozen of ruw wordt geschakeld,

dit manifesteert zich vaak pas als de auto is warm gereden, de atf olie is dan namelijk een aantal malen dunner dan bij koude temperatuur, en heeft dan te weinig dikte meer om voldoende druk op te bouwen in de lekkende doorgangen van het kleppenhuis,

oude atf is dunner en door de oude atf uit de bak te spoelen en te verversen voor nieuwe atf kan een automaat met een beetje slijtage in het kleppenhuis weer voldoende druk opbouwen om goed te schakelen voor misschien enkele tienduizenden kilometers,

hieronder getoond is een plaatje van een leverancier van kleppen van een hydraulische klep van een kleppenhuis met bestaande uit een zuiger met varierende diktes die door een cilinder met verschillende openingen schuift, en zo al naar gelang de positie van de zuiger in de cilinder, bepaalde doorgangen al of niet blokeert, zodat verschillende in en uitstromingen kunnen worden gerealiseerd door de stand van de zuiger

Afbeelding


hieronder een door ons gemaakte foto van een opengemaakte cilinder van een klep waar de slijtage is te zien op de oppervlakken van de cilinder, met name het middelste stukje van de cilinder laat behoorlijke oppervlak slijtage zien, de zuiger dicht dan niet meer af en de atf kan tussen cilinder en zuiger doorlekken, zodat de gewenste hydraulische doorvoer door de klep niet meer volgens plan verloopt, en de stroom die wel wordt gerealiseerd door drukverlies wordt verminderd


Afbeelding


net zo als bij defekte krukaslagers in een motor is er dus sprake van drukverlies als gevolg van slijtage omdat de tolerantie tussen de twee oppervlakken te groot is geworden agv slijtage,
bij een motor is het de speling tussen krukas en krukaslager.

in het slijtage mechanisme van de AW55-50 en TF80 kleppenhuizen van de Volvo 5 cilinder automaten speelt de vervuiling een ondergeschikte rol, het is vooral de metaal op metaal slijtage van de zuigers in de cilinders van het kleppenhuis dat voor drukverliezen zorgt en zo slecht schakelen en slecht lock up gedrag veroorzaakt,

het systeem van de automaat is ontworpen om de functioneren op de jws3309 spec atf en zou zonder verversing 160.000km moeten kunnen meegaan onder niet extreme omstandigheden,

het is daarom wel aan te raden om preventief na deze km stand de oude atf te verwijderen, en te vervangen door nieuwe, met bakspoelen gebeurt dit ook, maar pas dan wel op met reinigers te gebruiken omdat de Aisin automaat van Volvo geen vervangbaar filter heeft en er dus niet nodeloos vuil moet worden losgemaakt vanaf de plaatsen waar het zich verzameld heeft, het vuil kan dan in het filter van de bak terecht komen en zo de doorstroming en druk in de automaat verlagen,

het reinigen met cleaner stamt uit een tijd dat de atf olieen van slechtere kwaliteit waren en veel sludge veroorzaakten in de bak, terwijl in de bak nog uitneembare filters zaten zodat de losgeweekte sludge van de spoeling in de filter van de bak kon worden opgevangen en deze dan vernieuwd kon worden.

wel is het zo dat de nieuwe atf in de oudere automaat weer zeer snel kan vervuilen en verouderen, ook omdat niet alle oude atf met spoelen en verversen wordt verwijderd, daarom is het aan te raden de atf twee maal achterelkaar te verversen met een stevige rit met de auto tussen door, zodat de oude atf echt tot het minimale verdund is in de bak, en het vuil dat loskomt door de sterk reinigende werking van de nieuwe atf wordt weggespoeld met het aftappen van de atf van de eerste verversing om vervolgens nog een keer atf in te pompen die dan zijn reinigende en beschermende werking kan in zetten voor de nieuw te rijden kilometers.

groet,
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20820
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat laatste heb ik gedaan vorig jaar: net voor de vakantie en net na de vakantie flushen. Daar zat alleen 2500 km aan caravanritten tussen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”