O-ring vervangen met grote beurt?

Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

abbabak1 schreef:
Ik denk dat ik toch maar een keerring in het blok aanschaf en de boel op de brug ga doen...
welke keerring bedoel je?
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Sorry, voor de duidelijkheid. Het gaat om de seal/dichtring/keerring volvo 31251439 30637866 (laatste oem nr) van de oil retun pipe turbo:

Afbeelding

Bij de Pentablokken hebben ze de pipe doorgezaagd en er een mof op gezet wat de montage aanzienlijk makkelijker maakt...

Het probleem is natuurlijk dat je daar niet ziet wat je doet, de boel eigenlijk vies is en bij het schoonmaken vuil in je olie komt...
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Ok. Was even in de war omdat er geen keerring zit maar een rubberen ring... :P
Suijkerland
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.11.2012 - 13:38
Locatie: Flevoland

Bij de Pentablokken hebben ze de pipe doorgezaagd en er een mof op gezet wat de montage aanzienlijk makkelijker maakt...

Wat zijn Pentablokken? dat zegt mij niets.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20755
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De enige pentablokken die ik ken zijn 6 cilinders waar een generator aan gekoppeld is, soort noodaggregaten.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

abbabak1 schreef:Het gaat om de seal/dichtring/keerring volvo 31251439 (laatste oem nr) van de oil retun pipe turbo:
Oeps!!! Vida zegt xc70 II D5 30637866

Ik haat verkeerde info op forums... :)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

31251439 Dit is goeie nummer...
(30637866) Dit is oude nummer..


Er zijn smalle en wat bredere ringen,de brede is de goeie..groen van kleur..

Met het goeie gereedschap uur werk ongeveer..
Suijkerland
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.11.2012 - 13:38
Locatie: Flevoland

abbabak1 schreef:
abbabak1 schreef:Het gaat om de seal/dichtring/keerring volvo 31251439 (laatste oem nr) van de oil retun pipe turbo:
Oeps!!! Vida zegt xc70 II D5 30637866

En voor de benzine uitvoering MY2001, of is de D5 uitvoering hetzelfde/
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dan heb jij een oude Vida versie denk ik?
Ik kijk in de meest recente,dat is het verschil.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

MarioC70 schreef:Dan heb jij een oude Vida versie denk ik?
Waarschijnlijk, hij werkt lekker op XP-sp3 en de software is van 2012. Geen updates....

Ik had het nummer dat jij geeft al vaker voorbij zien komen met helzelfde groene ringetje bij veel motoren....maar ik zeg liever niks dan dat ik veroorzaak dat iemand nogmaals de pijp moet (laten) loshalen. Zeker bij de XC GT :D

Maar het is natuurlijk ookwel erg dat je soms 2 regls vol hebt met OEM-nrs voor hetzelfde onderdeel. Omdat we veel vrienden in de automotive hebben weet ik wel hoe dat komt maar blij word je er niet van :S
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Ik heb het ringetje net op de brug vervangen, 2 uur. De turbo moet toch los. Ik heb uiteindelijk toch de torx laten zitten want op 1mm verschil in kop komt het ook niet aan.

De meeste kosten zaten in de ring, hiervoor moest ik 90km rijden :S want 3 dealers hadden hem niet !

Ook wilden ze alle 3 de reparatie niet zoals gewenst uitvoeren maar zoals Vida hem voorschrijft. Kosten geschat €400....dus die heb ik weer snel verdiend na het eerder zelf kapot gemaakt te hebben.
Suijkerland
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.11.2012 - 13:38
Locatie: Flevoland

[quote="abbabak1"]Ik heb het ringetje net op de brug vervangen, 2 uur. De turbo moet toch los. Ik heb uiteindelijk toch de torx laten zitten want op 1mm verschil in kop komt het ook niet aan.

Niet verwacht dat de turbo los moest, dat betekend ook de aanvoerleiding van de olie boven op de turbo.(en nieuwe pakking)

Ik had verwacht dat je de retourleiding verder in het onderblok kon drukken na verwijderen torxboutjes, zoals met de peilstok. Had het idee om hem dan onder de turbo weg te draaien om vervolgens weer omhoog te halen zodat je de pijp kon verwijderen en de ring kon vervangen.
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Suijkerland schreef:Ik had verwacht dat je de retourleiding verder in het onderblok kon drukken na verwijderen torxboutjes, zoals met de peilstok. Had het idee om hem dan onder de turbo weg te draaien om vervolgens weer omhoog te halen zodat je de pijp kon verwijderen en de ring kon vervangen.
Nou, de 3 moeren van de downpipe en inlaat op de turbo is niet het probleem. Maar na de turbo gelost te hebben om beter bij de torx te komen(.5 cm naar achteren) bleek dat ik net de 2 mm ruimte mistte om de ring ertussen te krijgen.

Dus toch maar turbo los, 2 slangeklemmen...

Ik heb de rest van pakkingen/bouten/ringen niet vervangen, wel zou ik 2 ringetjes op de pijp gebruiken. De oude ring was door de pijp inderdaad in 2en.

Bij montage helpt de ring eerst op de pijp te zetten, De turbo kan hierna voorzichtig in de aan en afvoerleiding gedraait worden, en vergeet het vacuum op de turboklep niet eerst goed erop te zetten !

Maar goed, persoonlijk doe ik het volgende keer weer zonder brug want dan heb ik minder tijdsdruk(thuis) en dat komt de kwaliteit ten goede. Nu moest het snel af...
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”