Van 5w-40 naar 5w-30 2.4T
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28009
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Persoonlijk van mening dat dat niet zo is, maar zoals jij al aanhaalde als de olie voor de winter maar weer gewisseld wordt is het het proberen waard...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nu die olie er toch al is, lijkt het mij 't proberen waard. Ik zou het er in elk geval nooit speciaal voor aanschaffen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13824
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Bijgevuld. wordt vervolgd
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740
en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Niet vullen tot max.
Hij zal de olie verbruiken tot halverwege de pijlstok en dan niet meer. Volvo eigenschapje.
Hij zal de olie verbruiken tot halverwege de pijlstok en dan niet meer. Volvo eigenschapje.
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
Het is alweer een wat ouder topic, toch maar even een vraag omdat ik het wel interessant topic vind maar niet helemaal begrijp.
Kan iemand die een minuutje heeft mij uitleggen wat het verschil is tussen 5W40 en 5W30?
Dit omdat ik er nu 5W30 in heb zitten en eerder 5W40
Kan iemand die een minuutje heeft mij uitleggen wat het verschil is tussen 5W40 en 5W30?
Dit omdat ik er nu 5W30 in heb zitten en eerder 5W40
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 540.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 540.000 km
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
40 blijft langer dik dan 30 als de olie warm(er) wordt
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- TPRPowerflush
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 20.01.2013 - 22:30
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
ja, maar ik snap niet dat een ieder zich maar vergaapt en fixeert op de viscositeit van de olie.
ik rij zelf met een V70 uit 1998 die 305pk heeft en op LPG loopt prima op 10W40.
Geen probleem, het gaat om de kwaliteit van de olie, en de kwaliteit wordt bepaald door de additieven en nooit door de viscositeit alleen.
ik zal echter nooit en te nimmer 0W olie in een motor doen, tenzij ik in een van de poolgebieden zal gaan wonen.
0W is gewoon veel te dun in koude toestand.
In ons milde klimaat is 5W goed genoeg, voor ons klimaat is 0W olie maar voor 1 doel.... en dat is emissie homologatie.
ECEA A5/B5 is trouwens een Ford normering, ja,ja, weet je nog, die waren de vorige eigenaar van Volvo.
Er is inmiddels ook al 0W20 en ook 0W10 op de markt... speciaal voor die A label wagens, hoe dunner de olie, hoe minder de weerstand, dus lagere emissie, in theorie.
Ten slotte kan ik jullie garanderen dat de zelfde wagen op de ene 5W30 wel olie zal consumeren en op een ander merk 5W30 niet.
ik rij zelf met een V70 uit 1998 die 305pk heeft en op LPG loopt prima op 10W40.
Geen probleem, het gaat om de kwaliteit van de olie, en de kwaliteit wordt bepaald door de additieven en nooit door de viscositeit alleen.
ik zal echter nooit en te nimmer 0W olie in een motor doen, tenzij ik in een van de poolgebieden zal gaan wonen.
0W is gewoon veel te dun in koude toestand.
In ons milde klimaat is 5W goed genoeg, voor ons klimaat is 0W olie maar voor 1 doel.... en dat is emissie homologatie.
ECEA A5/B5 is trouwens een Ford normering, ja,ja, weet je nog, die waren de vorige eigenaar van Volvo.
Er is inmiddels ook al 0W20 en ook 0W10 op de markt... speciaal voor die A label wagens, hoe dunner de olie, hoe minder de weerstand, dus lagere emissie, in theorie.
Ten slotte kan ik jullie garanderen dat de zelfde wagen op de ene 5W30 wel olie zal consumeren en op een ander merk 5W30 niet.
Powerflush in de randstad?
www.tprpowerflush.nl
voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
www.tprpowerflush.nl
voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2782
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Een 0w-.. olie is koud is nog vele malen dikker dan in warme toestand, ik weet niet hoe dik jij de olie wil hebben koud, maar ik zo dun mogelijk.
Maar een 0w-40 is echt veel gunstiger dan een 10w-40 olie, ook voor wat oudere motoren. (door het hele jaar gezien)
1- je hebt veel sneller smering opgebouwd met een koude start.
2- de motor start veel sneller
3- en het brandstof verbruik is lager
het olie verbruik is ook niet hoger met een 0w... olie
Toen ik wisselde van 10w-40 naar 5w-40 (toen moeilijk verkrijgbaar) merkte ik een veel hoger start toerental op tijdens lage temp.
Nu 0w-40 er is gebruik ik deze, ook voorgeschreven door Volvo, olie verbruik nada.
Onderstaande plaatjes laten zien dat de viscositeit warm niet veel lager is, maar koud veel hoger, dus is een 0w-40 beter dan een 10w-40 puur als je naar de viscositeit kijkt.
Pas nog een 50 °C buiten temp test gedaan met een aggregaat, bleek een 5w-50 olie beter te voldoen.
Maar een 0w-40 is echt veel gunstiger dan een 10w-40 olie, ook voor wat oudere motoren. (door het hele jaar gezien)
1- je hebt veel sneller smering opgebouwd met een koude start.
2- de motor start veel sneller
3- en het brandstof verbruik is lager
het olie verbruik is ook niet hoger met een 0w... olie
Toen ik wisselde van 10w-40 naar 5w-40 (toen moeilijk verkrijgbaar) merkte ik een veel hoger start toerental op tijdens lage temp.
Nu 0w-40 er is gebruik ik deze, ook voorgeschreven door Volvo, olie verbruik nada.
Onderstaande plaatjes laten zien dat de viscositeit warm niet veel lager is, maar koud veel hoger, dus is een 0w-40 beter dan een 10w-40 puur als je naar de viscositeit kijkt.
Pas nog een 50 °C buiten temp test gedaan met een aggregaat, bleek een 5w-50 olie beter te voldoen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Je beweert hier nogal wat! En dan is het ook nog eens slecht onderbouwd. Te dun als de olie koud is? Wordt hij soms dikker bij warme motor dan?TPRPowerflush schreef:ja, maar ik snap niet dat een ieder zich maar vergaapt en fixeert op de viscositeit van de olie.
...
0W is gewoon veel te dun in koude toestand.
....
Ten slotte kan ik jullie garanderen dat de zelfde wagen op de ene 5W30 wel olie zal consumeren en op een ander merk 5W30 niet.
En de stelling (wat zeg ik: garantie!) dat olieverbruik aan het merk olie ligt en niet aan de (slijtage van de) motor is natuurlijk een raar verhaal...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race