Diesel of LPG, de eeuwige discussie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Kilometers per jaar 30.000

Brandstofprijzen zijn de actuele adviesprijzen, kortingen aan de pomp zitten er dus niet bij.
(is ook oneerlijk, hier om de hoek is dat 10ct voor benzine & diesel, en 16 ct voor gas)
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

bart simpson schreef:eigenaardig laag verschil tussen diesel en benzine, dat is aan de pomp varierend van 32 tot 35 ct per liter, in deze berekening slechts 25ct
Ik zou het nog een keer narekenen......


het is namelijk 35ct verschil
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

FRANQ schreef:Onderstaande komt uit een excell, heb levensduur en aanschaf op 0 gezet anders neemt hij dat mee. Nu puur vergelijk tussen de diverse auto's.
Verzekering op basis van 26 jaar en 4 schadevrije jaren woonachtig in hoofddorp. Brandstofprijzen zijn actueel.




KM JR 30000
Eur95 1,797
lpg 0,778
Diesel 1,447

------------------------------- /850 /850G3 /s60BF /s60D
wegenbelasting JR---------- /616 /1032 /1172 /1520
Bouwjaar -------------------- / 1996 /1996 /2001 /2001
Levensduur------------------ /0 /0 /0 /0
Investering/aanschaf------- /0 /0 /0 /0
verzekering JR-------------- /307 /307 /379 /379
brandstof JR-------- --------- /5674 /2682 /2682 /2894



Kosten Jr -------------------- / 6597 /4021 /4233 /4793
Kosten km------------------- /0,21 /0,13 /0,14 /0,15

De kale kilometerprijs is dus het goedkoopst voor de 850 op G3.
Alles behalve onderhoud zit hierin.

EDIT:
Kilometers per jaar 30.000

Brandstofprijzen zijn de actuele adviesprijzen, kortingen aan de pomp zitten er dus niet bij.
(is ook oneerlijk, hier om de hoek is dat 10ct voor benzine & diesel, en 16 ct voor gas)

Mvg,
Frank
scheelt zich volgens deze berekening 700 per jaar tussen de 850 g3 en de s60 diesel, maar standaard onderhoud, de aanschaf en aantal jaar dat je hem plant te gebruiken kan het verschil uitmaken. Zou zeer zeker eens navragen hoelang die 850 al een G3 installatie heeft (en het aantal km dat hij hierop gelopen heeft), na +/- 100.000 kan een G3 flink in de kosten lopen mits deze niet goed onderhouden is dus daar zou ik ook even rekening mee houden. Zelfde geld natuurlijk voor die BF anders zou ik zelf voor de diesel want het verschil tussen die bi fuel en diesel is zo weinig dat het niet loont (vindt het verschil aan de lage kant)
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 169.625 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

De tabel heb ik geplaatst omdat er een paar posts terug om zo'n berekening werd gevraagd.

De keuze heb ik al een tijdje terug gemaakt. Het is toen een S60BI-FUEL gworden. (En ben daar nog steeds erg blij mee)
Omdat ik niet van plan was langer dan 2 jaar met de 850 door te rijden vond ik het onzin om daar gas in te zetten. En diesel is gewoon mijn ding niet.

Tabel compleet:

KM JR 30000
Eur95 1,759
lpg 0,783
Diesel 1,419

850 / 850G3 / s60bifuel / s60Diesel
616 / 1032 / 1172 / 1520 --- wegenbelasting JR
1996 / 1996 / 2001 / 2001--- Bouwjaar
2 / 2 / 6 / 6 ---Levensduur
0 / 2200 / 3500 / 3500--- Investering/aanschaf
307 / 307 / 379 / 379 --- verzekering JR
5554 / 2700 / 2700 / 2838 --- brandstof JR
750 / 750 / 1000 / 1000 ---Onderhoud JR
0 / 0 / 750 / 750 ---Verkoop 850


7227 / 5889 / 5709 / 6195 --- Kosten Jr
0,24 / 0,19 / 0,19 / 0,21 --- Kosten km

Onderhoud is bij mij een gokje, doe het meeste onderhoud zelf.
De auto komt meestal alleen bij de APK in een garage.
Ga je dealerprijzen rekenen, dan ga je naar 1500 euro per jaar voor de 850... (op basis van mijn vaders auto)


EDIT: Hoe krijg je in godsnaam een fatsoenlijk ogende tabel???
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
five squared
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 02.06.2013 - 21:11

ik rijd diesel 30.000km per jaar
en in België ook nog lpg taks te betalen naargelang de fiscale pk vh voertuig.
En het prijsverschil lpg aan de pomp nu ca 0.60ct en ik tank diesel aan 1euro op het werk.
Ik denk ook da je met diesel meer kilometers rijd per tank dan lpg.
Volvo S70 2.5 TDI '97
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

In de formule zit een verbruik van 1:9 voor benzine, 1:8 voor lpg en 1:15 voor diesel.
In het echt rijd ik op lpg 1:9/1:11 verschilt een beetje.
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

En diesel rijdt ik 1:17
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Thijs schreef:En diesel rijdt ik 1:17
denk niet dat het van belang is wat jij als persoon gemiddeld rijd met een willekeurige S60, er moet namelijk uitgegaan worden van het gemiddelde en het motorblok wat erin hebt liggen (en de gewichtsklasse). Daarnaast bij het berekenen van de kosten moet je altijd iets ruimer qua verbruik zitten zodat je achteraf niet hoger uitkomt dan berekend. Doe dit zelf namelijk ook als ik voor andere auto ga kijken, pak ik gemiddeld verbruik op internet en daar tel ik dan nog eens 1 km/l vanaf, dan kan het achteraf alleen nog maar meevallen (werd ook veel op internet gezegd dat ik met mijn 264 1 op 8 zou kunnen halen op benzine en 1 op 7 op LPG, maar dan staat LPG zo zuinig afgesteld dat niet meer leuk is, en effectief rij ik nu 1 op 6 met LPG en had gerekend op 1 op 5)
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 169.625 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Overigens, in mijn tabelletje schrijf ik de investering/aanschafwaarde geheel af naar 0.
Eigenlijk is het zelfs zo dat ik de auto dit jaar betaal en dan soort van kiet draai. en daarna gewoon rest waarde 0 hanteer voor mezelf. Alles wat ik bij eventuele verkoop krijg is meegenomen, maar in principe gaan al mijn auto's gewoon naar de sloop. Kom ik ze tenminste ook niet meer tegen later.

@ RICHO

Inderdaad, zo redeneer ik ook.
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”