ventilator/aanjager blijft hard blazen.

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
cocacola
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 15.09.2006 - 19:57
Locatie: Aalsmeer

Mijn S40 (diesel 2001) heeft het volgende probleem, sinds begin deze zomer ging de ventilator/aanjager soms even hard blazen, ongeacht welke stand de snelheid stond.

Sinds de vakantie blijft hij continu hard blazen of hij nou in stand 1 of stand 6 staat.
Zeer irri en veel lawaai :-(

(note: Ik heb geen climatcontrol)

Wat ik hier en daar heb vernomen is dat er mogelijk een weerstand stuk is, zou iemand weten waar die zit?
Hoe haal ik die kachelunit los zonder de boel te beschadigen......En...
Is deze te vervangen? Ik heb genoeg soldeer ervaring ;-)
Groetjes

CocaCola
cocacola
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 15.09.2006 - 19:57
Locatie: Aalsmeer

Inmiddels weet ik dat het knoppen consol vervangen moet worden, iemand zo`n ding op voorraad?

Groet,
CocaCola
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

stuur ff een mailtje naar www.autorima.nl
Ze hebben vast wel iets liggen voor je.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Is dit niet alleen als je je airco aan hebt op je voorruit op ontwasemen zet?

Groet Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
cocacola
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 15.09.2006 - 19:57
Locatie: Aalsmeer

@Barry:
Nee, hij doet hardblazen op alle standen, ongeacht airco.

Mocht iemand dit ding hebben liggen en er van af willen...
Afbeelding
theboz
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06

Meestal is de voorschakelweerstand stuk bij deze klachten
schakkelaars gaan wel een stuk maar meestal doet hij hemaal niets meer naeen harde recect (accupool los) doet hij weer
The Boz
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Weet je zeker dat het de kachelweerstand niet is? Die geeft wel die symptomen.

Zie ook onder andere: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=104668#104668
cocacola
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 15.09.2006 - 19:57
Locatie: Aalsmeer

Volgens de Dealer in Amstelveen zou het niet de weerstand zijn, maar de unit zelf.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Gek he, altijd meteen vervangen. Mijn boordcomputer is eens op hol geslagen, in paniek naar de dealer die mij doodleuk vertelde dat er een nieuwe klokkenwinkel in moest. Een uur later was de boordcomputer weer tot rust gekomen en doet het weer prima tot noch toe. Ze hebben dus niet altijd gelijk.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
emielkosse
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 29.05.2006 - 14:07

Even kleine update voor hen die ook dit probleem (Ventilator blijft altijd blazen) hebben en het zelf willen/kunnen oplossen.

Controleer eerst of het de Unit is of de Weerstand/Transistor, dit doe je door de ventilator op stand 0 te zetten. Wanneer nu de AC nog aan wil is het de Unit. Wil de AC niet aan dan klopt dat en is het de R/T.

In het laatste geval is dit de oplossing;

- Verwijder beschermingsbord onder het dashboard kastje.

- Ongeveer in het midden en vrij vooraan zit een driepolige stekker (twee vrij dikke draden en 1 dune (rode) draad). Dit is de R/T, een weerstand voor modellen voor 2000 en een transistor voor modellen na 2000.

- De module waar bovengenoemde connector aanzit is bevestigd met twee parkers. 1 daarvan is in zicht en de andere zit op een *** plek waar je net niet bij kunt met een schroevendraaier. Wat ik heb gedaan is het dashboard kastje geheel verwijderd en ook de bout (10mm) waarmee de rechteronderkant van het dashboard vastzit losgehaald. Hiermee komt voldoende ruimte in het dashboard door het iets te forseren waardoor met een wat kleinere kruiskopschroevendraaier de bovenste parker ook te verwijderen is.

Nu is het een kwestie van module swappen en klaar is Kees.

Misschien handig voor hen die willen bestellen:

Resistor (weerstand) Volvo Code 30875042
Transistor Volvo Code 30864189
Bovengenoemde codes heb ik uit een wat oudere VADIS versie dus vraag het duidelijk bij de garage.

Succes hiermee
AfbeeldingAfbeelding
[ VOLVO FOR LIVE ]
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”