Allen,
Vandaag eindelijk mijn intercooler vervangen, dat had ik een jaar geleden eigenlijk moeten doen. Leuke en toch eenvoudige klus die achteraf makkelijker bleek dan gedacht. De intercooler was aan de bovenkant op twee plaatsen gescheurd en aan de onderkant lichtjes, inclusief de vette troep was het echt nodig. Nu is er is duidelijk verschil bij het oppakken in de lage toeren en de trekkracht. Natuurlijk geen rookpluim meer (tot zwarte streep op de straat) en wat zuiniger.
Maar, er lijkt wat anders voor teruggekomen. In zijn twee/drie bij het 3/4 tot vol gas geven vanaf 1500 toeren hoor ik bij de 1700 tot 2000 toeren een soort slurpend geluid. Je voelt dat ie vermogen geeft, gaat even dat slurpende geluid maken, en dan geeft ie nog even wat meer vermogen boven de 2000 toeren. Hetzelfde, maar dan van veel kortere duur, heeft ie bij gas geven vanaf contante snelheid op 2000 toeren.
Alsof ie even moet nadenken (slurpend) met voldoende trekkracht om vervolgens nog meer te geven. Dat slurpende geluid is moeilijk te omschrijven, kan ook gorgelen zijn.
Wat heb ik gecontroleerd:
- Slangen vanaf de turbo via de intercooler naar het blok.
- Vida (geen foutmeldingen)
- Inwendig zijn de slangen schoon, onlangs nog schoongemaakt
- EGR niet afgedopt
- Luchtfilter zit goed en onlangs vervangen
- LMM onlangs vervangen
Gezien de vermogenstoename nu heb ik dit met de oude intercooler nooit gemerkt of gehoord. Zo'n verschil is het.
Hopelijk kunnen jullie mij een duwtje in de juiste richting geven met jullie kennis.
Alvast bedankt.
Intercooler vervangen maar nu een slurpend geluid
- lint
- Geartronic member
Zeker weten dat er toch niet ergens lekkage is?
Mogelijk klein scheurtje in een slang of buis.
Mogelijk klein scheurtje in een slang of buis.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Ik heb hem afgelopen weekend ook vervangen. Ik heb de koelvloeistof in zijn geheel afgetapt en nadien weer gevuld.
Ik heb het in etappes de koelvloeistof moeten bijvullen om de lucht uit de leiding en plaat te krijgen. Daarbij had ik een slurpend / kolkend geluid als er weer een luchtbel verdween.
Kan dat het zijn?
Ik heb het in etappes de koelvloeistof moeten bijvullen om de lucht uit de leiding en plaat te krijgen. Daarbij had ik een slurpend / kolkend geluid als er weer een luchtbel verdween.
Kan dat het zijn?
- pieneman
- 2nd Gear member
Gerben, nee radiator is er niet af geweest en is op peil. Alles goed los halen en dan wip je hem er zo tussenuit.
Lint, dacht ik ook aan. Maar dan zou je hem toch moeten horen blazen? Visueel alles gecontroleerd en niks kunnen ontdekken en de slangen zijn in goede conditie. Als ie lekt is zou hij dan na het slurpen/gorgelen nog een extra boost geven?
Zou er iets in de erg vast zitten? Bedenkt ook naar wat....
Lint, dacht ik ook aan. Maar dan zou je hem toch moeten horen blazen? Visueel alles gecontroleerd en niks kunnen ontdekken en de slangen zijn in goede conditie. Als ie lekt is zou hij dan na het slurpen/gorgelen nog een extra boost geven?
Zou er iets in de erg vast zitten? Bedenkt ook naar wat....
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- pieneman
- 2nd Gear member
Zit er op de turbo een klep die niet gelijk helemaal open gaat en dat geluid kan veroorzaken? Gaat om een D5244T. Het is, lijkt, toch op lucht.
Nog even het luchtfilter er even uit gehaald om te zien of dit effect had maar dat was het niet.....
Thanks.
Nog even het luchtfilter er even uit gehaald om te zien of dit effect had maar dat was het niet.....
Thanks.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
-
- 6th Gear member
Zit de aanzuigpijp nog op het luchtfilter of is deze eraf?
Ze maken inderdaad een slurpend geluid bij veel belasting,maar op afstand is dat moeilijk te beoordelen natuurlijk..
Een lekker inlaatslang die blaast,dus dat is heel iets anders..
Ze maken inderdaad een slurpend geluid bij veel belasting,maar op afstand is dat moeilijk te beoordelen natuurlijk..
Een lekker inlaatslang die blaast,dus dat is heel iets anders..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Andrew82
- 3rd Gear member
- RonS60
- 2nd Gear member
[Flauwegrappenmodus aan]Andrew82 schreef:[Flauwegrappenmodus aan]
Je benzinetank die leeggeslurpt wordt?
[Flauwegrappenmodus uit]
Sorry, verder geen nuttige bijdrage. Succes
Hij heeft een diesel slimmerik
[Flauwegrappenmodus uit]
Klinkt toch echt als een slang die niet helemaal goed zit.
V50 D5 GT Edition 2 MY08
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
- pieneman
- 2nd Gear member
@Mario,
De aanzuigpijp zit erop, maar vind persoonlijk dat deze niet meer mooi aansluit. Bij de grill zit ie goed, met een klik, maar bij het luchtfilter heeft ie toch wat ruimte. Zal ik dat een met een tape sluitend maken?
Gisteren heb ik de vida erop gehad tijdens het rijden. Ik wilde met name weten of wat de turbo druk was. Deze was, gemeten op basis van de druk bij het spruitstuk (enige mogelijkheid) 2,2/2,3 bar (Ongever 223000hPa) bij vol gas optrekken in verschillende versnellingen.
Het gehele traject, vanaf de turbo gecontroleerd en geen lekke/losse slang/buis gevonden. Maar als ik 2,2 bar meet lijkt het wel in orde te zijn.
Nou zat ik zelf aan de wastegate te denken die misschien niet helemaal goed werkt. Of meer dan een jaar heeft opengestaan omdat mijn intercooler al heel lang lek is en nu opeens moet werken. Maar hiervan ben ik niet helemaal op de hoogte.
De auto heeft geen storingen.
Nou lijkt het minder te worden, maar toch wel voelbaar en hoorbaar......dat maakt het weer leuker om te vinden.
Toch wederom bedankt.
De aanzuigpijp zit erop, maar vind persoonlijk dat deze niet meer mooi aansluit. Bij de grill zit ie goed, met een klik, maar bij het luchtfilter heeft ie toch wat ruimte. Zal ik dat een met een tape sluitend maken?
Gisteren heb ik de vida erop gehad tijdens het rijden. Ik wilde met name weten of wat de turbo druk was. Deze was, gemeten op basis van de druk bij het spruitstuk (enige mogelijkheid) 2,2/2,3 bar (Ongever 223000hPa) bij vol gas optrekken in verschillende versnellingen.
Het gehele traject, vanaf de turbo gecontroleerd en geen lekke/losse slang/buis gevonden. Maar als ik 2,2 bar meet lijkt het wel in orde te zijn.
Nou zat ik zelf aan de wastegate te denken die misschien niet helemaal goed werkt. Of meer dan een jaar heeft opengestaan omdat mijn intercooler al heel lang lek is en nu opeens moet werken. Maar hiervan ben ik niet helemaal op de hoogte.
De auto heeft geen storingen.
Nou lijkt het minder te worden, maar toch wel voelbaar en hoorbaar......dat maakt het weer leuker om te vinden.
Toch wederom bedankt.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
-
- 6th Gear member
Als de turbodruk te hoog wordt,dan wordt dat door de sensoren gezien,waardoor de wastegate open gaat,gaat deze niet open,dan is de turbodruk enorm hoog en blaas je de slangen dusdanig op dat deze,of scheuren of eraf schieten.
Is de auto getuned?
Is de auto getuned?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- pieneman
- 2nd Gear member
Mario,
Zover ik weet niet, dat is nadien volgens mij niet meer te zien. Daarnaast is de acceleratie naar 100 volgens de boekjes, toevallig getest, ook al heeft ie ruim 280k gelopen.
Als ie niet open gaat wordt de druk dan ook hoger dan de gemeten druk van 2,2 a 2,3 bar?
Wellicht zit ie vast als ie piekt en blaast ie even af om vervolgens toch dicht te gaan. Het is momenteel heel kort, dat slurpend geluidje, veel korter dan toen ik de intercooler vervangen had. Toen over een bereik van 400 toeren en nu niet meer te zien/meten met de toerenteller. Als zijn er weinig kilometers gereden.
Volgende week op vakantie, zal hem misschien wel goed doen....
Zover ik weet niet, dat is nadien volgens mij niet meer te zien. Daarnaast is de acceleratie naar 100 volgens de boekjes, toevallig getest, ook al heeft ie ruim 280k gelopen.
Als ie niet open gaat wordt de druk dan ook hoger dan de gemeten druk van 2,2 a 2,3 bar?
Wellicht zit ie vast als ie piekt en blaast ie even af om vervolgens toch dicht te gaan. Het is momenteel heel kort, dat slurpend geluidje, veel korter dan toen ik de intercooler vervangen had. Toen over een bereik van 400 toeren en nu niet meer te zien/meten met de toerenteller. Als zijn er weinig kilometers gereden.
Volgende week op vakantie, zal hem misschien wel goed doen....
XC60 2.4D AWD GT Kinetic