Sinds februari 2013 in het bezit van een s60 uit 2001 op benzine.
Ik ben ondertussen al flink wat kwaaltjes tegengekomen waarvan sommige mij verbaasden want hoe kan dit nu al stuk zijn.
Nu vond ik tijdens de hele grote schoonmaak een rekening van een garage met een veel hogere km stand.
Vandaag de nap uitdraai opgevraagd en nu blijkt dat er zo'n 140000 km minder op de teller staat sinds mijn aankoop.
De auto heb ik van een particulier gekocht en ziet er bjjzonder goed uit. Verbruikt bijv geen druppel olie, stoelen zijn nog goed etc.
Nu heb ik een paar vragen.
Kan ik nog eventueel onder dwang iets voor elkaar krijgen bij de verkoper?
En wat nu als ik deze auto ga verkopen?
Of de kilometerstand weer corrigeren? Zodat deze weer enigzins klopt.
Of moet ik het gewoon accepteren en deze auto de komende 10 jaar oprijden.
?
Maar ondanks dit pas een schade gehad en dit is uitgekeerd door de tegenpartij, twijfel nu om deze nog te laten maken of op de spaarrekening te zetten.
Al met al nog redelijk positief.
Ik hoor de reacties wel.
gerommeld met kilometerstand
- Andrew82
- 3rd Gear member
Ik zou je rechtsbijstand eens inschakelen, als de rekening die jij gevonden hebt, met daarop de hogere kmstand, op naam staat van de vorige eigenaar staat en hij jou de auto verkocht heeft met de huidige onjuiste km stand valt er vast nog wat te halen. Of in elk geval kan je het proberen. Je hebt dan wellicht meer voor de auto betaald dan dat hij, met oog op de kilometerstand, toen waard was en de vorige eigenaar heeft jou niet ingelicht over de onjuiste kmstand.
Puur principieel zou ik het zeker niet accepteren..
Succes met de afwikkeling!
Puur principieel zou ik het zeker niet accepteren..
Succes met de afwikkeling!
- lint
- Geartronic member
Als je de auto van een particulier hebt gekocht is het, denk ik, een geval van dikke pech hebben.
Bij een handelaar heb je misschien nog enige kans om verhaal te halen.
Bij een handelaar heb je misschien nog enige kans om verhaal te halen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
Misschien de verkopende partij laten weten dat je een nota met veel hogere KM stand hebt gevonden,en om uitleg vraag.
Krijg je deze niet.dat je gerechtelijke stappen gaat ondernemen tegen deze fraude.
KM fraude is momenteel erg actueel in de politiek.
Krijg je deze niet.dat je gerechtelijke stappen gaat ondernemen tegen deze fraude.
- mjeuring
- 3rd Gear member
Heb zelf iets soortgelijks bij de hand gehad. Rechtsbijstand (bij mij Unive) doet bijna niets voor je, alleen als je de auto bij een erkend Bovag bedrijf gekocht hebt willen ze je helpen. Anders geven ze alleen advies. De verkopende partij (geen Bovag) heeft e.e.a. echter perfect opgelost. Vergelijkbare, jaar jongere, auto gekregen met een juiste kilometer stand.
Als je wat wilt (rechtszaak), zul je zelf een advocaat in de arm moeten nemen. Je moet kunnen bewijzen dat er fraude gepleegd is en dat je schade daarvan ondervonden hebt. Als de verkopende partij de auto maar een paar weken in z'n bezit gehad heeft kun je "het al vergeten".
Persoonlijk zou ik idd de verkoper confronteren met z'n fraude en direct een (financiële) eis stellen ter genoegdoening.
Als je wat wilt (rechtszaak), zul je zelf een advocaat in de arm moeten nemen. Je moet kunnen bewijzen dat er fraude gepleegd is en dat je schade daarvan ondervonden hebt. Als de verkopende partij de auto maar een paar weken in z'n bezit gehad heeft kun je "het al vergeten".
Persoonlijk zou ik idd de verkoper confronteren met z'n fraude en direct een (financiële) eis stellen ter genoegdoening.
- Fredhead
- Geartronic member
En volgens mij sinds kort ook strafbaar, dus denk zeker dat je wel een kans gaat makens 60 summum schreef:Misschien de verkopende partij laten weten dat je een nota met veel hogere KM stand hebt gevonden,en om uitleg vraag.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- mjeuring
- 3rd Gear member
Pas vanaf 2014: http://www.nu.nl/economie/3408016/fraud ... fbaar.htmlfredhead schreef:En volgens mij sinds kort ook strafbaar, dus denk zeker dat je wel een kans gaat makens 60 summum schreef:Misschien de verkopende partij laten weten dat je een nota met veel hogere KM stand hebt gevonden,en om uitleg vraag.
- Waltersan
- 2nd Gear member
Zou toch zeker langs gaan bij de verkoper, met een man of 4, en uitleg vragen, en vragen hoe hij het opgelost wil hebben, op de moeilijke of makkelijke manier.
( bestaat ook nog een kleine kans dat de verkoper ook van niks weet, en ook dat hij zich van de domme houdt )
( bestaat ook nog een kleine kans dat de verkoper ook van niks weet, en ook dat hij zich van de domme houdt )
V70n 2.4T, 2000, 358000 km
-
- 6th Gear member
De bewijslast leveren van wie en wanneer het gedaan is,dat is uitermate moeilijk,zeker als de tenaamstellingen kort zijn geweest..
De laatste verkoper is in ieder geval in gebreke gebleven,of hij het nu wel of niet wist..
De laatste verkoper is in ieder geval in gebreke gebleven,of hij het nu wel of niet wist..
-
- 6th Gear member
Waltersan schreef:Zou toch zeker langs gaan bij de verkoper, met een man of 4, en uitleg vragen, en vragen hoe hij het opgelost wil hebben, op de moeilijke of makkelijke manier.
Denk niet dat je dat gaat redden,niet iedereen begint te bibberen van het zien van vier man,,

- Plein69
- 4th Gear member
Als het goed is wordt de echte km-stand op meerdere plekken in de computers opgeslagen.
Staat er niet in het onderhouds boekje vermeld dat de teller is vervangen?
1 van de laatste pagina's in het boekje heeft dat een eigen pagina.
Mogelijk kan een dealer hier meer duidelijkheid in verschaffen.
Richard
Staat er niet in het onderhouds boekje vermeld dat de teller is vervangen?
1 van de laatste pagina's in het boekje heeft dat een eigen pagina.
Mogelijk kan een dealer hier meer duidelijkheid in verschaffen.
Richard
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- Waltersan
- 2nd Gear member
Denk dat het inmiddels voldoende duidelijk is dat de km stand niet klopt. Het gaat er meer om; wat nu? En langs officiële wegen zal er weinig te behalen zijn. Er is ook weer zoiets dat een koper zichzelf goed moet informeren en niet volledig blind mag varen op uitspraken van een verkopende partij. Dat is ideaal voor verweer voor de andere partij.
V70n 2.4T, 2000, 358000 km
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Nou a3d,
Helaas voor jou, er is niets aan te doen. Rommelen met kilometerstanden is helaas nog niet wettelijk verboden.
Echter, je hebt het zelf ook niet erg verstandig aangepakt. Als je particulier koopt, 'op gevoel', zonder expertise, tja, dan ben je aan de goden overgeleverd.
Wat had je dan moeten doen? Ik adviseer altijd om een aankoopkeuring te doen bij de Volvodealer. Behalve mogelijke mankementen en binnenkort te verwachten kosten, doen ze bij de aankoopkeuring ook een NAP check. Zo'n keuring kost een kleine 100 euro, maar levert je dus heel veel informatie op. Een goede basis om, zeker particulier, de staat van een auto te bepalen. Had je dit gedaan, was de koop vast niet doorgegaan en had het je nog geen 100 euro gekost.
Aankoopkeuring is dus een keus, maar wat je anders toch op zijn minst zou kunnen doen is zelf de NAP kilometerstand opvragen. Via de website van NAP, kost 2,95, en je krijgt gelijk te zien of de km-stand logisch verklaarbaar is, of niet.
Je bent dus beduveld, maar je hebt er (schijnbaar) ook niets aan gedaan om dat te voorkomen...
Helaas voor jou, er is niets aan te doen. Rommelen met kilometerstanden is helaas nog niet wettelijk verboden.
Echter, je hebt het zelf ook niet erg verstandig aangepakt. Als je particulier koopt, 'op gevoel', zonder expertise, tja, dan ben je aan de goden overgeleverd.
Wat had je dan moeten doen? Ik adviseer altijd om een aankoopkeuring te doen bij de Volvodealer. Behalve mogelijke mankementen en binnenkort te verwachten kosten, doen ze bij de aankoopkeuring ook een NAP check. Zo'n keuring kost een kleine 100 euro, maar levert je dus heel veel informatie op. Een goede basis om, zeker particulier, de staat van een auto te bepalen. Had je dit gedaan, was de koop vast niet doorgegaan en had het je nog geen 100 euro gekost.
Aankoopkeuring is dus een keus, maar wat je anders toch op zijn minst zou kunnen doen is zelf de NAP kilometerstand opvragen. Via de website van NAP, kost 2,95, en je krijgt gelijk te zien of de km-stand logisch verklaarbaar is, of niet.
Je bent dus beduveld, maar je hebt er (schijnbaar) ook niets aan gedaan om dat te voorkomen...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- mjeuring
- 3rd Gear member
-
- 1st Gear member
Ga deze verkoper nog een nette brief schrijven met de bewijslasten en kijken of ik nog wat kan vangen, anders mr frank visser maar eens raadplegen.
Volvo S60 2001 2.4 140pk 180dkm of toch 340dkm?
vw polo bj 1978 1988-1991
Opel kadett 1.6 sr 1983 1992-1994
Vw golf 2 gti 1.8 bj 1986 1994-2004
Ford mondeo mk1 bj 1996 2004-2013
vw polo bj 1978 1988-1991
Opel kadett 1.6 sr 1983 1992-1994
Vw golf 2 gti 1.8 bj 1986 1994-2004
Ford mondeo mk1 bj 1996 2004-2013
- Rutger
- 4th Gear member
- Contacteer:
Succes
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
- elianmars
- 5th Gear member
Waarom niet even NAP opgevraagd, voordat je de wagen ging kopen? Is de minste moeite die je kunt doen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- OGA244
- 8th Gear member
is hij "ter goeder trouw" heb je nog steeds nietsMarioC70 schreef:De bewijslast leveren van wie en wanneer het gedaan is,dat is uitermate moeilijk,zeker als de tenaamstellingen kort zijn geweest..