Hallo,
Ik ben al een tijd lid van dit forum maar nog nooit actief deelgenomen.
Ik rijdt een Volvo xc90 d5 185pk uit 2005 en ben al jaren Volvo rijder.
Nu heb ik het volgende probleem:
Mijn Volvo rookt sinds enige tijd heel erg zwarte pluimen tijdens werking van de turbo. Egr is inmiddels schoongemaakt en volgens garage ligt het niet aan de intercooler of turbo slangen.
Wat hij denkt is dat er in het inlaatspruitstuk kleppen zitten die vast zijn komen te zitten en er dus onvoldoende lucht of juist teveel lucht in het blok terecht komen.
Het stangetje die op het electronisch werkende besturingskastje zit voelt ook aan alsof hij niets bediend.
Heeft iemand dit probleem ooit eerder gezien?
Groeten Geoffrey
Inlaatklep spruitstuk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 21.12.2007 - 21:58
Inmiddels is vlinderklep vervangen en geen verbeteringen helaas.
Intercooler is ook nagekeken maar toont geen duidelijke lekkage.
De auto rookt echt zwarte pluimen en schokt rond de 2000 toeren af en toe.
zou het een injector zijn?
Intercooler is ook nagekeken maar toont geen duidelijke lekkage.
De auto rookt echt zwarte pluimen en schokt rond de 2000 toeren af en toe.
zou het een injector zijn?
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Even uitlezen zal wel eea duidelijk maken. Een scheur in een van de turbo buizen van en naar de intercooler kan ook lek zijn.
Heb je een roetfilter?
Heb je een roetfilter?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 21.12.2007 - 21:58
nee roetfilter is aantal maanden geleden verwijderd. (hele verbetering 
Slangen lijken allemaal goed. (bij de turbo kun je niet zo makkelijk toch?)
Ik hoop dat ze met uitlezen iets kunnen vinden? ben ik bij de dealer meteen een fortuin kwijt als het gaat om het opsporen van een probleem?

Slangen lijken allemaal goed. (bij de turbo kun je niet zo makkelijk toch?)
Ik hoop dat ze met uitlezen iets kunnen vinden? ben ik bij de dealer meteen een fortuin kwijt als het gaat om het opsporen van een probleem?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat ben je nu al denk ik, zonder enige verbetering van het probleem.
Bij de dealer kunnen ze meer uitgebreid uitlezen..
Is de dikke inlaatslang die voor de radiateur loopt niet stuk aan de onderkant,die scheurtjes zie je bijna niet.
Als je iemand flink gas laat geven en je kijkt onder de kap,,als je de slangen flink hoort blazen is er dus eentje stuk en meestal die korte dikke bij de radiateur.
Bij de dealer kunnen ze meer uitgebreid uitlezen..
Is de dikke inlaatslang die voor de radiateur loopt niet stuk aan de onderkant,die scheurtjes zie je bijna niet.
Als je iemand flink gas laat geven en je kijkt onder de kap,,als je de slangen flink hoort blazen is er dus eentje stuk en meestal die korte dikke bij de radiateur.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 21.12.2007 - 21:58
De slang is nog heel, alleen de onderste slang waar een oranje pakking tussen zit lekte een beetje olie. Daar heb ik inmiddels een nieuwe slangklem omheen gedaan maar helaas nog geen verbetering.
Kan de dealer ook uitlezen of de injectoren nog goed zijn?
Kan de dealer ook uitlezen of de injectoren nog goed zijn?
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Zwarte rook is te weinig lucht of teveel brandstof.
Mogelijke oorzaken.
-Luchtlekkage na de mass airflow meter (MAF)
-Defecte MAF
-Defecte turbo druksensor
-Defecte verstuiver(s)
-Te enthousiast getuned
-Defecte brandstof druksensor
-Storing motormanagement
etc. etc.
Mogelijke oorzaken.
-Luchtlekkage na de mass airflow meter (MAF)
-Defecte MAF
-Defecte turbo druksensor
-Defecte verstuiver(s)
-Te enthousiast getuned
-Defecte brandstof druksensor
-Storing motormanagement
etc. etc.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 21.12.2007 - 21:58
Inmiddels afdekplaat aan onderzijde verwijderd en de rubber mof tussen de 2 buizen lekt olie.... dus die ga ik vervangen in de hoop dat het roken daarna over is.
Ik heb de garage gebeld en die vertelde me dat er net na de turbo ook nog 1 zit die ook kan lekken. Iemand enig idee hoe ik het makkelijkst bij de turbo kan geraken?
Ik heb de garage gebeld en die vertelde me dat er net na de turbo ook nog 1 zit die ook kan lekken. Iemand enig idee hoe ik het makkelijkst bij de turbo kan geraken?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 21.12.2007 - 21:58
Is dit trouwens aan of afvoer van de turbo?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Als je hem uit laat lezen,weet je wat er aan de hand is,je kunt nog wel een aantal vragen stellen,maar dat schiet denk ik niet op..
Op afstand een probleem beoordelen gaat nu eenmaal niet..
Op afstand een probleem beoordelen gaat nu eenmaal niet..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.