Ik heb mijn V70 2 dagen geleden binnen gedaan voor wat basic onderhoud: motorolie verversen, nieuwe oliefilter er op, bougies vervangen, even kijken naar een af-en-toe werkende pinker en LPI-injectoren inplakken...
Niet veel werk, maar om de lijm van de injectoren goed te laten drogen was het best dat ik pas 's anderendaags (gisteren dus) er om zou gaan...
Ware het dus niet dat ik maandagavond nog telefoon kreeg dat het wat langer zou duren, iemand had ooit een bougiegat verprutst (Volvo-dealer onderhouden wagen van nieuw tot mij!!!) en een time-sert geplaatst, maar dat was meegekomen met de bougie en moest vernieuwd, even bestellen...
Goed, gisteren kreeg ik telefoon, hopend dat ik de wagen mocht ophalen... Niet dus: De eerder geplaatste time-sert was blijkbaar niet volledig meegekomen met de bougie en het resterende deel wil maar 1 kant op: richting zuiger!
Tot overmaat van ramp is de linkse ruimer waarmee men het oude time-sert-restant heeft proberen verwijderen, aanvankelijk vast komen te zitten, om vervolgens door te schieten richting zuiger, om niet meer terug te willen komen...
Conclusie: Ik had eerder het idee deze wagen niet al te lang bij te houden omdat ik het gevoel had dat er in het verleden hier en daar aan werd geprutst, nu kan ik niet anders dan:
- ofwel de V70 te verkopen met motorschade aan een opkoper (€500,- als ik geluk heb?),
- ofwel de kop er af laten halen, met alle kosten die daar bij komen: distributieset, koppakking, revisie van de kop (na 3ton op LPG...) en een hoop werkuren, wat ik er bij doorverkoop nooit uithaal (dus moet ik deze auto wel opverslijten), en met de kans dat er nog andere kostbare zaken aan het licht komen op termijn...
Enerzijds is het zonde om ruim €2000,- verlies te maken op een auto na er slechts een maand of 2 mee te hebben gereden, en kan ik net zo goed dikke pech hebben met een andere auto...
Anderzijds lijkt het me ook niet erg slim om makkelijk evenveel geld te spenderen aan een auto van 12 jaar oud vol krassen, waar ik niet eens zo graag mee rij (m'n 940 met half zoveel pk's reed spannender!) en bij een ongeluk met totaalverlies misschien nog €1250,- oplevert...
Isabelle
Gloeiende... Kop er af voor een stomme bougie!!!
- Kwartel
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
- Locatie: Bemmel
@ mario: Denk niet dat je dat juridisch helemaal rond krijgt als die reparatie b.v. een jaar of 8 geleden uit is gevoerd.
Heb je al onderzocht wat een ander blok kost?
Daarnaast zie ik je ook nog nergens echt de vervangingswaarde van je V70 meenemen in je overweging. Wat is de optie wanneer je deze V70 weg doet, een jongere V70 van 10k+ of eentje met 2,5 ton op de teller voor 4-5k?
Heb je al onderzocht wat een ander blok kost?
Daarnaast zie ik je ook nog nergens echt de vervangingswaarde van je V70 meenemen in je overweging. Wat is de optie wanneer je deze V70 weg doet, een jongere V70 van 10k+ of eentje met 2,5 ton op de teller voor 4-5k?
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Het plaatsen van die time-sert staat nergens beschreven in het onderhoudsboekje, dus wanneer deze is geplaatst en door wie valt niet te bewijzen, laat staan juridisch verhaal halen...
De garagist ging voor me bekijken wat koprevisie precies zou gaan kosten inclusief alle nodige werk, alsook uitkijken naar een gebruikt compleet blok en bekijken wat het zou kosten om te swappen...
Als ik de V70 niet herstel, heb ik maximaal een €3000,- uit te geven voor een vervanger, wat hoogst waarschijnlijk een bestelbusje zou gaan worden in het formaat korte Transit/Ducato/Jumper/Boxer of eventueel Transporter/Expert/Jumpy.
Let wel, ik woon in België, de prijzen zijn hier een stukje lager dan in NL, maar €3000,- blijft wel de bodem van de markt voor een bus die rijklaar is.
Als er dan aan die bus ook grote kosten blijken te komen op korte termijn, dan houdt het financieel op...
Laat ik de V70 herstellen, dan is de reserve voor mogelijke andere grote kosten ook flink gekelderd...
Isabelle
De garagist ging voor me bekijken wat koprevisie precies zou gaan kosten inclusief alle nodige werk, alsook uitkijken naar een gebruikt compleet blok en bekijken wat het zou kosten om te swappen...
Als ik de V70 niet herstel, heb ik maximaal een €3000,- uit te geven voor een vervanger, wat hoogst waarschijnlijk een bestelbusje zou gaan worden in het formaat korte Transit/Ducato/Jumper/Boxer of eventueel Transporter/Expert/Jumpy.
Let wel, ik woon in België, de prijzen zijn hier een stukje lager dan in NL, maar €3000,- blijft wel de bodem van de markt voor een bus die rijklaar is.
Als er dan aan die bus ook grote kosten blijken te komen op korte termijn, dan houdt het financieel op...
Laat ik de V70 herstellen, dan is de reserve voor mogelijke andere grote kosten ook flink gekelderd...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Repareren zonder de kop te demonteren kan natuurlijk ook..
Als je het gereedschap er maar voor hebt..spaart je hoop geld uit..
Kun je er paar foto,s van maken en hier plaatsen?
Als je het gereedschap er maar voor hebt..spaart je hoop geld uit..
Kun je er paar foto,s van maken en hier plaatsen?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Ik heb mijn V70 terug!
Kort na mijn vorige post kreeg ik telefoon: Het heeft flink wat kracht, geduld en prutsen gekost, maar het gevangen ruimertje is er uit met het restant van de oude time-sert mee en er zit een nieuwe in!
Ik dus meteen naar daar geknald (dat knallen is vrij relatief met die vervang Fiat Marea Weekend) en mijn V70 stond te draaien. Dat stond die blijkbaar al ruim een half uur te doen.
De nieuwe time-sert zit er in met extra sterke loctite, en de bougie zit in de time-sert met een laagje kopervet, dus de volgende keer zou die bougie er netjes uit moeten komen en zou de nieuwe time-sert netjes op zijn plek moeten blijven zitten.
Ondanks ze het gat nog wat schoongemaakt hebben en opnieuw met de tap zijn doorgegaan, was de draad niet al te fraai (ze vermoeden dat de vorige time-sert er al even slecht in zat als de bougie die aanleiding gaf tot die time-sert), maar de nieuwe time-sert is er vrij makkelijk in gegaan en is netjes vastgedraaid, niet te vast en niet te los...
Afkloppen dat het heel blijft!
Bijkomende opmerkingen die vroeg of later de aandacht verdienen:
- Achterbanden zijn gecupt (een troost, ik dacht dat de wiellagers aan het slijten waren), oorzaak zou kunnen bij de schokdempers liggen, maar kan even goed aan het type band liggen (Uniroyal)
- De boordcomputer gaf een storing over misfire op cilinder 4, dit is de cilinder met de time-sert, maar bij een vorige uitlezing zat er misfire op cilinder 1 bij --> Misschien waren de bougies gewoon niet goed genoeg meer, of zou het misschien kunnen te maken hebben met onderstaande...
- De LPG-computer gaf een lambda-foutmelding, dus mogelijks is de lambdasonde defect, of is er iets mis met de bekabeling er van...
In ieder geval: het spul rijdt weer, dit voor €400,- inclusief oliefilter, 5,5 liter olie, ruitensproeivloeistof, kwart litertje koelvloeistof, 5 bougies en de nodige werkuren van het onderhoud, die time-sert-problemen en algemene inspectie+uitlezen.
Isabelle
Kort na mijn vorige post kreeg ik telefoon: Het heeft flink wat kracht, geduld en prutsen gekost, maar het gevangen ruimertje is er uit met het restant van de oude time-sert mee en er zit een nieuwe in!
Ik dus meteen naar daar geknald (dat knallen is vrij relatief met die vervang Fiat Marea Weekend) en mijn V70 stond te draaien. Dat stond die blijkbaar al ruim een half uur te doen.
De nieuwe time-sert zit er in met extra sterke loctite, en de bougie zit in de time-sert met een laagje kopervet, dus de volgende keer zou die bougie er netjes uit moeten komen en zou de nieuwe time-sert netjes op zijn plek moeten blijven zitten.
Ondanks ze het gat nog wat schoongemaakt hebben en opnieuw met de tap zijn doorgegaan, was de draad niet al te fraai (ze vermoeden dat de vorige time-sert er al even slecht in zat als de bougie die aanleiding gaf tot die time-sert), maar de nieuwe time-sert is er vrij makkelijk in gegaan en is netjes vastgedraaid, niet te vast en niet te los...
Afkloppen dat het heel blijft!
Bijkomende opmerkingen die vroeg of later de aandacht verdienen:
- Achterbanden zijn gecupt (een troost, ik dacht dat de wiellagers aan het slijten waren), oorzaak zou kunnen bij de schokdempers liggen, maar kan even goed aan het type band liggen (Uniroyal)
- De boordcomputer gaf een storing over misfire op cilinder 4, dit is de cilinder met de time-sert, maar bij een vorige uitlezing zat er misfire op cilinder 1 bij --> Misschien waren de bougies gewoon niet goed genoeg meer, of zou het misschien kunnen te maken hebben met onderstaande...
- De LPG-computer gaf een lambda-foutmelding, dus mogelijks is de lambdasonde defect, of is er iets mis met de bekabeling er van...
In ieder geval: het spul rijdt weer, dit voor €400,- inclusief oliefilter, 5,5 liter olie, ruitensproeivloeistof, kwart litertje koelvloeistof, 5 bougies en de nodige werkuren van het onderhoud, die time-sert-problemen en algemene inspectie+uitlezen.
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
Misfire kan liggen aan 1 van de bobines.
Maar ik zou ook even de klepspeling laten controleren. Afstellen is niet even.....
Maar ik zou ook even de klepspeling laten controleren. Afstellen is niet even.....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Ik zal voorlopig nog niet te luid juichen, zoals ik zei, de schroefdraad in de kop was niet meer al te mooi, ondanks het hertappen, dus het is toch nog even afwachten of de time-sert op zijn plek blijft!
Klepspeling moet inderdaad nog gecontroleerd worden, dat heb ik nog niet gevraagd, omdat het de eerste keer was dat ik naar dit garagebedrijf ging en dus enkel het hoogst nodige wou laten doen om te ervaren hoe die samenwerking verloopt. Ik heb namelijk nogal tegenslag gehad op dat vlak de afgelopen jaren (in 4 verschillende garagebedrijven flink teleurgesteld geraakt op korte tijd!)...
Met dit garagebedrijf lijkt het alvast goed te zitten. Het uurloon is zoals te verwachten hoger dan ik gewend was, dit is een officiële Fiat-dealer ipv een onafhankelijke garage. Ze hebben nu echter onverwacht veel meer werk gehad aan mijn auto zonder er een probleem van te maken, én mij goed op de hoogte gehouden en uitgebreid besproken...
Blijkbaar hebben ze er op een bepaald moment met 3 man aan zitten trekken en wringen om toch maar dat stuk oude time-sert er uit te krijgen, en toch werd mij maar 5,5u werk aangerekend inclusief het onderhoud zelf.
Resultaat: ondanks het hogere uurtarief, kwam het totaalplaatje onder de streep heel wat goedkoper uit dan verwacht, zeker als je weet dat andere garagebedrijven wellicht de moeite niet zouden willen doen hebben en een koprevisie of motorswap als enige alternatief zouden hebben aangeboden/opgedrongen!
Het laten opmeten en eventueel bijstellen van de klepspelingen komt er nog aan als de fix met de time-sert het houdt. Ik weet alvast waar ik dit zal laten doen!
Isabelle
Klepspeling moet inderdaad nog gecontroleerd worden, dat heb ik nog niet gevraagd, omdat het de eerste keer was dat ik naar dit garagebedrijf ging en dus enkel het hoogst nodige wou laten doen om te ervaren hoe die samenwerking verloopt. Ik heb namelijk nogal tegenslag gehad op dat vlak de afgelopen jaren (in 4 verschillende garagebedrijven flink teleurgesteld geraakt op korte tijd!)...
Met dit garagebedrijf lijkt het alvast goed te zitten. Het uurloon is zoals te verwachten hoger dan ik gewend was, dit is een officiële Fiat-dealer ipv een onafhankelijke garage. Ze hebben nu echter onverwacht veel meer werk gehad aan mijn auto zonder er een probleem van te maken, én mij goed op de hoogte gehouden en uitgebreid besproken...
Blijkbaar hebben ze er op een bepaald moment met 3 man aan zitten trekken en wringen om toch maar dat stuk oude time-sert er uit te krijgen, en toch werd mij maar 5,5u werk aangerekend inclusief het onderhoud zelf.
Resultaat: ondanks het hogere uurtarief, kwam het totaalplaatje onder de streep heel wat goedkoper uit dan verwacht, zeker als je weet dat andere garagebedrijven wellicht de moeite niet zouden willen doen hebben en een koprevisie of motorswap als enige alternatief zouden hebben aangeboden/opgedrongen!
Het laten opmeten en eventueel bijstellen van de klepspelingen komt er nog aan als de fix met de time-sert het houdt. Ik weet alvast waar ik dit zal laten doen!
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d