Overdrive met of zonder relais?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Volvo fan
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 06.08.2007 - 21:34

Ik heb een overdrive van Jos overgenomen. En is inmiddels gemonteerd.
Op wat trillingen, na het opkomen van de koppeling na schakelt het prima.
Maar denk zelf aan onbalans in de as.
Nu moet ik alleen de elektra nog aansluiten! :shock:
Nu heb ik een aantal vragen:

Heb je altijd een relais nodig bij een m46?
Is er ergens een aansluitschema te vinden? Ik zie er een aantal op internet maar daar staat dan weer van 81 en jonger. Die van mij is nl van 75

Ik zie graag bruikbare tips tegemoet! :)
Volvo XC70 2.5 turbo, Volvo 245 B21A, Renault 4 (gerestaureerd), Renault Clio,
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Relais 1.00 1324675
Hij moet uitgaan bij terugschakelen enz,
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Volvo fan
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 06.08.2007 - 21:34

Het relais met dat nummer ben ik nog niet ether gekomen:-(
Volvo XC70 2.5 turbo, Volvo 245 B21A, Renault 4 (gerestaureerd), Renault Clio,
Volvo fan
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 06.08.2007 - 21:34

Zijn ze ook zonder relais?

Ik heb ook nog foto's van de bedrading gemaakt.... Weet miss iemand aan de hand hiervan hoe het aan te sluiten. De gele lijkt me geen probleem want zit nog aan het voorbeeld vast. Maar heb dan ook nog een blauwe draad... En een blauwe stekker??

Alvast bedankt
Volvo XC70 2.5 turbo, Volvo 245 B21A, Renault 4 (gerestaureerd), Renault Clio,
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Is het orginele Volvo nummer..waarschijnlijk gewijzigd,maar als de dealer dit nummer wat je hebt intikt,komt vanzelf het gewijzigde nummer tevoorschijn.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
retsok
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 29.08.2010 - 19:38

Als je de draad die naar de solenoid loopt via een gewoon relais schakelt dan kun je deze met een zwevende zekering apart zekeren. Is veiliger en minder storingsgevoelig. Tevens kun je dan ook op dit relais een draadje aansluiten van het controlelampje. Dan werkt het lampje pas als de overdrive daadwerkelijk is ingeschakeld en niet al als je de schakelaar omzet. Dan kun je gelijk zien of hij wel uitschakelt als je uit de vierde versnelling gaat.
In mijn 164 zit origineel helemaal geen relais. Wel een aparte zekering.
Dit heb ikzelf veranderd, voor de veiligheid. Gewoon een standaard relais gebruikt. Niet zo'n veel te duur Volvo ding.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”