2e versnelling wegrijversnelling in D2?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
kisman
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 18.09.2013 - 21:46
Locatie: Veenendaal

zakraket schreef:Ik heb het wel eens geprobeerd, maar in de 2 wegrijden is imo niet te doen in een D2, daarvoor is ie veel te slap onder de 1500 toeren en moet je behoorlijk gas geven (en koppeling laten slippen).
Zelfs in de 1 wil je nog wel eens wat stilvallen als je net even te weinig toeren maakt.
Dat 'stilvallen' herken ik wel. Zelf nog niet gehad, maar afgelopen weekend mijn zwager laten rijden en die had er meerdere malen 'last' van.
V40 D2 R-Design, Passion Red, Business Pack Pro, R-Desgin Plus Line, Verlichtingspack 2, Scandinavian Line, Premium Sound Multimedia, Extra getint glas achter, Stuurbekrachtiging met 3 instellingen, Volvo Guard Alarm, Keyless Drive, Verwarmde voorruit, Laadvloer met 2 niveau's, Verwarmde voorstoelen, Neerklapbare rugleuning passagiersstoel
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Koppeling is dan ook gemaakt/bedoeld om te slippen....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
zakraket
4th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: 24.06.2013 - 10:35

Nee, dat is niet het doel van een koppeling. Het doel is om een schakelbare verbinding tussen de motor en de wielen te realiseren. Slippen moet een koppeling het liefst zo weinig mogelijk doen
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Je moet altijd zo min mogelijk toeren maken om zuinig te rijden (< 2000) en in zijn 2 is de 116 pk / 270 Nm motor echt nog sterk genoeg om weg te komen.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27358
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Te weinig toeren en je rijd en niet zuinig en sloopt uiteindelijk je motorblok, zag gisteren nog iets voorbij komen over iemand die het vrij extreem deed en binnen een jaar zijn benzineblok compleet vervuild had.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

zakraket schreef:Nee, dat is niet het doel van een koppeling. Het doel is om een schakelbare verbinding tussen de motor en de wielen te realiseren. Slippen moet een koppeling het liefst zo weinig mogelijk doen
Ja, dus wel: Een koppeling is gemaakt om te slippen, net als een band is ontworpen om te draaien. Beiden slijten daarvan, dat is een feit. Maar dat betekent nog niet dat een koppeling niet mag slippen! Maar als jij liever je motor smoort of je tweemassavliegwiel vernielt, ga gerust je gang....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

fredhead schreef:Te weinig toeren en je rijd en niet zuinig en sloopt uiteindelijk je motorblok, zag gisteren nog iets voorbij komen over iemand die het vrij extreem deed en binnen een jaar zijn benzineblok compleet vervuild had.
Hoe minder toeren, hoe lager het verbruik. Dat is een feit.
Dat je bij lage toeren een grote kans hebt op verkleving in de inlaat, turbo en de diverse luchtslangen ook...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9298
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Er is wel een grens hoor. 55 km/u doet mijn auto in de 4 het zuinigst, in 5 heeft 'ie iets meer brandstof nodig en dat scheelt maar 400 tpm.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zeker, de motor moet niet té veel ploeteren om rond te draaien.

En nog even over die koppeling: als je die niet tot nauwelijks (dus te kort) laat slippen, krijg je ook nog eens braamvorming op je platen en worden zowel de motor- en baksteunen/rubbers als de aandrijflijn (bak/rubbers/differentieel) onnodig belast.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Mike Philippens
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 23.06.2009 - 21:57
Locatie: Gorinchem

Inny schreef:Als de LM uitgaat van 4L/100km dan kom je met 15% daar bovenop op 4,67L/100km. Op basis van deze gegevens zou ik zeggen dat dat bij normaal gebruik niet te doen is, dus dan moet je inderdaad (erg) zuinig gaan rijden.
Niet te doen is nogal overdreven. Volgens dezelfde verbruiksmonitor is de C30 diesel iets minder zuinig, en ik haal zonder echt heel erg veel moeite te doen 4,5/100km (in de winter 4,7-4,8).

Verbruik zit volledig in je rechtervoet. Hard wegrijden, doortrekken, 140 op de snelweg, het zet allemaal aan. Het is net als met overgewicht: elk pondje gaat door het mondje. Het blijkt dat ieders definitie van 'rustig rijden' anders is. Mijn 'truuk' is om zo vaak mogelijk op cc rijden en op snelwegen goed vooruit te kijken zodat je tijdig van baan kunt wisselen. Dat scheelt weer remmen en weer accelereren. Zo kuier ik met 100kmh naar het werk (klein stukje 120). En die snelheid wen je zo aan. Ik reed voorheen ook lekker door (7/100km met een Astra GTC) en kreeg iets teveel bekeuringen. Nu is het een sport geworden om lekker zuunig te rijden.

Ik beleef genoeg Freude am Fahren door de leren stoelen en geweldige audioinstallatie. De rit kan me niet lang genoeg duren ;)
Afbeelding
zakraket
4th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: 24.06.2013 - 10:35

Ik heb dezelfde rijstijl als jij al rij ik ietsjes harder (105-110) :) Ik haal ook probleemloos 4,5L/100km gemiddeld.

Ik heb overigens het idee dat de zuinigste staat is een constante snelheid rond de 1400-1500 toeren. Lager toerental wordt ie in de meeste versnellingen iets onzuiniger of maximaal gelijk.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
jeroen733
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 06.11.2013 - 11:27

Tankiej had het juist. Het gaat om +15% bovenop de fabrieksnorm, dus niet het gemiddelde verbruik. In het geval van de D2 dus 3.4 + 15% = 3,91 per 100km.

En Get!em, ik werk bij Cap. Hoe het echt werkt. Je krijgt dus een brandstofbudget dat dus uitgaat van die 3,91 liter per 100 km X gemiddelde verkoopprijs van brandstof (Deze is gebaseerd op het zesmaands voortschrijdend gemiddelde van de brandstofadviesprijs die geldt op de eerste van de maand voor selfservice pompen langs de autosnelwegen).

De uitkomst kan je dus beïnvloeden door zuinig te rijden of heel goedkoop te tanken. De rest mag bijbetaald worden...

Maar goed, deze leaseregeling is precies de reden waarom ik de 14% bijtelling auto heb gekozen. Nu houd ik tenminste nog wat over in mijn leasebudget om nog wat te compenseren! :)
XC60 T5 FWD Polar+ MY16
Audi A4 Avant 2.0 TDI Ultra Sport Lease Edition
VW Golf Variant 1.0 TSI Highline
V40 2.0 D2 R-design MY13
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27358
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Oceanracer schreef:Zeker, de motor moet niet té veel ploeteren om rond te draaien.

En nog even over die koppeling: als je die niet tot nauwelijks (dus te kort) laat slippen, krijg je ook nog eens braamvorming op je platen en worden zowel de motor- en baksteunen/rubbers als de aandrijflijn (bak/rubbers/differentieel) onnodig belast.
Dat bedoelde ik dus
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Get!em
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 25.06.2013 - 13:30

jeroen733 schreef:Tankiej had het juist. Het gaat om +15% bovenop de fabrieksnorm, dus niet het gemiddelde verbruik. In het geval van de D2 dus 3.4 + 15% = 3,91 per 100km.

En Get!em, ik werk bij Cap.
Dat dacht ik al, daarom noemde ik het :o

Hoe het echt werkt. Je krijgt dus een brandstofbudget dat dus uitgaat van die 3,91 liter per 100 km X gemiddelde verkoopprijs van brandstof (Deze is gebaseerd op het zesmaands voortschrijdend gemiddelde van de brandstofadviesprijs die geldt op de eerste van de maand voor selfservice pompen langs de autosnelwegen).

De uitkomst kan je dus beïnvloeden door zuinig te rijden of heel goedkoop te tanken. De rest mag bijbetaald worden...
Ah, op zich een leuke regeling om te dwingen zowel zuinig te rijden als goedkoop te tanken.
Ik heb echter sterke vraagtekens bij de norm +15%, aangezien die voor de D2 bijna niet te halen is, zelfs bij 90-100 rijden zal je je best moeten blijven doen. Zelf vind ik het dus niet helemaal eerlijk om daarop te sturen, als je weet dat 15% nauwelijks haalbaar is, zeker bij veel 14% auto's. Een regeling op basis van gemiddeld praktijk verbruik van de auto zou daarin een stuk beter zijn.
jeroen733
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 06.11.2013 - 11:27

Ja, als medewerkers hebben we behoorlijk ons ongenoegen geuit hierover, maar helaas. Regeling is er gewoon doorheen gekomen.

Zoals hier eerder ook al beschreven werd is de andere optie nog om weinig privé te rijden. Want ook die wordt in de leaseregeling meegenomen.
Op dit moment gaan ze uit van 10.000 privé kilometers per jaar. Die worden dus ook geregistreerd met een kastje in de auto.

Als ik me niet vergis wordt dan elke km boven die 10.000 met dat brandstofbudget verrekend. Dus als je eronder zit, dan scheelt dat geld, en zit je erboven dan kost het je geld en moet je bijbetalen.

Maar ja, ik rijd ergens gemiddeld 15.000 km privé. Dus zal daar ook goed op moeten gaan letten...
XC60 T5 FWD Polar+ MY16
Audi A4 Avant 2.0 TDI Ultra Sport Lease Edition
VW Golf Variant 1.0 TSI Highline
V40 2.0 D2 R-design MY13
RdesignV40
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.10.2013 - 12:05

jeroen733 schreef:Ja, als medewerkers hebben we behoorlijk ons ongenoegen geuit hierover, maar helaas. Regeling is er gewoon doorheen gekomen.

Zoals hier eerder ook al beschreven werd is de andere optie nog om weinig privé te rijden. Want ook die wordt in de leaseregeling meegenomen.
Op dit moment gaan ze uit van 10.000 privé kilometers per jaar. Die worden dus ook geregistreerd met een kastje in de auto.

Als ik me niet vergis wordt dan elke km boven die 10.000 met dat brandstofbudget verrekend. Dus als je eronder zit, dan scheelt dat geld, en zit je erboven dan kost het je geld en moet je bijbetalen.

Maar ja, ik rijd ergens gemiddeld 15.000 km privé. Dus zal daar ook goed op moeten gaan letten...
Die regeling komt me ernstig bekend voor... Ik kan straks voor mijn D2 40 euro in de maand gaan bijbetalen voor het meerverbruik brandstof (rij 4,9L/100km), en dan heb ik het nog niet over het overschrijven van de norm privékilometers...
Volvo V40 D2 R-design Plus line - Business Pack Pro - Verlichtingspack - Titanium Grey - Lease
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

Ik had al eerder vernomen van de leaseregels bij Cap. Weet niet goed wat er van te vinden. Ik ken collega's die zo debiel met hun auto omspringen dat ik ze een dergelijk regime weleens toewens. Maar die 15% grens is wel echt ridicuul. Ik vrees dat het in enkele gevallen zal leiden tot een rijstijl die de verkeersveiligheid niet ten goede komt.

Maar dat terzijde. Is het, ondanks deze enigszins totalitaire maatregelen, nog steeds niet aantrekkelijker om voor een mobiliteitsbudget te gaan en zelf een auto te kopen? Dat kan toch ook bij Cap, neem ik aan?
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20769
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Regeling is op zich wel goed toch. Die dwingt je tot nadenken.

Echter die fabrieksnorm en dan 15% is toch wel heel erg krap. Geen enkele "spaarauto" haalt dat.
Mijn 'spaarautootje" moet 3,3l/100 km doen. Ik rij echt niet overdreven maar met normaal rijden op de autoweg kom en dan in de binnenstad van Leiden kom ik echt in het gunstigste geval uit op 4,7 l/100km. Normaal zit ik op 4.9l/100 km. Dat is dus dik 45% boven de fabrieksopgave.

Met mijn S60 D5 Geartronic was de norm 6,0 l/100km. Daar zat ik met 5,7 l/100 km zelfs onder. Toen werd alles nog eerlijk gemeten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

Inderdaad hangt het verbruik ook enorm van je woon-werkroute af. Als je, zoals ik, veel stadsverkeer moet rijden heb je sowieso al een veel grotere uitdaging om het verbruik binnen de perken te houden.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
wombido
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 27.08.2013 - 19:32
Locatie: Amersfoort

Nog een reden waarom ik niet meer bij Cap werk (versobering van de arbeidsvoorwaarden). Nu is het ook niet zo dat ons (Sogeti) lease contract nou zoveel beter is. Het voordeel is, is dat wij over de gehele periode hetzelfde blijven betalen ongeacht het aantal (privé) kilometers. De leaseprijs bij ons bestaat uit twee onderdelen, de auto zelf en de brandstofvergoeding. Voor mijn Volvo (ca. €35.000) betaal ik €862.- p/mnd dat is iets meer dan de vergoeding die we krijgen. Persooonlijk vindt ik dat nog wel meevallen. Mijn vorige auto, een Honda Insight (€23.500) was de leaseprijs incl brandstof €842.- Dit geeft mij het gevoel nu goedkoop uit te zijn.
Volvo V40 (5d) 1.6d2 summum
Bekleding: Leder Charcoal/Blond/
Kleur: Passion Red
Optie: SUMMUM PLUS LINE (glazen dak, xenon verl. etc..)
Optie: BUSINESS PRO PAKKET

Honda Insight
Seat Leon FR
Renault Clio
Volkwagen Golf
Plaats reactie

Terug naar “V40”