Hallo iedereen,
Vandaag nieuw luchtfilterhuis gemonteerd ( bij het oude was een klem afgebroken en bleef open staan aan de zijkant ) en zag dat het oude vol olie lag onderaan. De volledige slang van carterventilatie en het slangetje voor de vacuüm naar het inlaatspruitstuk zat vol gele smurrie. Wil dit zeggen dat mijn zuigerveren of nog erger...motor aan het einde van z'n leven is ? Volgens de teller heeft ie nog maar net 150.000 km gelopen ? Het is een 244 GLE van '80 met een B21E blok.
Groeten, Ive
Olie in het luchtfilterhuis bij mijn 244 !!
- martin _b
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
- Locatie: Hoeksche Waard
Is voorkomend probleem.
De mijne heeft er ook last van gehad.
Kan door het oliescheidingsfiltertje/carterventilatie tussen de slang komen.
Waarschijnlijk het zeefje vol olie.
De oliedampen slaan daar tegen aan. De damp zou naar het luchtfilterslang moeten gaan en de olie zou terug moeten lopen in het kleppendeksel.
Zit de boel dicht, dan gaat het als mayonaise achtig slurry naar het luchtfilter.
Ik zou de slang en het filtertje wat er tussen zit even uit elkaar halen, schoonmaken (goed doorspoelen) en dan kiezen voor een scheidingspotje.
Is makkelijk zelf te monteren en ziet er zo uit als op de afbeelding hieronder.
Voordeel is dat je kan zien wanneer het aan een beurtje toe is.

Mocht het blijven voordoen dan zou ik de compressie eens meten.
De mijne heeft er ook last van gehad.
Kan door het oliescheidingsfiltertje/carterventilatie tussen de slang komen.
Waarschijnlijk het zeefje vol olie.
De oliedampen slaan daar tegen aan. De damp zou naar het luchtfilterslang moeten gaan en de olie zou terug moeten lopen in het kleppendeksel.
Zit de boel dicht, dan gaat het als mayonaise achtig slurry naar het luchtfilter.
Ik zou de slang en het filtertje wat er tussen zit even uit elkaar halen, schoonmaken (goed doorspoelen) en dan kiezen voor een scheidingspotje.
Is makkelijk zelf te monteren en ziet er zo uit als op de afbeelding hieronder.
Voordeel is dat je kan zien wanneer het aan een beurtje toe is.

Mocht het blijven voordoen dan zou ik de compressie eens meten.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30302
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
controle van de carterventilatie/olieafscheider is onderdeel van het standaard onderhoudsschema.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
Mayo krijg je ook als je veel korte stukje rijdt (motor komt niet lekker op temp) condens in de slang gemengd met olie zorgt voor mayo! ga eens een lekker stuk rijden met je auto, leent ie zich natuurlijk ook goed voor!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
Mayo krijg je ook als je veel korte stukje rijdt (motor komt niet lekker op temp) condens in de slang gemengd met olie zorgt voor mayo! ga eens een lekker stuk rijden met je auto, leent ie zich natuurlijk ook goed voor!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers