Olie in het luchtfilterhuis bij mijn 244 !!

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ive1340
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 03.08.2013 - 13:38
Locatie: Geel

Hallo iedereen,
Vandaag nieuw luchtfilterhuis gemonteerd ( bij het oude was een klem afgebroken en bleef open staan aan de zijkant ) en zag dat het oude vol olie lag onderaan. De volledige slang van carterventilatie en het slangetje voor de vacuüm naar het inlaatspruitstuk zat vol gele smurrie. Wil dit zeggen dat mijn zuigerveren of nog erger...motor aan het einde van z'n leven is ? Volgens de teller heeft ie nog maar net 150.000 km gelopen ? Het is een 244 GLE van '80 met een B21E blok.

Groeten, Ive
244 GLE '80
Gebruikersavatar
martin _b
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
Locatie: Hoeksche Waard

Is voorkomend probleem.
De mijne heeft er ook last van gehad.
Kan door het oliescheidingsfiltertje/carterventilatie tussen de slang komen.
Waarschijnlijk het zeefje vol olie.
De oliedampen slaan daar tegen aan. De damp zou naar het luchtfilterslang moeten gaan en de olie zou terug moeten lopen in het kleppendeksel.
Zit de boel dicht, dan gaat het als mayonaise achtig slurry naar het luchtfilter.

Ik zou de slang en het filtertje wat er tussen zit even uit elkaar halen, schoonmaken (goed doorspoelen) en dan kiezen voor een scheidingspotje.
Is makkelijk zelf te monteren en ziet er zo uit als op de afbeelding hieronder.
Voordeel is dat je kan zien wanneer het aan een beurtje toe is.

Afbeelding

Mocht het blijven voordoen dan zou ik de compressie eens meten.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30302
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

controle van de carterventilatie/olieafscheider is onderdeel van het standaard onderhoudsschema.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

Mayo krijg je ook als je veel korte stukje rijdt (motor komt niet lekker op temp) condens in de slang gemengd met olie zorgt voor mayo! ga eens een lekker stuk rijden met je auto, leent ie zich natuurlijk ook goed voor!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

Mayo krijg je ook als je veel korte stukje rijdt (motor komt niet lekker op temp) condens in de slang gemengd met olie zorgt voor mayo! ga eens een lekker stuk rijden met je auto, leent ie zich natuurlijk ook goed voor!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Ive1340
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 03.08.2013 - 13:38
Locatie: Geel

Rijdt idd wel veel korte stukken... zal dit dus regelmatig controleren en proper houden.
Bedankt voor de info .
244 GLE '80
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”