Gezoem, gehobbel en naar rechts trekken

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cvonken
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
Locatie: Waalwijk

Al maanden heb ik een klacht: gezoem, gehobbel en het licht naar rechts trekken van mijn Volvo XC60 uit 2010.
Ook bemerkte ik dat mijn achterbanden ongelijk sleten, en niet zo'n beetje ook. Erg vreemd, omdat deze winterbanden in 2012 er nieuw opgelegd zijn.
Het gezoem en gehum/gehobbel is met name hoorbaar tussen 30 en 80 km/u en vanaf de 80 merk je ook goed dat de auto altijd iets naar rechts lijkt te trekken.
Op de snelweg bemerkte ik dat ik onbewust altijd met het stuur een tikje naar links gedraaid rij, om een rechtdoor te kunnen blijven rijden.

Mijn dealer gaf meerdere keren aan dat alle wiel afstellingen 'binnen de marges vallen' en dat ze verder niets voor me konden doen.
Tijdens de wintercheck enkele weken geleden hebben ze de auto voor de zoveelste keer uitgelijnd. Ik kreeg ook te horen dat "de weg altijd afloopt en je dus nooit echt rechtuit kunt rijden" en dat auto toch echt kaarsrecht reed; de monteur had zelf nog voor de zekerheid een proefritje gemaakt.
Ik begon gewoon te twijfelen aan mezelf.
Uiteindelijk heb ik gevraagd of ze mijn stuur iets naar rechts wilde verstellen, zodat het optisch in ieder geval 'klopt'. Triest, ik weet het. :cry:

Gisteren vriend Google maar weer eens erbij gehaald en zo kwam ik bij het 'tire trimmen' uit. Ik dacht dat dit wellicht een optie was om het geluid weg te krijgen, ipv (nu alweer!) nieuwe banden aan te schaffen.

Vandaag bij Profile Tyrecenter te Aalburg binnengelopen en geinformeerd naar het trimmen. Uiteraard kort de geschiedenis vertelt en de baliemedewerker daar twijfelde direct aan de uitspraak van de dealer.
Mijn auto ging meteen de brug op en 'aan de computer'; de achterbanden waren inderdaad erg gecupt en de algehele afstelling was "zo krom als een hoepel meneer!".
Toen vroeg de monteur: "je auto trekt zeker ook naar rechts?".
BAM! Binnen 5 minuten werd mijn vermoeden bevestigd; ik had dus toch gelijk!

Een 40.000,= euro kostend apparaat werd ingezet om alles uit te lijnen en de steeksleutels kwamen te voorschijn.
Ik kreeg een 'voor/na' rapport mee: see for yourself (bijlage).

Na een half uur reed ik zeer tevreden de weg weer op. Geen gezoem, geen gehum en ik reed weer kaarsrecht zonder bij te sturen!
Een groot compliment voor de deskundigen van Profile Tyrecenter Altena (Aalburg) en hun uiterst vriendelijke bediening en uitleg.

De moraal van dit verhaal: de Volvo dealer is zo goed als de monteur/chef werkplaats. Chroom niet om een second opinion op te vragen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Super dat het zo goed opgelost is! Maar als je achterbanden zo gecupt zijn, zal het zoemen toch ook bij een juiste afstelling wel blijven? Het cuppen is nl. niet ongedaan te maken...of hebben ze de banden ook "gladgeschuurd"?

Ben benieuwd wat je dealer gaat zeggen als ze ze dit onderzoeksrapportje even voorlegt...
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
cvonken
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
Locatie: Waalwijk

Het gezoem is nog licht aanwezig inderdaad, maar in vergelijking wat het voorheen was is dit peanuts.
Ik had inderdaad de keuze om te 'tyre trimmen', maar dan hield ik nog maar 3.5mm profiel over, terwijl de band nog grotendeels 6 a 7 mm heeft.
Dus eigenlijk is de enige oplossing nieuwe banden, maar dat vond ik wel erg zonde na slechts 1 winter.

Men merkte trouwens wel op dat de wielvlucht behoorlijk was. Dit is bij de XC60 echter niet af te stellen. Het zorgt voor een betere grip in bochten, maar dat bemerk je blijkbaar pas echt als je dit 'sportief' doet.
Men heeft nog gezocht naar excentrische afstelbouten, maar die passen blijkbaar niet op mijn XC60.
Merkwaardig is ook dat mijn vorige XC60 dit cupvorming probleem ook had. MY2010 probleem?

Ik heb geen vertrouwen meer in de dealer.
Als je ergens de kennis niet van hebt, dan geef je dat aan en/of verwijs je door naar een specialist.
Het feit dat ze mij vertelde dat er niets mis was, alles binnen de marges viel en 'de weg altijd afloopt' vind ik buitengewoon onprofessioneel.
Ik voel me niet serieus genomen. Geen respect = geen klant.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41014
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ben je al bij de dealer geweest met dit verhaal?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
cvonken
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
Locatie: Waalwijk

Ben schreef:Ben je al bij de dealer geweest met dit verhaal?
Nee Ben, nog niet. Ik heb ook helemaal geen behoefte om daar binnen te stappen.

Mijn laatste bezoek was die voor de (gratis) wintercheck.
Ik had twee weken vooraf een afspraak gemaakt en aangegeven dat ik wilde wachten.
Bij binnenkomst kreeg ik netjes een kopje koffie en daar heb ik bijna 2 uur (!) op moeten teren...

Ik ga eens op zoek naar een andere dealer, al zal dat een stuk verder weg zijn.
Iemand nog tips voor de regio Waalwijk?
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Bij mijn Belgische dealer staat een heerlijke koffieautomaat in de showroom en graits internet, dus ik kan gewoon werken als ik op mijn auto wacht.

Koffie "a volonte"
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
cvonken
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
Locatie: Waalwijk

Internet had ik ook, dus ik heb door kunnen werken.
Maar als je aangeeft te willen wachten, ga je niet uit van 2 uur en is de kans aanwezig dat je je laptop / tablet thuis laat liggen.
Ik vond het in iedergeval niet netjes.
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

Dat zal wel een hele geruststelling zijn geweest, ik zou trouwens wisselen van dealer, ik zit nu sinds 1.5jaar ook bij een andere dealer dan waar ik hem gekocht heb, was een hele verbetering.
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”