Hoog verbruik 2.4D 2006

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29904
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Volvovirus schreef:Misschien een domme vraag, maar hoe kun je zien of de auto aan het regenereren is?
Het verbruik neemt behoorlijk toe tijdens het regeneratieproces, is goed te zien op de BC.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

Heeft een 163 pk 2.4D wel een roetfilter dan? de 185 pk euro 4 wel. Maar de 163 pk is volgens mij de oude D5, zonder roetfilter.....
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

@jeroen,

Die van mij heeft het nieuwe blok, geloof D5244T4, en dezelfde specs als de oude D5. En ja, ook een roetfilter heb ik erbij gekregen.

@all,
Nog niet op de snelweg geweest, maar zal het snel testen. Wellicht had het weer afgelopen dinsdag wel invloed op mijn verbruik. Ik hoop het wel maar zal het snel laten weten.

Bedankt voor de vele berichten hierover.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27529
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De 2.4D heeft inderdaad ook een roetfilter en is gewoon de 185 pk D5, maar dan een beetje teruggeschroefd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

Oke, nou ik heb de D5 185 pk. Hij heeft 208.000 gelopen. En als ik 100 km/u rijdt in de 5 dan gebruikt ie rond de 4,0 tot 4,5 op de verbruiksmeter. Bij 120 km/u is dat rond de 5.0 tot 5.5 in de 5e en in de 6e iets meer. Bij 135 in de 5e zo rond de 6.0 maar bij 135 in de 6 weer 5.5.

Al deze getallen wijken af van de werkelijkheid, wat ie bij mij over 1 tank gemiddeld aangeeft (meestal rond de 5.0 mag ik 1 bij optellen, dus 6.0)

Ik heb nu over een heel jaar 6.12 l / 100km
Mijn zuinigste volle tank was 5.89 l / 100km 1062 km op 62,5 liter

Ik rij de hele tank veel zuiniger tot hij gaat regenereren. Dan gaat ie bij 120 km/u zo naar een verbruik van 6.5 tot wel 7.0 op de snelweg kan dit maar zo 30 tot 40 minuten duren soms. En het gebeurt elke tank wel een keer. Ik denk zo om de 1200 km. Daar zakt het gemiddelde verbruik enorm van in.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2412
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Regeneratie zou volgens boekje elke 300-900 km (afh van rijstijl etc.) plaatsvinden, dus 1x per tank klopt wel. Maar dat duurt bij ons zeker geen 30-40 minuten, met +/- 20 min is het wel gebeurt.
Overigens is het wel mijn ervaring dat op de snelweg de windrichting tov de rijrichting toch redelijk wat invloed heeft op de BC verbruikscijfers.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29904
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij mijn S80 D5 duurt de regeneratie van het roetfilter ongeveer 20 minuten en het interval is erg afhankelijk van de omstandigheden, bij meer kortere ritten start de regeneratie eerder dan bij veel langere ritten.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Vandaag even kunnen testen op de snelweg
Heen met wind tegen:
120 km/u: 6,8 tot 7,3 ltr/100km
100 km/u: 5,5 tot 5,7 ltr/100km

Terug met wind in de rug:
120 km/u: 6 tot 6,4 ltr/100km
100 km/u: 4,4 tot 5 ltr/100km

Misschien door de automaat, maar toch aan de hoge kant als je het mij vraagt.

Zal iig de inlaat eens controleren op roet afzetting. Daarnaast ligt het wellicht wel aan de verstuivers die het einde hebben bereikt aangezien ie bij koude start want onregelmatig loopt gedurende een halve tot hele minuut stationair.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Alhoewel de opgave volgens internet 6 ltr/100 kilometer op de snelweg is, 10,5 in de stad en 7,5 gecombineerd zal het wel kloppen. Als de BC niet in zijn eigen voordeel rekent.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

frequentie en duur van regeneratie is een softwareupdate voor geweest. Mijne deed het ook +/- 1x per 1.000 KM +/- een half uur. Na de software update vaker en korter.

Verbruik is ook enorm afhankelijk van snelheden en temperatuur. Ik zal bijna een jaar lang op 5.5 liter (reset nooit) gemiddeld. De laatste tijd agressiever, kortere stukjes en hogere snelheden; zit nu op 5.7 liter.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

Die bewuste update heeft ie in 2008 al gehad. 3 maand geleden ook nog de nieuwste update gehad.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Pieneman, ik merk momenteel ook een iets hoger verbruik dan ik hiervoor schetste. Ik heb mijn Excel er eens op nageslagen en mijn D5 verbruikt iets (5-10%) meer in de winterperiode. Komt wsl door winterbanden, meer stroomverbruik in de auto om op te warmen en andere samenstelling van de brandstof.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Er loopt een topic over de verstuivers die ik weer niet wil vervuilen met mijn vraag. Maar ik heb net even met Vida de correctie van de verstuivers uitgelezen. Onderstaand resultaat......iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen mbt status van de verstuivers?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Edraket
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27529
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Vandaag redelijk windstil met 110 km/h op de cruise control een verbruik van 6 liter per 100 km op de boardcomputer.
Bleef heel wat kilometers op deze waarde of erg kort in de buurt ervan, de wind heeft dus wel wat invloed op het verbruik ook al komt deze niet recht van voren of in stormkracht
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

lijkt mij nog goed, alles zit in zelfde orde grootte

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

@Ferdi, vergelijkbaar dus. Zal het ermee (moeten) doen.
@SBV, Bedankt voor de info!

Iemand nog een idee waar het onregelmatig lopen vandaan komt bij koude start. De benaming weet ik niet, maar probeer het uit te leggen: De vijfcilinder loopt alsof de vijf cilinders achter elkaar de inspuiting krijgen maar eentje niet meedoet (ontsteekt). Dan krijg je op het gehoor een soort schommeling, de overige vier moeten de uitgevallen cilinder compenseren. Begrijpen jullie :)

Bedankt weer voor de feedback!
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
volvofan90
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 18.01.2014 - 19:50

Dat je een hoger verbruik hebt is wel beetje logisch. Je hebt 160 ipv 130 pk, het is een automaat. Welke maat hebben je banden?
Zelf rij ik met een S60 2004 (130pk), en daar rij ik gemiddeld 5,5l/100km (in de zomer haal ik wel gemakkelijker de 5l/100km, komt waarschijnlijk omdat de motor in de winter wat langer moet opwarmen.)
En natuurlijk ook een euro 4 norm motor dat van je.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik heb bij wind in de zij en 120 km/h tussen de 6.5 en 7 liter voor staan. Het is de 2.4D handbak. Bijzonder vind ik altijd dat mensen zuiniger rijden met deze motor config.

Wind en weer maken trouwens wel een groot verschil. In de zomer is mijn gemiddelde 6.3 en in de winter 6.8 op de BC. Laatst een tank wat vlotter gereden, 135 op de teller en ik had aan de pomp een verbruik van 1:14. Oops! De tank erna heb ik de A-C uit gezet en ben niet harder als 100 gaan rijden. Gebruik bij pomp: 1:16. Dat scheelt dus ruim 150 km op een tank!

Vergelijken van verbruiken is denk ik sowieso erg lastig. Hoe hard rij je en welke afstanden. Vijf stoplichten op een traject zal al een significant verschil maken, ook al is de reis bv 150 km waarvan q140 snelweg is en alleen het laatste stuk stad.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
marc400
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
Locatie: betuwe

Dat kan je niet direct zien. Je kan het herkennen aan het stijgen van het actuele verbruik op kruissnelheid (snelweg). Het actuele verbruik stijgt minstens 1,5 l/km. Dat duurt tot regeneratie klaar is. Ik weet niet precies hoeveel km dat duurt, maar is variabel. Volgens mij duur het bij mij vrij kort, 10 minuten of zo.

Overigens is mijn verbruik met 6-handbak, euro 4, 185 pk gemiddeld nu 5,5 liter per 100 km. Veel stukken met spitsstrook, dus 100 max. Gemiddelde snelheid op bc is 77km/u.
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”