Goede dag.
Ik wil graag op dit forum mijn probleem voorleggen, hopende dat iemand dit herkent.
Ik heb sinds mei een XC60 met 205pk D5, handgeschakeld, AWD. Sinds een maand of 4 heb ik af en toe het volgende probleem. Om de zoveel tijd zie ik op de boardcomputer het verbruik omhoog schieten. Dan gaat het van zeg 1:13 bij 120km/u naar 1:8. Bij gas-los laat de boardcomputer normaal 1:99 zien, maar dat zal dan niet veel beter zijn als 1:35. Als ik dan bijv bij een stoplicht stil ga staan, dan ruik ik een penetrante oude-dieselmotor-lucht in de cabine. Echt een slecht verbrandende dieseluitlaat lucht.
Als ik vervolgens de auto stop, een 20-30-tal seconden wacht en weer start, is het in 99% van de gevallen weg; het verbruik is dan weer normaal, en de stank gaat weg. Heel vaak gaat de "overgang" van deze storing gepaard met een forse schok bij het ontkoppelen van de 1e naar de 2e versnelling. Dit is compleet oncontroleerbaar. Hoe ik ook koppel/gasgeef, de schok zal er zijn.
Ik ben al met een tweetal Volvobedrijven aan t zoeken, maar tot nu toe kunnen we het maar niet gevonden krijgen. Komt natuurlijk ook, omdat ALS ik het probleem heb, ik niet in hun buurt ben om het te laten zien/ruiken. Er komen geen storingscodes tevoorschijn.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Wat wordt er precies gereset in/bij de motor als je de motor afzet?
Alle suggesties zijn welkom!
Groet
Mike
Onvindbaar probleem XC60 D5 motor
- gardacus
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 11.02.2005 - 13:28
- Locatie: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
April 1992 - december 1995 - Volvo 343 DL 1.4
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km
Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km
Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Ik verdenk de roetfilter.
Als de roetfilter aan het reinigen is, is het mogelijk dat je een vieze diesel geur ruikt en dat het verbruik omhoog gaat. Dit is normaal en hoef je je geen zorgen over te maken. Bovendien houdt de auto ook iets in en schokt hij. Soms voel je er niets van en soms is het storend.
Een ritje van een half uur op de snelweg doet wonderen.
Als de roetfilter aan het reinigen is, is het mogelijk dat je een vieze diesel geur ruikt en dat het verbruik omhoog gaat. Dit is normaal en hoef je je geen zorgen over te maken. Bovendien houdt de auto ook iets in en schokt hij. Soms voel je er niets van en soms is het storend.
Een ritje van een half uur op de snelweg doet wonderen.
- gardacus
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 11.02.2005 - 13:28
- Locatie: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Dank je voor je antwoord.
Hoe vaak zou dit moeten gebeuren? Ik heb het soms wel dagelijks. Of moet zo'n roetfilter cleaning een routine helemaal af kunnen werken?
Ik lees net inderdaad iets hierover in het instructieboekje, maar de melding die op het display zou moeten komen, zie ik niet.
Groet
Mike
Hoe vaak zou dit moeten gebeuren? Ik heb het soms wel dagelijks. Of moet zo'n roetfilter cleaning een routine helemaal af kunnen werken?
Ik lees net inderdaad iets hierover in het instructieboekje, maar de melding die op het display zou moeten komen, zie ik niet.
Groet
Mike
Laatst gewijzigd door gardacus op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
April 1992 - december 1995 - Volvo 343 DL 1.4
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km
Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km
Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Juist, als de roetfilter zichzelf niet schoon kan branden, doordat de motor steeds wordt af gezet enz.. dan gaat hij elke keer dat je gaat rijden, een poging doen tot reinigen. Mocht het reinigen niet voltooid kunnen worden, heb je kans dat de motor olie gaat verbruiken. (wil je niet hebben)
Reiniging vindt plaats om de paar honderd kilometer. Het is niet mogelijk om precies aan te geven wanneer het reinigen begint, omdat het per situatie/auto verschillend is.
Een melding krijg je pas als de roetfilter echt helemaal vol zit en er geen mogelijkheid meer is om hem te reinigen. Dan moet je naar de dealer..
Normaliter krijg je geen melding als het reinigingsproces aan de gang is. Je kunt het aan je verbruik zien en je voelt het. Als je dit merkt: even een half uur op de snelweg rijden. En dan niet steeds optrekken en afremmen, maar je moet een constante snelheid aanhouden. (120 bijv. en niet onder de 2000 toeren komen)
Reiniging vindt plaats om de paar honderd kilometer. Het is niet mogelijk om precies aan te geven wanneer het reinigen begint, omdat het per situatie/auto verschillend is.
Een melding krijg je pas als de roetfilter echt helemaal vol zit en er geen mogelijkheid meer is om hem te reinigen. Dan moet je naar de dealer..
Normaliter krijg je geen melding als het reinigingsproces aan de gang is. Je kunt het aan je verbruik zien en je voelt het. Als je dit merkt: even een half uur op de snelweg rijden. En dan niet steeds optrekken en afremmen, maar je moet een constante snelheid aanhouden. (120 bijv. en niet onder de 2000 toeren komen)
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
- gardacus
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 11.02.2005 - 13:28
- Locatie: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Ik zal het de volgende keer eens inderdaad af laten lopen.
Alleen de melding krijg ik zoals gezegd niet. Ik merk het alleen doordat ik het verbruik zie toenemen. Ik houd t in de gaten!
Bedankt!
Alleen de melding krijg ik zoals gezegd niet. Ik merk het alleen doordat ik het verbruik zie toenemen. Ik houd t in de gaten!
Bedankt!
April 1992 - december 1995 - Volvo 343 DL 1.4
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km
Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km
Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Zie mijn gewijzigde reactie hierboven!
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Over het algemeen heeft de (of is het het?) roetfilter een half uur nodig om zichzelf te reinigen. Je zult dan ook zien dat het verbruik weer daalt naar het niveau vóór de reiniging. Maar nogmaals, dat verschilt per auto.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- gardacus
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 11.02.2005 - 13:28
- Locatie: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
OK Hartstikke bedankt voor de tip! Ik zal het zeker eens een keer helemaal af laten lopen. Constante snelheid valt vaak niet mee, met die heerlijke spitsen van tegenwoordig. Maar ik ga mijn best doen.
April 1992 - december 1995 - Volvo 343 DL 1.4
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km
Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km
Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Graag gedaan. Ik ben benieuwd of je verschil gaat merken!
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2366
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Wanneer gebeurt cq. ervaar je dit fenomeen, bij warme motor of net na koude start, bij hoge of lage buitentemperaturen?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Bij een koude motor heb ik nog niet meegemaakt dat er gereinigd werd. Ik gok dat de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27213
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Roetfilter wordt pas bij bedrijfstemperatuur gereinigd, staat als het goed is zelfs in het boekje
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- gardacus
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 11.02.2005 - 13:28
- Locatie: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Inderdaad, tot nu toe lijkt het te gebeuren als de auto op bedrijfstemperatuur is 

April 1992 - december 1995 - Volvo 343 DL 1.4
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km
Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km
Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
- Rutger
- 4th Gear member
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
- Locatie: Het mooie Limburg
- Contacteer:
Ik sluit me aan bij het bovenstaande. Ik had dit ook met mijn C30. Na hem uit gelezen te hebben (door de dealer), en specifiek het roetfilter kwamen we erachter dat hij te vaak regenereerde. Dit kan namelijk gezien worden in het systeem. Bij mij was het dermate hoog (vaak regeneren) dat het filter zsm vervangen moest worden. Dit om bovengenoemde "wil je niet, olie, vloeistof, motor stuk" te voorkomen.
Normaal gezien zou je Volvo dealer de waarden wel uit kunnen lezen en je kunnen vertellen of je filter (te) vaak regenereert.
Normaal gezien zou je Volvo dealer de waarden wel uit kunnen lezen en je kunnen vertellen of je filter (te) vaak regenereert.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
- gardacus
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 11.02.2005 - 13:28
- Locatie: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
@Rutger: Bedankt... ik ga dat even voorleggen bij de garage.
@MarioC70: Vandaar ook de "ondertitel" tenminste, tot nu toe
@MarioC70: Vandaar ook de "ondertitel" tenminste, tot nu toe

April 1992 - december 1995 - Volvo 343 DL 1.4
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km
Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km
Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Wat je beschrijft is inderdaad het reinigen van het roetfilter. De eerste keer dat ik het meemaakte vroeg ik me ook wat er aan de hand was. Toen ik voor een rood licht stond kwam de vieze "verbrande diesel geur" ook naar binnen. Intussen ben ik vertrouwd met het fenomeen. Als ik naar het werk rij en de regeneratie begint op het einde van de rit is dat jammer, als ik onderweg ben naar huis en het komt voor dan doe ik nog een rondje extra
Meestal duurt de cyclus ongeveer een kwartier bij mijn wagen. Allemaal afhankelijk natuurlijk als je vaste snelheid kan aanhouden (en het filter dus goed verhit blijft) of niet. Het is echter niet nodig om illegale snelheden te gaan rijden. Tijdens het regenereren blijft de temperatuur zelf bij 70km/h in 5e even hoog als aan 160.

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 07.04.2013 - 20:43
misschien reinigen van de LFF (Air mass sensor).
dat werkte bij mijn xc90 goed.
eerst verbruik bij optrekken 1/99 per 100km, na schoonmaken zelfs bij stevig optrekken niet boven de 1/25 liter p 100km.
geen idee of dat ook het verbruik daadwerkelijk positief beinvloed heeft, maar in de display dashboard wel.
succes
dat werkte bij mijn xc90 goed.
eerst verbruik bij optrekken 1/99 per 100km, na schoonmaken zelfs bij stevig optrekken niet boven de 1/25 liter p 100km.
geen idee of dat ook het verbruik daadwerkelijk positief beinvloed heeft, maar in de display dashboard wel.
succes
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59
@Rutger en @gardacus Hoe is jullie rijstyle? Rijden jullie vaak in een laag toerental? Ik bedoel dan langdurig onder de 2000rpm?
Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)