Phase 1 mistlamp vraag

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

Hallo,

Ik heb al heel wat mistlamp topics door geploeterd maar ik wil even een zeker antwoord op mn vraag.
Ik heb inmiddels een andere 440 zonder mistlampen maar die wil ik wel.

Het schijnt dat de phase 1 modellen géén reeds getrokken kabels voor de mistlampen hebben.
Klopt dit? Dit zou toch bizar zijn. De door iedereen genoemde zogenaamde koplampwisser-connectors zijn namelijk wél aanwezig.

Nu heb ik 2 originele Volvo mistlampen op de kop getikt en deze hebben een schakelaar die precies op de "koplampwisser-connectors" passen.
Overigens heb ik nog nooit een 440 phase 1 met koplampwissers gezien. Enkel met koplampsproeiers. Daar heb ik wél uitsparingen voor (in de bumper voor de koplamp).

Wie kan hier nu echt een sluitend antwoord over geven?

Overigens kon ik in mn dashboard geen aansluitkabels voor mn mistlamp-schakelaar vinden.
En als ik wel de juiste connectors voor me heb waar kan ik in vredesnaam de kabel voor mn schakelaar vinden??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door V440_wrecker op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

Heb je misschien hier wat aan? http://volvo480.dyndns.org/v480eu/downl ... 201993.pdf
Ik heb laatst ook mistlampen geinstaleerd en heb als het goed is de stekker op de onderste 2 foto's gebruikt, Maar volgens mij heeft een fase 1 een relais nodig ( zie in de link)
Groeten
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

Thanks voor de handleiding. Staan wel interessante dingen in.
Waar heb jij je kabel gevonden dan? Die kabel die ik gevonden had die lag achter/naast mn koplamp. Ingebonden in zwwarte tape.
Het is een tweepolige stekker. Alleen het draad lijkt me zo dun voor een 55 watt lamp. Had jij em toentertijd ingebouwd in een phase 1 440?
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

Bij mij zaten ze inderdaad achter de koplampen, ook in zwarte tape, en de stekker is groen zwart. Dus de kabel op de foto is de juiste volgens mij. Zet er anders een multimeter op en schakel de mistlampen in met de schakelaar. Als het goed is komt er 12v op te staan. Maar je moet er wel zeker van zijn dat die metalen brug in de locatie zit van de relais.anders komt er geen stroom op te staan.
groeten
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

Hmm.. Als ik de connector wil testen moet ik natuurlijk wel een schakeldraad voor de mistlampschakelaar in mn auto hebben. Deze kan ik nu net nergens vinden in mn dashboard.
Ik snap er echt niets meer van. Ik ga eerst kijken welk model wagen ik heb en of deze in het lijstje van jouw pdfje voor komt.
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

Heb je bij het middelste knop al dat stukje plastic afgebroken? Nadat ik dat heb gedaan kon ik gewoon de mistlampen schakelen.
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

Ik denk dat je een b18u heb? Dan moet je al bekabeling hebben. Maar he moet wel een brugje hebben bij relais locatie E. Bij een phase 2 waar ik het op heb gedaan zat dat er al standaard op. Ik moest alleen de mistlampen aansluiten en dat stukje plastic weghalen. Morgen maak ik ik wel een foto van de relais doos. Het is nu te donker
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

Dat stukje plastic had ik al afgebroken bij de schakelaar.
Maar omdat er ook geen draad heen gaat en er ook nergens een draad verborgen zit. Heb ik waarschijnlijk het type zonder die (aparte) kabelboom voor de mistlampen.
Ik zou nog wel graag die foto van je ontvangen. :)

Thanks!
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Heb je toevallig een carburateur motor? die waren nl. af fabriek niet met mistlampen (ook niet GLE en GLT) , en bij de mistlampinbouwset van volvo destijds was er een appart kabelboompje voor.
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

Sorry, voor de late foto, Hier de foto:
Afbeelding
Bij de phase 1 is het zeer waarschijnlijk op een andere locatie, Maar dit bruggetje moet bij de relais van de mistlampen voor.
Volgens mij is de phase 1 relais doos zo:
Afbeelding
En dan denk ik zelf dat dat bruggetje bij nummertje 5 moet, Misschien staat hier meer over in de pdf.
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

440GL schreef: Heb je toevallig een carburateur motor? die waren nl. af fabriek niet met mistlampen (ook niet GLE en GLT) , en bij de mistlampinbouwset van volvo destijds was er een appart kabelboompje voor.
Dit is best raar want volgens het pdf'je staat dat de B18KP Wel de bedrading in de motorruimte en dashboard alleen heeft die geen relais.
En de B16/18Ep/Fp en B20F hebben geen kabelboom (in de phase 1) Want in de phase 2 B16F zit het volgens mij wel, Anders had ik nu geen mistlampen.
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

Ik heb inderdaad carbs op mn motor. :-/
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

Welke motor heb je nu? een B18U of een B18KP, De B18U is een single point injectie en de B18KP is een carb.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”