Preconditioning

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
RoaldH
6th Gear member

IV39 schreef: Het lijkt er sterk op dat de preconditionering bij mij niet werkt als uitgesteld laden aan staat. Zowel via de app als via de sleutel werkt het dan niet. (auto staat op "buiten" ingesteld)
Zodra ik het uitgesteld laden uit zet kan ik de auto wel laten voorverwarmen.

Volgens mij hoort dit niet zo te werken. Ik neem aan dat de preconditionering los staat van uitgesteld laden en dus altijd zou moeten werken als daarvoor opdracht wordt gegeven (even los van de "binnen" of "buiten" keuze)

Heeft iemand anders hier een zelfde ervaring?
Preconditionering werkt op een "uitgesteld laden" locatie alleen binnen de tijden dat er geladen mag worden. Dus staat uitgesteld laden aan tussen 23:00 uur en 05:00 uur en je stelt de preconditionering op 07:00 uur, dan heb je een koude auto…

Maar… Als je de auto de opdracht hebt gegeven om eerder handmatig te starten met laden en je haalt de auto niet van het slot, dan werkt het wel.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
IV39
4th Gear member

RoaldH schreef:
IV39 schreef: Het lijkt er sterk op dat de preconditionering bij mij niet werkt als uitgesteld laden aan staat. Zowel via de app als via de sleutel werkt het dan niet. (auto staat op "buiten" ingesteld)
Zodra ik het uitgesteld laden uit zet kan ik de auto wel laten voorverwarmen.

Volgens mij hoort dit niet zo te werken. Ik neem aan dat de preconditionering los staat van uitgesteld laden en dus altijd zou moeten werken als daarvoor opdracht wordt gegeven (even los van de "binnen" of "buiten" keuze)

Heeft iemand anders hier een zelfde ervaring?
Preconditionering werkt op een "uitgesteld laden" locatie alleen binnen de tijden dat er geladen mag worden. Dus staat uitgesteld laden aan tussen 23:00 uur en 05:00 uur en je stelt de preconditionering op 07:00 uur, dan heb je een koude auto…

Maar… Als je de auto de opdracht hebt gegeven om eerder handmatig te starten met laden en je haalt de auto niet van het slot, dan werkt het wel.
Bij mij valt de tijd van het preconditioneren wel in het cluster dat er geladen mag worden en toch start deze dan niet.
Je laatste opmerking herken ik inderdaad.

Vind je het niet vreemd dat preconditionering gekoppeld wordt aan de tijd dat er geladen mag worden (zeker als deze op "buiten" staat ingesteld)?
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
IkeV70
5th Gear member

RoaldH schreef:
De logica ontgaat me een beetje...

Ben heel blij dat ik nooit laadlocaties heb ingesteld.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
RoaldH
6th Gear member

IkeV70 schreef:
De logica ontgaat me een beetje...

Ben heel blij dat ik nooit laadlocaties heb ingesteld.
IV39 schreef: Bij mij valt de tijd van het preconditioneren wel in het cluster dat er geladen mag worden en toch start deze dan niet.
Je laatste opmerking herken ik inderdaad.

Vind je het niet vreemd dat preconditionering gekoppeld wordt aan de tijd dat er geladen mag worden (zeker als deze op "buiten" staat ingesteld)?
Misschien komt het omdat ik een ICT-er ben. :-/ Je vraagt de auto namelijk alleen stroom te gebruiken binnen een bepaald timeframe. Bij preconditioning is met aangesloten laadkabel stroom nodig (bijladen 12v accu, eventueel stoelverwarming). Als dat tijdstip gepasseerd is zal preconditioning falen.

Je zou natuurlijk ook kunnen opteren om de stoptijd van de preconditioning te zetten na het tijdstip dat je normaal vertrekt. Immers de accu zou al voor het omschakelen naar dagstroom opgeladen moeten zijn…

Het kromme is wel dat als ik via de AB (sleutel) de preconditioning handmatig start (mits op diesel) het gewoon werkt. Echter zijn de stoelen koud… :-/
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
IkeV70
5th Gear member

RoaldH schreef: Misschien komt het omdat ik een ICT-er ben. :-/ Je vraagt de auto namelijk alleen stroom te gebruiken binnen een bepaald timeframe. Bij preconditioning is met aangesloten laadkabel stroom nodig (bijladen 12v accu, eventueel stoelverwarming). Als dat tijdstip gepasseerd is zal preconditioning falen.
Ja, ik ben ook ICT-er. Het is zaak om ICT-logica niet te verwarren met logica van normale mensen. Dat verschilt namelijk nogal eens van elkaar.
In dit geval: Uitgesteld laden zou over laden moeten gaan, niet over stroomgebruik in het algemeen. Als het uitgesteld stroomgebruik zou zijn, waar dus ook preconditioning onder zou vallen (? klopt al niet, alleen eventueel stoelverwarming), dan hadden ze het uitgesteld stroomgebruik moeten noemen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
RoaldH
6th Gear member

IkeV70 schreef:
RoaldH schreef: Misschien komt het omdat ik een ICT-er ben. :-/ Je vraagt de auto namelijk alleen stroom te gebruiken binnen een bepaald timeframe. Bij preconditioning is met aangesloten laadkabel stroom nodig (bijladen 12v accu, eventueel stoelverwarming). Als dat tijdstip gepasseerd is zal preconditioning falen.
Ja, ik ben ook ICT-er. Het is zaak om ICT-logica niet te verwarren met logica van normale mensen. Dat verschilt namelijk nogal eens van elkaar.
In dit geval: Uitgesteld laden zou over laden moeten gaan, niet over stroomgebruik in het algemeen. Als het uitgesteld stroomgebruik zou zijn, waar dus ook preconditioning onder zou vallen (? klopt al niet, alleen eventueel stoelverwarming), dan hadden ze het uitgesteld stroomgebruik moeten noemen.
Ik vind de naamgeving nogal ongelukkig. Net zoals je geen foutmelding krijgt als de preconditioning faalt (ivm uitgesteld laden). Er zijn een aantal gedachtekronkels die ik zelf niet kan volgen, laat staan kan uitleggen aan normale mensen.

Zo snap ik niet dat handmatig aanzetten via de AB wel kan, terwijl automatisch zou falen op dat tijdstip…
Waarschijnlijk bedacht door iemand die het warme water opnieuw probeerde uit te vinden.
IV39
4th Gear member

RoaldH schreef:
Ik vind de naamgeving nogal ongelukkig. Net zoals je geen foutmelding krijgt als de preconditioning faalt (ivm uitgesteld laden). Er zijn een aantal gedachtekronkels die ik zelf niet kan volgen, laat staan kan uitleggen aan normale mensen.

Zo snap ik niet dat handmatig aanzetten via de AB wel kan, terwijl automatisch zou falen op dat tijdstip…
Waarschijnlijk bedacht door iemand die het warme water opnieuw probeerde uit te vinden.
Jullie snappen in ieder geval wat ik bedoel of je nou wel of geen ict-er bent ;).

Nu werkte bij mij vanmorgen ook de preconditionering via de AB niet EN was het nog toegestaan om te laden! Het werkte dus gewoon niet....
Zal er wat meer op gaan letten, eens kijken of ik een patroon kan ontdekken.
Laatst gewijzigd door IV39 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Het voorverwarmen doet het al 2 dagen niet. Waar kan dit aan liggen?

Brandstofpeil was maximaal en hij was aangesloten aan de laadkabel. (accu vol)

Ingesteld via de auto. Tot nu toe heeft die het altijd gedaan..

ps: uitgesteld laden gebruiken we niet. En de instelling staat op "buiten".
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Jers3n
5th Gear member

Te warm buiten?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
@je
2nd Gear member

Zelfde euvel hier, en nog vele meer maar dit is ook zeer herkenbaar.

De eerste paar keer heeft hij het goed gedaan, nu niet meer.
Ik gebruik geen uitgesteld laden, ook genoeg brandstof aanwezig.
Maakt hierbij niet uit of je hem via de app of auto instelt.

Bij controle in de auto zie je ook altijd het icoontje met de tijd wanneer de preconditioning klaar moet zijn.
S`ochtends is het icoontje wel weg (dus de timer heeft iets gedaan) maar de auto is niet warm.
Geen foutmelding en geen stroom verbruik tijdens de preconditioning periode.

Dit terwijl als hij wel start ik ook verbruik zie op de laadkabel.
Het starten via de afstandsbediening werkt prima.

Morgen gaat de auto naar de dealer, hopelijk kunnen ze wat vinden.
Superfunky
5th Gear member

@je schreef: Zelfde euvel hier, en nog vele meer maar dit is ook zeer herkenbaar.

De eerste paar keer heeft hij het goed gedaan, nu niet meer.
Ik gebruik geen uitgesteld laden, ook genoeg brandstof aanwezig.
Maakt hierbij niet uit of je hem via de app of auto instelt.

Bij controle in de auto zie je ook altijd het icoontje met de tijd wanneer de preconditioning klaar moet zijn.
S`ochtends is het icoontje wel weg (dus de timer heeft iets gedaan) maar de auto is niet warm.
Geen foutmelding en geen stroom verbruik tijdens de preconditioning periode.

Dit terwijl als hij wel start ik ook verbruik zie op de laadkabel.
Het starten via de afstandsbediening werkt prima.

Morgen gaat de auto naar de dealer, hopelijk kunnen ze wat vinden.
Exact hetzelfde verhaal hier. Ook een paar keer gedaan, nu iedere dag een koude auto.
Het bizarre is wel dat s'middags op kantoor het iedere dag wel werkt!

Hoewel ik geen uitgesteld laden gebruik, zie ik in de app wel alle locaties staan waar ik laad. Heb gisteren de thuislocatie aangepast naar 00:00 - 23:59, kijken of dat vanochtend verschil gaat maken!

Edit: helaas, maakt geen reet uit. Steenkoude auto.
Laatst gewijzigd door Superfunky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
@je
2nd Gear member

Hier vanmorgen ook weer een koude auto.
Zal morgen eens proberen of het s`middags wel werkt.

Hij staat nu bij de dealer, eens kijken of ze er iets mee kunnen.
Allemaal kleine problemen met de auto die ervoor zorgen dat ik toch elke dag not amused op het werk arriveer....
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Heb van alles geprobeerd maar het werkt inderdaad niet. Zo ook vanmorgen. Eens kijken of we vandaag langs de dealer kunnen.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Komt gewoon doordat de Lente is begonnen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
jrkalf
3rd Gear member
Contacteer:

Dat moet dan wel een bugje in jullie auto zijn. Mijn MY14.5 heeft er geen last van. Ik stap elke ochtend in een warme auto.

Ik heb automatisch voorverwarmen aanstaan. Ik gebruik pre-conditioning op specifieke tijden en heb uitgesteld laden uit staan.
Als laatste setting heb ik staan dat de bestuurdersstoel verwarmt moet worden. (Dit staat ingesteld in het preconditioning menu, niet in het My v60 menu!)

p.s. mijn auto staat altijd buiten, niet aan de laadpaal (thuis nog niet mogelijk).

Jelle
Laatst gewijzigd door jrkalf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

In het boekje staat het volgende: De verwarming op brandstof wordt niet ingeschakeld bij een buitentemperatuur hoger dan 15 °C

Vanmorgen (om 5:30) was het echt geen 15 graden.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
@je
2nd Gear member

Ik heb dezelfde instellingen als Jelle, alleen mijn auto staat buiten wel aan de lader.

Met de huidige temperaturen moet hij het gewoon nog doen.
De leen auto die ik mee heb doet het wel, net getest..

Maar ja dat is met alle problemen in deze auto, als hij nu gewoon eens een melding geeft waarom er iets is...
Superfunky
5th Gear member

@je schreef: Ik heb dezelfde instellingen als Jelle, alleen mijn auto staat buiten wel aan de lader.

Met de huidige temperaturen moet hij het gewoon nog doen.
De leen auto die ik mee heb doet het wel, net getest..

Maar ja dat is met alle problemen in deze auto, als hij nu gewoon eens een melding geeft waarom er iets is...
Heel erg benieuwd wat de dealert gaat zeggen!
@je
2nd Gear member

De dealert had genoeg te zeggen, maar ik ook ;-)

Wat de standkachel betreft konden ze mijn situatie gelukkig zelf ook ervaren.
Echter geen melding bij het uitlezen van de auto.
Dit gaan ze verder doorzetten en opvolgen voor me.

Wel hadden ze voor 5 "modules" in de auto een update beschikbaar.
Deze zijn allemaal in de auto geladen.
1 van de modules had ook te maken met de timers, echter ze konden me niet vertellen of deze specifieke bug daarin opgelost is.

Al met al zeer netjes te woord gestaan en heb ik echt wel het idee dat ze erachteraan blijven bellen/mailen voor me.
Monteur was ook erg enthousiast over de pih technieken en zeer behulpzaam.
Alleen zelf kunnen ze niet veel (dat bedoel ik niet lullig maar ze kunnen zelf natuurlijk geen fix schrijven voor dit probleem)

Dus even een paar dagen testen en ik weet of het is opgelost.

De dealert wilde niet meewerken aan 19" wielen op een pih...
Superfunky
5th Gear member

Nou, benieuwd of je warme billetjes gaat hebben!

Streng hoor, zo'n dealert die niet wil verkopen/leveren ;)
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”