Ervaring 1e 5000 km D4 R-Design

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
dfeijen
1st Gear member

De eerste 5000 km zit er weer op. kort geleden heb ik al een eerste impressie gegeven en zal nu vervolgen met mijn ervaring over de eerste 5000 Km. De auto bevalt nog steeds goed en heb deze beter leren kennen. Hierbij mij ervaring:
+ De motor blijft me verbazen. Hoewel je snel gewend bent aan het vermogen is het nog steeds leuk een keertje door te trekken en 1 op 11 te rijden.
+ Na lang boven de 5 liter per 100 km gezeten te hebben gaat deze nu richting 4,8 per 100 km (fleetlogic). De boordcomputer geeft 4,6 aan.
+ Heb de standaard stoelen van de R-Design en vind de verstelling van de lendensteun en kanteling van het voorste zitgedeelde een welkome extra.
+ Ik weet niet hoe de auto zonder sportonderstel aanvoelt maar ben blij dat ik deze optie heb aangevinkt. Van mij had deze nog een stuk harder mogen wezen (heb wel de 16 inch velgen eronder).
+ Wellicht nog te vroeg om te zeggen maar met 2000 km per week stap ik nog steeds met veel plezier in mijn Volvo. Hij is zeer stil en comfortabel.
+ Ik vind het een mooie auto. Zowel van binnen als van buiten. Daarbij zakelijk zeer betaalbaar.

- Het Harman audio systeem is een prima systeem maar de auto is hier niet op voorbereid. Omdat de speakers in de deuren stevige woofers hebben gaat het een en ander trillen in de panelen.
- Thuiskom verlichting moet je activeren door een keer met groot licht te knipperen. Waarom kan dit niet automatisch of anders? Op deze manier komt het over als dat je aan het seinen bent.
- Versnellingspook is al 2 maal vervangen. Probleem zit waarschijnlijk niet in de pook maar echt aan de staaf die uit de versnellingsbak komt.

Al met al ben ik zeer tevreden en vooral verbaast over het vermogen (14% en werkelijk verbruik van 4,8l op 100km) en dat inderdaad het verbruik wat daalt na het inrijden van de auto. Hoop dat het nog iets minder gaat worden. O-)

Hey beste forumleden,

Omdat ik nieuw ben zal ik me eerst even voorstellen: Ik ben Daniël Feijen, 34 jaar en kom uit Eindhoven. Ik maak gemiddeld 60.000 tot 90.000 km per jaar als ECM Consultant. Op mijn laatste auto na heb ik altijd grote middenklassers gereden. Echter omdat we een 2e auto voor mijn vrouw hebben aangeschaft wilde ik goedkoper gaan rijden. Als huidige auto heb ik daarom voor de Lexus CT gekozen. Niet dat Lexus goedkoop is maar wel luxe en 14% bijtelling biedt. Echter omdat de kilometers uit het contract zijn opgereden moest ik opzoek naar een nieuwe auto.

Omdat ik al jaren beweer dat mijn eerdere V60 de best zittende auto is die ik ooit heb gereden heb ik direct mijn zinnen gezet op de V40. Niet dat ik ontevreden was over de V40 maar eind vorig jaar heeft de V40 me niet kunnen overtuigen (na een proefrit). Ik ben wellicht een verwend kind maar vond de audio en vermogen (D2) niet overtuigend genoeg. Met een premium audio upgrade was mijn 1e twijfel weggenomen. Voor meer vermogen vond ik de meerprijs te hoog waardoor deze auto zou afvallen in mijn keuze. Echter een maand geleden goed nieuws gehoord en dus een V40 D4 besteld met 14% bijtelling en premium audio. Helaas lange levertijd maar mijn V40 wordt in de 2e helft van juli verwacht.

Een aantal vraagjes over de audio-installatie: Ik heb besteld de “Sensus Connect met Premium Audio icm Business Pack Connect (934)”:
• Toen ik eind vorig jaar in de brochure keek stond het woordje “Connect” niet bij deze optie. Wat houdt: “Connect” in?
• Je kunt Dvd’s afspelen met deze installatie. Is er ook een vidieo-out uitgang zodat ik hier een scherm voor de kinderen kan aansluiten?
• Ik kan begrijpen dat met het kijken van Films het scherm op zwart gaat. Hoe werkt dit met muziek Dvd’s? Ik heb deze Dvd’s voor de muziek aanstaan maar zou het lastig vinden naar de juiste locatie te navigeren zonder beeld.

Ik heb besteld:
Volvo V40 D4 140kW R-Design Rebel Blue (zoals mijn vrouw zegt: De petjes versie)
Business Pack Connect
Zonder motortype en modelaanduiding
Extra getint glas achterportieren en achterklep
Sensus Connect met Premium Audio icm Business Pack Connect
Inscription solid lak
Regensensor
Verlaagd sportchassis (/10mm)
Laatst gewijzigd door dfeijen op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Welkom.
Dat is een leuke V40 D4 geworden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
D2
3rd Gear member

Sensus Connect is (volgens mij) de touch screen versie, die je ook icm internet/apps kunt gebruiken en dergelijke. Ik heb de indruk dat de normale Sensus niet meer geleverd wordt...
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
fret
3rd Gear member
Contacteer:

Sensus Connect heeft geen touch, wel allerlei online opties voor vnl. online radio. Mooie D4 besteld heb je!
C40 TWIN MOTOR ULTIMATE - MY2024 - Daytona Violet Metallic - 20" velgen
Volvo XC40 D4 AWD R-Design Intro Edition - MY2018 - Bursting Blue - 20" velgen
Volvo V40 D4 Polestar optimized - MY2015 - Black - 18" Heico Volution X jetsers
Afbeelding
TomB
2nd Gear member

Welkom!

Het scherm gaat bij dvd kijken en wegrijden inderdaad op zwart, maar volgens mij blijf je het geluid wel horen. Hoe het samengaat met navi weet ik niet, maar het lijkt me dat het geluid ook dan gewoon door blijft spelen. Je krijgt trouwens ook beperkte navi aanwijzingen op je digitale klokken, dus dat scheelt ook al.

Ik heb geen video-uitgang, maar misschien dat dat bij premium audio anders is (al lijkt me dat sterk).

Veel plezier met je mooie wagen alvast!
RensGTI
1st Gear member
Contacteer:

Boven 8km/h schakelt je beeld uit, geluid blijft ook als je navi aan hebt staan. Navi beeld blijft uiteraard wel werken.
Mocht je boven de 8 kmh wel beeld willen houden dan bestaat daar een tv module voor. Is inderdaad wel handig vooral met muziek dvd's.
Hij heeft volgens mij geen video uigang dus extra schermpjes lijkt mij lastig te maken. Maar ongetwijfeld is daar ook welwat op te vinden.
Misschien dat er een ingang op zit, er kan immers ook een achteruitcamera op...
dbt
3rd Gear member
Contacteer:

dfeijen schreef: • Toen ik eind vorig jaar in de brochure keek stond het woordje “Connect” niet bij deze optie. Wat houdt: “Connect” in?
Zoals aangegeven is de connect versie de met internet verbonden(=connected) versie. Er zijn hier op het forum al screenshots en info over te vinden: klik
dfeijen schreef: • Je kunt Dvd’s afspelen met deze installatie. Is er ook een vidieo-out uitgang zodat ik hier een scherm voor de kinderen kan aansluiten?
Zover bekend niet
dfeijen schreef: • Ik kan begrijpen dat met het kijken van Films het scherm op zwart gaat. Hoe werkt dit met muziek Dvd’s? Ik heb deze Dvd’s voor de muziek aanstaan maar
Je kan door op de NAV knop te drukken het navigatiescherm weer zichtbaar maken, de muziek (eventueel van de DVD) blijft dan doorspelen. Overigens zie je ook in de snelheidsmeter de eerst volgende aanwijzing van het navigatiesysteem. Je kan de navigatie dus blijven gebruiken indien er iets anders op je scherm staat. De eerder aangehaalde TV/vrijschakelmodule is daar een voorbeeld van maar heeft vanwege de verkeersveiligheid vele tegenstanders.
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Volvo V50 1.6D Edition I
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT

foto's van mijn V40
Historie in beeld
dupke30
Starter

Veel km -> geen sportonderstel nemen!
Volvo V40 D2 Momentum MY14 Caspian Blue - Business Pack Pro, Dynamic Line, Park Assist Pilot, High Performance Multimedia.
Opel Zafira 2.0 DTI 2004
Citroën Xsara 1.8 16v 2000
Peugeot 306 XR 1.9D 1996
Volvo 460GLE 1.7mpi 1994
fret
3rd Gear member
Contacteer:

@dupke30

Hoezo niet? Te straf?
Afbeelding
dupke30
Starter

fret schreef: @dupke30

Hoezo niet? Te straf?
Heb Zelf de D2 Momentum met dynamic-line en je voelt echt elk hobbeltje of kuiltje. Als je een langere rit maakt 100-300km met wat slechtere wegen er tussen zul je dat echt merken in je rug! Als je heel de week gereden hebt kun je in het weekend bijkomen... :'(
Heb mijn banden al op 2.2bar gezet ipv 2.6.
Verder rijd het wel strak en sportief.
Laatst gewijzigd door dupke30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 D2 Momentum MY14 Caspian Blue - Business Pack Pro, Dynamic Line, Park Assist Pilot, High Performance Multimedia.
Opel Zafira 2.0 DTI 2004
Citroën Xsara 1.8 16v 2000
Peugeot 306 XR 1.9D 1996
Volvo 460GLE 1.7mpi 1994
V50 R
6th Gear member

@dupke30, kan me voorstellen dat als je hiervoor een citroen en opel zafira hebt gereden, dat dan het onderstel van de v40 wat harder is. Maar ik vind hem persoonlijk erg comfortabel zeker in vergelijking met een 1serie die fret nu rijdt.
fret
3rd Gear member
Contacteer:

@ V50R
Die F21 125d die ik rijd is wel tig keer comfortabeler als een eerdere 120d met M-pakket, zeg maar het eerste model, die was pas hard..... Daar rammelden je tanden wel eens een beetje los(ser), maar ik heb nooit last van mijn rug door het autorijden gehad. Maar BMW sportstoelen zijn dan ook wel erg lekker. Ben benieuwd naar de stoelen in de V40, zeker in combinatie met het verlaagde sportonderstel en 18" Heico jetsers.
Laatst gewijzigd door fret op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dfeijen
1st Gear member

dupke30 schreef: Veel km -> geen sportonderstel nemen!
Ik begrijp wat je wil aangeven. Echter ben ik een snelwegkmvreter. Ik parkeer zelfs vaak op een P+R waardoor ik feitelijk niet van de snelweg afkom. Ik woon zelfs langs de A2. Ik rij dus altijd over een gespreid bedje :D

Daarbij iedereen bedankt voor de reacties!!
dfeijen
1st Gear member

Vrijdag de auto opgehaald. Zal snel mijn bevindingen met jullie delen. Alvast enkele foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dfeijen
1st Gear member

Later zal ik verder op mijn ervaringen ingaan. Mijn eerste indruk is:

Eerste beeld:
- Heel blauw
- Velgen zijn klein maar door verlaging kan hij het wel hebben.
- Hoewel de foto's anders laten zien zijn de getinte ramen niet zo donker als verwacht. (nog steeds wel tevreden).
- Logo R-Design niet meer op de stoelen.
- Koffer toch groter dan verwacht (diep).
- Kleine vloermatten (weet niet wat het uitmaakt maar viel op)

Rijden:
- Van 90 naar 170 in no-time.
- Had onderin krachtiger verwacht (vorige auto was ook elektrisch met direct koppel beschikbaar).
- Radio in default instelling matig. Na aanpassen instellingen klonk deze perfect.
- Lange versnellingen waardoor je langer kan doortrekken (zal de zuinigheid wel beïnvloeden positief).
- Stil voor een diesel binnen in de auto.
- Snelheidsmeter in performance mode zeer duidelijk en mooi.
- Helaas door navigatie alleen max. snelheid aangegeven bij fitspalen (instelling?).
- Climate Control doet nog niet wat ik wil (zal wel kwestie zijn van mee spelen).
- Met 5 man in auto nog steeds heel rap.
- Met 140 op de snelweg een redelijke bocht nemen voelt (hoewel zeer licht) zwabberig aan. Auto licht zeer strak op de weg maar leek net of ik het vele rubber onder 16" voelde.
Jumpman
4th Gear member

Mooi blauw is niet lelijk ;-)
2022: Volvo XC40 Pure Electric SM Plus Fjord Blue 20" MY Early 2023
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

De airco op AUTO zetten. Hoef je alleen de temperatuur in te stellen.
MichelR
6th Gear member

Zou met sportonderstel niet zwabberig moeten aanvoelen.. Kan liggen aan de 16".

Zelf met sportonderstel en 18" nergens last van bij hard door een bocht. ;)
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
dfeijen
1st Gear member

Je merkt het zwabberen niet op als je normaal door een bocht gaat. Wanneer je een lange zwaai op hoge snelheid maakt heb ik wel het gevoel dat ik al het rubber onder de velgen voel. Auto ligt wel goed op de weg en heb totaal niet het gevoel dat ik geen controle heb. Ik merk dit op in de bocht op de A2 bij Eindhoven (Utrecht -> Maastricht) waar je moet kiezen voor de doorgaande A2 of de parallel (N-weg). In mijn vorige auto had ik dat gevoel niet.

Daarbij nog een opmerking over het navigatie systeem. Prima ding alleen kan de mevrouw die mijn route opleest niet het woord "de" uitspreken. Dit wordt uitgesproken als "dee".
jeroenv_
2nd Gear member

Mooie auto hoor, ik heb afgelopen vrijdag zo goed als dezelfde config besteld.
Ga achteraf nog wel even leuke 18" velgen zoeken, want de 16" ogen mij toch te klein.

Maar, is die streep in de middenconsole standaard? Ziet er namelijk wel leuk uit zo.
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
Plaats reactie

Terug naar “V40”