Hallo lezers,
Ik heb een 340 en die verbruikt nog al veel!
Bij de APK was de co2 meting niet goed en er waren vacuumaansluitingen op het inlaatspruitstuk lek. Ik dacht toen dat dat heb verbruik zou kunnen verklaren. Maar na reparatie en een goede co2 meting is het verbruik 1 op 8!!! Dat is bij normaal gebruik. Ik rijdt 40km per dag, stukje stad andere stukje snelweg, ik trek normaal op en houdt me aan de snelheid.
Wat wel eens voorkomt is dat als ik de gas loslaat ik plofjes hoor in de uitlaat. Maar ik heb geen idee of dat er mee te maken heeft. En dan nu mijn vraag;
Wat is er aan het verbruik te doen?
Groeten,
Rob.
Verbruik 340 variomatic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.01.2008 - 21:33
- Contacteer:
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.01.2008 - 21:33
- Contacteer:
Onder het rijden heb ik de knop op de pook nog nooit ingedrukt.
Wel is het zo dat als ik stil sta de knop indruk de motor anders gaat lopen, je kunt dat dan ook voelen, het is alsof de koppeling helemaal vrij komt.
Met de groene schakelaar hoor ik ook iets schakelen, maar voel ik niets.
Ik meen mij te herinneren dat die schakelaar alleen werkt bij snelheden lager dan 40km/h, maar ook dan voel of hoor ik niets aan de motor.
Wel is het zo dat als ik stil sta de knop indruk de motor anders gaat lopen, je kunt dat dan ook voelen, het is alsof de koppeling helemaal vrij komt.
Met de groene schakelaar hoor ik ook iets schakelen, maar voel ik niets.
Ik meen mij te herinneren dat die schakelaar alleen werkt bij snelheden lager dan 40km/h, maar ook dan voel of hoor ik niets aan de motor.
- nvdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 04.06.2006 - 17:50
Onder het rijden de pookknop indrukken is ook niet de bedoeling Die knop bedient een vacuümsysteem waardoor de koppeling vrijkomt als het toerental hoger is dan normaal stationair, bijvoorbeeld als je choke is uitgetrokken. Als je motor anders gaat lopen als je die knop indrukt, is de afstelling van je carburateur te arm of te rijk.
De schakelaar die jij beschrijft is de motorrem of bergrem, die de variomatic geforceerd in een lage overbrenging houdt. Normaal gesproken gebruik je die bijvoorbeeld als je van een steile helling afrijdt; het effect is dan vergelijkbaar met het rijden in een lage versnelling in een auto met handbak. Ik vermoed dat het circuitje dat daarachter zit permanent is ingeschakeld. Lees ook even onderstaande link en meld je desnoods met je vraag even bij het forum van de Volvo 300 Club, daar weet men er ook wel raad mee.
http://www.volvo300club.nl/berichten.ph ... u=techniek
De schakelaar die jij beschrijft is de motorrem of bergrem, die de variomatic geforceerd in een lage overbrenging houdt. Normaal gesproken gebruik je die bijvoorbeeld als je van een steile helling afrijdt; het effect is dan vergelijkbaar met het rijden in een lage versnelling in een auto met handbak. Ik vermoed dat het circuitje dat daarachter zit permanent is ingeschakeld. Lees ook even onderstaande link en meld je desnoods met je vraag even bij het forum van de Volvo 300 Club, daar weet men er ook wel raad mee.
http://www.volvo300club.nl/berichten.ph ... u=techniek
-
- 4th Gear member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 17.04.2009 - 09:44
- Locatie: Zuid-Limburg
Ik meen mij overigens te herinneren dat als je plofjes hoort bij gas loslaten, dat de auto te rijk loopt.
Maar meldt je idd maar even op het 300 forum, daar heb je binnen 24 uur het juiste antwoord + de oplossing, als je je probleem uitgebreid genoeg beschrijft
er zijn zelfs mensen die je komen helpen, indien je het zelf niet kunt oplossen
Maar meldt je idd maar even op het 300 forum, daar heb je binnen 24 uur het juiste antwoord + de oplossing, als je je probleem uitgebreid genoeg beschrijft
er zijn zelfs mensen die je komen helpen, indien je het zelf niet kunt oplossen
Volvo C70 t-5 1998 saffron
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Egr klep staat denk ik open,komt vaak voor bij zo,n motor
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Ik heb van de 300 serie veel de twee liter carburateur en het 1700 blok gereden. Dat waren met 1 op 12 de zuinigste motoren. (En de fijnste in de 300 serie)
De vario is een voor velen een leuke wagen. Maar ga er van uit dat wanneer je de wagen klaar hebt hij rond de 1 op 10 er mee ophoudt. En dat is niet zuinig.
De vario is een voor velen een leuke wagen. Maar ga er van uit dat wanneer je de wagen klaar hebt hij rond de 1 op 10 er mee ophoudt. En dat is niet zuinig.
De 460 GL carb van Frans
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 27.10.2007 - 20:50
Mijn 244 Turbo verbruikt evenveel en ik heb tenminste pret!
- Gerardf
- 6th Gear member
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: 30.12.2010 - 21:40
- Locatie: Gooi
Ik heb vroeger met een 343 variomatic gereden. Bij normaal gebruik liep deze 1:7,5. Met op eieren rjden kwam ik op 1:9. Heb toen bij de garage een verbruikmeting laten doen en volgens hun was er niets mis want de wagen reed 1:13......
Zelf kwam ik daarna weer op 1:7,5
Zelf kwam ik daarna weer op 1:7,5
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
- Locatie: Amsterdam
De 340 versie met Variomatic /CVT is inderdaad niet bepaald zuinig. Dan kun je beter een MT 2 liter opzoeken. Gebruikt ongeveer evenveel benzine of minder. Rijdt ook uitstekend op gas!
Je kunt bij het rijden steeds heel bewust proberen om het gaspedaal wat omhoog te laten komen als je een gewenste snelheid hebt bereikt. Dat helpt het opschakelen van de Variomatic een beetje zodat de motor wat minder toeren draait.
Je kunt bij het rijden steeds heel bewust proberen om het gaspedaal wat omhoog te laten komen als je een gewenste snelheid hebt bereikt. Dat helpt het opschakelen van de Variomatic een beetje zodat de motor wat minder toeren draait.
V70N 2.5T AWD
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R AT.
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R AT.
- nvdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 04.06.2006 - 17:50
Late 340's met variomatic kunnen best 1 op 12 halen, meer is ook mogelijk. Ligt het vlotterdeksel echter los, gaat de sproeier van de tweede trap alle kanten op, trekt de carburateur ook aan de voet lucht, is de ontsteking slof, zijn de pakkingen van de spruitstukken vergaan, is het tachorelais ontregeld, zijn de klepjes in de EMVK afgebroken, lekken de membranen en/of doorvoerpotjes in de primaire transmissie of hangen de riemen op half zeven, ja dan komt 1 op slurp wel redelijk in zicht
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
- Locatie: Amsterdam
Ja, als alles echt helemaal in orde is, en je nooit harder rijdt dan 120 is die 1 op 12 wel te halen. Liefst ook niet met 4 man en bagage op stap gaan want dan haalt hij het echt niet!nvdw schreef:Late 340's met variomatic kunnen best 1 op 12 halen, meer is ook mogelijk. Ligt het vlotterdeksel echter los, gaat de sproeier van de tweede trap alle kanten op, trekt de carburateur ook aan de voet lucht, is de ontsteking slof, zijn de pakkingen van de spruitstukken vergaan, is het tachorelais ontregeld, zijn de klepjes in de EMVK afgebroken, lekken de membranen en/of doorvoerpotjes in de primaire transmissie of hangen de riemen op half zeven, ja dan komt 1 op slurp wel redelijk in zicht
Mooie checklist overigens!! =D>
V70N 2.5T AWD
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R AT.
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R AT.
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Ik reed vrij netjes met mijn 340 1.4 uit 90 en reed dan 1:10 (en een beetje) 1:8 is idd (te)veel.
Vaak gevalletje los vlotterdeksel, mij ook enkele malen overkomen, en stijgt het verbruik aanzienlijk.
Vaak gevalletje los vlotterdeksel, mij ook enkele malen overkomen, en stijgt het verbruik aanzienlijk.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- jeansimon
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33
Vlotterdeksel los? Wat is dat en nog belangrijker wat kan ik doen om dit na te gaan c.q. te verhelpen?
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990
"Amor vincit omnia"
"Amor vincit omnia"