S80 -Probleem met vreemde temp. regeling interieur verholpen

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

Hallo allemaal,

sinds kort heb ik een S80. Nu is het erg warm buiten, en staat natuurlijk de cimatcontrol aan. Vandaag hebben we lang in de auto doorgebracht. Het viel ons op dat hij maar bleef koelen, hoe hoog we de temp. regeling ook hadden (m.u.v. het rode streepje natuurlijk, want dan omzijl je de temperatuurregeling).

Na even logisch na te denken, had ik de mogelijke oorzaak gevonden. Door lang achterelkaar in de auto te rijden, wordt het dashboard vanzelf warmer. Waarom dit zo is.................????? Misschien door de lampjes die er in branden, of dat een of andere elektronische regeling warmte af geeft, zoiets denk ik. Maar dat doet er ff niet toe.

Achter die 3 spijltjes in de airco regel unit, zit het sensortje voor de interieur temperatuur. Daarachter zit weer een ventilatortje. Ik had al eens eerder gezien (bij het inbouwen van de handsfree en het verwisselen van lampjes) dat dit ventilatortje niet echt hard draaide.

Hierdoor meet het sensortje dus niet de temperatuur van de lucht in de auto, maar meer de temperatuur van het dashboard. En dan blijft ie maar koelen, en koelen, tot wij drieën in de auto met ijspegels aan onze neus zaten, want koelen doet onze S80 als geen ander. Tjonge, wat een goede airco!

Nu heb ik het kleineventilatortje even uit de auto gehaald en uit elkaar gehaald. Dit gaat erg simpel. Even de kap bij de versnellingspook los trekken, 2 schroefjes van het aircobedieningspaneel er uit draaien. Onder aan het paneel trekken, en vervolgens bij de aansluiting van de radio, het aircopaneel naar voren trekken, als hij al niet is los gekomen. Dan zit het ventilatortje met 2 schroefjes vast. Die los draaien en vervolgens het stellertje van het ventilatortje er uit trekken. LET OP, wel het contact UIT! Anders hebben we kans op storingen, als ik het ergens anders op dit forum goed begrijp.

Nu heb je het ventilatortje los als het goed is. ff uit elkaar halen. Er zitten 2 klipjes in de buurt van de kabeluitgang. Die omhoog wippen. Vervolgens de andere 2 klipjes die er op zitten even indrukken met een schroevendraaiertje. Nu het kapje er af is, kun je de print uit het kapje trekken. Even het ventilatortje van het asje af halen, en nu kun je alles (m.u.v. de electronika natuurlijk) even goed onder de kraan schoon maken.

Het heeft bij mijn S80 wonderen gedaan! Hij draait weer mooi hard, en het klimaat is er stukken op vooruit gegaan. Nu hoor ik hem echter wel zoemen, als ik heeeeel goed luister :P

Ik heb helaas vergeten foto's te maken, ter illustratie van dit verhaaltje. Jammer.

Ik hoop dat iemand van jullie hier iets mee kan, of in de toekomst.

Groet,
Maarten Trilsbeek
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

Dat sensortje is een ptc of een ntc die naar gelang de temperatuur daalt of stijgt meer of minder stroom (I) door laat. En dat ventilator verhaal klopt idd ik moet de mijn ook maar ff reinigen, maar niet met water maar ff met elektro spray.

Leuk voor jou dat alles weer tip top werkt... :thumbright:
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Kijk...mooi werk ;-)

Nog een tipje...het kan zo zijn dat het lagertje van het ventilatortje uiteindelijk echt over is. Kan je 'm wel smeren of schoonmaken, maar komt het toch weer terug. Bij bijv. Conrad is vast wel een vervangend type te bestellen...ben je helemaal klaar.
V40
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

Alleen, en dat is balen bij die Conrad er geldt een minimaal bestelbedrag van ik dacht 15 €. Misschien een modelbouw winkel of computerwinkel?
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

Renkel schreef:Dat sensortje is een ptc of een ntc die naar gelang de temperatuur daalt of stijgt meer of minder stroom (I) door laat. En dat ventilator verhaal klopt idd ik moet de mijn ook maar ff reinigen, maar niet met water maar ff met elektro spray.

Leuk voor jou dat alles weer tip top werkt... :thumbright:
Klopt i.d.d. dat het een ptc of ntc is, en dat de weerstand (R) ervan temperatuursafhankelijk is. :wink:

Haal jij het ventilatortje uit het dashboard om hem te reinigen, of laat je hem er in zitten. Als je hem los maakt, kun je hem net zo goed met water reinigen hoor. Als de boel maar weer droog is als je het in elkaar zet, en je het gedeelte met de elektronica maar niet met water schoon maakt. Die electrospray heeft niet iedereen thuis liggen, denk ik. Water heeft volgens mij zo goed als iedereen thuis :P Ook zoe ik de kap en het ventilatortje zelf even goed schoon maken met een klein borsteltje. Daar kwam me toch een vuil af. Vuil trekt vuil aan, dus als het oppervlak weer mooi schoon is, kan hij er weer langer tegenaan, als het goed is!
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

Okke schreef:Kijk...mooi werk ;-)

Nog een tipje...het kan zo zijn dat het lagertje van het ventilatortje uiteindelijk echt over is. Kan je 'm wel smeren of schoonmaken, maar komt het toch weer terug. Bij bijv. Conrad is vast wel een vervangend type te bestellen...ben je helemaal klaar.
Het is een soort glijlager. Hebben jullie wel eens mee gemaakt dat dit lagertje van de Volvo stuk gaat? Meestal gaan dit type lagertjes met een dusdanig lichte belasting niet kapot. Ik heb het dus niet eens gesmeerd, maar als dit erg slijtage onderhevig is, moet ik hem misschien nog even uit elkaar halen om te smeren. Iemand van jullie hier ervaring mee?

Ik hoor het wel weer.
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

Er zit geen ventilatortje in de S40 bij mij, de lucht wordt doormiddel van een venturi aangezogen door die 3 'spijltjes' kan het ook niet stuk gaan, elektrisch dan.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

Renkel schreef:Er zit geen ventilatortje in de S40 bij mij, de lucht wordt doormiddel van een venturi aangezogen door die 3 'spijltjes' kan het ook niet stuk gaan, elektrisch dan.
Kijk, dat is nog eens een onderhoudsvrij systeem! Daar moesten ze er meer van maken.
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

Ben bij demontage van het een en ander nogal wat elektronica tegen gekomen zeg, ook een soort van stalen bak dit is het Siemens inspuitsysteem, en de regeleenheid voor de CV, startonderbreker, etc, wat zal een S80 dan ook een elektronica spul aan boord hebben zeg??!!.... :roll:
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

Renkel schreef:Ben bij demontage van het een en ander nogal wat elektronica tegen gekomen zeg, ook een soort van stalen bak dit is het Siemens inspuitsysteem, en de regeleenheid voor de CV, startonderbreker, etc, wat zal een S80 dan ook een elektronica spul aan boord hebben zeg??!!.... :roll:
Ik ben i.d.d. ook nogal wat elektronica tegen gekomen. Ook kastjes waarvan ik totaal geen idee heb wat de werking/functie is.
Gebruikersavatar
streetie
5th Gear member
Berichten: 1062
Lid geworden op: 31.03.2005 - 19:54
Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)

heb een vergelijkbaar probleem alleen nu wordt alles warm. als ik de knop op het blauwe vlak zet dan is doet de airco het perfect alleen als ik de temp op 20gr zet dan blaast hij warme lucht. En dat is nie tlekker met dit weer.

heb de kap van de versnelling losgetrokken en de twee schroeven onderaan losgemaakt, Ik kan de unit met de knoppen nu wel bewegen maar kijg deze niet uit het dashboard. Moet ik nog meer demonteren om de kap los te krijgen. ik verwacht namelijk dat bij mij de boel ook verstopt zit.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

streetie schreef:heb een vergelijkbaar probleem alleen nu wordt alles warm. als ik de knop op het blauwe vlak zet dan is doet de airco het perfect alleen als ik de temp op 20gr zet dan blaast hij warme lucht. En dat is nie tlekker met dit weer.

heb de kap van de versnelling losgetrokken en de twee schroeven onderaan losgemaakt, Ik kan de unit met de knoppen nu wel bewegen maar kijg deze niet uit het dashboard. Moet ik nog meer demonteren om de kap los te krijgen. ik verwacht namelijk dat bij mij de boel ook verstopt zit.
Die unit kan i.d.d. erg vast zitten. Dat was bij mijn S80 ook het geval. Je hebt het idee alles af te breken, maar meer schroefjes hoeven er niet uit om die unit er uit te halen.

Ik probeer het te omschrijven maar als het niet lukt wil ik zo wel even wat foto's maken te illustratie.

Je kunt de unit nu onderaan (ongeveer op de plaats van de schroeven) vastpakken en naar je toe trekken. Ik heb hem los gekregen door er echt hard aan te trekken. Dan trek je eerst de unit onderaan door een gat heen en denk je, ooh jee als ik het nu allemaal nog maar weer terug erin krijg. Als je onderaan de kap goed los getrokken hebt, pak je de kap meer naar boven (richting radio) aan de rand beet en trek je hem loodrecht op het dashboard naar voren. Toen kwam bij mij de hele unit los. Naderhand heb ik gekeken hoe Volvo e.e.a. bedacht heeft.

Bovenaan (op de rand met de raio unit) zit de airco unit op de radio unit vast met 2 ijzeren klipjes. Ik heb deze klipjes iets opengebogen. Hierdoor krijg ik e.e.a. er nu veel gemakkelijker uit. :P Ik schroef de schroefjes los en 1 x redelijk trekken onderaan de unit is voldoende.

De manier die Volvo bedacht heeft bij het ontwerpen weet ik niet. Bij mijn S80 zaten die klipjes zo ongelooooooofelijk strak dat je hem er niet met een puntig/plat voorwerp uit kon klikken. Dat voorwerp had ik bovenaan de unit tussen de dashboard rand en de unit gezet. Misschien zitten de klipjes bij jullie losser en lukt dit wel. Kijk wel uit voor beschadigingen, want die krijg je snel op deze manier. Een kunststof voorwerp gebruiken is minder risicovol als b.v. een schroevendraaier.

Als ik zo tijd heb, dan maar ik even foto's en plaats ik die hier.

Veel succes,
Maarten
fkey
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 22.08.2006 - 21:34

Vegeet niet ook de NTC/PTC zelf schoon te maken. Deze zit direct achter het roostertje (het dunne draadje met een verdikking). Meestal zit de NTC/PTC vol met stof omdat er continue lucht langs gezogen wordt.
Gebruik een zacht kwastje of blaas met perslucht (zo'n fles uit de fotozaak).
Gast

M.A. Trilsbeek schreef:Die unit kan i.d.d. erg vast zitten. Dat was bij mijn S80 ook het geval. Je hebt het idee alles af te breken, maar meer schroefjes hoeven er niet uit om die unit er uit te halen.
Naar beneden en naar je toe trekken.
Valt niet mee om de vingers er achter te krijgen.

Afbeelding

succes
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6342
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Bij mij doen de lampjes achter de temperatuur-instelling het niet meer allemaal.
Mooi zo'n duidelijke beschrijving en de foto.
Hiermee gaat het mij komend weekend ook lukken om het e.e.a. los te maken.
Het was wel even zoeken. Is het niet handig om een apart topic (per model?) te maken voor dit soort beschrijvingen?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”