Diesel lucht in auto bij stationair draaien (V50)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Nickeltje
1st Gear member

Mijn auto gaat komende donderdag naar de Volvo garage voor het inbouwen van een nieuwe Parrot en dan zal ik dit probleem ook melden.

Sinds een aantal dagen valt me op dat als mijn auto een tijdje met draaiende motor stil staat, bij een verkeerslicht of als ik de motor laat draaien terwijl ik de trailer aan koppel, dat er daarna een lichte diesel geur in de auto hangt. Dit is snel weer weg en is mij tijdens het rijden nog nooit opgevallen.

Mijn vorige V50 heeft zo enorm veel pech/kapotte dingen/teleurstelling gebracht dat ik nu een klein beetje huiverig ben voor hoe ernstig dit probleem is...

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Owja, het gaat om een V50, 2.0 diesel met 163500 km op de teller. Ik heb hem nu ruim drie weken en heb er 3500 km mee gereden.
Nickeltje
1st Gear member

Op weg naar huis vandaag viel me overigens op dat het vooral is als de auto warm is. Met koude motor stil staan bij verkeerslichten, op weg de stad uit is geheel normaal, maar daarna met warme motor voor verkeerslichten stil staan de volgende stad in, levert enige diesel lucht binnen in de auto op...
Ben heel benieuwd wat de garage hier op te zeggen heeft...
janvanmeer
3rd Gear member

Nickeltje schreef: Op weg naar huis vandaag viel me overigens op dat het vooral is als de auto warm is. Met koude motor stil staan bij verkeerslichten, op weg de stad uit is geheel normaal, maar daarna met warme motor voor verkeerslichten stil staan de volgende stad in, levert enige diesel lucht binnen in de auto op...
Ben heel benieuwd wat de garage hier op te zeggen heeft...
Bijna zeker lekkende verstuiver(s)
Je hebt nog garantie neem ik aan.
Nickeltje
1st Gear member

Ja, ik heb hem bij een Volvo dealer gekocht, alleen die is vrij ver bij mijn woonplaats vandaan. Ik heb afgesproken dat hij naar de dealer mag bij mijn woonplaats voor diagnose en afhankelijk van hoe groot de ingreep zal worden, kunnen zij het repareren of moet hij terug naar de verkopende dealer. Hoe dan ook valt het onder de 12 maanden garantie die ik er bij heb (en ik heb hem pas 4 weken...)

Volgende week donderdag staat hij op de kalender voor een nieuwe Parrot en diagnose naar diesellucht...
janvanmeer
3rd Gear member

Nickeltje schreef: Ja, ik heb hem bij een Volvo dealer gekocht, alleen die is vrij ver bij mijn woonplaats vandaan. Ik heb afgesproken dat hij naar de dealer mag bij mijn woonplaats voor diagnose en afhankelijk van hoe groot de ingreep zal worden, kunnen zij het repareren of moet hij terug naar de verkopende dealer. Hoe dan ook valt het onder de 12 maanden garantie die ik er bij heb (en ik heb hem pas 4 weken...)

Volgende week donderdag staat hij op de kalender voor een nieuwe Parrot en diagnose naar diesellucht...
Ik ben heel benieuwd naar de uitslag......
Nickeltje
1st Gear member

Ik zal het hier plaatsen. Hoop van harte dat het mee valt en dat hij gewoon in Leiderdorp gefixed kan worden en dat ik hem niet terug hoef te brengen naar Tiel...
Nickeltje
1st Gear member

Ok, van de garage in mijn woonplaats heb ik een voorlopige diagnose. Morgen hoor ik meer.
Rondom de injectoren van de diesel was "een plasje diesel" aanwezig zoals de monteur het beschreef. 1 of 2 van de injectoren lekken dus maar hij wist nu niet precies wat er dan aan die injectoren lekt. Dus nu is alles schoon / droog gemaakt en dan gaan ze morgen kijken of ze als de motor flink draait, zien waar de diesel ontsnapt.
Als het een "onnozel rubbertje" is dan vervangen zij die voor mij maar als het ingrijpender is dan dat, dan moet hij waarschijnlijk terug naar de verkopende garage...
Morgen weet ik meer.
casperv50
1st Gear member

Had mijne ook last van. Bleek dat 2 aansluitingen van de retourslang op de verstuivers lekten. Nieuwe retourslangen gemonteerd en voor 50 euro was de auto weer klaar.
Volvo V50 2.0D 2004
Volvo C70 T5 2007
Nickeltje
1st Gear member

Casper, bedankt voor je reactie. Ik hoop van harte dat het ook zoiets tamelijk simpels is eigenlijk. Met mijn vorige V50 heb ik alleen maar ellende gehad, en nu lijkt het bij deze weer te beginnen...
Morgen wil ik met de paardentrailer er achter van Noordwijk naar ergens onderin Zeeland, dus ik hoop dat de garage me straks belt met de mededeling dat het opgelost is...
Nickeltje
1st Gear member

Helaas... De lekkage is kennelijk vrij uitgebreid en het onderzoeken van de oorzaak alleen is kennelijk al vrij ingrijpend, dat de auto terug moet naar de verkopende garage, andere kant van het land.
En het advies om er morgen niet vrolijk een volle paardentrailer mee te trekken...
lint
Geartronic member

Dat is jammer, de auto gaat nu terug naar de verkopende partij voor reparatie begrijp ik.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Nickeltje
1st Gear member

Dat klopt. Hij gaat terug naar de Volvo dealer waar hij gekocht is een het valt onder garantie en er komt en leen auto. Aan de telefoon zei de gene die ik aan de lijn had dat het waarschijnlijk iets met een vernevelaar is bij een injector.
Nickeltje
1st Gear member

Mijn auto is weer terug en gefixed.
De afvoerslang van niet verbruikte / overtollige diesel die terug afgevoerd wordt, die was poreus en flink aan het lekken.
Nu ruikt de boel nog een klein beetje dieselig, maar dat is volgens de garage omdat er nogal veel diesel om de gehele motor heen gelekt is en dat moet verdampen en dat doet diesel nogal moeilijk, dus dat kon nog wel een paar dagen duren.

Voglende week varen we af, op weg naar Wales, ik hoop dat alles dan gewoon weer in orde is.
In elk geval ben ik erg tevreden over de service en hoop voorlopig uit de problemen te zijn.
lint
Geartronic member

Mooi dat het probleem is opgelost en goede service.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”